یادگیری زبان انگلیسی امروزه‌ یکی از نیازهای غیر قابل انکار انسان‌ها در هر محیط کار یا تحصیلی است. متأسفانه به علت عملکرد ضعیف آموزش و پرورش در حوزه‌ی آموزش زبان انگلیسی در مدارس، معمولاً کودکان و نوجوانان این زبان را به خوبی در مدارس یاد نمی‌گیرند و به همین دلیل در سنین بالاتر تازه مجبور به یادگیری اصولی این زبان می‌شوند. همان طور که می‌دانید، یادگیری زبان در سنین بالاتر به نسبت سنین کمتر دشوارتر بوده و مستلزم استفاده از روش‌های آموزشی متفاوتی است. کتب کمک آموزشی گوناگون بزرگ‌ترین نقش را در یک یادگیری مؤثر ایجاد می‌کنند. به خصوص کسانی که می‌خواهند زبان انگلیسی را از سطوح مبتدی‌تر یاد بگیرند، باید بهترین کتاب آموزشی موجود را یافته و به کمک آن به مرور سطح زبان خود را ارتقا بخشند.

یادگیری زبان انگلیسی به طور کلی شامل یادگیری چهار مهارت خواندن، گفتار، نوشتار و درست شنیدن (متوجه شدن) می‌شود. برای این که کسی بتواند به هر چهار مهارت اصلی فوق تسلط پیدا کند باید تا حد خوبی دستور زبان انگلیسی را بلد بوده و دایره لغات قابل قبولی داشته باشد. کتب کمک آموزشی فراوانی برای آموزش مهارت‌های اصلی و یا آموزش دستور زبان و واژگان مهم و پرکاربرد در بازار موجود است و انتخاب بهترین کتاب عموماً کار ساده‌ای نیست. در این مطلب تلاش شده است یکی از بهترین و در واقع پرمخاطب‌ترین کتب مختص آموزش لغات ضروری زبان انگلیسی معرفی و بررسی شود.

کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری از انتشارات جنگل نوشته‌ی موری برامبرگ، جولیوس لیب و آرتور تریگر که توسط رضا دانشوری (عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دنشگاه آزاد کاشان)، سیامک بابائی (عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه کاشان) و محمد حسین دانشوری (دانشجوری کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد قم) به فارسی برگردانده شده است یکی از مفیدترین کتب آموزش لغت موجود در بازار است. در نسخه اصلی این کتاب ۵۰۴ واژه‌ی پرکاربرد به کمک مثال، متن و تمرین آموزش داده شده است. مترجمین عزیز تمامی متون این کتاب را به همراه ترجمه‌ی فارسی روان و نحوه‌ی تلفظ لغات ارائه کرده‌اند.

شماری از ویژگی‌های کلی کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری از انتشارات جنگل

  • این کتاب در قطع رحلی چاپ شده و دارای جلد ضخیم و ۲۲۹ صفحه است.
  • در این کتاب ۵۰۴ واژه‌ی پرکاربرد در زندگی روزمره در ۴۲ درس مجزا آموزش داده شده است.
  • همراه این کتاب یک لوح فشرده نیز ارائه می‌گردد که در آن تلفظ صحیح واژگان، هم با لهجه‌ی آمریکایی و هم انگلیسی، آموزش داده شده است. این ویژگی که در چاپ‌های قدیمی کتاب وجود نداشت، بسیار مفید است چرا که برخورداری از لهجه‌ی درست و قابل فهم هنگام صحبت کردن یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های یادگیری زبان انگلیسی است و این برخورداری جز با شنیدن مکرر تلفط لغات و گفتن آن‌ها ممکن نیست.
  • در این کتاب علاوه بر ارائه‌ی معنی و تلفظ کلمات، چندین مثال برای نحوه‌ی کاربرد هر واژه در جمله بیان شده است. این امر نیز به سبب آن است که بهترین روش یادگیری واژگان، یادگیری آن‌ها در متن و جملات است.
  • همچنین در کتاب اصلی ۵۰۴ واژه‌ی کاملا ضروری برای تثبیت یادگیری واژگان هر درس تعدادی تمرین استاندارد ارائه شده است که در این کتاب پاسخ این تمارین نیز نوشته شده است.
  • در این کتاب از رنگ آبی به عنوان رنگ مکمل استفاده شده است که رنگ بسیار مناسبی جهت اذیت نشدن چشمان خوانندگان است.
۵۰۴ واژه کاملاً ضروریویرایش ششم رحلی (جلد سخت)

۵۰۴ واژه کاملاً ضروریویرایش ششم رحلی (جلد سخت)

ناشر : جنگل
قیمت : ۳۵۰,۰۰۰۵۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی ساختار کلی کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری از انتشارات جنگل

در این قسمت بخش‌های موجود در چاپ ششم کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری به طور کامل معرفی و بررسی شده است. به طور کلی این کتاب شامل درس‌های آموزش لغات، مرور لغات، جداول راهنمای تلفظ، لیست صد کلمه که معمولاً با املای غلط نوشته می‌شوند، درس اضافی، دورنمای واژگان، مرور فوق‌العاده، راهنمای جامع ۳۰۰۰ واژه پربسامد جملات، متون و تمرینات، ۵۰۴ اصطلاح بسیار ضروری، ۵۰۴ فعل چند قسمتی ضروری، ۵۰۴ کلمه‌ی گیج‌کننده و علم اشتقاق لغات می‌شود که شرح این بخش‌ها به صورت زیر است:

  • درس‌های آموزش لغات (Lessons):

در این کتاب ۵۰۴  لغت ضروری در ۴۲ درس مجزا آموزش داده شده است. در هر درس ۱۲ واژه آموزش داده شده است. در این بخش صفحه‌ی مقابل به هر صفحه از درس به ترجمه‌ی روان و سلیس کلمات و عبارات اختصاص داده شده است. آموزش لغات با ارائه‌ی معنی، چندین جمله به عنوان مثال و تمارین متنوع صورت می‌پذیرد. ساختار جزئی‌تر دروس و انواع تمرین‌ها در قسمت‌های بعدی این مطلب توضیح داده خواهد شد.

  • مرور لغات (Word Review):

بعد از اتمام هر شش درس، یک بخش با عنوان مرور لغات ارائه شده است که در آن میزان یادگیری لغات ۶ درس قبلی به کمک ۶ تمرین با ساختار مشخص محک زده می‌شود. جزئیات تمرین‌های این بخش نیز در قسمت‌های بعدی این متن توضیح داده خواهد شد.

  •  جداول راهنمای تلفظ (Pronunciation Guide):

در ابتدای کتاب دو جدول برای حروف صدادار و بی‌صدای الفبای زبان انگلیسی ارائه شده است که نشان‌دهنده‌ی نشانه، تلفظ و یه مثال از هر حرف هستند.

  • لیست صد کلمه که معمولاً با املای غلط نوشته می‌شوند (۱۰۰ Frequently Misspelled Words):

در این بخش ۱۰۰ واژه که عموماً املایشان به اشتباه انجام می‌شود به همراه ترجمه و نحوه‌ی تلفظ لیست شده‌اند. همچنین در جلوی هر واژه حروفی که از نظر املایی مهم هستند، نوشته شده است. به گفته‌ی کتاب برای جلوگیری از اشتباه در نوشتن این لغات، پیشنهاد می‌شود هر واژه ۵ بار نوشته شده و سپس با صدی بلند هجی شود تا املای درست آن به خوبی در ذهن بماند.

  • درس اضافی (Bonus Lesson):

این درس که پس از دیگر دروس اصلی کتاب ارائه شده است، شامل ۱۲۵ واژه‌ی دشوارتر اما همچنان ضروری است. برای هر واژه معنی، تلفظ و سه جمله به عنوان مثال به همراه ترجمه‌ی کامل ارائه  شده است؛ ولی تمرینی برای این واژه‌ها مطرح نشده است.

  • دورنمای واژگان (Panorama of Words):

در این بخش کاربرد ۵۰۴ کلمه‌ای که در دروس اصلی کتاب آموزش داده شده است، در منابعی همچون روزنامه، مجله، تلویزیون، سخنرانی و یا کتب متنوع نشان داده شده است. به این منظور، تمامی کلمات به صورت درس به درس تقسیم‌بندی شده و برای هر کلمه یک مثال از منابع فوق ذکر شده است. تلفظ کلمه و ترجمه‌ی آن به همراه ترجمه‌ی مثال عنوان شده نیز نوشته شده است. لازم به ذکر است که این بخش شامل لغات درس اضافی نمی‌شود.

  • مرور فوق‌العاده (Bonus Review):

در این بخش تعدادی تمرین اضافی برای محک زدن یادگیری جامع تمامی ۵۰۴ کلمه قرار گرفته است. تمرینات این بخش سؤالات چهار گزینه‌ای هستند. در هر سؤال سه جمله نوشته شده است که باید مرتبط‌ترین واژه به هر سه جمله از میان گزینه‌ها انتخاب شود. در کل ۱۰۰ سؤال در این بخش ارائه شده است.

  • راهنمای جامع ۳۰۰۰ واژه پربسامد جملات، متون و تمرینات:

در این بخش تمامی لغات ۴۲ درس کتاب به ترتیب حروف الفبا لیست شده‌اند و ترجمه‌ی هر لغت در کنار همان لغت نوشته شده است.

  • ۵۰۴ اصطلاح بسیار ضروری (۵۰۴ Absolutely Essential Idioms):

در این بخش نیز ۵۰۴ عبارت و اصطلاح بسیار پرکاربرد که همه باید بدانند و در گفت‌وگوی روزمره‌ی خود استفاده کنند به همراه ترجمه‌ی روان فارسی نوشته شده است.

  • ۵۰۴ فعل چند قسمتی ضروری (۵۰۴ Absolutely Essential Phrasal Verbs):

در این بخش ۵۰۴ فعل چند قسمتی مهم به هماه معنی فارسی ذکر شده است. این بخش بسیار مهم است چرا که استفاده از حروف اضافه‌ی گوناگون در کنار یک فعل می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال فعل cut می‌تواند با حروف اضافه‌ی down، off و out استفاده شود و به ترتیب معانی کاهش دادن، قطع کردن و کنار گذاشتن بگیرد.

  • ۵۰۴ کلمه‌ی گیج‌کننده (۵۰۴ Confusing Words):

در این بخش واژگانی که از نظر ظاهری بسیار به هم شبیه هستند ولی معانی و کاربرد متفاوتی دارند، به همراه توضیح تفاوت‌ها آن‌ها به فارسی نوشته شده‌ است تا از اشتباهات احتمالی خوانندگان کتاب تا حد ممکن جلوگیری شود.

  • علم اشتقاق لغات (Etymology):

در این بخش پسوند یا پیشوندهای با معنی که با اضافه شدن آن‌ها به کلمه، واژه‌ی جدید تولید می‌شود، به همراه تمامی واژه‌های مشتق از هر مورد و ترجمه‌ی این واژه‌ها عنوان شده است.

۵۰۴ واژه کاملاً ضروریویرایش ششم رحلی (جلد سخت)

۵۰۴ واژه کاملاً ضروریویرایش ششم رحلی (جلد سخت)

ناشر : جنگل
قیمت : ۳۵۰,۰۰۰۵۰۰,۰۰۰ تومان

بررسی ساختار جزئی دروس کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری

در ابتدای هر درس لیستی از کلمات جدید ارائه شده و سپس برای هر کلمه معنی و تلفظ استخراج شده از دیکشنری قرار گرفته است. همچنین هر واژه در سه جمله‌ی متفاوت به عنوان مثال به کار برده شده است. در ادامه‌ی هر درس یک متن کوتاه شامل تمامی لغات آن درس ارائه شده است تا خوانندگان بیشتر به ارتباط لغات هر درس و کاربرد تک تک آن‌ها در متن پی ببرند. همچنین در هر درس یادگیری لغات به کمک سه تمرین تکمیل می‌شود. این تمرین‌ها انواع مختلفی دارند. دو نوع تمرین که در همه‌ی دروس  دیده می‌شود، پیدا کردن مرتبط‌ترین واژه به یک تصویر مشخص و پر کردن جای خالی در ۱۲ جمله با لغات جدید درس است. همچنین در هر درس یک تمرین دیگر نیز وجود دارد که نوع آن در دروس مختلف متفاوت است. این تمرین نیز از میان سبک سؤالات زیر اتخاب شده است:

  • تشخیص استفاده‌ی درست یا نادرست لغات جدید در جمله (True or False)
  • ساختن جمله با لغات جدید (Exercise)
  • انتخاب کلمه برای معنی (Which Word Means or Matching)
  • یافتن مخالف کلمات (Antonyms – opposites -)
  • انتخاب معنی نزدیک به معنی کلمه (Synonym)

همچنین در هر درس یک نکته‌ی مفهومی و یا کاربردی جالب در مورد یکی از واژگان درس تحت عنوان «Spotlight on» بیان شده است. ترجمه‌ی کامل تمامی سؤالات به همراه پاسخ آن‌ها نیز در این  کتاب ارائه شده است.

بررسی ساختار جزئی بخش‌های مرور لغات کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری

همان طور که در قسمت‌های قبل گفته شد، این بخش برای مرور لغات جدید هر شش درس متوالی ارائه شده است. در این کتاب ۷ بخش مرور لغت وجود دارد که همگی ساختاری مشابه دارند. در هر بخش ۵ تمرین مطرح شده است که نوع آن‌ها به شرح زیر است:

  1. سؤال دو گزینه‌ای: انتخاب بهترین کلمه از میان دو گزینه برای جایگذاری در یک جمله
  2. مخالف‌ها (opposites): اتصال کلمات یک ستون به کلمه‌ی مخالف خود در ستونی دیگر
  3. سؤال چهار گزینه‌ای: انتخاب بهترین کلمه از میان چهار گزینه برای جایگذاری در یک عبارت
  4. معنی کلمات: یافتن کلمه‌ی هم‌معنی با یک عبارت از میان تعداد زیادی واژه
  5. نوشتن نامه: پر کردن جای خالی در یک نامه با موضوع مشخص

در بخش انتهایی هر مرور لغات نیز از میان ۷۲ لغت موجود در ۶ درس قبلی کلماتی که بیش از یک نقش دارند، همراه با مثال و عنوان نقش با تیتر «Words That Do Double Duty» معرفی شده‌اند. منظور از چندین نقش آن است که مثلاً یک کلمه علاوه بر اسم می‌تواند به عنوان صفت نیز به کار رود. (مثلاً کلمه‌ی hardship چنین است.) ترجمه و پاسخ تمامی تمارین این بخش‌ها نیز ارائه شده است.

خرید کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به دلیل آموزش لغات پرکاربرد برای هر کسی با هر سطحی از دانش زبان انگلیسی قابل استفاده است اما عموماً کسانی که می‌خواهند خود را برای آزمون‌های مختلف زبان از جمله زبان تخصصی کنکورها، تافل و یا ایلتس آماده کنند، بیشترین استفاده را از این کتاب دارند. در واقع یادگیری تعداد زیادی واژه‌ی مهم در مدت کم هدف اصلی این کتاب است که آن را منبع مناسبی برای امتحانات زبان کرده است. البته به دلیل کاربرد فراوان لغات این کتاب، عملاً همه باید این لغات را بلد باشند و به همین دلیل است برخی واحد‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و اراک این اثر را به عنوان هدیه‌ی روز معلم به اساتید گرامی هدیه داده‌اند.

کلام آخر

کتاب راهنمای کامل ۵۰۴ واژه‌ی کاملاً ضروری از انتشارات جنگل تمامی متون کتاب ۵۰۴ Absolutely Essential Words رو به صورت روان به فارسی ترجمه کرده و پاسخ تمامی تمرین‌های کتاب را نیز ارائه کرده است. این کتاب همچنین با اضافه کردن یک لوح فشرده شامل تلفظ تمامی لغات با هر دو گویش آمریکایی و انگلیسی یک منبع بسیار مناسب برای یادگیری کامل لغات مهم و پرکاربرد زبان انگلیسی است. مطالعه‌ی این کتاب به تمامی کسانی که دایره‌ی لغات کوچکی داشته و می‌خواهند لغات بیشتری یاد بگیرند، توصیه می‌شود.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: