اهمیت دروس عمومی و ضریب و تراز دروس آن بر کسی پوشیده نیست و موفقیت در پاسخگویی سؤالات آن تا حد زیادی روحیه فرد را در جلسه کنکور سراسری بالا می‌برد. هم‌چنین، دفترچه سؤالات عمومی کنکور با داشتن مجموعا ۱۰۰ سؤال و زمان پاسخگویی ۷۵ دقیقه می‌تواند نقش بسیار مؤثری در رتبه داوطلبان کنکور سراسری ایفا کند. جدول زیر اطلاعات کافی در مورد تعداد سوالات و ضریب و زمان پاسخگویی به سوالات دروس عمومی در کنکور سراسری در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

ردیف عنوان درس ضریب تعداد سؤالات زمان پاسخگویی
۱ زبان و ادبیات فارسی ۴ ۲۵ ۱۸ دقیقه
۲ عربی ۲ ۲۵ ۲۰ دقیقه
۳ دین و زندگی ۳ ۲۵ ۱۷ دقیقه
۴ زبان انگلیسی ۲ ۲۵ ۲۰ دقیقه
۵ مجموع سؤالات دفترچه عمومی ۱۰۰ ۷۵ دقیقه

اهمیت دوران جمع‌بندی بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و دانش‌آموزانی که رویای دانشگاه و رتبه‌های برتر را در سر می‌پرورانند می‌دانند که مهم‌ترین ابزار‌ی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری در ماه‌های پایانی منتهی به کنکور سراسری به آن نیاز دارند، یافتن معیاری برای ارزیابی میزان آمادگی خود برای مواجهه با کنکور سراسری است. یکی از بهترین معیار‌ها برای این کار، پاسخ دادن به سؤالات کنکور سراسری سال‌های گذشته به صورت منظم و منسجم و البته با شرایط محیطی و سبک و سیاق کنکور سراسری است. در این شرایط، استفاده از سری کتاب‌های دور دنیا در ۴ ساعت انتشارات گاج برای ارتقای مهارت تست‌زنی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. مجموعه دور دنیا در ۴ ساعت دروس عمومی انتشارات گاج، تمام آن چیزی که دانش‌آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکوری برای تسلط کامل به سوالات چهارگزینه‌ای دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی کنکور نیاز دارند را در اختیار ایشان قرار می‌دهد. این مجموعه کتاب در دو جلد به چاپ رسیده است؛ جلد اول کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی شامل پرسش‌های چهارگزینه‌ای ۳۸ دوره کنکور‌های عمومی رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان و خارج از کشور در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۹ به همراه پاسخنامه کلیدی است و جلد دوم کتاب دور دنیا در ۴ ساعت دروس عمومی حاوی پاسخ‌های تشریحی پرسش‌های چهارگزینه‌ای جلد اول درج‌شده است. لازم به ذکر است که این دو جلد، در اصل یک کتاب است و تنها برای پرهیز از ارائه کتابی با حجم غیرمعقول، به دو جلد تقسیم‌شده است. استفاده از هر دو جلد آن، نهایت بازهی را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد.

دور دنیا در ۴ ساعت عمومی جلد اول

دور دنیا در ۴ ساعت عمومی جلد اول

نویسنده : گروه مولفان
ناشر : گاج
قیمت : ۱۷۷,۶۵۰۲۰۹,۰۰۰ تومان

بررسی ویژگی بخش‌های مختلف

جلد اول کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی محصول سال‌ها تجربه گروه مؤلفان انتشارات گاج بوده و شامل تمامی آزمون‌های دروس عمومی هر ۶ گروه (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان و کنکور‌های عمومی خارج از کشور) است که برای همه داوطلبان در تمامی رشته‌ها مناسب است و این امکان را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد که با تحلیل و بررسی ۳۸ دوره آزمون عمومی، خود را به آمادگی کامل برای شرکت در کنکور سراسری برسانند. یکی از ویژگی‌های مثبتی که در این کتاب به چشم می‌خورد، آوردن مقدمه‌ای درباره کتاب و نحوه صحیح استفاده از آن و هم‌چنین تحلیل سؤالات کنکور سراسری دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی از سال ۹۴ تا ۹۹ است. در این تحلیل‌ها، سبک و سیاق سؤالات کنکور سراسری و روند طراحی و گرایش طراحان سؤالات کنکور به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. جلد اول دور دنیا در ۴ ساعت عمومی دارای ۴۵۶ صفحه و مجموعاً ۳۸۰۰ تست به شرح زیر است.

آزمون تعداد تست
سراسری ۹۴ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۴ ۱۰۰
سراسری ۹۵ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۵ ۱۰۰
سراسری ۹۶ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۶ ۱۰۰
سراسری ۹۷ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۷ ۱۰۰
سراسری ۹۸ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۸ ۲۰۰
سراسری ۹۹ ۵۰۰
سراسری خارج از کشور ۹۹ ۲۰۰
مجموع         ۳۸۰۰

 در جلد دوم مجموعه دور دنیا در ۴ ساعت عمومی با پاسخ به سؤالات آزمون‌هایی آشنا می‌شوید که از نظر تاریخ برگزاری، استاندارد طراحی و درصد مشابهت با کنکور پیش رو از اهمیت بالایی برخوردار هستند. جلد دوم کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی در قالب ۴۵۹ صفحه بهترین مجموعه پاسخ‌هایی که می‌توان آن‌ها را به صورت یکجا تجربه کرد را به طور کامل فراهم کرده است. فونت و اندازه نوشته‌های کتاب کاملاً استاندارد بوده و استفاده از رنگ‌های خاکستری، فیروزه‌ای در میان نوشته‌های مشکی هر دو جلد کتاب موجب تفکیک مطالب و جذابیت بیشتر متن شده است. به طور خلاصه بخش‌های مجموعه دو جلدی دور دنیا در ۴ ساعت دروس عمومی شامل مطالب زیر می‌شوند:

  • ۳۸ دوره کنکور‌های عمومی رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان و خارج از کشور در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۹
  • مجموعه‌ای کامل از تست‌های دروس زبان و ادبیات فارسی، عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان انگلیسی
  • جلد اول کتاب دور دنیا در ۴ ساعت دروس عمومی شامل سؤالات چهارگزینه‌ای به همراه پاسخنامه کلیدی
  • جلد دوم کتاب دور دنیا در ۴ ساعت دروس عمومی حاوی پاسخ‌های تشریحی پرسش‌های جلد اول

منبع تست‌های کتاب

تمامی تست‌های موجود در کتاب دارای منبع هستند که در جلد دوم (جلد پاسخ‌های تشریحی) در مقابل پاسخ هر تست آورده شده است. منبع تست‌ها در این کتاب به سه بخش تقسیم می‌شوند:

  1. کنکور سراسری
  2. تغییر جزئی
  3. تغییر کلی

کنکور سراسری

سری تست‌های کنکور سراسری همان تست‌های اصلی کنکور سراسری هستند که بدون هیچ‌گونه تغییری آورده شده‌اند.

تغییر جزئی

این تست‌ها، تست‌های کنکور سراسری هستند که با کمترین تغییرات، منطبق بر کتاب‌های درسی جدید شده‌اند و چارچوب اصلی سؤال کنکور در آن‌ها تقریباً به طور کامل حفظ شده است.

تغییر کلی

این تست‌ها نیز جزء تست‌هایی هستند که مطالب مربوط به آن‌ها از کتاب‌های درسی جدید حذف شده است یا به شکل دیگری تغییر پیدا کرده که با حفظ قالب و چارچوب اصلی آن (مانند درجه سختی تست، کیفیت تست و…) سؤالی جدید (تألیفی) جایگزین شده است.

نکته دیگری باید به آن اشاره کرد این است که در آزمون‌های رشته انسانی، در کنار بعضی از تست‌‎ها، علامت (ستاره) می‌بینید که این تست‌ها تنها مخصوص داوطلبان گروه علوم انسانی هستند.

نکات کاربردی درباره نحوه صحیح استفاده از کتاب

سنجش آزمونی

چنانچه همه دروس عمومی (زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان انگلیسی) را به طور کامل مطالعه کرده و به مرحله «سنجش کلی آموخته‌ها» رسیده‌اید، می‌توانید یک آزمون را به ترتیبِ سال (۹۴ تا ۹۹ یا به عکس) یا به دلخواه خود (مثلاً کنکور سراسری ۹۹ خارج از کشور عمومی) از تست شماره ۱ تا ۱۰۰ را در زمان استاندارد کنکور (۷۵ دقیقه برای دفترچه عمومی) پاسخ دهید. اگر «سنجش آزمونی» را انتخاب کرده‌اید، بهترین حالت این است که شرایط واقعی جلسه کنکور را شبیه‌سازی کنید. برای مثال:

  • با لباس رسمی حضور پیدا کنید.
  • مکانی مانند کتابخانه که می‌توانید در آن تمرکز کافی داشته باشید را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کنید.
  • آزمون را رأس ساعت ۸ صبح شروع کنید و دقیقاً در ساعت ۹:۱۵ به پاسخگویی دفترچه عمومی خاتمه دهید.
  • همراه داشتن نوشیدنی و خوراکی کم‌حجم و قوی مانند آجیل یا شکلات را فراموش نکنید.
  • به یاد داشته باشید که در این حالت، «آزمون گیرنده»، «آزمون‌شونده» و «مراقب»، هر سه، خود شما هستید؛ بنابراین، از انجام کارهایی که در جلسه امتحانات ممنوع است، خودداری کنید.

سنجش درس به درس

اگر هنوز مطالعه دروس عمومی را به پایان نرسانده‌اید یا بر همه دروس عمومی تسلط کافی ندارید، می‌توانید یک یا چند درس را که بر آن‌ها تسلط دارید را انتخاب کنید. به عنوان مثال در همه آزمون‌ها فقط به سؤالات درس زبان انگلیسی (از سؤالات شماره ۷۵ تا ۱۰۰) پاسخ دهید.

سنجش موضوعی

اگر در دسته دانش‌آموزانی قرار دارید که کتاب‌ها را به صورت موضوعی مطالعه کرده اما همه موضوعات را به پایان نرسانده‌اید، می‌توانید سؤالات را به طور موضوعی انتخاب کنید. موضوعات مشخص و متمایز برای دروس مختلف که سال‌ها در همه آزمون‌ها مورد سؤال بوده‌اند، شامل این موارد است:

  • زبان و ادبیات فارسی: قلمرو زبانی، قلمرو ادبی و قلمرو فکری
  • زبان عربی: ترجمه و تعریب (برگرداندن از عربی به فارسی و از فارسی به عربی)، مفهوم، درک مطلب، ضبط حرکات، تجزیه و ترکیب و قواعد
  • فرهنگ و معارف اسلامی: در درس دین و زندگی، به دلیل تنوع بسیار زیاد مباحث، سنجش موضوعی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا چیدمان سؤال‌ها ترتیب و روال مشخصی ندارند و سؤالات مباحث مرتبط به کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ممکن است به صورت ترکیبی طرح شود.
  • زبان انگلیسی: گرامر، واژگان، کلوز‌تست و درک مطلب

در تشریح پاسخ‌ها، گروه مؤلفان انتشارات گاج تلاش کرده‌اند تا پاسخ سؤالات به بهترین شکل نوشته شوند و دشوار‌ترین سؤالات هم با زبانی ساده و قابل فهم به دانش‌آموزان عرضه شود. نکته‌ای که حتماً باید مورد دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری قرار گیرد این است که به هیچ عنوان از پاسخنامه، بدون حل پرسش‌ها و به منظور آموختن، استفاده نکنند؛ زیرا این بدترین رفتاری است که در مواجهه با یک پاسخنامه می‌توان مرتکب آن شد! به یاد داشته باشید حتی نکات دقیقی که در پاسخ سؤالات به آن‌ها اشاره می‌شود، انتخاب مناسبی برای یادگیری پایه‌ای نیستند؛ بنابراین اگر در مباحثی احساس ضعف می‌کنید، حتماً از طریق کتاب‌های درسی و کمک درسی مربوطه به مطالعه و تمرین سؤالات پایه‌ای آن بپردازید. از نقاط قوت جلد دوم کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به تمامی سؤالات موجود در جلد اول کتاب دور دنیا در ۴ ساعت عمومی به درستی و با دقت علمی بالا پاسخ داده شده است.
  • در پاسخگویی و شرح موضوعات، هیچ‌گونه ابهامی برجا نمی‌ماند.
  • علت انتخاب یا ترجیح گزینه صحیح و دلایل رد گزینه‌های دیگر بررسی شده است.
  • دام‌های تستی و مشابهت‌های فریبنده معرفی و یادآوری شده است.
  • نکات کاربردی و تکنیک‌های سریع حل سؤالات تستی آورده شده است.

با استفاده از مجموعه دور دنیا در ۴ ساعت عمومی می‌توانید پیش رفتن به جلسه کنکور سراسری، فضا و حال و هوای آزمون را تجربه کرده و اعتماد به نفس و تسلط کافی را در مواجهه با سؤالات کنکور سراسری به دست آورید.