در گفت‌وگویی که با دکتر مهدی آرام‌فر به عنوان مدیر انتشارات تخته سیاه و همچنین استاد برجسته درس زیست‌شناسی صورت گرفت سعی بر آن شد تا از تجربیات ایشان در راستای موفقیت داوطلبان کنکور سراسری در درس زیست‌شناسی که درسی بسیار با اهمیت در رشته تجربی به شمار می‌رود ، استفاده شود .

در این گفتگو به سوالات زیر که از سوالات مکرر دانش‌آموزان است پاسخ داده خواهد شد .

  • کیفیت سوالات کنکور ۹۹ مخصوصا در درس زیست‌شناسی چگونه بود؟
  • آیا نیاز به مطالعه مباحث نظام قدیم برای پاسخگویی به سوالات درس زیست‌شناسی کنکور وجود دارد؟
  • چگونه یک دانش‌آموز می‌تواند در درس زیست‌شناسی به تسلط کامل برسد؟
  • نحوه مطالعه صحیح و کاربردی درس زیست‌شناسی چگونه است؟
  • بهترین کتاب‌های کمک‌درسی برای آزمون‌های تستی مخصوصا کنکور سراسری کدام‌اند؟
  • شرکت در کدام آزمون‌های تستی موسسات حال حاضر پیشنهاد می‌شود ؟
  • شرایط آموزشی کشور در بیماری کرونا و افزایش کلاس‌های غیرحضوری ، موجب افزایش بازدهی دانش‌آموزان شده یا کاهش آن؟

کنکور ۹۹، بی‌منطق‌ترین کنکور برگزار شده!!

دکتر آرام‌فر در پاسخ به این سوال که “کنکور ۹۹ را چگونه ارزیابی کردید” بیان می‌کند :

متاسفانه امسال کنکور خوبی حداقل در درس زیست‌شناسی برقرار نشد. وجود ۳ سوال از مطالب خارج از کتاب که ۱ سوال آن در صورت سوال و ۲ سوال دیگر در بین گزینه‌هایشان از اصطلاحات خارج از کتاب استفاده شده بود کار را برای داوطلبان امسال تا حدودی سخت می‌کرد. از طرفی در ۳ سوال دیگر فکر طراح سوال برای طرح سوال کاملا ابهام داشت. با این حال متاسفانه هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از طرف سازمان سنجش داده نشد.

کمترین توقعی که از سازمان سنجش پس از طرح ۵۰ سوال آن هم در طول بیشتر از یک‌ سال می‌توان داشت، انتشار یک پاسخنامه تشریحی برای سوالات مطرح شده است. که متاسفانه در این امر هم کوتاهی شد. در کل، حدود ۴۳ سوال از ۵۰ سوال مناسب و استاندارد بود. که دانش‌آموزان می‌توانستند با مطالعه کتاب درسی و کتاب‌های کمک‌درسی به راحتی به آن‌ها پاسخ بدهند و قالب کنکور‌های گذشته در آن‌ها حفظ شده بود.

نقش نظام قدیم در کنکور نظام جدید!!

با توجه به مطرح شدن ۶ سوال از نظام قدیم دکتر آرام‌فر در خصوص اینکه “آیا لازم است که دانش‌آموزان به مطالعه نظام قدیم بپردازند و اینکه آیا ایشان چاره‌ای در کتاب‌هایشان برای این دسته سوال اندیشیده‌اند” بیان می‌کند:

در کتاب‌های من اشاره‌ای به مباحث نظام قدیم نشده است. و البته با توجه به تعداد سوالات مطرح شده از نظام قدیم، سرمایه‌گذاری روی نظام قدیم کار بیهوده‌ای است. اما سوالاتی که در کنکور سراسری مشکل علمی نداشتند در کتاب‌های من کاملا پوشش داده شده بودند و بسیاری از دانش‌آموزان پس از کنکور پیام‌های مثبت و موفقیت‌آمیزی در این بخش برایم ارسال کردند. در این میان شاید داوطلبانی که تجربه کنکورهای نظام قدیم را داشتند موفق‌تر عمل کردند. ولی در مجموع سوالاتی که مشکل نداشتند مشابه سوالات سال‌های گذشته مطرح شده بودند و سبک آن‌ها تا حدودی قابل پیش بینی بود .

راهکار رسیدن از ۰ به ۱۰۰ در درس زیست‌شناسی چیست؟

مطمئنا بسیاری از دانش‌آموزان می‌خواهند بدانند که “آیا با پایه ضعیف در درس زیست شناسی ، بازهم امکان مسلط شدن در این درس وجود دارد ؟”

دکتر آرام‌فر این‌گونه پاسخ می‌دهد: دانش‌آموزان می‌بایست بر روی یک مجموعه کار کنند. کتاب‌های ۴ گانه من در درس زیست‌شناسی، با آموزش کامل و بی‌نقصی که برای دانش‌آموزان فراهم شده، جوابگوی نیاز دانش‌آموزان در درس زیست‌شناسی خواهد بود.

در این میان اقبال دانش‌آموزان به کتاب زیست گیاهی به دلیل جمع‌آوری کلیه مطالب و شرح کامل مطالب ناملموس در این بخش، بیشتر بوده است. در کل کتاب سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مطالب سنگینی مورد بررسی قرار گرفته و در چاپ جدید کتاب‌ها ۲ سطح جدید از سوالات تحت عناوین تست‌های خط خطی که مطالب خط به خط کتاب درسی را مورد سوال قرار داده‌اند و تست‌های بی خط که شامل تست‌های ترکیبی از مباحث و مطالب مختلف است به سایر بخش‌های کتاب‌ها اضافه شده است.

در کتاب جدید من هم که تانک تست زیست‌شناسی نام دارد تعداد قابل توجهی تست از تست‌های اساتید دیگر مطرح شده است که سطح آن‌ها از متوسط به دشوار طبقه‌بندی می‌شود . این کتاب به داوطلبانی که برای درصدهای بالا تلاش می‌کنند بسیار مناسب است .

چگونه زیست‌شناسی را بخوانیم؟

حتما بسیاری از شما عزیزان هم در مطالعه مباحث پرنکته مثل گوارشدر درس زیست‌شناسی دچار مشکل شده‌اید. استاد آرام‌فر مشکل دانش‌آموزان را این‌گونه حل می‌کند :

در درجه اول درس زیست‌شناسی به معلم خوب نیاز دارد. و در درجه دوم دانش‌آموزان می‌بایست به معلم خود اعتماد کامل داشته باشند. و با دقت کامل به نکات و صحبت‌های معلمشان توجه کنند. در ادامه دانش‌آموزان به این موارد باید کاملا توجه کنند:

  • تمرکز و دقت کامل هنگام تدریس و پیشروی با برنامه دبیر
  • در طی همان ۲۴ ساعتی که مبحثی تدریس می‌شود دانش‌آموزان می‌بایست مطالب را بازخوانی کنند.

نکته طلایی در موفقیت در درس زیست‌شناسی در یک جمله خلاصه می‌شود:

زیست‌شناسی را باید زیاد خواند!!

جمله بالا به این معناست که مطالب گذشته مدام باید مرور شوند تا این مرور کردن‌ها موجب افزایش قدرت تثبیت مطالب در ذهن دانش‌آموزان شود.

اولویت خواندن مطالب

اگر شما هم به دنبال مسیر درست خواندن درس زیست‌شناسی هستید، می‌توانید ترتیب زیر را که توسط دکتر آرام‌فر ارائه شده است را سر لوحه کار خود قرار دهید.

  • مطالعه پایه دهم
  • مطالعه بخش گیاهی و مطالعه ۴ فصل اول پایه دوازدهم
  • مطالعه پایه یازدهم و مطالعه ۴ فصل دوم پایه دوازهم

مناسب‌ترین آزمون برای آمادگی کنکور سراسری

با توجه به موسسات گوناگون حتما شما هم مایل هستید تا از بهترین آزمونی که به آمادگی بیشتر شما برای کنکور سراسری کمک می‌کند آگاه شوید. دکتر آرام‌فر این‌گونه بیان می‌کند: برنامه کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی برنامه‌ای جامع و مدون هست. که می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که بخواهند با شرکت در آزمون‌های متعدد، سطح علمی خود را مدام بسنجند. وجود سوالات استاندارد و پاسخنامه تشریحی و تحلیلی از نقاط قوت دیگری است که برای شرکت در آزمون‌های کانون توسط ایشان بیان می‌شود.

کرونا، تهدید یا فرصت!؟

به دلیل وجود ویروس کرونا و عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به صورت فیزیکی این نگرانی وجود دارد که آیا این روند آموزشی موجب تضعیف دانش‌آموزان در دروس می‌شود؟

طبق گفته‌ی استاد آرام‌فر، در اوایل بیماری، زیرساخت‌ها مناسب نبود و گاهی دانش‌آموزان از مطالب عقب می‌ماندد اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت موسسات گوناگون در راستای برگزاری کلاس‌های آنلاین، دیگر وقت دانش‌آموزان در ترافیک شهر‌های بزرگ اتلاف نمی‌شود و هم چنین تعطیلی‌های غیرمنتظره نظیر آلودگی هوا و … اختلالی در فرایند آموزش دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند.

کلام پایانی و جمع‌بندی

با توجه به سخنان جناب آقای دکتر مهدی آرام‌فر، استاد برتر درس زیست‌شناسی کشور، برای موفقیت در درس زیست و رسیدن به درصد‌ بالا باید زیست را بسیار مطالعه کرد. و تیپ‌های مختلف سوالات مباحث گوناگون را مورد بررسی قرار‌داد. موفقیت متعلق به کسانی نیست که اشتباه نمی‌کنند بلکه در انتظار افرادی است که از اشتباهات خود درس می‌گیرند. و اشکالات خود را رفع می‌کنند.

دسته بندی شده در: