ازآنجایی‌که درس ادبیات فارسی با داشتن ضریب ۴ پرضریب‌ترین درس در میان دروس عمومی به شمار می‌رود، بسیاری از دانش آموزان به دنبال کسب درصد بالا در این درس هستند؛ اما کنکور سراسری اخیر، نشان داد که سؤالات درس ادبیات فارسی، در برخی حوزه‌ها حتی دشوار‌تر از کنکور‌های قبل شده است. دیگر بر همگان ثابت‌شده که نمی‌شود صرفاً با حفظ کردن معنی ابیات و قلمرو‌های کتاب‌های فارسی به سؤالات کنکور پاسخ داد؛ لذا برای موفقیت در این زمینه به آموزشی مفهومی‌تر و ریشه‌ای‌تر نیاز داریم. در ابتدا لازم است بدانیدکه در کنکور سراسری، درس ادبیات فارسی مجموعاً ۲۵ سؤال با ضریب ۴ دارد. این ۲۵ سؤال شش مبحث را در برمی‌گیرد که تعداد سؤالات هر مبحث به تفکیک به این صورت است:

  • لغت و معنی: ۳ سؤال
  • املا: ۳ سؤال
  • تاریخ ادبیات: ۱ سؤال
  • آرایه‌های ادبی: ۴ سؤال
  • دستور زبان فارسی: ۵ سؤال
  • قرابت معنایی: ۹ سؤال

اهمیت تمامی مباحث مطرح شده در کنکور سراسری به گونه‌ای است که اهمیت انتخاب کتاب کمک‌درسی مناسب برای پوشش کامل مطالب را دوچندان می‌کند.

ویژگی‌ کتاب‌ها

جلد اول کتاب فارسی جامع خیلی سبز، پرسش‌های چهارگزینه‌ای را در بر گرفته و جلد دوم فارسی جامع خیلی سبز، به پاسخ‌های تشریحی و ارائه درس‌نامه‌ها پرداخته‌ است. شروع کتاب با سؤالات دهم است پس‌ازآن به کتاب یازدهم و در انتها به کتاب دوازدهم می‌رسیم. پیشنهاد می‌شود پیش از پاسخگویی به پرسش‌های هر درس ابتدا درس‌نامه‌ مطالعه شود و پس‌ازآن به پاسخ‌های تشریحی سؤالات مراجعه کنید زیرا همانند کلاس درس، کلیه گزینه‌های سؤالات شرح داده‌شده است.

  • جلد اول: ۴۳۵۴ تست درس به درس، تفکیک‌شده در ۵ مبحث + پاسخنامه کلیدی- ۵۳۲ صفحه
  • جلد دوم: پاسخنامه تشریحی + درس‌نامه به تفکیک پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم- ۵۵۲ صفحه

جلد اول کتاب

  • ۴۳۵۴ تست به‌صورت درس به درس در پنج مبحث لغت و املا، قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، زبان فارسی و تاریخ ادبیات دسته‌بندی و از سطح ساده به دشوار چیده شده‌اند. پر از تست‌های تألیفی نکته دار با الگوی تست‌های کنکور است.
  • تمام تست‌های مرتبط کنکورهای پیشین، تست‌های نکته‌دار کانون فرهنگی و برخی تست‌های المپیاد در جای‌جای کتاب به کار گرفته‌شده است.
ادبیات فارسی جامع کنکور جلد اول خیلی سبز

ادبیات فارسی جامع کنکور جلد اول خیلی سبز

نویسنده : ابوالفضل غلامی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۴۶,۴۰۰۱۸۳,۰۰۰ تومان

جلد دوم کتاب

بخش اول: پاسخنامه کاملاً تشریحی

  • در پاسخنامه تشریحی، علاوه بر مشخص کردن پاسخ صحیح، دلیل غلط بودن سایر گزینه‌ها نیز به‌صورت تحلیلی، بیان‌شده و راهکار رسیدن سریع به پاسخ صحیح بیان‌شده است.

بخش دوم: درس‌نامه

  • این بخش درواقع به شکل ساختارمند کلاس درس را برای دانش‌آموزان تداعی می‌کند.
  • ابتدای هر درس واژگان واژه‌نامه و واژگان مهم دیگر با معانی آن‌ها فهرست شده و بعد جدول‌های روابط معنایی، املایی، هم‌آوا و هم‌خانواده آورده شده است.
  • درس‌نامه هر درس کتاب به‌صورت پوست‌کنده مفهوم، آرایه‌های متن و نکته‌های مهم دستوری آن درس را بررسی می‌کند.
  • جدول تاریخ ادبیات هم اطلاعات تاریخ ادبیاتی دیده‌شده یا کمتر دیده‌شده ولی مهم را مطرح می‌کند.

در مقابل، کتاب ادبیات موضوعی کامل گاج با نگاهی کاملاً مبحثی و موضوعی به درس ادبیات فارسی، هرآن چه یک داوطلب کنکور سراسری در درس ادبیات فارسی به آن نیاز داشته را در قالب یک کتاب بسیار جامع و دقیق در اختیار علاقه‌مندان به این درس قرار داده است. علاوه بر این ارائه و آموزش نکات کاربردی و میانبرهای تستی از نقاط قوت درخشان کتاب ادبیات فارسی موضوعی گاج به شمار می‌رود.

  • جلد اول: درس‌نامه به تفکیک مباحث قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، تاریخ ادبیات، زبان فارسی، معنی لغت و املا + ۴۶۸۹ تست تفکیک‌شده در قلمروهای فکری، ادبی و زبانی + پاسخنامه کلیدی- ۸۶۴ صفحه
  • جلد دوم: پاسخنامه تشریحی- ۲۳۸ صفحه

شاید اولین چیزی که با دیدن کتاب ادبیات فارسی موضوعی به ذهنتان برسد حجم زیاد کتاب باشد که شامل ۸۶۴ صفحه و تعداد ۴۶۸۹ تست از کلیه قلمروهای فکری، ادبی و زبانی با احتساب کنکورهای سراسری سال ۹۹ است؛ اما می‌توان ادعا کرد اگر داوطلبی کلیه تست‌های کتاب را بررسی و تحلیل کند، محال است از دیدن تستی در جلسه کنکور سراسری غافلگیر شود. لحن صمیمی و طنزآمیز کتاب مانع خستگی خواننده کتاب حتی باوجود بیش از ۴۶۰۰ تست خواهد شد و جنس خاص کاغذ مورد استفاده در کتاب که البته موجب افزایش قیمت آن شده نیز مرغوب بوده و سایز کلمات خوانا و استاندارد است.

ادبیات فارسی جامع کنکور جلد دوم خیلی سبز

ادبیات فارسی جامع کنکور جلد دوم خیلی سبز

نویسنده : ابوالفضل غلامی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۵۰,۴۰۰۱۸۸,۰۰۰ تومان

نویسندگان

نویسندگان کتاب فارسی جامع انتشارات خیلی سبز، استاد افشین محی‌الدین، دکتر جلال‌الدین دهقانی، دکتر ابوالفضل غلامی و آقای امیر افضلی هستند که نظارت محتوایی آن توسط دکتر کوروش بقائی راوری صورت گرفته است و دقت نظر کلیه این عزیزان موجب شده که کتاب فارسی جامع خیلی سبز به یکی از منابع باکیفیت برای مطالعه و تمرین درس ادبیات کنکور سراسری برای کلیه رشته‌های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان تبدیل شود. مؤلفان کتاب ادبیات موضوعی گاج آقایان امیر نجات شجاعی و مهدی نظری هستند که انصافاً با قلم روان و کلام ساده و قابل‌فهم خود کاملاً حق مطلب را به‌جا آورده‌اند و سرسوزنی از مطالب نمانده که از چشمان ایشان برای آموزش در این کتاب دورمانده باشد. نگاه منحصربه‌فرد این عزیزان در راستای آموزش به روش تیپ بندی که قلمرو سه‌گانه فکری، ادبی و زبانی را دربرمی گیرد و موضوعات شش‌گانه‌ی املا و لغتمعناقرابت معناییآرایه‌های ادبیتاریخ ادبیات و زبان فارسی را دقیق موردبررسی قرار می‌دهد بسیار تحسین‌برانگیز است. این کتاب نیز برایی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری کلیه رشته‌های تحصیلی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان قابل استفاده است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب‌ها

به‌طورکلی کتاب فارسی جامع خیلی سبز شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای (جلد اول)
  • درس‌نامه (جلد دوم)
  • پاسخنامه تشریحی (جلد دوم)

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

شروع جلد نخست کتاب فارسی جامع خیلی سبز با پرسش‌های چهارگزینه‌ای پایه دهم است و پس‌ازآن به پایه یازدهم و در ادامه به پایه دوازدهم می‌رسیم. دانش‌آموزان در هر درس با پنج عنوان سؤال مواجه می‌شوند. این عناوین عبارت‌اند از: لغت و املا، قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی، دستور زبان فارسی، تاریخ ادبیات. سؤالات هر مبحث از سطح آسان به سخت مرتب‌شده‌اند تا دانش‌آموزان با افزایش گام‌به‌گام اطلاعات خود، با سؤالات دشوار‌تری مواجه شوند و در سؤالات پایانی هر مبحث، سخت‌ترین سؤالات کنکور هم بتوانند از پا دربیاورند. در هر مبحث، تعدادی سؤال با عنوان «مروری» مشخص‌شده‌اند. این سؤالات مروری برای امتحانات دوره‌ای و جمع‌بندی دانش‌آموزان در نظر گرفته‌شده‌اند. با پاسخگویی به این سؤالات، پیش از آزمون‌های جامع هر ترم تا حد قابل قبولی، می‌توان مباحث را مرور و یادآوری کرد. در مورد سؤالات مباحث مختلف هر درس به شکل زیر عمل شده است:

  • در مبحث لغت و املا، ابتدا پرسش‌هایی از همان درس مطرح‌شده است. در ادامه و در تست‌های مروری پایه‌های دهم و یازدهم، سؤالاتی ترکیبی از ابتدای کتاب همان پایه تا درس مورد نظر آورده شده است. در پایه دوازدهم، برخی سؤالات مروری، ترکیبی از کتاب‌های دوازدهم و پایه است که در هر درس به تفکیک، نشانی تست‌ها ذکرشده است.
  • در تست‌های مروری بخش لغت و املا شماره برخی سؤالات به‌صورت رنگی نوشته‌شده است. این سؤالات غالباً از واژه‌های خارج از (واژه‌نامه کتاب درسی) طرح‌شده‌اند. علت این تفکیک تأکید بر این نکته بوده است که دانش‌آموزان باید در ابتدای کار لغات واژه‌نامه کتاب درسی را خوب یاد بگیرند و سپس سراغ لغات خارج از واژه‌نامه بروند.
  • در مبحث قرابت معنایی، تمام تمرکز روی مفاهیم همان درس بوده و در تست‌های مروری نیز مباحث مهم همان درس، تکرار شده است.
  • در مبحث آرایه‌های ادبی، از اولین درس پایه دهم، کلیه سؤالات به‌صورت ترکیبی از تمام آرایه‌های موجود در دبیرستان آورده شده است؛ زیرا داوطلبان کنکوری می‌بایست خود را برای سؤالات چالشی آماده کنند. تست‌های مروری این بخش نیز شکل‌های پرکاربرد آرایه را به‌خوبی پوشش داده است.
  • در مبحث دستور زبان فارسی، تمرکز بر روی مباحثی است که در قلمرو زبانی همان درس در کتاب درسی مطرح‌شده است. در سؤالات مروری، مباحث دروس پیشین به تناوب یادآوری شده است.
  • در مبحث تاریخ ادبیات، چند سؤال از همان درس و سپس سؤالات مروری آورده شده‌اند.

در ویرایش جدید کتاب فارسی جامع خیلی سبز، علاوه بر سؤالات کنکور و المپیاد‌های گذشته، از سؤالات کنکور‌های آزمایشی (کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی) هم استفاده‌شده است. به دانش‌آموزانی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند، توصیه می‌شود این سؤالات را پیش از هر آزمون مرور کنند. صورت برخی از سؤالات کنکور یا المپیاد‌ها بنا به ضرورت تغییر داده‌شده است که این سؤالات با علامت (+) نشان‌دار شده‌اند.

درس‌نامه‌ها

درس‌نامه‌های کتاب فارسی جامع خیلی سبز در جلد دوم این مجموعه فراهم‌شده‌اند. این درس‌نامه‌ها بسیار کاربردی و مفید بوده و به‌صورت درس به درس، مطالب کتاب‌های فارسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به بهترین شکل بیان کرده‌اند به‌گونه‌ای که دانش‌آموز را از هر جزوه و کتاب دیگری بی‌نیاز می‌کند. لغت‌ها در درس‌نامه، ذیل دو عنوان (واژگان موجود در درس‌نامه) و (واژگان دیگر متن) آورده شده‌اند. این تفکیک به این منظور صورت گرفته تا در دوره‌های سریع، اولویت به لغات موجود در واژه‌نامه کتاب درسی داده شود، زیرا در کنکور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. لغت‌های هر درس به ترتیب کاربرد لغت در داخل متن آورده شده تا با پیشروی متن کتاب، یادگیری لغات نیز محقق شود. د ر درس‌نامه (لغت و معنی)، لغات اصلی درس، کارگاه متن پژوهی و متن بعد از آن با کشیدن خط از یکدیگر تفکیک‌شده است. در برخی دروس در واژه‌نامه کتاب درسی، واژه‌هایی خارج از متن وجود دارد که از چاپ‌های قبلی کتاب در آن باقی‌مانده است. آن واژه‌ها را هم در پایان (واژگان موجود در واژه‌نامه) آورده شده است تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده باشد. در انتهای (واژگان دیگر متن) هم برخی از واژه‌های دشواری که در معنی کلمات وجود دارند، معنی شده‌اند. در (جدول روابط معنایی)، نکات مفیدی برای یادگیری ارتباط میان واژه‌ها و نیز واژه‌های هم‌آوا و نیز واژگانی که باهم اشتباه می‌شوند، گردآوری‌شده‌اند. (جدول کلمات مهم املایی و هم‌خانواده) هم به درس به درس ایجادشده تا خیال دانش‌آموزان از بابت املا راحت شود. ازآنجایی‌که هدف اصلی کتاب فارسی جامع خیلی سبز، آماده کردن دانش‌آموزان برای کنکور سراسری است، در درس‌نامه‌های (مفهوم، آرایه و دستور) از آوردن ابیات و عباراتی که نکته مهمی ندارند، صرف‌نظر شده است. برای مطالعه‌ی بیشتر درباه‌ی کتاب فارسی جامع خیلی سبز می‌توانید به مطلب «نقد و بررسی مجموعه‌ی دوجلدی کتاب فارسی جامع خیلی سبز» مراجعه نمایید.

پاسخنامه تشریحی

پاسخنامه کتاب در جلد اول، صرفاً به‌صورت کلیدی بوده و در جلد دوم به‌صورت کاملاً تشریحی آمده است. دانش‌آموزان پس از پاسخگویی به سؤالات، می‌توانند از پاسخ‌نامه کلیدی، درست یا نادرست بودن پاسخشان را بررسی کنند و در صورت لزوم به پاسخنامه تشریحی مراجعه کنند. در پاسخنامه تشریحی، صرفاً به توضیح جواب صحیح بسنده نشده و گزینه‌های دیگر نیز به‌طور دقیق بررسی‌شده و دلیل نادرست بودنشان بیان‌شده است. با توجه به این مسئله که «تست‌زنی بدون رفع اشکال، فایده چندانی ندارد» توصیه می‌شود که پاسخ سؤالات تشریحی را حتی در صورت درست بودن گزینه انتخابی، مطالعه کنید. به‌طورکلی کتاب ادبیات موضوعی گاج به ۳ قلمرو و ۶ مبحث مختلف به‌صورت زیر تقسیم می‌شود:

  • قلمرو فکری (بررسی مبحث قرابت معنایی)
  • قلمرو ادبی (بررسی مباحث آرایه ادبی و تاریخ ادبیات)
  • قلمرو زبانی (بررسی مباحث زبان فارسی، معنی واژه و املا)

در ابتدای هر مبحث بخشی تحت عنوان راهنما آورده شده که از بخش‌های یادداشت، منابع مطالعه، روش مطالعه، شگردهای طراحی سؤال، مهارت‌های پاسخگویی و اصطلاحات ویژه آن بخش تشکیل‌شده است. در قسمت راهنما ابتدا در بخش یادداشت هر مبحث را معرفی کرده و سخن از اهمیت و تعداد تست‌های آن مبحث در کنکور سراسری به میان آورده است. این‌گونه دانش آموزان با مشاهده اهمیت هر بخش دیگر به فکر حذف هیچ مبحثی نخواهند افتاد. پس از یادداشت نوبت منابع مطالعه هر مبحث می‌رسد. در این قسمت کلیه منابعی که ممکن است برای طرح سؤال موردتوجه طراحان کنکور سراسری قرار بگیرند به‌طور دقیق معرفی‌شده‌اند برای مثال در مبحث آرایه‌های ادبی به کلیه آرایه‌های ادبی موجود در کتاب اشاره‌شده است به‌گونه‌ای که برای همه آرایه‌ها، درس‌نامه‌های کامل به همراه نکات بسیار مهم و کاربردی برای شناسایی آرایه به همراه نمونه‌های بسیار و متنوع در قالب پرسش‌های گوناگون و تحلیل‌های مرحله‌به‌مرحله به رشته تحریر درآمده است.

در قسمت روش مطالعه، شما آسان‌ترین و کارآمدترین روش یادگیری هر بخش را خواهید آموخت. از آنجایی در بسیاری از مواقع آموزش و ترتیب مطالب در کتاب درسی بی‌برنامه و پراکنده است و تنها چند مثال کلیشه‌ای توسط کتاب درسی تحلیل‌شده‌اند وجود این بخش برای مطالعه مفید و پربازده دانش آموزان به‌شدت ضروری است. برای مثال در مبحث قرابت معنایی بهترین روش مطالعه آن انتخاب و به خاطر سپردن یک بیت به‌عنوان (بیت الگو) معرفی‌شده است. قسمت بعدی راهنما به شگردهای طراحی سؤال اختصاص‌ یافته است. در این قسمت تفکر پایه‌ای طراحی سؤال برای شما عزیزان نشان داده‌شده است و به تیپ‌های رایج‌تر و پرکاربردتر توجه ویژه‌ای شده است و از آن‌ها تحت عنوان مباحث سهمیه دار یادشده است. در مهارت‌های پاسخگویی به دانش آموزان کلید و میانبرهای لازم برای رسیدن هرچه سریع‌تر به پاسخ صحیح داده‌شده است که با توجه به زمان پاسخگویی محدود در جلسه کنکور بسیار حیاتی است. برای مثال در بخش زبان فارسی به داوطلبان توصیه اکید بر با دقت خواندن صورت سؤال و همچنین بررسی دقیق گزینه‌ها شده است و پاسخگویی به هر روش فضایی و تخیلی را مردود اعلام کرده است. در اصطلاحات ویژه هر بخش شما با مصطلحات مخصوص هر مبحث مواجه خواهید شد. به‌عنوان‌مثال در بخش املا اصطلاحات تک املا، هم‌آوا و گروه کلمه به‌طور کامل تشریح شده‌اند.

تیپ‌شناسی

پس از قسمت راهنما به بخش تیپ‌شناسی می‌رسیم. در این بخش در موضوعاتی که لازم به نظر رسیده تیپ موضوعات موردبررسی و دسته‌بندی قرارگرفته است. درواقع شما خواهید دید که صورت‌های مختلف طرح سؤال از یک مبحث چگونه خواهد بود و خوش‌تیپ‌ترین نوع سؤالات مطرح‌شده در درس ادبیات فارسی کدام‌اند.

درس‌نامه

درس‌نامه‌های هر مبحث شامل اطلاعاتی است که یک دانش‌آموز پیش از آن‌که به سراغ سوا لات هر مبحث برود به آن نیاز دارد. درس‌نامه‌های کتاب ادبیات موضوعی گاج خلاصه و فشرده است ولی درعین‌حال کلیه نکته‌های کلیدی به‌طور کامل بیان‌شده است. حال به بررسی درس‌نامه مباحث موجود در کتاب ادبیات فارسی موضوعی می‌پردازیم:

قرابت معنایی

مبحث قرابت معنایی نخستین مبحثی که در کتاب ادبیات فارسی موضوعی به آن پرداخته‌شده است. در این مبحث با توجه به توضیحات کامل و خوبی که برای شرح ابیات و عبارات مهم هر درس آمده است، خواننده کتاب را به این باور می‌رساند که در انتهای مبحث قادر خواهد بود تا از پس کلیه تست‌های قرابت معنایی بربیاید. علاوه بر ساختار درس به درس مربوط به هر پایه (دوازدهم – یازدهم – دهم) وجود کادرهای آبی‌رنگ که به بررسی مفاهیم درس به‌طور جداگانه پرداخته‌اند و نیز وجود ابیات و عبارات در تناسب، تفاوت و یا تقابل متن درس به غنی‌تر شدن این مبحث کمک قابل‌توجهی کرده است. پس‌ازآن، با آوردن تست‌های تألیفی و کنکوری و سنجش میزان یادگیری شما سنجیده خواهد شد و شما متوجه اهمیت هر مفهوم در آزمون‌های چهارگزینه‌ای مخصوصاً کنکور سراسری خواهید شد.

آرایه‌های ادبی

در مبحث آرایه‌های ادبی کلیه آرایه‌های موجود در کتاب و حتی خارج از کتاب بابیانی صمیمی به‌طور کامل تشریح شده‌اند. آوردن ترفندهای شناسایی و تست‌زنی آرایه‌ها در این بخش و دیدن چگونگی حل تست‌ها به روش کاملاً کاربردی شما را شگفت‌زده خواهد کرد. پس آن شما با حل تست‌های ترکیبی به مهارت لازم در این مبحث دست خواهید یافت.

تاریخ ادبیات

مبحث تاریخ ادبیات شامل اطلاعات تاریخی است که به‌صورت جداول مرتب و منظم، تاریخ ادبیات هر ۳ پایه (دوازدهم – یازدهم – دهم) را زیر و رو کرده و به‌صورت یکجا در قالب چند صفحه آورده است و دانش‌آموز را از خرید دیگر منابع برای مبحث تاریخ ادبیات بی‌نیاز کرده است. سپس کلیه تست‌های مربوط به این مبحث جمع‌آوری‌شده است که دانش آموزان با مطالعه دقیق جدول‌ها و حل کل تست‌های این بخش به تسلط کامل خواهند رسید.

زبان فارسی

مبحث زبان فارسی بخشی است که بسیاری از دانش آموزان از آن گریزان‌اند و اکثراً تست‌های این مبحث را در کنکور سراسری پاسخ نمی‌دهند. خوشبختانه در کتاب ادبیات موضوعی کامل گاج نگاه ویژه‌ای به مبحث زبان فارسی شده است و با توجه به اهمیت موضوع درس‌نامه در قالب تکه‌تکه آمده است و بلافاصله بعدازآن تست‌های آن بخش آمده که کلیه نکات بیان‌شده را در برمی‌گیرد و جای هیچ شبهه‌ای در مطالب را باقی نمی‌گذارد.

معنی واژه

در مبحث معنی واژه کلیه کلمات موجود در قسمت واژه‌نامه و همچنین کلمات موجود در متن دروس و کلیه تمرین‌های کتاب به همراه معناهایشان به‌صورت درس به درس در قالب جدول‌ها و ستون‌های مجزا از هم آورده شده‌اند و بعد از تیپ‌های گوناگون تست‌های این بخش مورد سؤال قرارگرفته است.

املا

مبحث املا به بررسی واژه‌هایی که از نظر املایی اهمیت دارند پرداخته است. استفاده از جدول‌های مختلف در این مبحث بسیار مفید بوده و در ادامه تست‌های مرتبط در قالب تیپ بندی‌های مخصوص به رشته تحریر درآمده‌اند.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

می‌دانیم که لازمه تسلط کافی در هر موضوع حل تمرین‌ها تست‌های متعدد و گوناگون از آن مبحث است. امروزه با توجه سؤالات جدیدی که هرساله توسط طراحان سؤالات کنکور سراسری رونمایی می‌شود ما به منبع نیاز داریم تا تمامی تیپ‌های مختلف سؤالات برایمان دسته‌بندی و در اختیارمان قرار دهد در پرسش‌های موجود در کتاب ادبیات موضوعی کامل گاج سعی شده تا کلیه مطالب آموخته‌شده مورد سؤال قرار گیرد. نکته دیگر همراهی نویسندگان کتاب با دانش‌آموز در هنگام حل تست‌ها است به این صورت که در ابتدای هر تیپ از سؤالات توضیح مختصری از تست‌های پیش رو داده‌شده است و گاه نکات مشاوره‌ای به چشم می‌خورد. در انتهای کتاب هم پاسخنامه کلیدی تست‌ها آورده شده است. می‌توانید «نقد و بررسی کتاب ادبیات موضوعی کامل گاج» را در این مطلب در وبلاگ کتابچی مطالعه نمایید.

پاسخنامه تشریحی

به منظور درک عمیق مفاهیم جلد اول، تحلیل و پاسخنامه تشریحی تست‌ها در جلد دوم ادبیات موضوعی کامل تهیه شده است تا دانش‌آموزان و البته داوطلبان کنکوری با ریزه‌کاری‌‌های حل تست‌های درس ادبیات فارسی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

نتیجه‌گیری

مجموعه دوجلدی فارسی جامع انتشارات خیلی سبز و مجموعه دوجلدی ادبیات موضوعی کامل انتشارات گاج از معتبر‌ترین منابع کمک‌درسی برای به تسلط رسیدن در درس ادبیات فارسی کنکور سراسری به شمار می‌روند. تعداد کافی تست‌های متنوع تألیفی، کنکوری و برگرفته از آزمون‌های آزمایشی و فراهم کردن پاسخنامه‌های تشریحی از نقاط قوت آن‌ها محسوب می‌شود. تفاوت اصلی این دو مجموعه این است که در کتاب فارسی جامع خیلی سبز مطالب مربوط به دروس مختلف پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به همان ترتیب دروس در کتاب درسی قرار گرفته‌اند؛ اما در کتاب ادبیات موضوعی کامل گاج مطالب مربوط به مباحث مختلف به صورت کاملاً موضوعی به ۳ قلمرو و ۶ مبحث مختلف قلمرو فکری (بررسی مبحث قرابت معنایی) و قلمرو ادبی (بررسی مباحث آرایه ادبی و تاریخ ادبیات) و قلمرو زبانی (بررسی مباحث زبان فارسی، معنی واژه و املا) تقسیم شده است. با توجه به حجم مطالب و تست‌های موجود در کتاب ادبیات موضوعی کامل، استفاده از این کتاب نیازمند زمان و حوصله بیشتری است؛ بنابراین استفاده از آن به آن دسته از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور توصیه می‌شود که از تابستان منتهی به پایه دوازدهم حساب ویژه‌ای روی درس ادبیات فارسی بازکرده‌اند. می‌دانیم که رابطه معلم و کتاب‌های کمک‌آموزشی همانند رابطه افسر و قوانین راهنمایی و رانندگی است. همان‌طور که فرمان افسر، بر هر قانون و چراغی تقدم دارد، نظر معلم در انتخاب کتاب کمک‌آموزشی در اولویت قرار دارد.

دسته بندی شده در: