امروزه کنکورسراسری نقش مهمی را در سرنوشت دانش آموزان کشور ایفا می‌کند. به همین دلیل بسیاری از داوطلبان کنکورسراسری به دنبال راه‌های مختلفی برای کسب موفقیت در این آزمون چهارگزینه‌ای هستند. یکی از عواملی که به دانش آموزان برای رسیدن به رتبه‌های برتر کمک می‌کند، استفاده از تجربیات داوطلبان کنکور سال‌های گذشته است.

می‌دانیم که حتی کوهنوردان حرفه‌ای هم برای یافتن بهترین مسیر صعود به قله‌هایی که تاکنون به آنان صعود نکرده‌اند، از راهنما یا همان (راه‌بلد) بهره می‌برند. ما نیز برای کسب رتبه مناسب و رسیدن به دانشگاه ایده ال می‌بایست از تجربیات افرادی که مسیر کنکورسراسری را طی کرده‌اند نهایت استفاده را ببریم. چه‌بهتر که افرادی که با آنان مشورت می‌کنیم، افرادی باشند که خود موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند و از مسیر کنکورسراسری سربلند و پیروز بیرون آمده‌اند.

در گفت‌وگویی که با جناب آقای علیرضا سخایی‌راد، رتبه ۱ رشته ریاضی فیزیک سال ۹۸ صورت گرفت، سعی بر آن شد تا از تمامی تجربیات ایشان در طول دوران متوسطه استفاده شود. امید است همواره شاهد موفقیت شما عزیزان در این مسیر پرفرازونشیب باشیم.

در این گفت‌وگو به سؤالات زیر که از پرتکرارترین سؤالات دانش آموزان هستند، پاسخ داده خواهد شد.

  • کیفیت و درجه دشواری سؤالات کنکور ۹۹ در مقایسه با کنکور سال‌های گذشته چطور بود و کنکور سال آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
  • آیا بیماری کرونا و ناهماهنگی‌های متعدد در برگزاری کنکور، بر عملکرد داوطلبان کنکور سراسر تأثیری گذاشت؟
  • چگونه ریاضی را بخوانیم؟
  • از چه سالی باید مطالعه برای کنکورسراسری را آغاز کرد؟
  • منابع مناسب برای تست‌زنی در دروس عمومی‌ اختصاصی کدام اند؟
  • آیا وجود آزمون‌های متعدد در موفقیت داوطلبان تأثیری دارد؟ و بهترین آزمون چهارگزینه‌ای برای آمادگی کنکور کدام است؟
  • تفاوت اصلی رتبه‌های برتر با سایر افراد در چیست؟
  • آیا رتبه‌های برتر استراحت می‌کنند؟ ساعت خواب و تفریح آنان به چه صورت است؟
  • رفتن به کلاس تست و داشتن مشاور و معلم‌های برتر تا چه حد در موفقیت یک داوطلب کنکور سراسر مؤثر است؟
  • سکوی پرتاب داوطلبان کنکورسراسری چیست؟

کنکور ۹۹، دشوارتر اما قابل پیش‌بینی!

به عقیده آقای سخایی راد سطح سؤالات کنکور امسال یک سر و گردن بالاتر از کنکور سال گذشته بود. که این موضوعی طبیعی است. در واقع سطح سؤالات کنکور سراسری هرساله با شیبی تقریباً ملایم رو به سخت‌تر شدن می‌رود. بنابراین داوطلبان کنکورسراسری سال ۱۴۰۰ می‌بایست خود را برای سطح بالاتری از سؤالات امسال آماده کنند که غافلگیر نشوند.

آفتی به نام بیماری کرونا!

رتبه یک کنکورسراسری ۹۸ در پاسخ به این سؤال که (آیا بیماری کرونا به داوطلبان کنکور امسال آسیبی وارد کرد؟) این‌گونه پاسخ می‌دهد:

برای موفقیت در کنورسراسری ۲ عامل بسیار مهم وجود دارند:

۱) علم                                         ۲) روحیه (اعتمادبه‌نفس)

یعنی اینکه تنها عیار علمی بالا برای موفقیت در کنکورسراسری کافی نیست، بلکه روحیه و اعتمادبه‌نفس داوطلب نیز باید بسیار قوی باشد. بیماری کرونا شاید توانست روحیه خیلی از دانش آموزان را خراب کند اما در عملکرد افرادی که از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار بودند تأثیری نگذاشت.

چگونه درس ریاضی را بخوانیم؟

قطعاً برای شما هم پیش‌آمده که بخواهید درسی را شروع کنید اما ندانید که باید از کجا شروع کنید. آقای سخایی راد نحوه مطالعه درس ریاضیات را این‌گونه تشریح می‌کند:

(علم ریاضیات یعنی هنر حل مسئله، تجربه نشان داده است که افرادی که مسائل ریاضی را بهتر حل می‌کنند، در زندگی شخصی خود نیز از قدرت تصمیم‌گیری بالاتری برخوردار هستند. برای یادگیری ریاضیات می‌بایست سؤالات زیادی از منابع مختلف را بررسی و حل کرد. و پس‌ازآن به تحلیل سؤالات از طریق پاسخنامه تشریحی پرداخت. یادگیری نکات کلیدی از پاسخنامه تشریحی حتی مهم‌تر از مطالعه درس‌نامه است!)

از چه زمانی شروع کنیم؟

بسیاری از دانش‌آموزان می‌خواهند بدانند که آیا برای مطالعه کنکوری هنوز فرصت دارند یا دیر شده است؟ و اما پاسخ آقای سخایی راد به این سؤال :

من به‌شخصه مطالعه و تمرین برای کنکور را از سال دهم شروع کردم. با آغاز سال یازدهم بر روی المپیاد تمرکز کردم ولی به دلیل عدم کسب مدال در المپیاد از سال دوازدهم مجدداً به مطالعه کنکوری پرداختم. من معتقدم کسی که از سال دهم مطالعه برای کنکور را آغاز می‌کند کار به‌مراتب آسان‌تری نسبت به کسی دارد که از سال دوازدهم شروع به مطالعه کنکوری کند. اگرچه که دیده‌شده‌اند افرادی که از سال دوازدهم به‌طور حرفه‌ای مطالعه کنکوری را شروع کردند و به رتبه‌های برتر رسیدند.

منابع مطالعه و تمرین در دروس اختصاصی و عمومی‌

یکی از عواملی که به‌طور مستقیم بر موفقیت و عدم موفقیت دانش‌آموزان دخیل است، انتخاب کتب کمک‌درسی مناسب است. دانش آموزان علاقه دارند تا بدانند رتبه‌های برتر چه کتاب‌هایی را به‌عنوان کتاب‌های کمک‌درسی و منبع تست خود انتخاب می‌کنند. انتخاب علیرضا سخایی راد رتبه یک کنکور ریاضی سال ۹۸ به‌صورت زیر است:

(توجه: کتاب‌ها از سطح آسان به دشوار طبقه شده‌اند)

نشر الگو – آی کیو گاج

نشر الگو

در ضمن ایشان زمان صبح تا عصر خود را به تمرین دروس اختصاصی و هنگام عصر تا شب را به تمرین دروس عمومی‌می‌پرداختند و به‌طورکلی ۶۵ تا ۷۰ درصد وقت خود را به دروس اختصاصی و ۳۰ تا ۳۵ درصد وقت خود را به دروس عمومی اختصاص دادند.

شرکت در آزمون‌های چهارگزینه‌ای، امری واجب و ضروری

بسیاری بر این باورند که تنها با افزایش ساعت مطالعه می‌توان در کنکورسراسری به موفقیت رسید درصورتی‌که این عقیده نادرست است. آقای علیرضا سخایی راد درباره لزوم شرکت در آزمون‌ها این‌گونه بیان می‌کند:

(کلیه داوطلبان کنکورسراسری نیاز به شرکت در آزمون‌های متعدد دارند زیرا از طریق شرکت در آزمون می‌توان میزان یادگیری مطالب آموخته‌شده را سنجید. هم‌چنین اگر نتیجه نامطلوبی را در آزمون کسب کنیم می‌توانیم به‌عنوان یک تلنگر از شکست خود درس عبرت گرفته و برای جبران آن در آزمون‌های آینده تلاش کنیم.)

در ادامه ایشان  آزمون‌های قلم چی – گزینه دو  و گاج را موردبررسی قرار می‌دهد و نکات مثبت و منفی آن‌ها را یادآوری می‌کند.

آزمون قلم چی

نقطه قوت:  جامعه آماری مناسب

نقطه‌ضعف: فشار زیاد بر دانش آموزان – بودجه‌بندی نامناسب

آزمون گزینه دو

نقطه قوت: بودجه‌بندی مناسب _ شیب ملایم موجود در سؤالات

نقطه‌ضعف: جامعه آماری ضعیف – سؤالات آسان

آزمون گاج

نقطه قوت: سطح سؤالات خوب و وسواس در انتخاب سؤالات مناسب

نقطه‌ضعف: جامعه آماری ضعیف

و در انتها به دانش آموزان قوی شرکت در آزمون‌های قلم چی و به دانش آموزان ضعیف شرکت در آزمون‌های گزینه دو را توصیه می‌کنند.

تفاوت اصلی رتبه‌های برتر با افراد عادی!

اگر شما هم به دنبال این هستید که بدانید تفاوت اصلی رتبه‌های برتر و افراد عادی در چیست توجه شما را به این بخش از صحبت‌های علیرضا سخایی راد جلب می‌کنم:

اساساً موفقیت در ۳ مؤلفه خلاصه می‌شود:

۱) نظم         ۲) عمل کردن به برنامه‌ریزی     ) یادگیری شکست

یادگیری شکست یعنی اینکه ما به این باور برسیم که همه‌چیز را بلد نیستیم و باید از شکست‌های خود درس بگیریم. تفاوت اصلی رتبه‌های برتر و افراد معمولی نیز در این نیست که رتبه‌های برتر همه‌چیز را متوجه می‌شوند بلکه تفاوت در این است که رتبه‌های برتر وقتی مطلبی را متوجه نمی‌شوند با افزایش تلاش خود ابهامات خود را برطرف می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان تسلیم نمی‌شوند.

آیا رتبه‌های برتر ربات هستند!؟

برخی فکر می‌کنند که رتبه‌های برتر کنکورسراسری تمام ساعات شبانه‌روز را به درس خواندن مشغول هستند. بهتر است صحت این باور را از رتبه یک کنکور ریاضی سال ۹۸ جویا شویم.

(اصولاً رتبه‌های برتر ربات نیستند و نیاز به استراحت دارند. ما برای موفقیت، در کنار سلامت علمی به سلامت جسمی و روحی هم نیاز داریم. بنابراین می‌بایست استراحت برنامه‌ریزی‌شده را در برنامه‌ درسی خود گنجاند.)

ایشان در ادامه درخصوص تفریحات خود در سال کنکور این‌گونه بیان می‌کند: در طول هفته یک نصف روز را به تفریح اختصاص دادم و بیلیارد را در سال دوازدهم یادگرفتم. در مورد ساعت خواب هم از ساعت ۱۲ شب الی ۳۰/۷ صبح می‌خوابیدم. سخنان بالا گویای اهمیت استراحت کافی و برنامه‌ریزی‌شده در سال منتهی به کنکور است.

نقش کلاس تست در موفقیت داوطلب کنکور سراسری

باوری که میان دانش‌آموزان رواج دارد این است که، فکر می‌کنند تنها باوجود کلاس تست‌های متعدد و معلمان برتر می‌توان به موفقیت رسید درصورتی‌که آقای سخایی‌راد نظر متفاوتی دارند:

(کلاس تست تنها برای دروسی که در آن‌ها مشکل دارید توصیه می‌شود و داشتن مشاور و معلم خصوصی هم تنها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در موفقیت شما نقش دارد و ۷۰ تا ۸۰ درصد موفقیت به‌طور مستقیم به خود داوطلب برمی‌گردد. نکته بسیار‌مهم این است که دانش‌آموزان باید از کلیه منابع (معلم – مشاور – کلاس تست و …) نهایت استفاده را ببرند و اتلاف وقت و انرژی را به حداقل برسانند.)

سکوی پرتاب به‌سوی رتبه برتر شدن!!

سکوی پرتاب دانش‌آموزان به‌سوی موفقیت، حل تست‌های فراوان و متنوع است.

پیام پایانی و جمع‌بندی

به‌عنوان پیام پایانی گفت‌و‌گو با آقای علیرضا سخایی‌راد باید خاطرنشان کرد که:

 اولا کنکور آخر دنیا نیست …

دوما نباید کنکور سراسری را آن‌قدری سخت گرفت که آرامش روحی ما سلب شود زیرا استرس بیش‌ازحد تنها موجب کاهش بازدهی دانش آموزان خواهد شد.

این نکته را نیز فراموش نکنید که بهترین برنامه آن است که ۸۰ درصد آن اجرا شود پس هیچ‌گاه داشتن نظم و عمل به برنامه‌ریزی خود را فراموش نکنید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: