در این مقاله قصد معرفی، نقد و بررسی کتاب دوجلدی «حسابان و ریاضی جامع خیلی سبز» (چاپ ۱۴۰۰) که منحصرا برای دانش‌آموزان رشته‌ی «ریاضی و فیزیک» به تحریر درآمده را داریم. اما قبل از هر چیز به اهمیت مطالب این کتاب در کنکور سراسری می‌پردازیم.

اهمیت درس ریاضی در کنکور برای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی و فیزیک

اهمیت درس ریاضی در کنکور برای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی و حتی تجربی، بر کسی پوشیده نیست. ضریب درس ریاضی در کنکور رشته‌ی ریاضی، برای زیرگروه‌های ۱ و ۲  که رشته‌های پرطرفداری از قبیل مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی نفت و … راشامل می‌شود، ۴ است. با احتساب ضریب ۳ جداگانه‌ای که دروس اختصاصی دارند، ضریب این درس در کنکور ۱۲ می‌شود. بنابراین انتخاب کتاب کمک درسی مناسب در درس ریاضی، جهت فهم دقیق‌تر و بهتر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

حسابان و ریاضی پایه رشته ریاضی خیلی سبز (جلد اول)

حسابان و ریاضی پایه رشته ریاضی خیلی سبز (جلد اول)

نویسنده : علی شهرابی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۶۴,۰۰۰۴۵۵,۰۰۰ تومان

پوشش مطالب و تعداد سوالات در کنکور

کتاب حسابان و ریاضی جامع خیلی سبز، ۳ کتاب درسی «ریاضی ۱»، «حسابان ۱» و «حسابان ۲» را پوشش می‌دهد؛ البته مباحث «مجموعه‌ها در فصل ۱ و فصل ۶ و ۷» ریاضی دهم که با موضوعات کتب «آمار و احتمال یازدهم و ریاضیات گسسته دوازدهم» مطابقت بیشتری دارند، در این کتاب مورد بحث قرار نگرفته‌اند. همچنین قابل ذکر است که مباحث این کتاب دقیقا ۲۴ سوال از ۵۵ سوال ریاضی کنکور را در برمی‌گیرد. به عبارت دیگر یعنی ۴۳/۶ درصد از درس ریاضی کنکور رشته ریاضی (آن هم با ضریب ۱۲، خیلیه نه؟!!!).

معرفی کتاب

کتاب حسابان و ریاضی جامع در دو جلد از انتشارات خیلی سبز، که جلد اول شامل «درسنامه، سوالات چهارگزینه‌ای و پاسخنامه‌ی کلیدی» است و در ۴۶۹ صفحه با کاغذ سفید و مرغوب تنظیم شده است. همچنین جلد دوم از پاسخ تشریحی تست‌های جلد اول تشکیل شده که در ۴۱۶ صفحه با کاغذ سفید ارائه شده است.

ویژگی‌های کتاب

طبقه بندی

کتاب مذکور دارای ۱۲ فصل است که هر فصل شامل یک یا چند درس است. برای مثال فصل دوم (مثلثات) دارای ۶ درس می باشد که به ترتیب زیر است:

زاویه و نسبت‌های مثلثاتی، دایره‌ی مثلثاتی، اتحادهای مثلثاتی، توابع مثلثاتی، تناوب و تابع تانژانت و در نهایت معادلات مثلثاتی

و یا برای فصل پنجم (کاربرد مشتق) دارای ۴ درس می‌باشد که شامل:

اکسترمم‌های یک تابع و توابع صعودی و نزولی ۱، اکسترمم‌های یک تابع و توابع صعودی و نزولی ۲، جهت تقعر نمودار یک تابع و نقطه‌ی عطف آن، رسم نمودار توابع

همانطور که در زیرموضوع های مثلثات و کاربرد مشتق هم مشخص است؛مباحث مرتبط هر سه کتاب ریاضی۱، حسابان ۱ و حسابان ۲ در یک فصل از کتاب حسابان و ریاضی جامع خیلی سبز گردآوری شده است.

نکته قابل ذکر دیگر، مشابهت حداکثری اسم درس‌های کتاب درسی با زیرموضوع های این کتاب جامع است.

 درسنامه

همانطور که در قسمت طبقه بندی ذکر شد؛ هر فصل در برگیرنده‌ی چند درس است. برای هر درس درسنامه‌ای کاملا جداگانه تعبیه شده که تست های آن هم جداگانه آمده است. از این رو برای آمادگی دانش‌آموزان در آزمون‌های آزمایشی مرحله‌ای، که در هر آزمون مبحث مشخصی مورد سوال قرار می‌گیرد، منبعی مناسب به شمار می‌آید. درسنامه‌های این کتاب، خودآموزی بسیار مناسب برای دانش‌آموزان می‌باشد؛ چرا که از مفاهیم ساده شروع کرده و در ادامه با طرح مثال‌هایی مرتبط، نکات و مطالب مورد نیاز دانش‌آموز را برای آمادگی هر چه بیشتر در کنکور سراسری تبیین می‌کند. با توجه به مطالب ذکر شده، یک دانش آموز با اطلاعات حداقلی، می‌تواند از این کتاب به عنوان یک خودآموز قوی استفاده کند و هر آنچه که نیاز دارد را با این کتاب بیاموزد. مطالب درسنامه نه کم است و نه در حدی است که بیش از نیاز باشد.

درسنامه‌ی این کتاب با بیانی رسمی اما واضح و قابل فهم آمده است. در هر درسنامه، در یک کادر آبی رنگ، تعدادی تست با پاسخ تشریحی برای تفهیم بیشتر و همچنین آشنایی با روند حل سوالات وجود دارد. برای دسته بندی و منظم شدن ذهن دانش آموز، حتی‌الامکان از جدول‌های نظام دار همراه با مثال استفاده شده که نکته‌ی بسیار مثبت و حائز اهمیتی در مورد این کتاب است. برای نمونه جدول صفحه‌ی ۱۱ که روش یافتن دامنه‌ی توابعی است که ضابطه‌ی آن‌ها را داریم علاوه بر روش یافتن دامنه، شامل مثال‌هایی است که باعث آشنایی بیشتر دانش‌آموز با روند دستیابی به دامنه می شود.

حسابان و ریاضیات پایه رشته ریاضی خیلی سبز (جلد دوم)

حسابان و ریاضیات پایه رشته ریاضی خیلی سبز (جلد دوم)

نویسنده : علی شهرابی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۳۲,۰۰۰۴۱۵,۰۰۰ تومان

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

جلد اول کتاب، علاوه بر درسنامه، دقیقاً بعد از درسنامه هر درس، از هر فصل، تست‌های مرتبط با آن را آورده ‌است. در جدول زیر می‌توانید عنوان و تعداد درس‌ها و تست‌های هر ۱۲ فصل این کتاب را در یک نگاه ببینید.

تعداد تست تعداد درس نام فصل ردیف
۴۷۴ ۶ تابع ۱
۳۹۱ ۶ مثلثات ۲
۳۷۵ ۵ حد و پیوستگی ۳
۳۶۶ ۴ مشتق ۴
۳۳۵ ۴ کاربرد مشتق ۵
۱۶۷ ۳ الگو و دنباله ۶
۱۴۶ ۳ توان‌های گویا و عبارت‌های جبری ۷
۱۳۸ ۲ معادله و تابع درجه دوم ۸
۱۰۲ ۳ معادله و نامعادله ۹
۱۳۰ ۲ قدرمطلق و جزءصحیح ۱۰
۱۹۰ ۲ توابع نمایی و لگاریتمی ۱۱
۸۰ ۱ هندسه تحلیلی ۱۲
۲۸۹۴ ۴۱ ————— جمع

در مجموع ۲۸۹۴ تست این کتاب، از تست‌های کنکور سال ۸۰ و بعد از آن، تست‌های آزمون‌های آزمایشی مختلف سطح کشور و همچنین تست‌های تالیفی است. نکته‌ی دیگر این است که، با توجه به تغییر نظام آموزشی و حذف تعدادی از مباحث نظام قدیم، بدیهی است استفاده از تمامی تست‌های کنکور سال‌های اخیر امکان پذیر نبوده و سوالات غیرمرتبط با مطالب کتاب‌های درسی حذف شده و یا با تغییر در این کتاب درج شده است. برای مطالب جدید که در نظام قدیم آموزشی موجود نبوده، مولفان کتاب با سوالات تالیفی، سعی در پوشش کامل تمامی این مطالب داشته‌اند.

تست‌ها تنوع بسیار خوبی دارند و تست از سطوح  مختلف در این کتاب موجود است، از سوال ساده گرفته تا سوالات دشوار و ایده‌دار.

در کتاب حسابان و ریاضی جامع خیلی سبز، شماره تعدادی از سوالات به رنگ آبی است. این تست‌ها، همان تست‌های نشاندار هستند که اگر دانش‌آموزی فرصت کافی برای حل تمامی تست‌ها نداشت، فقط به حل همین تست‌ها بسنده کند؛ هرچند پیشنهاد می‌شود تمامی تست‌ها توسط دانش‌آموز بررسی شود چرا که ۴۳/۶ درصد ریاضی با ضریب ۱۲ ارزشش را دارد!!

آزمون‌های جامع

در پایان هر فصل یک آزمون جامع همراه با پاسخ تشریحی (پاسخ در جلد دوم) طراحی شده که دانش‌آموز برای محک زدن خود و همچنین برای مرور و تمرین بعد از مطالعه‌ی کامل یک فصل، می‌تواند از آن استفاده کند. البته فقط تست‌های جامع برای فراگیری کامل یک فصل، کافی نیست؛ ازاین‌رو حتما دانش‌آموز باید بعد از مطالعه‌ی ‌کامل فصل به این تست‌ها مراجعه کند.

پاسخنامه‌ی کلیدی

پایان بخش جلد اول پاسخنامه‌ی کلیدی تمام ۲۶۳۸ تست درون کتاب است، که در ۹ صفحه تنظیم شده است. این بخش برای تصحیح سریع پاسخ‌های دانش‌آموز طراحی شده است.   

پاسخنامه تشریحی

جلد دوم، پاسخ تشریحی تمام سوالات جلد اول است. در ضمن می توان گفت جلد دوم مکمل درسنامه‌های جلد اول نیز هست، چرا که پاسخ تشریحی دارای برخی نکات است که در درسنامه نیامده است. (هر چند درسنامه به اندازه کافی پربار و کامل هست).

«گام به گام جلو رفتن»، «یادگیری روند حل تست ها» و همچنین«راه‌های تستی و کوتاه تر در قالب راه حل‌های دوم و سوم» از دیگر ویژگی های جلد دوم است.

نکته‌ی پایانی درباره‌ی پاسخنامه‌ تشریحی، یادآوری نکاتی است که در فصول قبل آمده و همانطور که مولف در مقدمه ذکر کرده است، احتمال داده دانش‌آموز آن را فراموش کرده باشد.

جمع‌بندی کلی

  • دانش آموز با مطالعه ی این کتاب تقریبا از هر کتاب دیگری بی‌نیاز می شود؛ اما واضح و مبرهن است که اگر دانش‌آموزی قبل از مطالعه‌ی کتاب، پیش زمینه‌ای داشته باشد، می‌تواند خیلی سریع‌تر بر مباحث مسلط شده و به درک عمیق‌تری برسد. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه‌ی درسنامه، جزوه‌ی دبیرتان را نگاهی بیندازید.‌
  • تست‌های رنگی را می‌توانید در ایام جمع‌بندی و یا برای مرور نیز استفاده کنید.
  • با وجود پاسخ کلیدی در انتهای جلد اول، پیشنهاد می‌شود هر دو جلد را تهیه کنید، زیرا جلد دوم روند حل سوالات را گام به گام به شما آموزش می‌دهد.
  • کتاب مذکور برای دانش‌آموزی مناسب است که برای کسب حداقل ۳۵ درصد از ۴۳/۶ درصد تلاش می‌کند، و حجم نسبتاً بالای آن به همین دلیل است.
  • این کتاب برای دانش آموزان کنکوری تالیف شده و با توجه به نوع فصل بندی، بهتر است دانش‌آموزان دهم و یازدهم از کتاب های مختص پایه‌ی خود استفاده کنند.
  • کاغذ استفاده شده در هر دو جلد، برعکس جلد قبلی سفید و مرغوب است.

 

دسته بندی شده در: