افتادن در دام تفکر در خصوص ارزشمندترین مهارتی که یک مهندس می‌تواند داشته باشد، آسان است. اما مسئله فقط این نیست. «مهارت‌های نرم» زیادی وجود دارند که مهندسین را در شغل خود، به یک فرد بهتری تبدیل می‌کنند، و مسلماً به همان اندازه در انجام بهتر کدنویسی، حل مساله‌ی برنامه‌نویسی، مدیریت زمان، ارتباطات و کار گروهی نیز مهم می‌باشند. مهارت دیگری وجود دارد که مهندسان باید شدیداً به دنبال یادگیری آن باشند، چون این یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که آن‌ها (یا هر دانش‌ورز دیگر) می‌توانند داشته باشد: کار عمیق. کار عمیق به این معنا است که چگونه کارمندان آگاه به عمیق‌ترین پتانسیل خود برای تمرکز، بهره‌وری و یادگیری دست پیدا می‌کنند. این مهارتی کاملاً با ارزش است که می‌تواند شما را در هر کاری بهتر کند. اما بسیاری از افراد در آن به خوبی عمل نمی‌کنند. در این دوران آشفتگی تقریباً دائمی که در آن زندگی می‌کنیم، دسترسی و استفاده از کار عمیق حتی دشوارتر می‌شود. اما این مسئله، کلیدی برای کنار زدن آشفتگی‌ها و به انجام رساندن کارها می‌باشد. در این‌جا به نحوه‌ی انجام این کار می‌پردازیم.

کار عمیق: این تلاش‌ها ارزش جدید ایجاد می‌کنند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرار آنها دشوار می‌باشد.
کار کم‌عمق: این تلاش‌ها ارزش جدیدی را در این دنیا ایجاد نمی‌کنند و به آسانی بازسازی و تکرار می‌شوند.

کار عمیق

کار عمیق

نویسنده : کال نیوپورت
ناشر : نوین
قیمت : ۱۵۷,۵۰۰۱۷۵,۰۰۰ تومان

شما به تازگی به دفتر کار خود رسیده‌اید. چراغ پیغام‌گیر تلفن شما چشمک می‌زند. ایمیل‌هایی دریافت کرده‌اید که باید آنها را پاسخ دهید. باید برای نوشیدن یک فنجان قهوه، در اتاق استراحت توقف کنید. یکی دو تن از همکاران شما در میانه‌ی راه، شما را متوقف کرده و با شما گفت‌وگو می‌‌کند. به علاوه، شما پیغام‌ها و اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را نیز بر روی گوشی همراه‌ خود دریافت می‌کنید. اگر شما همانند یک کارمند متوسط هستید، یکی دو ساعت از وقت کاری خود را بین این نوع وظایف و کارها سپری می‌کنید. کارهایی که دشوار و پرزحمت نیستند، اما حواس‌پرت کننده و وقت‌گیر هستند. اگر این وظایف و کارها بیشتر وقت شما را تلف می‌کنند، اشتباه می‌کنید. این وظایف، شما را مشغول نگه می دارد، اما سازنده و مفید نیستند (بله بین این دو تفاوت وجود دارد). این امر درست نقطه‌ی مقابل کار عمیق می‌باشد.

مفهوم «کار عمیق» برگرفته از کتاب یکی از استادان علوم کامپیوتر دانشگاه جرج‌تاون، کال نیوپورت، با عنوان «کار عمیق: قواعد موفقیت متمرکز در دنیای آشفته» می‌باشد. کال نیوپورت می‌نویسد که کار عمیق به معنای «فعالیت حرفه‌ای انجام شده در حالت تمرکز و عاری از هرگونه حواس‌پرتی است که توانمندی‌های شناختی شما را به حد خود می‌رساند. این تلاش‌ها ارزش جدیدی ایجاد می‌کنند، مهارت شما را بهبود می‌بخشند و تکرار آنها دشوار است.» کار کم‌عمق را با کار عمیق مقایسه کنید که طبق گفته‌ی نیوپورت به معنای «کارها و وظایف پرزحمت غیرشناختی و به سبک تدارکاتی می‌باشد که اغلب اوقات به هنگام حواس‌پرتی انجام می‌شوند. این تلاش‌ها ارزش جدیدی را در جهان ایجاد نمی‌کنند و تکرار آنها آسان است.»

به بیان دیگر، برای دستیابی به کار عمیق، باید تمامی عوامل گیج‌کننده را حذف کرده و تمرکز خود را به بیشترین حد خود برسانید، که باعث می‌شود در کار خود بهتر عمل کرده و بازدهی کار خود را افزایش دهید، که در مقایسه با تمامی آن کارهای و وظایف آسان و حواس‌پرت کننده‌ای که کارمندان متوسط روز خود را با آن آغاز می‌کنند، باعث ارزش‌مندشدن کار شما می‌شود. واضح است که کار عمیق ارزش‌مندتر است. کار عمیق یک استفاده بهتر از زمان است. این چیزی است که باید برای آن تلاش کنید. اما چگونه به این نقطه دست می‌یابید، و چه چیزی در سر راه شما قرار دارد؟

چرا دست‌یابی به کار عمیق بسیار دشوار است؟

کار عمیق مانند هر مهارت دیگری، چیزی نیست که بیشتر مردم بتوانند آن را انجام دهند. برای موفقیت در انجام کار عمیق، یادگیری مهارت و تمرین ضروری است. متاسفانه در عصر مدرن و امروزی، موانع زیادی بین کارمندان متوسط و دستیابی مداوم به کار عمیق وجود دارد. از یک منظر، از ما انتظار می‌رود که در تمام مدت در دسترس و آنلاین باشیم. ایمیل‌ها و برنامه‌های چت کاری مثل Slack به همکاران و مشتریان این قابلیت را می‌دهد تا در تمامی ساعات، ارتباط فوری با ما داشته باشند و بررسی مداوم برای دریافت پیغام‌ها و اعلان‌ها آسان است و بنابراین می‌توانید فوراً به آنها پاسخ دهید. و بعد از آن، عوامل حواس‌پرتی دیگری نیز وجود دارد که دائماً در طول یک روز کاری به سراغ ما می‌آیند. در شبکه‌های اجتماعی، همیشه چیزهای جدیدی برای نگاه کردن وجود دارد. همکاران برای گفت‌وگو به سراغ آنها می‌روند. دوستان و افراد خانواده در تمام ساعات از طریق گوشی‌های همراه به ما دسترسی دارند. در عصر حواس‌پرتی، چطور یک نفر می‌تواند اصلاً کاری را انجام دهد، چه برسد به اینکه کار عمیق انجام دهد؟

از این راهکارها را برای دستیابی و تمرین کار عمیق استفاده کنید.

برای شروع یادگیری و نشان دادن قدرت کار عمیق خود، این راهکارها را به کار بگیرید. یک استراتژی کار عمیق انتخاب کنید. نیوپورت در کتابش می‌گوید که چهار راه برای ترکیب کردن کار عمیق در برنامه شما وجود دارد.

فلسفه‌ی برنامه‌ریزی چگونه نیوپورت آن را توصیف می‌کند؟ در عمل چگونه است؟
رهبانی «این فلسفه سعی دارد تا تلاش‌های عمیق را با حذف یا از طریق کاهش بنیادی تعهدات سطحی، به حداکثر برساند.» شما بیشتر وقت خود را صرف کار عمیق می‌کنید. این امر تنها در صورتی ممکن است که بتوانید کار کم‌عمق یا سطحی را به کسی محول کرده یا به صورت خودکار دربیاورید.
دو حالته «این فلسفه از شما می‌خواهد که زمان خود را تقسیم کنید و برخی از زمان مشخص خود را به وظایف عمیق اختصاص داده و زمان‌های دیگر را به کارهای دیگر محول کنید.» شما وقت خود را تقسیم می‌کنید. برای مثال، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را به کار عمیق، و جلسات برنامه‌ریزی و کارهای تکراری را به سه‌شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها اختصاص می‌دهید.
ریتمیک «این فلسفه استدلال می‌کند که آسان‌ترین راه برای شروع مداوم جلسات کاری، تبدیل آن‌ها به یک عادت ساده و عادی است.» شما روز خود را به کار عمیق و کار سطحی تقسیم می‌کنید (برای مثال,، کار عمیق در صبح و کار کم‌عمق در بعد از ظهر)، و سپس هر روز کاری را با آن زمان‌بندی سپری می‌کنید.
روزنامه نگارانه «… در هر جای برنامه که می‌توانید، کار عمیق را عملی کنید.» برای کار عمیق برنامه‌ریزی نکنید، اما آن را به طور خودکار و گاه و بیگاه مطابق با برنامه‌ی خود اجرایی کنید؛ برای مثال، بین جلسات یا تماس‌ها.

هر فلسفه به وضوح مزایا و معایب خود را دارد و افراد مختلف با سبک‌های مختلف کاری، فلسفه‌ی متفاوتی پیدا خواهند کرد. فلسفه یا اصول کاری رهبانی، بالاترین پاداش را ارائه می‌دهد، اما برای بسیاری از کارمندان غیر واقعی است، زیرا مردم عموماً مسئولیت‌های مختلفی دارند و نمی‌توانند تمام‌وقت خود را بر روی کار عمیق متمرکز کنند. فلسفه دوحالته و ریتمیک برای افرادی که دارای برنامه‌های نسبتاً قابل‌پیش‌بینی هستند، بسیار عالی می‌باشد، که می‌توانند وظایف خود را سامان دهند تا بخشی از روزها یا هفته‌های خود را به کار عمیق اختصاص دهند. و فلسفه روزنامه‌نگارانه یک گزینه برای افرادی است که برنامه‌های آن‌ها به طور منظم در حال تغییر می‌باشد، و در زمانی که زیر بار برنامه‌ی خود هستند، به آن‌ها شانس مناسب برای عملی‌کردن کار عمیق را می‌دهد. در نهایت، هر کارمند باید فلسفه و اصول کاری خود را انتخاب کند که متناسب با سبک کار و برنامه‌ی کاری وی باشد.

یک روال و برنامه‌ی کار عمیق ایجاد کنید.

وقتی می‌دانید که قصد انجام کار عمیق را دارید، وقت آن است که تصمیم بگیرید چگونه آن را انجام دهید. نیوپورت ایجاد یک برنامه برای زمانی که قصد دارید در یک کار عمیق مشارکت کنید را توصیه می‌کند، بنابراین شما خود را از حواس‌پرتی‌ها و مزاحمت‌ها آزاد می‌کنید و محرک‌های محیطی ایجاد می‌کنید که در زمان استفاده، می‌تواند به شما در تبدیل کار عمیق به یک عادت کمک کند. توصیه و پیشنهاد نیوپورت، تعیین پیش از موعد مکان، مدت زمان، ساختار و الزامات است. بنابراین وقتی زمان انجام کار عمیق فرا رسید، می‌دانید که باید آماده باشید.

مکان فضایی را انتخاب کنید که عاری از آشفتگی‌ها باشد و برای دوره‌های کار متمرکز و سخت مفید باشد. اگر یک اتاق ندارید که بتوانید بدون حواس‌پرتی در آن کار کنید, یا بتوانید به کار عمیق در آن‌جا بپردازید، بنابراین تنها چیزی که نیاز دارید هدفون‌های از بین‌برنده‌ی نویز و سروصدا است که می‌توانید با آن یک محل کار عمیق را ایجاد کنید.
مدت زمان پیش از اینکه کار عمیق را شروع کنید، مدت زمانی را که می‌خواهیدکار کنید، مشخص کنید. به یاد داشته باشید که مغز انسان برای تمرکز شدید بر وظایف نامحدود طراحی نشده است. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهند که ما می‌توانیم در حدود سه ساعت در روز را به طور سازنده و مفید کار کنیم. اگر شما برای انجام کار عمیق تازه‌کار هستید، با جلسات کوتاه ۱۵دقیقه‌ای آغاز کنید و سپس مدت کار خود را افزایش دهید.
ساختار تصمیم بگیرید که کار عمیق برایتان چه شکلی خواهد بود. به عنوان مثال، آیا می‌توانید از جا بلند شوید و حرکت کنید، یا باید طی جلسه کار عمیق خود، مقابل کامپیوتر بمانید؟ آیا شما می‌توانید نوشیدنی‌ها و یا اسنک استفاده کنید، یا آنها ممکن است عامل حواس‌پرتی باشند؟ قوانین روشن و شفافی را تنظیم کنید و هر بار که کار عمیق انجام می‌دهید آن‌ها را دنبال کنید.
الزامات همان‌طور که کار عمیق را انجام می‌دهید، یاد می‌گیرید که چه چیزی لازم است تا یک جلسه را با موفقیت به اتمام برسانید. نکته‌ی مهم اینجاست که پیش از شروع کار عمیق، این الزامات را آماده داشته باشید، بنابراین مجبور نیستید که بعد از زنگ خوردن گوشی همراه، آن را خاموش کنید، موسیقی مناسب پیدا کرده و یا به نرم افزاری که نیاز دارید دسترسی پیدا کنید. مطمئن شوید که هر چیزی که نیاز دارید برای شروع جلسه کاری آماده است.

توسعه دهندگان چگونه می‌توانند در کار عمیق بهتر عمل کنند؟

داشتن برنامه و روال کاری و سپس استفاده‌ی منظم از آنها بهترین راه برای یادگیری نحوه‌ی دستیابی به مهارت‌های کار عمیق و تمرین آنها می‌باشد. اما این نکات می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند که در کار عمیق بهتر عمل کنند.

‌نکات مدیریت زمان برای کار عمیق

  • وظایف و کارهایی که به کار عمیق در طول روز نیاز دارند و می‌توانید در آنها سازنده‌تر عمل کنید را اولویت بندی کنید، چه این وظیفه و کار در صبح باشد، و چه بعد از نهار یا در اواسط شب باشد.
  • تا جایی که ممکن است برنامه ریزی کنید. اگر می‌توانید بخشی از هر روز را به طور خاص به کار عمیق اختصاص دهید، بسیار عالی است. در غیر اینصورت، زمان‌هایی را به بررسی ایمیل خود اختصاص دهید، به جای اینکه تمام طول روز را به ایمیل خود متصل باشید. جلسات و تماس‌های تلفنی خود را برای ساعاتی از روز اختصاص دهید که در محل کار نیستید؛ این ساعات می‌توانند اول صبح باشند یا در زمان عدم فعالیت و پس از نهار باشد.
  • مدت زمان عدم فعالیت را اولویت بندی کنید. از آنجایی که مغز ما برای متمرکز ماندن در مدت زمان طولانی برنامه‌ریزی نشده است، این نکته اهمیت دارد که به مغز در بین جلسات کار عمیق استراحت دهیم. مرخصی گرفتن (یا یک شب استراحت کنید) می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات پیچیده‌ای که مانع شما در طول جلسات کار عمیق شده است را حل کنید.
  • تکنیک پومودورو را امتحان کنید، یعنی ۲۵ دقیقه از وقت خود را بر روی یک وظیفه متمرکز کنید، و سپس ۵ دقیقه استراحت کنید. بسیاری از توسعه دهندگان (و دیگر افراد) از این روش برای تقسیم‌بندی روز کاری خود به بخش‌های قابل مدیریت و قابل هضم کاری یاد می‌کنند.

نکات ارتباطی برای کار عمیق

  • به جلسات نه بگویید. اگر حضور شما در آنجا حیاتی نیست، این جلسه می‌تواند فقط یک حواس‌پرتی باشد که شما را از کار مفید دور می‌کند.
  • به یاد داشته باشید که کار عمیق به هنگام همکاری با دیگران اتفاق نخواهد افتاد. شما می‌توانید با هم بر روی یک طرح و برنامه کار کنید و سپس به تنهایی به انجام کار عمیق بپردازید و آن را اجرا کنید، اما نمی‌توانید در هنگام صحبت با فرد دیگر (یا در حالی که آن‌ها با شما صحبت می‌کنند) کار عمیق انجام دهید.
  • شبکه‌های اجتماعی را حذف کنید. این امر باعث آسیب به حریم شخصی، برداشت اطلاعات و جلوگیری از تمرکز بر روی کار شما می‌شود. اکنون زمان کنار گذاشتن آن است.
  • گوشی همراه خود را خاموش کنید. اگر برای کاری که در حال انجام آن هستید، اینترنت نیاز ندارید، آن را خاموش کنید.
  • دسترسی به خود را دشوار سازید. افرادی را دور خود نگه دارید که عادت ندارند سریعاً از شما خبر بگیرند و به شما پیغامی بدهند، در اینصورت می‌توانید به جای ارتباط مداوم، بر روی کار خود تمرکز کنید.

نکات محیط و فرهنگ کاری برای کار عمیق

  • مناسب‌ترین محیطی که عاری از هرگونه حواس‌پرتی باشد را ایجاد کنید. در یک اداره، ایجاد این محیط می‌تواند سخت باشد، به خصوص اگر محل کار شما بدون در ورودی باشدکه بتوانید آن را ببندید و خود را از آشفتگی و حواس‌پرتی دور کنید. یک جفت هدفون‌های خوب از بین‌برنده‌ی نویز و سروصدا می‌تواند ارزشش را داشته باشد.
  • در تمام مدت هدفون خود را استفاده کنید، حتی اگر به چیزی گوش نمی‌دهید. این کار ممکن است باعث عدم مزاحمت از سوی همکاران و هم‌تیمی‌های شما را در حین کارتان شود.
  • اگر به تغییر چشم‌انداز و محیط کاری بهتر برای انجام کار عمیق نیاز دارید، استفاده از شیوه‌ی « grand gesture» نیوپورت را در نظر بگیرید. این شیوه به معنای درخواست انجام کار غیر حضوری از خانه برای چند روز در هفته، رزرو یک اتاق کنفرانس برای کار کردن در آرامش، و یا حتی اجاره‌ی یک اتاق کوچک یا اتاق هتل برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و انجام کار عمیق می‌باشد.

همانند دیگر مهارت‌ها، با تمرین کردن به موفقیت دست پیدا می‌کنید.

انتظار نداشته باشید که در انجام کار عمیق، فوراً به یک فرد حرفه‌ای تبدیل شوید. کار عمیق همانند هر مهارت دیگر است، باید تمرین کنید و در طول زمان بهتر شوید. برای کارمندان آگاه و باسواد، از جمله مهندسین نرم‌افزار، صرف زمان برای یادگیری کار عمیق، ارزشمند خواهد بود، چرا که باعث می‌شود به یک برنامه‌نویس کارآمد و موثر تبدیل شوید.

دسته بندی شده در: