مقدمه

بیشتر دانش آموزان به دلیل تمرکز بیشتر روی دروس اختصاصی به دروس عمومی توجه کمتری می‌کنند. درحالی که اگر از اهمیت دروس عمومی در کنکور سراسری مطلع باشند این دروس را به طور جدی‌تری مطالعه کرده و زمان بیشتری را در برنامه درسی و مطالعاتی خود به دروس عمومی اختصاص می‌دهند.

کنکور سراسری رقابت حساس بین افرادی است که به جزئیات بیشتر توجه می‌کنند. و کسب درصد بالا در دروس عمومی می‌تواند سکوی پرتاب شما به سمت هدفتان باشد.

درس دین و زندگی به عنوان یک درس کلیدی و توصیفی نقش بسیار مهمی را در کنکور سراسری ایفا می‌کند. تاثیر درس دین و زندگی در کنکور از این جهت حائزاهمیت است که این درس دارای ضریب ۳ است.

در سال‌های اخیر پاسخگویی به تست‌های درس دین و زندگی در کنکور سراسری دشوارتر شده است که از دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه کمتر داوطلبان به دروس عمومی و تمرکز بر دروس اختصاصی
  • توصیفی بودن درس دین و زندگی و لزوم مطالعه مفهومی و صرف وقت کافی برای فراگیری درس
  • گرایش طراحان سوالات کنکور به جزئیات متن کتاب درسی به خصوص پیام آیات و روایات

با توجه به موارد فوق نتیجه می‌گیریم که درس دین و زندگی را نباید دست کم گرفت. به عنوان مثال اگر نگاهی به کارنامه های رتبه‌های برتر در رشته‌های گوناگون بیندازیم متوجه خواهیم شد که تقریبا همه‌ی آن‌ها عملکرد خوبی در پاسخگویی به تست‌های دروس اختصاصی داشتند. ولی تعداد انگشت‌شماری از آنان همان موفقیت در دروس اختصاصی را در دروس عمومی بدست آوردند. پس پرداختن بیش از حد به دروس اختصاصی و غافل شدن از دروس عمومی کسب رتبه مطلوب را از داوطلب سلب خواهد کرد.

درس دین و زندگی دارای ۲۵ سوال در کنکور سراسری است. که در این میان ۱۱ سوال از بخش پیام آیات و ۹ سوال از متن کتاب درسی و ۵ سوال از احادیث و اشعار مطرح می‌شود.

از کلیه مطالب بالا در می‌یابیم که چگونگی مطالعه درس دین و زندگی و انتخاب کتاب کمک درسی مناسب برای موفقیت در کنکورسراسری از اهمیت بسیاربالایی برخوردار است. زیرا مطالعه صحیح و انتخاب کتاب کمک درسی مناسب موجب تسلط بر کلیه مطالب درسی و درنتیجه صرفه‌جویی در زمان پاسخگویی به تست‌ها در جلسه کنکور که تنها ۱۷ دقیقه است، می شود.

کتاب جامع دین و زندگی سال دوازدهم سفیرخرد منبعی مطمئن برای پوشش کلیه مطالب درسی و نیز کنکور سراسری است. در این کتاب که شامل ۱۲۶۵ تست تالیفی و مفهومی و همچنین شامل سوالات کنکور سراسری است سعی بر این شده که دانش آموز را به سطح بالایی از تسلط بر پاسخگویی به سوالات چهارگزینه‌ای برساند.

بخش‌های مختلف کتاب

مطالب این کتاب در ۴ بخش گردآوری شده است:

  • درسنامه
  • آیات و روایات
  • سوالات چهارگزینه‌ای
  • پاسخنامه تشریحی

ویژگی‌های کتاب

کتاب جامع دین و زندگی سال دوازدهم سفیرخرد شامل ۲۰۳ صفحه و ۱۲۶۵ تست است. جنس کاغذ مورد استفاده از آن مرغوب بوده و حجم آن قابل قبول است. طرح ظاهری جلد کتاب طرحی ساده است. و شاید بهتر آن بود که از طرح جذاب‌تری استفاده می‌کردند. اندازه کلمات خوب و صفحه‌آرایی کتاب ساده است. و منسجم بودن آن باعث تمرکز بیشتر خواننده روی مطلب اصلی می‌شود. کتاب تنوع رنگی زیادی ندارد. و رنگ‌های مورد استفاده در آن مشکی، خاکستری و آبی است.

دین و زندگی دوازدهم بست سفیر خرد

دین و زندگی دوازدهم بست سفیر خرد

نویسنده : مسلم بهمن آبادی
ناشر : سفیر خرد
قیمت : ۱۲۷,۵۰۰۱۵۰,۰۰۰ تومان

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

درسنامه

متن درسنامه کتاب ساده نیست. و کلیه نکات و مفاهیم دین و زندگی دوازدهم را به طور کامل و جامع و ایضا طبقه‌بندی شده در قالب نمودارهای درختی ارائه می‌دهد. حجم درسنامه معقول است. و گونه‌ای طراحی شده است که بتواند پاسخ تمرین‌های کتاب درسی و اندیشه و تحقیق‌ها، پرسش‎های کتاب و از همه مهم‌تر کنکور سراسری را پوشش دهد.

در بخش درسنامه کلمات و اصطلاحات مهم و کلیدی هر درس با رنگ متفاوت مشخص شده است. و همچنین نویسنده با قراردادن مطالبی تحت عنوان نکات طلایی،ارتباط‌های متن با آیات،حدیث‌ها و دیگر موضوعات مربوط به آن، مشابهت‌ها و تفاوت‌ها در بسیاری از عبارت‌های کتاب، پاسخگویی به سوالات ترکیبی مطرح شده در کنکور سراسری را آسان کرده است.

تدریس متن کتاب در قالب نموداردرختی و برجسته کردن عبارات کلیدی این امکان را فراهم کرده است که دانش آموزان با سطوح مختلف علمی بتوانند از آن بهره ببرند.

آیات و روایت

در بخش پیام آیات و روایات که هرساله حجم وسیعی از سوالات مفهومی کنکور را تشکیل می دهد، سعی شده است که پیام تمامی آیات و روایات به طور جامع، ساده و قابل فهم و همچنین طبق متن درس و نه خارج از آن بیان شود. و در بخش آیات و روایات، داوطلب را بی نیاز سازد.

از نکات برجسته این بخش، آوردن سوالات مفهومی در قالب نگاه ویژه است. که مفهوم هر آیه و حدیث را به طور عمیق بررسی کرده و هضم مطالب را برای دانش‌آموز آسان می‌کند.

سوالات چهارگزینه‌ای

برجسته‌ترین و تحسین برانگیزترین نقطه قوت کتاب جامع دین و زندگی سال دوازدهم سفیرخرد بخش تست‌های آن است. که در قالب ۱۲۶۵ تست به رشته تحریر درآمده است. که می‌توان آن‌ را به ۲ بخش تقسیم کرد:

تست‌های تالیفی خط به خط مفهومی

پس از پایان هر درسنامه، تمامی مفاهیم و نکات درس در قالب سوالات خط به خط مفهومی طراحی شده است. نکته تحسین‌برانگیز کتاب این است که ۱۱ تست تالیفی کتاب عینا در کنکورسراسری سال ۹۸ آمده بود. که نشان‌دهنده توانایی نویسنده و تسلط کامل ایشان بر مطلب است. از این رو دانش آموزان با پاسخگویی و تمرین این بخش علاوه بر دوره عمیق نکات و مفاهیم هردرس مهارت تست‌زنی خود را نیز افزایش می‌دهند.

سوالات کنکور سراسری

سوالات کنکور سراسری داخل و خارج در سال‌های اخیر به طور کامل در این بخش پوشش داده شده است. تا داوطلبان پس از پاسخگویی به آنان نقاط ضعف خود را برطرف سازند.

شاید در نگاه اول تعداد سوالات چهارگزینه‌ای هر درس زیاد به نظر برسد. اما این بخش به گونه‌ای طراحی شده است که دانش آموز بتواند در بازه‌های زمانی متفاوت از آن بهره‌مند شود. و یادگیری خود را به طور مستمر ادامه دهد.

پاسخنامه تشریحی

به منظور تحلیل و بررسی تست‌ها به صورت کاملا تشریحی، یک کتاب کم حجم رایگان همراه با کتاب اصلی ارائه می‌شود. در این کتاب تمامی تست‌های مطرح شده در کتاب اصلی مورد بررسی قرار گرفته و هرجا که امکان خطای داوطلب وجود داشته است، تمامی گزینه‌های نادرست نیز تحیل شده اند.

از نقاط قوت پاسخنامه تشریحی کتاب که در میان سایر کتاب‌های کمک آموزشی بی نظیر است، آموزش پاسخ صحیح همراه با مطلبی با عناوین، نکات طلایی، روش تست زدن، روش مطالعه، مقایسه و … است.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب که نشان‌دهنده خلاقیت نویسنده است، این که در قسمت پاسخنامه تمامی تست‌ها از نظر درجه‌بندی میزان اهمیت به رتبه های ۲ تا ۵ تقسیم شده‌اند. و دانش آموزان می‌توانند برای دوران طلایی جمع‌بندی، تست‌های مهم‌تر را مجددا مرور کنند.

تنها ایرادی که می‌توان از بخش پاسخنامه گرفت این است که بهتر بود قسمت پاسخنامه در کتاب اصلی گنجانده می‌شد. و اینگونه جابجایی کتاب آسان‌تر و درصد خطای انسانی در عدم تحویل آن همراه با کتاب اصلی از بین می رفت.

جمع بندی

کتاب جامع دین و زندگی سال دوازدهم از انتشارات سفیر خرد حاوی نکات و مطالب بسیار ارزنده‌ای است و از این رو منبعی کامل و جامع برای داوطلبان کنکورسراسری به شمار می‌رود.

ویرایش املایی کتاب به طور دقیق انجام شده و اشکالی به چشم نمی‌خورد. خصوصیت ویژه این کتاب درسنامه کامل و جامع و تست‌های مفهومی بسیار نزدیک به سوالات کنکور است.

کتاب جامع دین و زندگی سال دوازدهم سفیرخرد، پاسخگوی همه نیا‌زهای یک داوطلب کنکور سراسری است. و برای افرادی که به درصد بالا در درس دین و زندگی فکرمی‌کنند شدیدا توصیه می‌شود.