مقدمه

می‌دانیم که امروزه اولویت بسیاری از ‌دانش‌آموزان، کسب رتبه عالی در کنکورسراسری و هم‌چنین ورود به دانشگاه‌های برتر کشور است. اما رسیدن به هر هدف ارزشمندی نیازمند داشتن انگیزه، برنامه‌ریزی مناسب، ثبات قدم و از همه مهم‌تر تحمل رنج کشیدن و تلاش‌های پی‌در‌پی است.

کنکور سراسری، تمرین بسیار خوبی برای سنجش خودمان است. تا ببینیم تا چه حد برای اهدافمان ارزش قائلیم و برای رسیدن به آن‌ها زحمت می‌کشیم.

در این میان مطالعه بعضی دروس نه‌تنها به موفقیت ما در کسب رتبه عالی در کنکور سراسری کمک می‌کند، بلکه مانند یک ابزار سودمند در زندگی شخصی‌مان، نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.

درس زبان انگلیسی، یکی از دروس بسیار کاربردی به شمار می‌رود. که فراگیری آن محدود به کنکور سراسری نمی‌شود. و به هر‌کس و با هر شغلی کمک می‌کند.

و اما زبان انگلیسی در کنکور‌سراسری…

زبان انگلیسی همانند دروس عمومی دیگر، ۲۵ تست در کنکور دارد. که از تست شماره ۷۶ شروع‌شده و تا تست شماره ۱۰۰ ادامه می‌یابد. و آخرین درسی است که داوطلبان در دفترچه عمومی خود به آن پاسخ می‌دهند.

در طی سال‌های اخیر بودجه‌بندی درس زبان انگلیسی در کنکور به‌صورت زیر بوده است:

  • گرامر           ۴ سؤال
  • واژگان          ۸ سؤال
  • کلوزتست      ۵ سؤال
  • درک مطلب   ۸ سؤال

از بودجه‌بندی فوق این مطلب را می‌توان استنباط کرد که تمامی چهار بخش مورد سؤال در کنکور سراسری حائز اهمیت هستند و نباید از هیچ‌کدام غافل شد.

با توجه به اینکه درس زبان انگلیسی در کنکور دارای ضریب۲  است، بسیاری از داوطلبان اهمیت زیادی به این درس نمی‌دهند؛ غافل از این‌که آن دسته از داوطلبان که قبلاً به کلاس زبان رفته یا سطح علمی خوبی در این درس دارند، به سؤالات پاسخ داده و از نقش تعیین‌کننده‌ی این درس در تراز و رتبه نهایی نهایت استفاده را ‌می‌برند. مدت‌زمان پاسخگویی به درس زبان در کنکور سراسری ۲۰ دقیقه است. اما گاهی داوطلبان وقت بیشتری را روی دروس عمومی قبلی می‌گذارند. و با رسیدن به درس زبان، زمان خود را بسیار محدود می‌بینند. لذا داشتن مهارت و سرعت عمل در این درس بسیار مهم و تأثیرگذار است.

کتاب زبان جامع خیلی سبز، با پوشش کامل سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، در کنار درس‌نامه‌های جامع و روان و هم‌چنین وجود تعداد بسیار مناسبی از تست‌‌های تالیفی و کنکوری به همراه پاسخنامه کاملاً تشریحی، به دانش‌آموزان با سطوح علمی مختلف کمک می‌کند. تا قدم‌به‌قدم بر روی کلیه مباحث گرامر، واژگان، کلوزتست و درک متن تسلط پیدا کنند.

ویژگی‌های کتاب

کتاب زبان انگلیسی خیلی‌سبز شامل ۵۴۶  صفحه و تعداد ۲۸۱۹  تست بدون احتساب کنکورهای سراسری داخل و خارج سال۹۸ و درمجموع دارای ۲۹۹۴ پرسش چهارگزینه‌ای است. که تعداد کافی و بسیار مناسبی برای یک کتاب جامع به شمار می‌رود. لحن کتاب در قسمت درس‌نامه و پاسخنامه تشریحی ساده و روان است. و خواننده را در فهم مطالب یاری می‌کند. جنس کاغذ مرغوب بوده و سایز کلمات نیز مناسب است. علاوه، استفاده از کادر‌هایی بارنگ‌های آبی و خاکسری و نیز علائم گرافیکی (مانند شکل جمجمه، نکات جغددار و مربع‌های تفکیک‌شده) به جذابیت بیشتر کتاب، کمک کرده است.

زبان انگلیسی جامع کنکور خیلی سبز

زبان انگلیسی جامع کنکور خیلی سبز

نویسنده : رضا کیاسالار
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۲۳۱,۲۰۰۲۸۹,۰۰۰ تومان

نویسنده

مؤلف کتاب زبان جامع خیلی‌سبز، آقای دکتر رضا کیاسالار است. ایشان یکی از اساتید برتر در درس زبان انگلیسی به شمار می‌روند. و نیز در طی سال‌های اخیر طراح بسیاری از سؤالات آزمون‌های قلم‌چی و گزینه‌دو و… بوده‌اند. هدف دکتر کیاسالار از تألیف این کتاب، آماده کردن دانش‌آموزان برای شرکت در کنکور سراسری است. در کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز از تجربیات و توصیه‌های بسیار کاربردی ایشان در بخش‌های گرامر، واژگان، کلوزتست و درک متن می‌توان به‌خوبی استفاده کرد.

بخش‌های مختلف کتاب

به ‌طورکلی کتاب زبان انگلیسی از انتشارات خیلی‌سبز شامل ۵ بخش اصلی است:

  • زبان انگلیسی سال دهم
  • زبان انگلیسی سال یازدهم
  • زبان انگلیسی سال دوازدهم
  • درک مطلب و کلوزتست
  • کتابچه واژگان انگلیسی جامع

حال به بررسی بخش‌های مختلف کتاب می‌پردازیم:

درس‌نامه

درس‌نامه‌های گرامر، زبان روان و قابل ‌درکی دارد. و هرجایی که نویسنده احساس کرده شاید دانش‌آموز دچار مشکل شود با آوردن توضیحات بیشتر کلیه ابهامات را برطرف کرده است. درس‌نامه‌های گرامر خلاصه اما در عین حال دربرگیرنده کلیه نکات کتاب درسی و کتاب کار است. نقطه قوت این بخش، آوردن چندین مثال متنوع پس از آموزش هر مبحث گرامر است. که به‌جا افتادن مطلب کمک زیادی می‌کند. 

باکس‌های (تست دست‌گرمی) که در انتهای هر مبحث آمده‌اند، ساده و مناسب انتخاب‌شده‌اند و به دانش‌آموز کمک می‌کند تا با شکل کلی طرح سؤال از آن مبحث آشنا شود. اگر مطلب مهمی بوده که در کتاب درسی و کتاب کار به آن اشاره نشده است، در قالب باکس‌های (در کتاب نیامده است اما…) مورداشاره و بررسی قرارگرفته است. درس‌نامه کتاب با تمرکز بر سؤالات کنکور سراسری نوشته‌شده است. و هر نکته‌ای که در کتاب درسی به آن شاره نشده ولی از آن در کنکور سراسری سؤال طرح‌شده باشد، به‌طور مفصل مورد بررسی قرارگرفته است.

توضیحات بخش گرامر کاملاً مناسب و کافی بوده، به‌طوری‌که دانش‌آموز پس از مطالعه آن می‌تواند با خیال راحت سراغ تست‌های بخش گرامر برود.

در کتابچه واژگان همراه کتاب، کلیه واژگان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم آموزش داده‌شده‌اند. برای هر واژه، نقش دستوری آن‌ها (مانند صفت، قید و یا اسم، فعل و حرف) بیان‌شده است. با توجه به طرح سؤال از معانی دوم و سوم کلمات در کنکور سراسری، برای بعضی از کلمات چندین معنی و کاربرد نوشته‌شده است. این کاربرد‌های متفاوت در قالب مربع‌های تفکیک‌شده آورده شده‌اند.

در بخش مربوط به سال دوازدهم قسمتی اضافه‌شده است که به‌مرور (کلمه‌های آشنا) می‌پردازد. (کلمه‌های آشنا) کلمه‌هایی هستند که دانش‌آموزان در پایه‌ها یا درس‌های قبل با آن‌ها آشنا شده‌اند. هدف از این کار مرور و دوره لغات برای تثبیت آن‌ها در ذهن داوطلبان کنکور است. جمله‌هایی که برای مثال انتخاب‌شده است، کوتاه بوده و با چند بار مرور کردن به‌راحتی ملکه ذهن دانش‌آموزان می‌شود. علاوه بر کتاب درسی، کلمه‌های مهم کتاب کار نیز به‌طور کامل پوشش داده‌شده است. تا دیگر نگرانی از بابت واژگان در دل داوطلبان کنکور سراسری وجود نداشته باشد. در ضمن در خود کتاب نیز لیست‌ کاملی از پیشوند‌ها، پسوند‌ها، فعل‌های دوبخشی، همایندها و ضرب‌المثل‌ها آمده است تا نویسنده کتاب نشان دهد که هیچ مطلبی را حتی به‌اندازه سر سوزن از قلم نینداخته است.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

وجود طیف گسترده‌ای از تست‌های مختلف، از نقاط قوت شایسته کتاب زبان جامع خیلی‌سبز به شمار می‌رود. تعداد به‌طور میانگین بیش از ۲۲۰ تست برای بخش گرامر و واژگان، تعداد بسیار مناسبی برای تمرین و کسب مهارت در این بخش‌ها است. که مناسب دانش‌آموزان با سطح علمی مختلف است.

نکته جالب در خصوص تست‌های کتاب زبان جامع خیلی‌سبز، مشخص نبودن روند دشواری تست‌های طرح‌شده است. به این صورت که تست‌های متوسط و دشوار از هم تفکیک نشده‌اند و به‌صورت درهم آورده شده‌اند. نویسنده توجیه این کار را مشخص نبودن سؤالات آسان و سخت در کنکور سراسری می‌داند. و معتقد است که دانش‌آموز باید بامطالعه و تمرین تست‌های مختلف، به مهارت تشخیص تست‌های آسان و سخت دست یابد. تا در جلسه کنکور هم با تشخیص سؤالات چالشی، ریسک پاسخگویی به آنان را بسنجند. و زمان پاسخگویی به سایر سؤالات را از دست ندهد. اما به نظر می‌رسد دانش‌آموزان ضعیف‌تر بهتر است ابتدا با تست‌های آسان دست و پنجه نرم کنند و سپس به سراغ سؤالات سخت بروند.

در چینش تست‌های گرامر و واژگان سال دوازدهم، به شکل بخش بخش عمل شده است. تا دانش‌آموزان در سال کنکور به تدریج که درس می‌خوانند، تست بزنند و کارشان بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی راحت شود. اما در نیمه دوم تست‌های سال دوازدهم، تست‌ها کلی است. و تمام مباحث درس را در بر می‌گیرد. و به دانش‌آموز امکان نگاه جامع به درس را می‌دهد.

گاهی اوقات هم اگر لازم بوده دانش‌آموز پیش از پاسخگویی به تست‌ها نکاتی را بداند، نویسنده در صفحه‌ای جداگانه در ابتدای تست‌های آن مبحث، همه را گوشزد کرده است. همانند صفحه ۲۶۰ کتاب که قبل از شروع تست‌های واژگان، نویسنده همانند کلاس درس با خوانندگان کتاب سخن گفته است.

کتاب زبان جامع خیلی‌سبز، با پوشش تیپ‌های مختلفی از سؤالات، دانش‌آموزان را با آمادگی کامل به استقبال کنکور سراسری می‌برد.

درک مطلب و کلوزتست

پس از قسمت درس‌نامه و تست‌های گرامر و واژگان نوبت به بخش درک مطلب و کلوز تست می‌رسد. در این بخش، شاهد تعداد بسیار مناسبی از متن‌های تألیفی و کنکوری(برای هر درس ۶ متن کلوز و ۶ درک مطلب) هستیم. نکته تحسین‌برانگیز در قسمت درک مطلب و کلوزتست، آوردن بخشی تحت عنوان متن و مهارت پیش از شروع متن‌ها و تست‌ها است. متن و مهارت شامل کلیه استراتژی‌ها و مهارت‌هایی است که دانش‌آموزان برای پاسخگویی به درک مطلب و کلوز‌تست به آن‌ها نیاز دارند. توصیه می‌شود ابتدا کلیه این بخش‌های ۱۰ گانه که به‌طور جداگانه در هر درس آمده‌اند، به‌صورت یکجا مطالعه شوند. و سپس به سؤالات بخش درک مطلب و کلوزتست پاسخ داده شود.

پاسخنامه تشریحی

بسیاری از تست‌های کتاب باظرافت طراحی‌شده‌اند. و نکته‌های مهمی را در دل خود جای‌داده‌اند. لذا نباید تنها به پاسخنامه کلیدی کتاب اکتفا کرد. و حتماً باید پاسخنامه تشریحی کتاب را مطالعه کرد تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد. پاسخ‌های تشریحی کتاب، به‌طور بسیار واضح و روان و همراه با توضیحات کامل، کلیه تست‌ها را مورد بررسی قرار داده است و در صورت لزوم تمام گزینه‌های سؤال تحلیل‌شده‌اند. مثلاً ترجمه کلیه درک مطلب‌ها و متن‌های کلوز با بررسی کامل گزینه ‌قرار داده‌شده است.

 برای بعضی از تست‌ها نکاتی تحت عنوان نکته‌های جغددار آمده که به دانش‌آموزان نکات ارزشمند را در خلال پاسخنامه بازگو می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در کنار پاسخ تشریحی سؤالات واژگان، به کاربردهای متنوع کلمه و ترکیب‌ها و همایندهای آن آمده است که باید با دقت کافی به آن‌ها توجه شود.

پیش‌تر اشاره شد که در کتاب زبان جامع خیلی‌سبز، تست‌های متوسط و دشوار به‌صورت درهم آمده‌اند. تا اولاً فضای سؤالات کنکور سراسری تداعی شود و دوما دانش‌آموزان با مواجهه با تست‌های دشوار، توانایی حفظ روحیه و تمرکز خود را برای ادامه کار به دست بیاورند.

 در پاسخنامه کتاب، کنار تست‌های سخت و چالشی یک شکلک ((جمجمه)) قرار داده‌شده است. تا دانش‌آموزان پس از حل تست‌ها و در زمان تصحیح متوجه صحت تشخیص خود از سؤالات وقت‌گیر و چالشی بشوند و با دقت بیشتری تحلیل تست را مطالعه کنند.

جمع‌بندی

با توجه به این‌که بعضی از دانش‌آموزان سال‌ها کلاس زبان رفته‌اند و سطح سوادشان از کتاب درسی بالاتر است، در مقابل، بعضی‌ها هرگز میانه خوبی با درس زبان انگلیسی نداشته‌اند. و تنها به نمره قبولی در این درس اکتفا کرده‌اند. یک کتاب تست باید نیاز طیف‌های مختلف دانش‌آموزان را برآورده سازد.

 کتاب زبان جامع از انتشارات خیلی‌سبز با محتوایی کامل و جامع در حجمی کاملاً معقول، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای دانش‌آموزانی باشد که برای درس زبان کنکور درصد‌های بالا را نشانه گرفته‌اند. ارائه مثال‌های متعدد در درس‌نامه‌ها، بیان معانی و کاربرد‌های متفاوت کلمات و هم‌چنین کتابچه جامع واژگان، همگی از ویژگی‌های ارزشمندی است که کلیه دانش‌آموزان مخصوصاً داوطلبان کنکور سراسری را به تهیه آن ترغیب می‌کند.