سؤال: خواهرزاده ۱۹ ساله من به ‌تازگی عشق خود را به مطالعه  با کتاب “یک روز” ،کشف کرده است، آیا پیشنهادی برای علاقه‌مند کردن نوجوانان به مطالعه دارید؟
پاسخ: استفانی مریت، نویسنده، ژورنالیست و منتقد می‌نویسد:
خواهرزاده شما در بهترین سن برای مطالعه قرار دارد زیرا بالاخره از اجبار خواندن کتاب برای انجام تکالیف خلاص شده و آماده رویارویی با دنیای جذاب داستان‌ها است. با اینکه کتاب‌هایی که در دوران مدرسه می‌خوانیم اثرهای فاخری هستند اما خیلی از نوجوانان از آن‌ها لذت کافی را نمی‌برند. اگر خواهرزاده شما کتاب یک روز را دوست دارد به این خاطر است که این کتاب او را خندانده است. او قطعاً باید جدیدترین اثر دیوید نیکولاس یعنی شرمندگی شیرین را بخواند.این کتاب یک داستان تلخ و شیرین درباره چارلی دومد، پسر ۱۷ ساله‌ای است که در طول نمایش رومئو و ژولیت در مدرسه عاشق می‌شود.
کتاب مردم عادی از سالی رونی یک کتاب جالب دیگر در سبک عشق‌های نوجوانانه است به‌علاوه کتاب زیردریایی از جو دوثرون یک اثر کامل درباره احساسات پسرهای نوجوان است، اما درعین‌حال بسیار خنده‌دار نیز هست.خیلی از نویسندگان هستند که در طول دهه‌های مختلف این سبک کتاب‌ها را نوشته‌اند،اما دوثرون کتابش را در ۲۶ سالگی نوشته که همین باعث داشتن نوعی تازگی در قلم او می‌شود.اگر خواهرزاده شما از کتاب زیردریایی لذت برد پس بهتر است داستانی را الهام‌بخش خلق این کتاب شد یعنی گیرنده گندم‌سیاه اثر جی دی سالینجر را نیز بخواند. شاید فکر کنید این کتاب قدیمی‌تر از آن است که نسل جوان از آن لذت ببرند اما باید بدانید پسر ۱۸ ساله من عاشق این کتاب شده است. پس می‌توان گفت این کتاب هنوز هم از ارزش‌های خود دفاع می‌کند.یکی دیگر از داستان‌های کمیک قدیمی و کلاسیک، باشگاه روتر است که البته موردعلاقه من نیز هست.کتاب در سال ۱۹۷۰ در میان اعتراض و سبک نوظهور پانک در بیرمنگهام رخ می‌دهد.
کتاب رودی دالی به نام تعهد نیز درباره گروهی از پسران است که در دهه ۸۰ در تلاش هستند در دوبلین، باهم یک گروه سول ایجاد کنند. محتواهای تاریخی می‌تواند تغییر کند. اما مضمون کلماتی مانند عشق، موسیقی، دوستی و رابطه در تمام دوران‌ها تازه می‌ماند.
و در آخر کتاب برنده جایزه نایومی آلدرمن به نام قدرت برای پسر من در سال گذشته یک لذت تمام عیار بود. کتاب درباره دنیایی است که زنان می‌توانند باعث درد فیزیکی در مردان شوند. این داستان هیجان‌انگیز این سؤال بزرگ را در ذهن همه ما می‌گذارد که واقعاً چه کسانی باید صاحب قدرت باشند.

منبع:

www.theguardian.com

دسته بندی شده در: