قرن‌هاست که مطالعه‌ی کتاب جذاب، یکی از اشکال اصلی سرگرمی بشر بوده است. خوانندگان در سراسر جهان ساعت‌های بی‌شماری را برای فرار به دنیاهای جدید و منحصربه‌فرد صرف می‏کنند و خود را در کلمات و صفحات کتاب از ژانرهای مختلف گم می‌کنند. درحالی‌که هر کتاب جذاب، به روش‌های مختلفی روی خوانندگان تأثیر می‌گذارد.

تاریخ نشان داده است که برخی از کتاب‌ها راهی برای دست‌یابی و تأثیرگذاری بر گروه‌های بزرگی از مردم دارند تا بتوانند برای همیشه تغییر کنند. این کتاب‌ها می‌توانند دانش، الهام و اکتشاف را در زمینه‌های مختلف به اشتراک بگذارند. آن‌ها آموزش می‌دهند، تأثیر می‌گذارند و طرز فکرمان را تغییر می‌دهند. بعضی اوقات یک کتاب جذاب آن‌قدر مهم و روشن‌گر است که به جهان و مردم آن کمک می‌کند تا تکامل یابند. کتاب‌های زیر همین کار را انجام داده‌اند. در حوزه‌های مختلفی به معرفی ۵۰ کتاب جذاب خواهیم پرداخت.

کتاب جذاب در حوزه‌ی سیاست و دولت

۱.کتاب جذاب جمهور اثر افلاطون

این متن که در حدود ۳۸۰ سال قبل از میلاد مسیح نوشته ‌شده است، یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌های جهان است. کتاب جمهوریت، عدالت را در انسان و سیاست رعایت می‌کند و درباره‌ی نقش فیلسوف در جامعه بحث می‌کند.

۲.بیانیه‌ی (مانیفست) حزب کمونیست اثر فردریش انگلس و کارل مارکس

یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین متون سیاسی که تاکنون نوشته شده است، «مانیفست کمونیست» است. اثری که جزئیات مبارزات طبقاتی هر جامعه را بیان کرده و جزئیات شروع آن در تاریخ را ردیابی می‌کند.

۳. حقوق بشر اثر توماس پین

کتاب حقوق بشر استدلال می‌کند که وقتی دولت نتواند وظیفه‌ی خود را در زمینه‌ی حمایت از حقوق طبیعی شهروندان خود انجام دهد، انقلاب سیاسی، قابل‌قبول و مجاز است.

۴.عقل سلیم اثر توماس پین

این رساله که به‌طور ناشناس در سال ۱۷۷۶ منتشر شد، از آمریکایی‌ها در مبارزه با انگلیس‌ها برای استقلال خود در طول انقلاب آمریکا حمایت کرد. این رساله، مردم مستعمره‌ی آمریکا را تشویق به مقاومت در برابر رهبران بریتانیای کبیر کرده و به سمت داشتن یک دولت برابر سوق می‌دهد.

۵.دموکراسی در آمریکا اثر الکسی دو توکویل

در اصل آن‌چه در ابتدای کتاب به چشم می‌خورد، سیستم زندان‌های آمریکاست. موضوعی که در ادامه‌ی دموکراسی در آمریکا، نگاهی به جامعه و مؤسسات آمریکایی می‌اندازد و هم‌چنین دلایلی که برای برابری دموکراتیک آمریکا وجود دارد و شکوفا می‌شود را بیان می‌کند.

۶.کتاب جذاب شهریار اثر نیکولو ماکیاولی

شهریار یکی از اولین آثار فلسفه‌ی سیاسی مدرن محسوب می‌شود. شهریار یک رساله‌ی سیاسی از سال ۱۵۱۳ است که توصیه می‌کند تا چه‌گونه رهبران مشتاق می‌توانند مشاجره‌ی چشم‌انداز سیاسی را سپری کرده و رشد کنند.

۷.شرح‌حال فردریک داگلاس، یک برده‌ی آمریکایی اثر فردیک داگلاس

این روایت که توسط سخن‌پرداز مشهور و برده‌ی سابق، فردریک داگلاس نوشته‌شده است، مشهورترین قطعاتی است که توسط بردگان سابق نوشته شده است. این کتاب یکی از تأثیرگذارترین متن‌ها در جریان جنبش برده‌داری در ایالات‌متحده است.

۸.درباره آزادی اثر جان استوارت میل

این اثر فلسفی، یک متن اساسی برای اندیشه‌ی سیاسی لیبرال مدرن به‌حساب می‌آید. متن، سودمندگراییِ اخلاقی را در جامعه و حاکمیت دولتی اعمال می‌کند؛ بابیان این‌که اهمیت بیش‌تری به پیامدهای جنبش‌ها می‌بخشد. درواقع بیش‌تر مربوط به منافع دیگران است تا منافع شخصی.

۹.ثروت ملل اثر آدام اسمیت

ثروت ملل که در سال ۱۷۷۶ منتشر شد، چه‌گونگی این‌که چه چیزی ثروت یک ملت را ایجاد می‌کند، توصیف می‌کند. ثروت ملل به بررسی سیستم اقتصادی می‌پردازد و نشان می‌دهد که یک بازار آزاد قادر است خود را به‌صورت خودکار و منظم دربیاورد.

۱۰.کتاب جذاب عقاید یا سیاست شرقی اثر ادوارد سعید

این اثر در اصل یک کار مطالعات فرهنگی پس از استعمار است. این کتاب در مورد چه‌گونگی نمایش‌های فرهنگی جهانِ شرقی بحث می‌کند و به ساختارها و جوامعی که آن‌ها را ایجاد می‌کنند متصل است.

کتاب جذاب در حوزه‌ی ادبیات

۱۱.حکایت‌های کنتربری اثر جفری چاوسر

این مجموعه از داستان‌ها که در قرن چهاردهم میلادی نوشته‌شده است، شخصیت‌ها و داستان‌هایی را زنده کرده که امروزه محبوبیت زیادی دارند. حکایت‌های کنتربری هم‌چنین در زمان نگارش، نگاهی اجمالی به آداب‌ورسوم و اقدامات درون جامعه‌ای می‌اندازد.

۱۲.کمدی الهی اثر دانته آلیگیری

کمدی الهی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادبیات جهان به‌حساب می‌آید، شعری حماسی است که جزئیاتی از سفر در عوالم آخرت و از نظر تمثیلی کشف روح خدا را نشان می‌دهد.

۱۳.تمام آثار شکسپیر

ویلیام شکسپیر اغلب به‌عنوان بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی و بزرگ‌ترین دراماتور در تمام تاریخ به‌حساب می‌آید. او صدها سال است که شخصیت‌ها، داستان‌ها و زبان خوانندگان را به خود اختصاص داده و در شکل‌گیری فرهنگ مدرن نقش به سزایی داشته است.

۱۴.موبی دیک اثر هرمان ملویل

این کتاب مشهور در مورد تلاش‌های یک مرد برای شکار کردن یک نهنگ بزرگ است. این اثر یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های آمریکایی است که تاکنون نوشته ‌شده است. هم‌چنین موبی دیک به دلیل جزئیات دقیق در مورد صنعت صید نهنگ در قرن نوزدهم و سبک‌ها و ساختارهای مختلف روایت آن مشهور است.

۱۵. ۱۹۸۴ اثر جورج اورول

این رمان آخرالزمانی، زندگی در یک رژیم استبدادی را توصیف می‌کند که مردم را از حقوق‌شان سلب کرده است. مضامین موجود در این رمان به بخش اصلی فرهنگ مدرن تبدیل‌ شده و اصطلاحات و مفاهیمی را بیان می‌کند که در جامعه خود ما گنجانیده شده است.

۱۶.دنیای قشنگ نو اثر آلدوس هاکسلی

یکی دیگر از رمان‌های آخرالزمانی، این اثر آلدوس هاکسلی است. کتابی که به‌عنوان یکی از رمان‌های بزرگ قرن بیستم شمرده می‌شود. رمان هاکسلی با از دست دادن هویت فرد به‌واسطه‌ی پیش‌رفت‌های آینده‌نگرانه‌ی فناوری، به طرز نامطلوب به نظر می‌رسید. ترس‌های خود هاکسلی از تجارت و فرهنگ نوظهور جوانان در این رمان کاملاً در معرض نمایش است.

۱۷.ایلیاد و اودیسه اثر هومر

این دو شعر حماسی یونان باستان، نه‌تنها آثار برتر در ادبیات یونان باستان هستند، بلکه متون فوق‌العاده تأثیرگذاری برای همه‌ی اشکال هنری، اندیشه و موسیقی در تمدن غربی به شمار می‌آیند.

۱۸.دن کیشوت اثر میگل سروانتس ساآودرا

این رمان اسپانیایی، که در ابتدا به‌عنوان دو کتاب منتشر شد، یکی از تأثیرگذارترین و محبوب‌ترین رمان‌های جهان است. هم‌چنین این یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون نگاشته شده است. ماجراجویی، نمادگرایی و شخصیت‌پردازی موجود در دون کیشوت، این کتاب را به محبوبیتی باورنکردنی که امروزه دارد، رسانده است.

۱۹.در جستجوی زمان از دست رفته اثر مارسل پروست

به طرز دلهره‌آوری، هفت جلدِ «در جستجوی زمان ازدست‌رفته» یکی از برجسته‌ترین آثار مدرن اوایل قرن بیستم است. این رمان مضامین حافظه، کودکی و معنا را بررسی می‌کند و از الگوی طرح محور رمان‌های قرن نوزدهم اجتناب می‌کند.

۲۰.مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر

این اثر فلوبر، روایت داستان زنی است که تلاش می‌کند از یک ازدواج بدون عشق فرار کند و در کنار آن به امور زناشویی مشغول است. این کتاب در زمان انتشار، در معرض سانسورهای سنگین قرار گرفت و فلوبر را به محاکمه‌ی این رمان کشاند.

۲۱.شب‌های عربی ترجمه‌ی اندرو لنگ

این نسخه‌ی هزار و یک شب به زبان انگلیسی داستان‌های باستانی که امروزه در سراسر جهان رواج یافته‌اند، ازجمله گرفتاری‌های شهرزاد، ماجراهای علاءالدین و سفرهای سندباد را بازگو می‌کند.

۲۲.کتاب جذاب صدسال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز

صدسال تنهایی یکی از مهم‌ترین رمان‌های کانون ادبی اسپانیایی به‌حساب می‌آید. این کتاب، داستان یک خانواده را در طی چند نسل بازگو می‌کند.

۲۳.جنگ و صلح اثر لئو تولستوی

اگرچه تولستوی در این امر که این اثر را رمان بنامد تردید داشت، اما جنگ و صلح اغلب در بحث بهترین رمان‌های تمام دوران گنجانده‌ شده است. این کتاب با استفاده از مزمن حمله فرانسه به روسیه در سال ۱۸۱۲، به بررسی تأثیرات روان‌شناختی جنگ و مباحث فلسفی پرداخته است.

۲۴.داستان گنجی اثر موراساکی شیکوبو

داستان گنجی در آغاز قرن یازدهم نوشته شده است که اغلب به‌عنوان اولین رمان نامیده می‌شود. درحالی‌که این رمان به‌طور خلاصه تعریفی ندارد اما داستان بسیاری از عناصر یک رمان مدرن را شامل می‌شود، ازجمله شخصیت اصلی، بازیگران مکمل و شخصیت‌پردازی. ترجمه‌ی این رمان با گذشت زمان دشوار بوده است، اما اغلب آن را اولین و بزرگ‌ترین اثر در ادبیات ژاپن می‌دانند.

۲۵.کلبه‌ی عمو تام اثر هریت بیچر استو

کلبه‌ی عمو تام در سال ۱۸۵۱ توسط یک زن میان‌سال و سفیدپوست در سال ۱۸۵۱ نوشته‌شده است. این اثر به تغییر دیدگاه برده‌داری در شمال اعتبار داده است و هم‌چنین به‌عنوان یادآوری اثرات برده‌داری و سایر اعمال غیرانسانی می‌پردازد.

۲۶.جنایت و مکافات اثر فئودور داستایوفسکی

جنایات و مکافات یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون نگاشته شده است. این رمان، ذهن فردگرایانه شخص را از درون بررسی می‌کند و قواعد جرم و مجازات را به چالش می‌کشد.

۲۷.همه‌چیز فرومی‌پاشد اثر چینوآ آچه به

این رمان در سال ۱۹۵۸ نگاشته شده است. مضمون این رمان، حفظ تاریخ فرهنگی در مواجهه با سلطه غربی‌ها است که صدای مردم مظلوم آفریقا شد و توجه جهانیان را به خود جلب کرد.

۲۸.فاوست اثر یووهان ولفگانگ فون گوته

فاوست یک نمایش‌نامه‌ی غم‌انگیز است؛ اما مدت‌هاست که به‌عنوان بزرگ‌ترین اثر ادبیات آلمان به‌حساب می‌آید. این داستان می‌گوید فاوست برای آگاهی و لذت‌های دنیوی جان خود را به شیطان فروخته است…

۲۹. دل‌بند اثر تونی موریسون

دل‌بند اثر تونی موریسون یکی از شناخته‌شده‌ترین و تأثیرگذارترین متون ادبیات مدرن است. اثری که به‌افتخار یاد و خاطره برده‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار که در دوران تجارت برده‌ها بودند، نوشته‌شده است.

۳۰. کتاب جذاب ارباب حلقه‌ها اثر جی.آر.آر تالکین

ارباب حلقه‌ها نه‌تنها از پرفروش‌ترین رمان‌های جهان است، بلکه به شکل‌گیری ژانر فانتزی- تخیلی نیز کمک کرده است. ارباب حلقه‌ها به‌عنوان یک نوشته‌ی اساسی برای همه خوانندگان و نویسندگان ژانرفانتزی-تخیلی تبدیل شد.

۳۱. خاطرات یک دختر جوان اثر آنه فرانک

این کتاب برجسته از دفتر خاطرات واقعی، توسط آن فرانک، دختر جوان یک خانواده یهودی پنهان‌شده در زمان تصرف نازی‌ها، در هلند نوشته‌شده است. این کتاب به نماد و یادآور تأثیر آزار و شکنجه‌ی نژادی تبدیل ‌شده است.

۳۲. احقاق حقوق زنان اثر مری ولستون کرافت

نوشته‌ی ولستون کرافت به‌عنوان اولین رساله‌ی عالی در مورد فمینیسم است، در نظر گرفته می‌شود. این اثر در پاسخ به کسانی که احساس می‌کردند زنان نباید تحصیل کنند نوشته‌شده است.

۳۳. جنس دوم اثر سیمون دو بووآر

جنس دوم بررسی می‌کند که چرا جایگاه زن در جامعه ممنوع است و چه‌گونه به این مرحله رسیده است. دوبووار با معرفی خود به‌عنوان چهره‌ای اساسی در فلسفه‌ی فمینیستی، اولین کسی بود که جنسیت را به‌عنوان یک ساختار اجتماعی موردبررسی قرار داد و بین اصطلاحات جنس و جنسیت تفاوت قائل شد.

۳۴. اتاقی از آن خود اثر ویرجینیا وولف

اتاقی از آن خود، مقاله‌ای گسترده است که وولف به دو دانشجوی زن تحویل داده است. اثری که در آن در مورد تفاوت‌های بین نویسندگان زن و مرد و این‌که چه‌گونه این تفاوت‌ها نتیجه محدودیت‌های اعمال‌شده بر زنان است، بحث شده است.

۳۵.والدن اثر هنری دیوید ثورو

اثر والدن بازتاب متنی از آزمایشِ اجتماعی ثورو در زندگی قرنظینه‌گونه‌ی درون یک کابین کنار والدن پاند به‌منظور درک بهتر جامعه است. ثورو نتایج تجربیات خود درزمینه‌ی خودکفایی و سادگی را در والدن نوشت. کاری که متعاقباً منبع الهام بخشی برای کسانی است که به دنبال زندگی خارج‌شده از تجارت جامعه هستند.

۳۶.فرهنگ لغت زبان انگلیسی اثر ساموئل جانسون

فرهنگ لغت جانسون در نوع خود اولین نبود. اما جامع‌ترین و پرکاربردترین اثری بود که به‌عنوان متن اساسی برای مطالعه‌ی زبان انگلیسی و واژگان شناسی نگاشته شد.

۳۷.نقد عقل محض اثر امانوئل کانت

این نقد کانت با بررسی دانش و عقل انسان، وسعت و محدودیت‌های آن‌ها و درک فضا و زمان، از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که می‌تواند برای همه‌ی علاقه‌مندان به فلسفه‌ی موردمطالعه قرار گیرد.

۳۸. جنگل اثر آپتون سینکر

اگرچه آپتون سینکلر برای نوشتن رمانی در مورد زندگی مهاجران در آمریکا در اوایل قرن بیستم برنامه‌ریزی کرده بود. اما اثر جنگل به خاطر برجسته‌سازی و فاش کردن شیوه‌های غیربهداشتی بسته‌بندی در صنعت گوشت محبوبیت خود را به دست آورد.

۳۹. خانه‌زاد اثر ریچارد رایت

ریچارد رایت که غالباً به‌عنوان پدر ادبیات سیاه‌پوستان در نظر گرفته می‌شد، خانه‌زاد را به‌عنوان تلاشی برای نشان دادن واقعیت‌های خشن علیه یک فرد سیاه‌پوست در آمریکای سفید نوشت.

کتاب جذاب در حوزه‌ی علوم، ریاضیات و جغرافیا

۴۰. اصولِ ریاضی فلسفه‌ی طبیعی اثر ایزاک نیوتون

درحالی‌که کمبریج به دلیل طاعون بسته شد، نیوتون در اثر اصولِ ریاضی فلسفه‌ی طبیعی، اصول گرانش، مکانیک، حساب و نور و رنگ را به‌تفصیل شرح می‌دهد.

۴۱. کتاب جذاب معنی نسبیت اثر آلبرت انیشتین

«معنی نسبیت» مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استفورد کوچک است که توسط آلبرت انیشتین در سال ۱۹۲۱ در دانشگاه پرینستون ساخته‌شده است. اثری که پنج سال پس از انتشار مقاله‌ی پیش‌گویی انیشتین در رابطه با نسبیت عام تحویل داده شد. این سخنرانی‌ها خلاصه‌ی کار این مرد بزرگ است.

۴۲. خاستگاه گونه‌ها اثر چارلز داروین

این اثر توسط داروین، پایه و اساس تئوری تکامل را بنا نهاد. از زمان انتشار، نظریه‌ها و مشاهدات کتاب به پیش‌رفت زندگی علوم در جایگاهی که امروزه هستند کمک کرده است.

۴۳. بهار خاموش اثر راشل کارسون

کارسون در این کتاب با موضوع عدالت زیست‌محیطی نوشت که به خوانندگان الهام می‌بخشد. الهامی تا جدی‌تر در مورد رابطه‌ی خود با زمین فکر کنند…

۴۴. جغرافیا اثر بطلمیوس

بطلمیوس طبق دانش‌هایی که در قرن دوم میلادی در اختیار قرار داشت، جهان را نقشه‌برداری و ثبت کرد. نقشه‌ها و روش‌های وی برای صدها سال پس‌ از آن مورداستفاده قرار گرفت.

۴۵. کتاب جذاب تعبیر خواب اثر زیگموند فروید

فروید مبانی نظریه‌های خود را در مورد روان‌کاوی در این اثر برجسته که هنوز هم در سراسر جهان خوانده و مطالعه می‌شود، قرارداد. کارهای فروید علوم روان‌شناسی را محبوب کرد و به ساختن پایه و اساس آن‌که گفت‌مان روان‌شناختی مدرن است، کمک کرد.

دین و مذهب

۴۶. کتاب مقدس

این متن مقدس، مسیحیت را به جهانیان رسانده و هم‌چنان به‌عنوان منبع الهام میلیون‌ها انسان خدمت کرده است. این کتاب، ترجمه‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب در جهان است.

۴۷. قرآن

متن مقدس دین اسلام، قرآن است. اعتقاد بر این است که قرآن آخرین کلمه‌ی خدا است که از طریق جبرئیل، طی مدت ۲۳ سال به محمد (ص) گفته‌شده است. این کتاب، سنگ بنای دین اسلام است.

۴۸. تورات

قوانین و آموزه‌های مکتوب موجود در تورات، روش زندگی را برای کسانی که از آیین یهود بوده‌اند، ارائه کرده است. این کتاب تدریس و روش‌های تمرین برای زندگی روزمره را ارائه می‌دهد و به روش‌های بی‌شماری بر هنر و ادبیات تأثیر گذاشته است.

۴۹. کتاب جذاب تَبتَی مردگان

این کتاب شاید شناخته‌شده‌ترین متن تبتی باشد. اثری که توسط یک راهب تبتی نوشته‌شده که در مورد زمان بین مرگ و تولد دوباره و آن‌چه در هنگام مرگ اتفاق می‌افتد و تولد دوباره بحث می‌کند.

۵۰. کتاب جذاب منتخبات کنفوسیوس

منتخبات، مجموعه‌ای از گفته‌ها و عقاید منتسب به کنفوسیوس، فیلسوف چینی است. این متن در ۲۰۰۰ سال گذشته در چین خوانده‌شده و موردمطالعه قرارگرفته است و تأثیر قابل‌توجهی بر فرهنگ، ارزش‌ها، هنر و اندیشه‌ی چینی‌ها داشته است.

منبع: oedb.org

دسته بندی شده در: