درس دین و زندگی، یکی از ترازآورترین و کلیدی‌ترین دروس در کنکور سراسری است. و از آنجایی که ضریب این درس در کنکور سراسری ۳ می‌باشد، لزوم مطالعه اصولی و حل تمرین را در این درس دوچندان می‌کند.

متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان و مخصوصا داوطلبان کنکور سراسری تصور بسیار ساده و راحتی از درس دین و زندگی دارند. و این درس را دست کم می‌گیرند. اما هنگامی که سر جلسه کنکور چشمشان به جمال سوالات دین و زندگی روشن می‌شود، از اینکه هر ۴ گزینه جواب شبیه هم هستند و می‌توانند در نگاه اول همگی صحیح باشند،  دود از سرشان بلند می‌شود. و همگی ((ای دل غافل گویان)) حسرت روزهای از دست رفته را می‌خورند.

پس غفلت از مطالعه کافی دروس عمومی و پرداختن بیش از حد به دروس اختصاصی هم می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای داوطلبان کنکور سراسری به همراه داشته باشد.

اما این همه ماجرا نیست. و داستان عدم موفقیت بسیاری از دانش‌آموزان به مطالعه غیر فنی و غیرمفهومی درس دین و زندگی و بی توجهی به دروس عمومی ختم نمی‌شود.

عامل مهم دیگر در عدم موفقیت در درس دین و زنگی کنکور سراسری تغییر گرایش طراحان سوالات کنکور به سمت و سوی سوالات مفهومی و جزئیات متن کتب درسی و همچنین طرح سوالات ترکیبی و چند بخشی است. که پاسخگویی به این‌گونه سوالات جز از طریق تسلط بسیارکامل و عمیق بر کلیه مفاهیم، متن درس و پیام آیات و احادیث و اشعار دروس کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم میسر نیست.

بودجه‌بندی کنکور سراسری درس دین و زندگی

به طور کلی ۲۵ سوال درس دین و زندگی در کنکور سراسری به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • پیام آیات                   ۱۲ سوال
  • متن کتاب درسی         ۹ سوال
  • احادیث و اشعار          ۳ سوال

به طور میانگین از سال دهم ۸ سوال ، سال یازدهم ۹ سوال و از سال دوازدهم ۸ سوال مطرح می‌شود. که در واقع ارزش هر ۳ سال تحصیلی را تقریبا برابر نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم در درس دین و زندگی موفق شویم باید نحوه صحیح مطالعه آن را بدانیم. با توجه به سوالات مفهومی و ترکیبی درس دین و زندگی کنکور سراسری دیگر صرفا حفظ و به خاطر سپردن آیات و روایات کمک چندانی به دانش آموزان نخواهد کرد. بلکه کلید پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری مطالعه مفهومی آیات و روایات و احادیث و اشعار است.

مطالعه مفهومی یعنی هنگام مطالعه آیات، پیام و مفهوم آن‌ها را نیز استخراج کنیم. و سپس ارتباط آیات درس را با بخش‌های مختلف متن درس و احادیث و اشعار موجود در درس، و همچنین سایر دروس را شناسایی کرده و آن‌ها را دسته بندی کنیم.

اگر به روش فوق عمل کنیم دیگر با دیدن سوالات چند قسمتی و ترکیبی متشکل از ریزموضوع‌ها و عنوان‌های فرعی و ارتباطات گوناگون آیات با آیات، احادیث یا اشعار، غافلگیر نخواهیم شد.

بانک تست دین و زنگی کامل کنکور گاج به طور کاملا مناسب و کاربردی محتوای کتاب‌های سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را بررسی کرده و با طرح تست‌های کنکوری و تالیفی به صورت خط به خط، مفهومی و ترکیبی نیاز داوطلبان کنکور سراسری را به یک بانک تست جامع در درس دین و زندگی برطرف کرده است.

ویژگی‌های کتاب

کتاب دین و زندگی کامل میکروطلایی گاج حاوی ۵۵۶ صفحه و ۳۰۷۷ تست بدون احتساب کنکورهای سال ۹۹ و درمجموع دارای ۳۲۳۷ تست از هر ۳ پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است. (به طور میانگین ۹۰ تست برای هر درس)

با حل کلیه تست‌ها و یادگیری نکات آن‌ها، می‌توان به تسلط کامل در درس دین و زندگی رسید. وجود تست‌های ساده و دشوار باعث شده تا دانش‌آموزان با سطح علمی مختلف بتوانند از آن به خوبی بهره گیرند. فونت مورد استفاده در کتاب استاندارد بوده و موجب خستگی چشم نمی‌شود. و استفاده از ۳ رنگ مکمل سبز، زرشکی و آبی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به جذابیت کتاب افزوده است.

بانک تست دین و زندگی کامل میکرو طلایی گاج

بانک تست دین و زندگی کامل میکرو طلایی گاج

نویسنده : محمد رضایی بقاء
ناشر : گاج
قیمت : ۱۹۶,۸۰۰۲۴۰,۰۰۰ تومان

نویسنده

نویسندگان کتاب دین و زنگی کامل میکروطلایی گاج، آقایان مرتضی محسنی کبیر و محمد رضایی بقاء هستند. لحن کتاب به دلیل اینکه تنها از سوالات چهارگزینه‌ای تشکیل شده رسمی است. اما در قسمت پاسخنامه تشریحی هر پایه، توضیحات بسیار روان و ساده بیان شده است. و جای هیچ ابهامی را برای خواننده باقی نمی‌گذارد.

مولفان برای استفاده و اثرگذاری بهتر کتاب در بخش مقدمه، ۲ بخش را تحت عنوان دین و زندگی در کنکورهای اخیر و راهنمای استفاده از کتاب آورده‌اند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب دین و زندگی کامل میکروطلایی گاج به ۲ بخش اصلی تقسیم شده است:

  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای
  • پاسخنامه تشریحی

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

وجود تیپ‌های مختلفی از سوالات چهارگزینه‌ای، از نقاط قوت برجسته این کتاب به شمار می‌رود. تعداد این پرسش‌ها در پایه دهم ۹۹۶ تست، در پایه یازدهم ۱۰۹۷ تست و در پایه دوازدهم ۹۸۴ تست است. که برای مسلط کردن یک دانش‌آموز به کلیه مباحث درس دین و زندگی کافی است.

در انتهای کتاب هم کنکورهای سراسری داخل و خارج سال ۹۹ آمده است که تعداد آن‌ها ۱۶۰ تست می باشد.

(در بین کلیه تست‌ها تعدادی از آن ها با علامت * نشان‌دار شده‌اند که در واقع سوالات مهم‌تر و ضروری کتاب محسوب می‌شوند. حل این تست‌ها را به هیچ عنوان از دست ندهید.)

طبقه‌بندی پرسش‌های موجود در کتاب

  • تست‌های تالیفی خط به خط یا مفهومی

در بخش تست‌های تالیفی، کلیه متن کتاب درسی و همچنین تمرین‌های کتاب از قبیل فعالیت‌های کلاسی، اندیشه و تحقیق، تدبر بررسی و … که احتمال طرح سوال از آن‌ها در کنکور سراسری وجود دارد پوشش داده شده و تست‌های کاربردی و نکته‌دار بسیاری مطرح شده است.

  • تست‌های ترکیبی با دروس قبلی

با توجه به ترکیبی شدن سوالات درس دین و زندگی در کنکور سراسری، ترکیب‌های ممکن از هردرس با سایر دروس که در گذشته مطالعه و آموخته شده، در این بخش به صورت تست گنجانده شده است.

  • تست‌های ترکیبی با دروس بعدی

در این بخش نیز دانش‌آموزان پس از مطالعه کامل هر درس میزان تسلط خود بر مفاهیم را در ترکیب با مفاهیم و مضامین دروس بعدی خواهند سنجید.

حل تست‌های ترکیبی برای دانش آموزانی که به درصدهای بالا در درس دین و زندگی فکر می‌کنند به شدت توصیه می‌شود.

  • تست‌های کنکوری

همه تست‌های مطرح شده در کنکور سال‌های گذشته در این بخش گرداوری شده است. تا دانش‌آموزان بیشتر با سبک و سیاق سوالات کنکور سراسری و نیز سلیقه طراحان کنکور سراسری آشنا شوند.

نکته قابل تحسین کتاب، نشان‌دار کردن تست‌های ضروری و مهم‌تر با علامت * است. این قبیل تست‌ها به طور پراکنده در تمام تیپ‌های تست موجود در کتاب (تالیفی، ترکیبی، کنکوری) آورده شده‌اند. اهمیت این تست‌ها در دوران طلایی جمع‌بندی که فرصت مرور کامل همه تست‌ها وجود ندارد مشخص خواهد شد. حل تست‌های نشان‌دار و تحلیل مفهومی آن‌ها به تمام دانش آموزان توصیه می‌شود.

پاسخنامه تشریحی

در کتاب دین و زندگی کامل کنکور میکرو طلایی از انتشارات گاج، در انتهای بخش هر پایه، پاسخنامه تشریحی تست‌های مربوط به آن پایه آمده است. به طور مثال در اولین قسمت کتاب که به پایه دهم اختصاص دارد تست‌ها تا صفحه ۱۱۳ گردآوری شده و پس از آن از صفحه ۱۱۵ تا ۱۷۰ پاسخنامه تشریحی سال دهم آمده است.

در قسمت پاسخنامه تشریحی پاسخ‌های تست‌ها به طور کامل و در صورت لزوم با رد گزینه آورده شده است. و بخش‌های کلیدی و مرتبط‌تر با سوال به صورت رنگی مشخص شده‌اند. که در رسیدن شما به پاسخ نهایی سرعت بیشتری ببخشد.

اگر به دنبال سوالات سخت‌تر در درس دین و زندگی هستید و می خواهید عیار علمی خود را بسنجید و مهارت خود را افزایش دهید، حتما با حل تست‌هایی که در پاسخنامه با علامت بمب مشخص شده‌اند خود را محک بزنید.

جمع‌بندی

کتاب دین و زندگی کامل کنکور میکروطلایی، منبعی جامع از تست‌های مختلف، مفهومی و طبقه‌بندی شده است. که به طور کاملا حرفه‌ای تیپ‌های سوالات درس دین و زندگی را پوشش داده است. حجم تست‌های موجود در کتاب بسیار مناسب بوده و نکات نهفته در تست‌های آن کاملا کاربردی و بااهمیت هستند.

دانش آموزان هر پایه، دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند به خوبی از این کتاب استفاده کنند. و تهیه آن مخصوصا به دانش‌آموزان پایه دوازدهم که در جستجوی منبعی جامع از تست‌های تالیفی و ترکیبی و کنکوری هستند پیشنهاد می شود.کتاب دین و زندگی کامل میکرو طلایی گاج به خودی خود چیزی کم ندارد و کلیه تست‌های موجود در آن به همراه پاسخ‌های تشریحی خود جمع آوری شده‌اند. و نیازهای دانش‌آموزان متوسط و قوی راکاملا برطرف می‌کند. ولی دانش‌آموزان کمی ضعیف‌تر در درس دین و زندگی، برای استفاده بهتر از این کتاب، می‌توانند به جلد دیگر کتاب (درسنامه‌های دین و زندگی کامل میکروطلایی) مراجعه کرده و درسنامه‌های دروس مختلف، تعریف کامل اصطلاحات و مفاهیم کلیدی و نکات کلیدی و راهبردی و … را مطالعه کرده و پایه خود را در این درس مستحکم‌تر کنند.