«کتاب شیمی یازدهم تست» یا «پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی ۲» چاپ ۱۳۹۹ از انتشارات خیلی سبز، مناسب برای دانش‌آموزان یازدهم و کنکوری در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک است. مؤلفین این کتاب «دکتر نیما سپهری» و «مهدی براتی» هستند. این و مولف سایر کتاب‌های تست شیمی خیلی سبز (شیمی دهم تست، شیمی دوازدهم تست) را نیز تألیف کرده‌اند. در مطلبی با عنوان «معرفی کتاب شیمی دوزادهم خیلی سبز»، می‌توانید در وبلاگ کتابچی درباره‌ی این کتاب بیشتر مطالعه کنید.

شیمی در کنکور

برای دو رشته‌ی ریاضی و تجربی در کنکور سراسری، ۳۵ سؤال شیمی مطرح می‌شود. بودجه‌بندی شیمی در این دو رشته با هم متفاوت است. در جدول زیر بودجه‌بندی و این تفاوت‌ها را می‌بینید.

بودجه‌بندی درس شیمی در کنکور ریاضی و تجربی

نکته: این آمار، بر اساس کنکور‌های نظام جدید اخیر به دست آمده است و امکان تغییر در حد یک یا دو سؤال وجود دارد.

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، در هر دو رشته، دقیقاً ۳۵ سؤال شیمی، در کنکور مطرح می‌شود و زمان پاسخگویی به آن هم ۳۵ دقیقه است؛ که آخرین درس هر دو رشته در کنکور سراسری است. از این بین، شیمی یازدهم در هر دو رشته، بیشترین سهم از سؤالات را به خود اختصاص داده است. در کنکور رشته‌ی ریاضی سؤالات ۲۰۱ تا ۲۳۵ و در کنکور رشته‌ی تجربی سؤالات ۲۳۶ تا ۲۷۰ به شیمی اختصاص یافته است.

ساختار و ویژگی‌های شیمی یازدهم تست خیلی سبز

کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، شامل ۵ بخش اصلی است:

  1. تست (پرسش‌های چهار گزینه‌ای)
  2. آزمون جامع
  3. پاسخنامه کلیدی
  4. درسنامه
  5. پاسخنامه تشریحی

تست‌: در اولین قسمت کتاب، هر فصل به چندین بخش تقسیم می‌شود و برای هر بخش تست‌های مجزایی در نظر گرفته شده است. در ابتدای هر بخش از تست‌ها شماره‌ی صفحات کتاب درسی مربوط به آن درک شده است. این ویژگی که امکان تبدیل کتاب را به واحدهای کوچک، میسّر می‌کند، این شرایط را فراهم می‌کند که میزان تسلط دانش‌آموزان بر مفاهیم افزایش یابد. همچنین برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، این امکان را به وجود می‌آورد که بودجه‌بندی آزمون در کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز را به سادگی پیدا کنند. زیرا برای بودجه‌بندی آزمون‌ها، شماره‌ی صفحات کتاب درسی اعلام می‌شود. ویژگی دیگر این کتاب، توضیحاتی به زبان محاوره‌ای درباره‌ی تست‌ها است. این توضیحات با فونتی غیر از فونت اصلی است و غالباً جنبه‌ی طنز دارند.

تست‌ها به دو سری  A و Z تبدیل می‌شود. تست‌های سری A که از سطوح ساده، متوسط و دشوار هستند، بیش از ۹۵ درصد تست‌های کتاب را در برمی‌گیرد. درباره‌ی این تست‌ها مؤلفین کتاب اینگونه آورده‌اند:

A مثل «Aghaaz»! هر بخش با تست‌های سری A شروع می‌شه که شامل این تست‌هاست، ۱) تست‌های کنکور سراسری از ازل تا ابد! ایرانی و فرنگی! ۲) تست‌های برگرفته از متن و تمرین‌های کتاب درسی! ۳) تست‌های کاملاً مفهومی باز هم برگرفته از کتاب درسی! زدن تست‌های سری A که بر مبنای روند آموزشی کتاب درسی مرتب شده، برای رستگاری دنیا (۱۰۰ زدن در کنکور) و آخرت شما لازمه!

این تست‌ها، برای همه‌ی دانش‌آموزان تهیه شده‌است. یعنی همه‌ی دانش‌آموزان باید به حل آن‌ها بپردازند. سری بعدی تست‌های سری Z هستند. که سطح آن بسیار دشوار است و حل آن فقط به دانش‌‌آموزان قوی پیشنهاد می‌شود. به قول نویسندگان کتاب، این تست‌ها برای روز مبادا است! یعنی اگر سؤالات شیمی کنکور سراسری از این هم سخت‌تر شد، دانش‌آموزان بتوانند طراحان کنکور را ضربه فنی کنند. دانش‌آموزان با سطح علمی پایین‌تر در شیمی، می‌توانند از حل این سؤالات صرف‌نظر کنند. در چند سال اخیر، رویکرد سؤالات شیمی در کنکور تغییر کرده است. از این نوع سؤالات جدید در این کتاب، به اندازه کافی یافت می‌شود.

در این کتاب تمهیداتی نیز برای دانش‌آموزانی که فرصت زیادی برای حل تست ندارند (این حالت بیشتر برای دانش‌آموزان کنکوری پیش می‌آید)، اندیشیده شده است. این دانش‌آموزان تنها با حل تست‌هایی که با علامت «مثبت» مشخص شده‌اند، می‌توانند به آمادگی نسبتاً بالایی برای شرکت در آزمون‌ها و کنکور برسند؛ زیرا این تست‌ها تمامی مطالب موجود را پوشش می‌دهند. در واقع این تست‌ها که یک‌سوم از تست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، کمترین تعداد تست برای آمادگی شرکت در آزمون‌ها است. البته بدیهی است دانش‌آموزانی که همه‌ی تست‌ها را حل می‌کنند، قطعاً آمادگی بالاتری در مواجهه با سؤالات از خود نشان می‌دهند. تعداد تست‌های هر فصل به شرح زیر است:

  • فصل اول (قدر هدایای زمینی را بدانیم): ۵۰۹ تست
  • فصل دوم (در پی غذای سالم): ۶۳۷ تست
  • فصل سوم (پوشاک، نیازی پایان ناپذیر): ۳۱۷ تست

مجموع تعداد تست‌ها: ۱۴۶۳ تست

آزمون‌‌های جامع: بین تست‌های سری A و Z ، برای هر فصل آزمونی جامع، متشکل از ۳۵ سؤال ارائه شده است که برای دانش‌آموزان می‌تواند محک خوبی به شمار آید. بهتر است این سؤالات مانند کنکور در یک آمون ۳۵ دقیقه‌ای حل شوند و در پایان درصدگیری انجام شود. اگر درصد به دست آمده بیشتر از ۶۵ بود، دانش‌آموزان می‌توانند به سراغ تست‌های سری Z بروند؛ در غیر این صورت، از تست‌های سری Z بگذرند.

پاسخنامه کلیدی: بعد از اتمام تست‌های هر فصل، پاسخنامه کلیدی همان فصل گنجانده شده‌است. این پاسخنامه برای تصحیح سریع تست‌های حل شده‌ی دانش‌آموزان، به کار می‌رود.

درسنامه: درسنامه و پاسخنامه تشریحی کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، همراه با هم آمده‌اند. درسنامه‌ی کتاب‌های شیمی خیلی سبز، از بهترین درسنامه‌های موجود در بازار کتاب است. این درسنامه‌ها دقیقاً منطبق بر کتاب درسی و هماهنگ با روند آموزشی آن است. درسنامه‌ها در کاردهایی زرد رنگ ارائه شده‌اند. این درسنامه‌ها خط‌به‌خط کتاب درسی مورد بررسی و تفسیر قرار گرفته است. ریزترین نکات نیز در این درسنامه آمده است. حتی «خود را بیازمایید» و «با هم بیندیشیم» کتاب درسی نیز بررسی شده و علاوه بر متن، نتایج حاصل از آن‌ها نیز بیان شده است. برای آموزش در درسنامه، علاوه بر توضیحات کافی درباره‌ی هر مطلب، در مباحث محاسباتی با آوردن مثال‌ها، فرمول‌ها و مراحل محاسبات ریاضی، به خوبی از عهده‌ی آموزش برآمده است. آموزش‌ها طوری است که هر دانش‌آموزی می‌تواند از این درسنامه‌ها استفاده کند و متوجه مفاهیم و مطالب شود.

نکته دیگر این که، درسنامه‌ها دقیقاً لابه‌لای پاسخنامه تشریحی قرار دارند. یعنی دانش‌آموز زمانی که برای یافتن پاسخ یک تست به پاسخنامه مراجعه می‌کند، به درسنامه مرتبط برخورد می‌کند. مشکلی که در این حالت پیش می‌آید، حل بعضی تست‌ها، قبل از مطالعه‌ی درسنامه است. و دانش‌آموز بعد از حل تست، زمانی که به پاسخنامه مراجعه می‌کند درسنامه را می‌بیند. بهتر بود نویسندگان کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، در ابتدای هر قسمت از تست‌ها که درسنامه‌ی مخصوص به خود را دارند، شماره‌ی درسنامه‌ی مرتبط را ذکر می‌کردند تا دانش‌آموز، قبل از حل تست، درسنامه را مطالعه کند. البته این مسئله، در برابر نقاط قوت پرشمار کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، قابل چشم‌پوشی است.

پاسخنامه تشریحی: پاسخنامه تشریحی کتاب شیمی یازدهم تست خیلی سبز، مانند درسنامه‌ی آن کامل است. در پاسخنامه این کتاب، با ارائه‌ی توضیحات لازم و کافی برای راه حل‌ها، تا حد زیادی نیاز دانش‌آموزان را در فهم سؤال برطرف می‌کند. سؤالات محاسباتی را با ارائه‌ی دو راه حل کسرهای تبدیلاتی و تناسب حل کرده‌ است. علاوه بر آن، مراحل محاسبات ریاضی تا حد امکان آورده شده است. در شیمی بررسی سایر گزینه‌ها خصوصاً در سؤالاتی که گزینه‌ی درست را می‌خواهد و یا تعداد گزاره‌های درست و نادرست که اخیراً در کنکور خیلی باب شده، نکات زیادی را برای دانش‌آموز یادآوری می‌کند. بررسی سایر گزینه‌ها در همه‌ی سؤالات از این تیپ، انجام شده است.

برخی سؤالات با دو روش متفاوت حل شده‌اند؛ راه حل اول تشریحی است و راه دوم کوتاه‌تر است. در کنکور این، راه حل‌های کوتاه عصای دست دانش‌آموزان می‌شود.

جمع‌بندی

این کتاب برای آمادگی در کنکور و آزمون‌های آزمایشی به چاپ رسیده است. اما به دلیل کامل بودن درسنامه، می‌تواند منبع مناسبی برای کسب نمره‌ی بالا در امتحانات تشریحی باشد. این کتاب را همه‌ی دانش‌آموزان می‌توانند استفاده کنند. از ویژگی‌های مثبت آن، همین در نظر گرفتن هر طیف دانش‌آموزی است.امیدوارم این مقاله، به شما در تصمیم‌گیری برای خرید و نحوه‌ی استفاده از این کتاب، کمک کرده باشد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,