کتاب «پرسش‌های چهارگزینه‌ای ریاضی ۱» یا «تست ریاضی دهم خیلی سبز» (چاپ ۱۴۰۰) قابل‌استفاده برای دانش‌آموزان دهم رشته‌های «ریاضی و فیزیک» و «علوم تجربی» است. نویسندگان این کتاب آقایان «مهندس رسول محسنی‌منش»، «مهندس سروش موئینی» و «دکتر کوروش اسلامی» هستند.

این کتاب تک‌جلدی بوده و شامل بخش‌های زیر است:

  • درسنامه
  • تست (پرسش‌های چهارگزینه‌ای)
  • آزمون‌های جامع برای هر فصل
  • پاسخنامه تشریحی
  • پاسخنامه کلیدی

بیان کتاب خیلی رسمی نیست. نویسندگان کتاب با بیانی نسبتاً عامیانه و صمیمی، سعی در برقراری ارتباط هر چه‌بهتر با دانش‌آموز داشته‌اند.

اهمیت ریاضی دهم برای رشته‌های ریاضی و تجربی

ریاضی دهم، پایه‌ی ریاضیات یازدهم و دوازدهم در هر دو رشته نام‌برده است؛ بنابراین یک دانش‌آموز، هر چه تسلط بیشتری بر ریاضی دهم داشته باشد، در یازدهم و دوازدهم ریاضی را بهتر می‌فهمد. راه تسلط بر ریاضی دهم، تمرین و تست بیشتر است؛ که کتاب تست ریاضی دهم خیلی سبز همراه خوبی برای رسیدن به چنین هدف مهمی است.

اگر دانش‌آموز رشته‌ی ریاضی هستید، که ریاضی برای شما از «نون شب» هم واجب‌تر است و باید عاشقانه به آن عشق بورزید (البته نیاز به گفتن نبود شما خودتون بهتر از هر کس دیگه‌ای اینو می‌دونید!). اگر داوطلب رشته‌ی تجربی هستید، حتماً اطلاع دارید که کسب درصد بالا در کنکور سراسری و همچنین کسب نمره‌ی خوب در امتحان نهایی برای رسیدن به اهدافتان خیلی خیلی مفید و کارساز است. پس با من همراه باشید تا کتاب تست ریاضی دهم خیلی سبز را بهتر و بیشتر بشناسیم.

مشخصات و ویژگی‌های کتاب تست ریاضی دهم خیلی سبز

مشخصات ظاهری

کتاب مذکور در ۴۰۲ صفحه با کاغذ سفید تنظیم شده که با چاپ دو رنگ متشکل از مشکی و قرمز که از لحاظ بصری خسته‌کننده نیست.

ریاضی دهم تست خیلی سبز

ریاضی دهم تست خیلی سبز

نویسنده : رسول محسنی منش
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۱۲,۰۰۰۳۹۰,۰۰۰ تومان

طبقه‌بندی

کتاب تست ریاضی دهم از انتشارات خیلی سبز همانند کتاب درسی از ۷ فصل تشکیل شده است. اما در تعداد درس‌های بعضی از فصول، تفاوت اندکی دیده می‌شود. هر فصلی که لازم بوده، تعداد درس‌ها نسبت به کتاب درسی افزایش (در فصل هفتم کاهش!) پیدا کرده است؛ چرا که با طبقه‌بندی مناسب‌تر مطالب کتاب درسی، امکان فراگیری بهتر نیز فراهم می‌شود. برای مثال فصل پنجم کتاب درسی به ۳ قسمت: «درس ۱: مفهوم تابع و بازنمایی‌های آن»، «درس ۲: دامنه و برد توابع» و «درس ۳: انواع توابع» طبقه‌بندی شده، اما در کتاب تست به ۶ درس با عناوین «درس ۱: مفهوم تابع و بازنمایی‌های آن»، «درس ۲: دامنه و برد»، «درس ۳: مقدار تابع و نمایش ریاضی تابع»، «درس ۴: تابع خطی»، «درس ۵: انواع تابع» و «درس ۶: رسم نمودار برخی توابع به کمک انتقال» طبقه‌بندی شده است. این ویژگی یکی از نکات مثبت کتاب به شمار می‌رود.

درسنامه

در ابتدای هر درس از هر فصل، درسنامه آمده است. درسنامه‌های این کتاب، ابتدا به بیان مفاهیم پرداخته، سپس با ارائه چند مثال همراه با پاسخ تشریحی، دانش‌آموز را با سبک و سیاق حل سؤالات آشنا می‌کند. نکته قابل توجه این است که درسنامه‌های کتاب، از پایه‌ای‌ترین مطالب آغاز شده و با بیان تمامی نکات لازم دانش‌آموز را تا حد زیادی از منبع دیگری بی‌نیاز می‌کند. با توجه به نوع بیان و همچنین روال آموزشی در درسنامه، یک خودآموز مناسب برای دانش‌آموزان است؛ یعنی دانش‌آموز با داشتن یک پیش‌زمینه‌ی ابتدایی حاصل از تدریس آموزگار خود، می‌تواند از مطالب کتاب به‌طور کامل بهره ببرد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، ویژگی دیگر درسنامه، داشتن بیان و لحن نسبتاً صمیمی است، و نویسندگان کتاب با استفاده از نمادهایی که در مقدمه نیز آن‌ها را تعریف کرده‌اند، سعی در جذاب کردن کتاب داشته‌اند.

از دیگر نکات درسنامه، هماهنگی تیترهای درسنامه با تیترهای کتاب درسی است. و این ویژگی، کتاب مذکور را به منبعی مناسب برای آزمون‌های آزمایشی تبدیل می‌کند؛ زیرا آزمون‌های آزمایشی، شماره صفحه و یا تیترها را معرفی می‌کنند که دانش‌آموز با توجه به هماهنگی تیترها با کتاب درسی، مباحث مورد سؤال در آزمون را به‌سادگی تشخیص می‌دهد. در ادامه نکات دیگری را درباره‌ی مناسب بودن کتاب برای آزمون‌های آزمایشی را خواهید دید.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای (تست)

دقیقاً بعد از هر درسنامه از هر درس، تست‌های آن آورده شده است. تعداد تست‌ها با نوع مطلب و نیاز دانش‌آموز متناسب است. این نیز دلیل دیگر است برای مناسب بودن کتاب جهت استفاده دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند؛ چرا که دانش‌آموز می‌تواند فقط از درسنامه و تست‌هایی استفاده کند که در آزمون مورد سؤال قرار می‌گیرد.

تست‌های کتاب شامل تست‌های تألیفی، تست‌های کنکور سال‌های اخیر با ذکر سال کنکور و همچنین سؤالات طراحی شده مطابق تمرینات کتاب درسی که در این سؤالات، منبع کتاب درسی بیان شده است.

روال سؤالات در این کتاب از ساده به دشوار است. یعنی با سؤالات ساده آغاز شده و هر چه جلوتر می‌رود سؤالات دشوارتر می‌شوند.

در پایان تست‌های هر درس از کتاب، تعدادی سؤال با علامت جرقه مشخص شده که از حد معمول دشوارترند. و اگر دانش‌آموزی در حل آن‌ها مشکل داشت، جای نگرانی نیست؛ چرا که خود نویسندگان هم در مقدمه اذعان داشته‌اند که این سؤالات از سطح کتاب درسی خیلی بالاترند. البته به نظر من، بهتر بود کلیه‌ی تست‌ها، از نظر سطح دشواری به ۴ سطح a،b ، c و d تقسیم می‌شدند؛ که دانش‌آموز ضعیف‌تر، در صورت عدم توانایی به پاسخگویی در برخی سؤالات، ناامید نشود.

آزمون‌های جامع در پایان هر فصل

در پایان هر فصل از کتاب، دقیقاً بعد از پایان تست‌ها یک آزمون ۱۵ سؤالی از همان فصل گنجانده شده که می‌تواند معیار مناسبی برای سنجش دانش‌آموز باشد. ویژگی این آزمون‌ها پوشش تمامی مطالب فصل است؛ و دانش‌آموز می‌تواند با استفاده از این آزمون متوجه مشکلات خود در هر فصلی شود که در جهت رفع آن‌ها بکوشد.

جدول زیر اطلاعات خوبی درباره‌ی تعداد تست‌ها، درس‌ها و مقایسه‌ی آن با کتاب درسی، برای شما به ارمغان می‌آورد.

مجموع تعداد تست‌ها تعداد تست جامع تعداد تست تعداد دروس کتاب تست خیلی سبز تعداد دروس کتاب درسی عنوان فصل ردیف
۲۹۳ ۱۵ ۲۷۸ ۱۰ ۴ مجموعه، الگو و دنباله ۱
۱۸۹ ۱۵ ۱۷۴ ۳ ۳ مثلثات ۲
۲۵۵ ۱۵ ۲۴۰ ۵ ۴ توان‌های گویا و عبارت‌های جبری ۳
۲۰۹ ۱۵ ۱۹۴ ۳ ۳ معادله‌ها و نامعادله‌ها ۴
۲۲۷ ۱۵ ۲۱۲ ۶ ۳ تابع ۵
۱۴۱ ۱۵ ۱۲۶ ۳ ۳ شمارش، بدون شمردن ۶
۱۴۷ ۱۵ ۱۳۲ ۲ ۳ آمار و احتمال ۷
۱۴۶۱ ۱۰۵ ۱۳۵۶ ۳۲ ۲۳ – – – – – مجموع

پاسخنامه تشریحی

پاسخنامه تشریحی کتاب تست ریاضی دهم خیلی سبز، به صورتی است که به دانش‌آموز روش حل سؤالات را گام به گام آموزش می‌دهد؛ به این معنی که علاوه بر نوشتن راه‌حل‌ها به زبان ریاضی، با نوشتار فارسی هم توضیحاتی را ارائه داده است. نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، فونت متفاوت بعضی از نوشتار پاسخنامه است و این جملات جز راه‌حل نیستند اما با زبانی محاوره‌ای مطلبی را به دانش‌آموز گوشزد می‌کند که از اشتباهات رایج دانش‌آموزان است. این ویژگی بسیار کاربردی است. برای مثال در صفحه‌ی ۲۹۷ در سؤال شماره‌ی ۱۹ این‌گونه آورده شده است:

حواستان باشد که قبل از پیدا کردن مجهول، نمی‌توانیم تعداد اعضای دامنه‌ی تابع را مشخص کنیم چون همان‌طور که دیدید ممکن است زوج مرتب تکراری داشته باشیم!

ویژگی دیگر پاسخنامه، ارائه‌ی راه‌حل‌های کوتاه و تستی در قالب راه‌حل‌های دوم و سوم برای برخی از سؤالات است. استفاده از شکل‌ها نیز در پاسخنامه کمک خوبی به فهم دانش‌آموز می‌کند.

پاسخنامه کلیدی

تمامی سؤالات کتاب علاوه بر پاسخنامه تشریحی، دارای پاسخنامه کلیدی نیز هستند. پاسخنامه کلیدی از صفحه‌ی ۳۹۸ تا ۴۰۲ این کتاب تعبیه شده است. این پاسخنامه، مانند سایر قسمت‌های کتاب، دو رنگ متشکل از قرمز و مشکی چاپ شده و زیبایی بصری نیز دارد.

پیشنهادهایی برای دانش‌آموزان

  • برای استفاده بهتر از این کتاب، پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموز قبل از مطالعه‌ درسنامه و حل تست‌ها، از جزوه‌ی دبیر خود نکاتی را بیاموزد، که با یک پیش‌زمینه هرچند اندک، به درسنامه‌ی این کتاب مراجعه کند. همین پیش‌زمینه تأثیر بسزایی در یادگیری بهتر و بیشتر مفاهیم کتاب دارد.
  • این کتاب برای دانش‌آموزان سال دهم دوره‌ی متوسطه‌ دوم به انتشار رسیده است. هرچند برای دانش‌آموزان کنکوری رشته‌های ریاضی و تجربی نیز کاربرد دارد؛ اما پیشنهاد می‌شود کنکوری‌ها از کتاب‌های جامع استفاده کنند. برای مثال دانش‌آموزان کنکوری رشته‌ی ریاضی از کتاب «حسابان و ریاضی جامع خیلی سبز» و دانش‌آموزان کنکوری رشته‌ی تجربی از کتاب «ریاضیات جامع تجربی خیلی سبز » استفاده کنند.
  • دانش‌آموزانی که از لحاظ تحصیلی در درس ریاضی ضعیف‌تر هستند و نیاز به آموزش بیشتری دارند می‌توانند قبل حل این تست‌ها، از کتاب‌های «ماجراهای من و درسام» و «آموزش شگفت‌انگیز» استفاده کنند؛ چرا که از درسنامه‌های پایه‌ای‌تر و سؤالات تشریحی برخوردارند.
  • تست‌هایی که با علامت جرقه مشخص شده‌اند، از سطح بالاتری برخوردار هستند و دانش‌آموزان ممتاز به‌ویژه رشته‌ی ریاضی، از آن استفاده کنند. سایر دانش‌آموزان می‌توانند آن‌ها را رها کنند.
  • برای بهره‌مندی حداکثری دانش‌آموز از آزمون‌های جامع پایان هر فصل، بهتر است آن‌ها را همانند آزمون‌های آزمایشی و سراسری در زمان مشخص، از خود آزمون بگیرد. (زمان پیشنهادی برای ۱۵ سؤال، ۲۲ دقیقه است.) و در پایان درصدگیری کند.

‌امید است این مطلب شما را در انتخاب و استفاده از این کتاب، کمکی گرچه ناچیز کرده باشد.