مقدمه

درس زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دروس کاربردی در دوران تحصیل است و در میان دروس عمومی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فراگیری کامل و عمیق این درس در دوران تحصیل نه‌تنها گامی بزرگ برای ارتقای کیفیت زندگی در آینده است بلکه به موفقیت و کسب رتبه مناسب در کنکور سراسری نیز کمک به سزایی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به یادگیری این درس پرطرفدار کمک می‌کند انتخاب کتاب کمک‌آموزشی مناسب است.

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران همان‌گونه که از طراحی روی جلد آن مشخص است می‌تواند از یک بوکسور آماتور یک اعجوبه و نابغه بسازد که در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه حریف را ناک اوت کند.

شاید این سؤال به ذهن برسد که حریف ما دقیقا چه کسی و کجاست؟؟ که به آن می‌پردازیم.

درواقع کنکور پیش روی ما حریفی است که باید با آمادگی کامل به مصاف او برویم که اگر به فوت‌وفن کار مسلط باشیم در انتهای کار بر طبل شادانه پیروز و مردانه خواهیم کوبید.

طی سال‌های اخیر بودجه‌بندی درس زبان انگلیسی در کنکور به صورت زیر بوده است :

  • گرامر   ۴ سؤال
  • واژگان   ۸ سؤال
  • کلوزتست   ۵ سؤال
  • درک مطلب   ۸ سؤال

از بودجه‌بندی فوق این مطلب را می‌توان استنباط کرد که تمامی چهار بخش مورد سؤال در کنکور سراسری حائز اهمیت هستند و نباید از هیچ‌کدام غافل شد اگرچه متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به بخش کلوزتست و درک مطلب توجه کمتری می‌کنند و همین امر باعث از دست دادن امتیاز و درصد این بخش‌ها می‌شود درصورتی‌که با یادگیری تکنیک‌های کاربردی و تمرین کافی خیلی راحت می‌توان از این بخش‌ها هم درصد قابل‌قبولی را به دست آورد.

بخش‌های مختلف کتاب

کتاب زبان انگلیسی جامع مبتکران دربرگیرنده تمامی مطالب و مهارت‌هایی است که یک داوطلب کنکور سراسری به آن نیاز دارد.

این کتاب شامل ۵ بخش اصلی است :

  • زبان انگلیسی سال دوازدهم
  • زبان انگلیسی سال دهم و یازدهم
  • درک مطلب و کلوزتست
  • نکات مهم و کاربردی زبان انگلیسی سال‌های هفتم تا یازدهم
  • واژه‌نامه جیبی و کامل کنکور

 

زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران

زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران

نویسنده : روزبه شهلایی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۳۴۳,۰۰۰۴۹۰,۰۰۰ تومان

اطلاعات درباره نویسنده

مولفان کتاب جامع زبان انگلیسی مبتکران دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی مقدم هستند که شهرت و آوازه دکتر شهاب اناری به‌عنوان پزشک و مولف نام‌آشنای کتاب‌های کنکور و همچنین مدرس و کارشناس برنامه‌های آموزشی صداوسیما برکسی پوشیده نیست.

لحن صمیمی و رسای دکتر شهاب اناری در کتاب زبان جامع مبتکران باعث شهرت کتاب ایشان حتی در میان معلمان درس زبان انگلیسی شده است به‌گونه‌ای که بسیاری از معلمان در مدرسه به‌عنوان کتاب کمک‌آموزشی و کتاب کار از کتاب زبان جامع بهره می‌برند و دانش‌آموزان را به حل کلیه تمرین و تست‌های آن تشویق می‌کنند. زیرا اگر فرصت کافی برای بررسی تمامی تمرین در کلاس درس مدرسه موجود نباشد درس‌نامه و پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی این کتاب دانش‌آموزان را در فراگیری کلیه مطالب درسی بی‌نیاز می‌سازد.

همچنین آوردن نکات مشاوره‌ای در خلال درس‌نامه و پاسخنامه این کتاب را به یک کتاب مشاوره‌ای – آموزشی تبدیل کرده است که در نوع خود بسیار شایسته و بی‌نظیر است.

ویژگی‌های کتاب

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران شامل حدود ۴۶۲ صفحه است که شاید در نگاه اول تا حدودی حجیم به نظر برسد ولی با توجه به این امر که این کتاب تک‌جلدی دربرگیرنده تمامی مطالب کتاب‌های PROSPECT و VISION و نیز شامل بسیاری از تست‌های گوناگون در مباحث مختلفی مثل ((گرامر-واژگان-درک مطلب و کلوزتست و آموزش مهارت‌های تست‌زنی در این مباحث)) است این حجم قابل‌قبول است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

درس‌نامه

تمامی دروس کتاب با بخش درس‌نامه آغاز می‌شود. درس‌نامه شامل نکات اصلی و مفاهیم اولیه هر مبحث می‌باشد که به‌طور کامل و جامع توضیح داده‌شده است. لحن درس‌نامه بسیار شیوا و روان است و جای هیچ ابهامی را برای خواننده به‌جا نمی‌گذارد. از نقاط قوت کتاب آوردن تمرینات گوناگون به شکل‌های ((جای خالی-سوالات تشریحی-سوالات تستی)) در بخش درس‌نامه متناسب با موضوع می‌باشد که باعث می‌شود مطالب ارائه‌شده به‌طور تمام و کمال در ذهن دانش‌آموز تثبیت شود.

آوردن تمرینات مختلف و با شکل‌ها و صورت‌های گوناگون ((تستی-تشریحی-جای خالی و…)) نشان می‌دهد که کتاب زبان جامع مبتکران نه‌تنها یک منبع تمام‌عیار برای کنکور سراسری می‌باشد بلکه از آن می‌توان به‌عنوان منبعی کامل و همه‌جانبه برای امتحانات نهایی آزمون‌های مدرسه استفاده کرد. در قسمت درس‌نامه کادرهایی تحت عنوان (نکات تکمیلی) آورده شده است که مخصوص دانش‌آموزان قوی و علاقه‌مند و همچنین داوطلبان کنکور منحصر زبان می‌باشد.

در انتهای بخش درس‌نامه جدولی با عنوان جمع‌بندی آمده است که دانش‌آموزان می‌توانند مطالب بیان‌شده را بسیار سریع در زمان کوتاه مرور کنند.

تست‌ها

پس از قسمت درس‌نامه(گرامر و واژگان) با تست‌های متنوعی روبرو می‌شویم که به‌جرئت می‌توان ادعا کرد آزمودن‌ها کاملاً استاندارد و نکته دار هستند و به بخش‌های زیر تقسیم می‌شوند :

تست‌های سطح یک

این دسته از آزمودن‌ها به‌عنوان دستگرمی برای دانش‌آموزان تلقی می‌شود و تمامی نکات درسی و مطالب اساسی و پایه‌ای را پوشش می‌دهد که حل آن‌ها به‌شدت به کلیه دانش‌آموزان با سطح‌های علمی متفاوت توصیه می‌شود.

تست‌های حاشیه کتاب درسی-صورت تمرینات و کتاب کار

در بخش آموزش واژگان پس از درس‌نامه و تست‌های سطح یک از کلماتی که در صورت تمرینات و حاشیه کتاب درسی و کتاب کار آمده‌اند تست‌های جذابی طراحی‌شده است که دانش‌آموزان می‌توانند از این قبیل آزمودن‌ها برای گسترش دامنه واژگان خود بهره‌مند شوند.

تست‌های نوادگان شکسپیر

این بخش مخصوص دانش‌آموزان مشتاق یادگیری بیشتر و عمیق‌تر و نیز داوطلبان کنکور منحصر زبان در نظر گرفته‌شده است و شامل تست‌هایی با نکات عمیق‌تر و سطح بالاتر می‌باشد. ناگفته نماند افرادی که در آموزشگاه‌های زبان مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستند هم می‌توانند از این بخش استفاده کنند و خود و عیار علمی خود را محک جدی بزنند.

وجود تست‌های گوناگون در این کتاب حاکی از آن است که مولف به دانش‌آموزان با سطوح علمی مختلف احترام گذاشته به این صورت که هرکس به‌اندازه توان خود بتواند از مطالب سودمند کتاب بهره‌مند شود.

تست‌های مروری

همان‌طور که از عنوان این بخش پیداست از بخش گرامر و لغت دروس قبل تست‌هایی طراحی‌شده است که هدف آن مرور و بازیابی مطالب گذشته است.

تست‌های کنکور

آخرین بخش آزمودن‌ها به تست‌های مرتبط با مطالب درسی که در کنکورهای سال‌های اخیر مورد سؤال قرارگرفته‌اند اختصاص‌یافته است و هدف آن آشنایی بیشتر داوطلبان کنکور سراسری با حال و هوای کنکور و همچنین آنالیز گرایش طراحان سوالات کنکور می‌باشد.

پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی

از دیگر نقاط قوت کتاب جامع زبان مبتکران وجود پاسنامه کاملاً تشریحی برای کلیه تست‌های تالیفی و کنکوری مطرح‌شده در کتاب می‌باشد. به این صورت که کلیه گزینه‌ها موردبررسی قرارگرفته و حتی دلیل غلط بودن گزینه‌های مختلف تحلیل‌شده است.

از نکات برجسته این کتاب این است که تست‌های دشوار با بیان گرم و قابل‌فهم به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان هیچ استرسی را در مواجهه با تست‌های دشوار تجربه نمی‌کنند.

وجود جدول‌های گوناگون و فونت خوانا و رنگی و صفحه‌آرایی مناسب در قسمت‌های درس‌نامه و پاسخنامه از نکات منحصربه‌فرد این کتاب می‌باشد.

درک مطلب و کلوزتست

نکته‌ای که کمتر داوطلبی به آن توجه می‌کند اهمیت درک مطلب و کلوزتست است که در کتاب زبان جامع مبتکران به این فنون و مهارت‌ها بسیار توجه شده است. و در قسمت آخر هر فصل پس از تست‌های تالیفی و کنکوری آورده شده است. و سعی شده به داوطلب روش‌های موثر و سریع را برای پاسخگویی به این دسته از سوالات آموزش دهد.

یکی از عوامل بسیار موثر در موفقیت در بخش درک مطلب و کلوزتست تقویت دانش لغوی است. به همین منظور یک واژه‌نامه جیبی هوشمند رایگان به همراه کتاب در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که می‌توان از آن در مکان هایی مثل مترو-اتوبوس-زنگ های تفریح و… که احتمال اتلاف وقت بسیار بالاست از آن استفاده کرد و دایره واژگان خود را ارتقا داد. نقطه قوت این کتابچه استفاده از لغت‌های گوناگون کتاب‌های درسی

PROSPECT و VISION

در قالب جمله‌های کاربردی و مختلف و نیز بیان مشتقات آن کلمه، مترادف ها و متضادهای کلمات است. که این روش آموزش واژگان بهترین و نوین‌ترین شیوه یادگیری لغات است. که به خوبی مورد توجه مولفان کتاب قرارگرفته است.

تنها ایرادی که می‌توان از این دفترچه واژگان گرفت این است که شاید بهتر بود از کاغذ مرغوب‌تری همانند خود کتاب زبان جامع برای چاپ استفاده می‌شد.

آزمون جامع

در انتهای هر فصل یک آزمون ۲۵ سوالی تالیف شده است که از آن می‌توان به‌عنوان شبیه ساز کنکور یاد کرد که شامل ۴ سؤال گرامر و ۵ سؤال واژگان و ۵ سؤال کلوزتست و دو متن ۴ سوالی است. نکته جالب آزمون‌های جامع کتاب این است که زمان پاسخگویی آن که ۲۰ دقیقه بوده و در بالای صفحه نوشته شده است که هدف آن آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان با فضای آزمون‌های تستی و کنکور سراسری است.

بخش ضمیمه

در قسمت انتهایی کتاب بخشی تحت عنوان ضمیمه آمده است که تمامی نکات مهم سال‌های هفتم تا دوازدهم را در برمی‌گیرد که شامل ۵ بخش است:

  • افعال چندکلمه ای
  • هم آیی های مهم
  • اصطلاحات
  • پیشوندها و پسوندهای ضروی
  • افعال با قاعده و بی قاعده

تمامی مطالب فوق به‌طور کامل در جدول‌هایی با تم رنگی مناسب گردآوری و طبقه بندی شده‌اند. و دانش‌آموز را از جست و جو برای یافتن این نکات بسیار کاربردی و پرتکرار در کتاب‌های گوناگون بی نیاز می‌کند.

جمع‌بندی

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران مطالب و سوالات بسیار زیادی را دربرمی گیرد بنابراین منبعی کامل برای دانش‌آموزان و حتی دبیران درس زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

ویرایش کتاب به صورت دقیق بررسی شده است به‌گونه‌ای که مشکلی در آن به چشم نمی‌خورد. کاغذ مورد استفاده در کتاب کاملاً با کیفیت بوده و تم رنگی مطالب و جداول گوناگون مباحث را از هم متمایز کرده و باعث جذابیت هرچه بیشتر کتاب شده است.

وجود لینک‌های متنوع برای استفاده دانش‌آموزان از تدریس‌های اینترنتی ایده بسیار جالب و فوق العاده‌ای است که خوشبختانه توسط مولفان به کار گرفته شده است. همچنین توجه ویژه به تکنیک و مهارت‌های پاسخگویی به مبحث درک مطلب و کلوزتست این کتاب را از سایر کتاب‌های موجود در بازار متمایز می‌کند.

با یک اراده قوی به هرجا می‌توان رسید