کتاب تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی تگزاس، از انتشارات «راه اندیشه»، نوشته‌ی «آریان حیدری» و «حسین کاویانی» است. این کتاب برای کنکور ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است و مناسب دانش‌آموزان رشته‌ی «علوم تجربی» است. حتی دانش‌آموزان رشته‌ی «ریاضی فیزیک» نیز می‌توانند برای رسیدن به سرعت بیشتر در حل تست‌ها، از این کتاب استفاده کنند.

این کتاب شامل ۶ فصل از ریاضیات تجربی در ۱۹۲ صفحه است که به شرح زیر است:

  • فصل اول: تابع
  • فصل دوم: معادلات و نامعادلات
  • فصل سوم: قدر مطلق و جز صحیح
  • فصل چهارم: معادله‌ی درجه‌ی ۲
  • فصل پنجم: الگو و دنباله
  • فصل ششم: توابع نمایی و لگاریتمی

باید توجه داشت که این کتاب از زمره‌ی کتاب‌های جامع به شمار می‌رود، برای مثال در فصل یک، که بحث تابع مطرح شده است، شامل مباحث تابع در هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم می‌شود.

به نظر می‌رسد این کتاب جلد دومی نیز داشته باشد؛ چرا که در پایان کتاب در قسمت ضمیمه‌ (سؤالات کنکور تجربی ۹۸)، «ضمیمه ۲: کنکور تجربی ۹۹ داخل کشور در جلد ۲» درج شده است. البته جلد دوم این کتاب تا این لحظه به چاپ نرسیده است.

تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی جلد اول تگزاس

تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی جلد اول تگزاس

نویسنده : حسین کاویانی
ناشر : راه اندیشه
قیمت : ۵۵,۲۵۰۶۵,۰۰۰ تومان

ریاضیات در کنکور تجربی

درس ریاضی جز دروسی در رشته‌ی علوم تجربی است که با توجه به عدم توجه اکثر داوطلبان به این درس و میانگین درصد پایین آن در کنکور سراسری (میانگین ریاضی در کنکورهای ۹۷ و ۹۸ به ترتیب تقریباً ۸ و ۷ درصد بوده است)، تراز خوبی به دانش‌آموز می‌دهد و همچنین درس مناسبی برای پیشی گرفتن از سایر داوطلبان است. در رشته تجربی ۳۰ سؤال ریاضی مطرح می‌شود و زمان پاسخگویی به آن ۴۷ دقیقه است. بودجه‌بندی درس ریاضی در کنکور تجربی را در جدول زیر می‌توانید ببینید.

ردیف عنوان تعداد سؤال
۱ توابع نمایی و لگاریتم ۲
۲ تصاعد حسابی و هندسی ۱
۳ آمار ۱
۴ آنالیز و احتمال ۳
۵ هندسه ۴
۶ مثلثات ۴
۷ معادله و نامعادله ۳
۸ تابع ۳
۹ حد و پیوستگی ۴
۱۰ مشتق و کاربرد مشتق ۵

البته بودجه‌بندی کنکور ۹۹ با آمار بالا مغایرت دارد؛ که دلیل آن، حذف ۲۰ درصد پایانی مطالب دوازدهم (تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا) یعنی مقاطع مخروطی (هندسه) و قانون احتمال کل است.

تعداد کثیری از دانش‌آموزان تنها به مطالعه‌ی بخشی از ریاضی می‌پردازند که در بودجه‌بندی از سهم بالایی برخوردار است. برای مثال فقط می‌خواهند مشتق و کاربرد مشتق را به جهت بودجه‌بندی بالای آن مطالعه کنند که این کار امکان‌پذیر نیست؛ زیرا برای تسلط به مشتق، باید مطالبی مثل تابع, معادله و نامعادله، تعیین علامت و … تسلط داشته باشند. بنابراین دانش‌آموزان هیچ‌گاه نباید چنین تصمیمی بگیرند. مطالب ریاضی به صورت زنجیروار به هم وصل هستند.

ویژگی‌های کتاب تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی تگزاس

 اگر بخواهیم درباره‌ی فصل‌بندی کتاب بگوییم، باید گفت: ترتیب خاصی ندارد. همان‌طور که بالاتر دیدید، ترتیب فصل‌ها، قانون خاصی ندارد. در ادامه خواهیم گفت که چرا این نوع فصل‌بندی، جز معایب این کتاب به شمار نمی‌رود. هر فصل نیز به چند عنوان تقسیم‌بندی شده است.

این کتاب هیچ درسنامه‌ای ندارد و تنها از تست و پاسخنامه‌ تشریحی و کلیدی تست‌ها، تشکیل شده است؛ بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند از این کتاب به عنوان مکمل استفاده کنند. یا این که اگر در کلاس ریاضی شرکت می‌کنند، ابتدا جزوه‌ دبیر را مطالعه کنند، سپس برای حل تست، به کتاب تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی تگزاس مراجعه کنند.

اهداف تالیف این کتاب

این کتاب با هدف آشنایی دانش‌آموزان با انواع سؤالات مطرحی در کنکور به چاپ رسیده است. خود نویسندگان کتاب در مقدمه ادعا کرده‌اند که «هر تستی در کنکورتان ببینید، قبلاً در این کتاب دیده‌اید!». البته اگر واقع‌بین باشیم تا حد زیادی به این ادعا رسیده‌اند و تنوع تست‌های استاندارد و قابل طرح در کنکور، بسیار بالا است.

تست‌های این کتاب در نوع خود منحصر به فرد است. رویکرد انتخاب تست‌ها در این کتاب، پوشش تمامی مطالب است. برای رسیدن به این مهم، سعی شده بیشتر از تست‌های استفاده شود، که کمتر دیده شده‌اند؛ یعنی تعداد خیلی کمی از تست‌های این کتاب، مربوط به تست‌های کنکور است؛ زیرا در همه‌ی کتاب‌های موجود در بازار، تست‌های کنکور گنجانده شده است. (این استدلال، دلیل نویسندگان برای عدم استفاده از تست‌های کنکور در این کتاب است.)

مؤلفین کتاب تست‌های گزیده اساتید ریاضی تجربی تگزاس اذعان داشته‌اند، که با توجه به این نکته که، دروس اصلی دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی، زیست و شیمی است؛ از آوردن تست‌های تکراری با ایده‌های تکراری برای جلوگیری از اتلاف وقت دانش‌آموزان، پرهیز کرده‌اند؛ مگر سؤالی که خیلی مهم باشد.

دانش‌آموزان می‌دانند که در سال‌های اخیر طراحان کنکور میل زیادی به سؤالات ترکیبی نشان داده‌اند. مثلاً ترکیب «درجه‌ی دو و مثلثات»، «ترکیب برد و براکت» و … . این کتاب مرجع خوبی برای این سؤالات است.

تعداد تست‌های این کتاب در یک نگاه:

ردیف عنوان فصل تعداد تست
۱ تابع ۲۳۵
۲ معادلات و نامعادلات ۳۳
۳ قدر مطلق و جز صحیح ۴۷
۴ معادله‌ی درجه‌ی ۲ ۱۰۲
۵ الگو و دنباله – ۱۱۰ تست ۱۱۰
۶ توابع نمایی و لگاریتمی ۱۰۳
مجموع – – – – ۶۳۰

ترتیب تست‌ها در هر عنوان از فصول، به ترتیب از ساده به دشوار است. روند تست‌ها را که بررسی کنید متوجه این موضوع خواهید شد. موضوع دیگری که قبل توجه است، وجود تست‌های ساده اما مفهمومی است؛ در واقع دانش‌آموزانی توانایی پاسخگویی به سؤالات مفهمومی این کتاب را دارند که به معنای اصلی کلمه متوجه مفاهیم شده باشند. به طور کلی تست‌ها در عین ساده بودن، حاوی مفاهیم دقیق و عمیقی هستند.

پاسخنامه تشریحی و کلیدی

در پایان هر فصل پاسخنامه کلیدی گنجانده شده است. پاسخنامه کلیدی بسیار شکیل و چشم‌نواز است.

بعد از پایان تست‌ها، پاسخنامه تشریحی به تفکیک فصل وجود دارد. بالاتر گفته شد که عدم ترتیب بندی خاص در کتاب جز معایب محسوب نمی‌شود. دلیل آن مستقل بودن پاسخنامه‌ی فصول است. بنابراین دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس برنامه‌ی آموزشی مدرسه و یا آزمون‌های آزمایشی خود، از هر فصلی که می‌خواهند استفاده کنند.

پاسخنامه تشریحی تا حدی عدم وجود درسنامه را پوشش داده است؛ یعنی پاسخنامه تشریحی سؤالات، رویکردی کاملاً آموزشی دارد و دانش‌آموز با مطالعه‌ی آن به نکات پرکاربردی می‌رسد. در پاسخنامه بخشی به نام «جاده خاکی» می‌بینیم که حاوی روش‌های تستی و نکاتی برای حل سریع‌تر سؤالات است. روش عددگذاری نیز به طور کامل توضیح داده شده است. در برخی سؤالات نیز دو روش برای حل ارائه شده است و با نوشته‌ی آبی رنگی راه حل بهتر از بین راه اول و دوم نیز معرفی شده است.

در مقدمه کتاب، روشی برای استفاده‌ی بهتر از این کتاب توسط مؤلفین آن بیان شده است که به شرح زیر است:

  • پاسخنامه‌ی همه‌ی تست‌ها را بخوانید، حتی اگر تستی را درست زده‌اید. واقعاً در پاسخنامه‌ی هر تست، گنجی پنهان است. مبادا خود را از آن محروم کنید.
  • خودتان را ملزم به حل هر تست در زمان قانونی نکنید! همان طور که پیش‌تر گفتیم، تست‌های این کتاب در اکثر مواقع، بالاتر از استاندارد کنکور و طبیعتاً نیازمند زمانی بیشتر از زمان قانونی است.
  • کتاب آزمون ما را که در دوران جمع‌بندی منتشر می‌شود حتماً بگیرید. در مورد ویژگی‌های آن کتاب که بحثش کاملاً مستقل و جدا از این کتاب است، در مقدمه‌ی همان کتاب برایتان می‌گوییم. فقط همین قدر بدانید که برآیند این کتاب و آن کتاب، تمام نیازهای شما در درس ریاضی را عمیقاً برطرف می‌کند.
  • منتظر چی هستید؛ شروع کنید دیگه …

یک پیشنهاد برای دبیران ریاضی

برای آزمون‌هایی که جهت دریافت نمرات مستمر و … از دانش‌آموزان گرفته می‌شود، تست‌های این کتاب منبع مناسبی برای دبیران محسوب می‌شود. حتی می‌شود گزینه‌ها را حذف کرد و به صورت تشریحی دانش‌آموزان را مورد سنجش قرار داد.