انتشارات گاج برای هر درس چند نوع کتاب از جمله میکرو طبقه‌بندی، میکرو طلایی، مینی میکرو، سیر تا پیاز، پرسمان، آی کیو و… که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند، به چاپ رسانده است. کتاب شیمی جامع کنکور آی کیو، که در دو جلد به چاپ رسیده است (چاپ ۱۳۹۹)، از کتاب‌های سری IQ انتشارات گاج است. که قابل استفاده برای دانش‌آموزان کنکوری رشته‌های «ریاضی و فیزیک» و «علوم تجربی» است. در این دو جلد، مطالب هر فصل از هر پایه‌ی متوسطه‌ی دوم به طور جداگانه آورده شده است. از این رو، کتاب شیمی جامع کنکور آی کیو انتشارات گاج، برای دانش‌آموزان دهم و یازدهم نیز قابل استفاده خواهد بود. البته تنها بخشی که ممکن است دانش‌آموزان دهم و یازدهم را با چالش روبه‌رو کند، مباحث و سؤالات ترکیبی است.

جلد اول این مجموعه با ۷۸۲ صفحه، شامل تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی است. جلد دوم نیز با ۳۸۴ صفحه دربرگیرنده‌ی درسنامه‌های شیمی هر سه پایه‌ی متوسطه‌ی دوم است. هر دو جلد از چاپ تمام رنگی برخودار است. این دو جلد با شعار «مطابق با سبک جدید سؤالات کنکور» روانه‌ی بازار کتاب شده است. روی جلد آن‌ها عبارت «متناسب با درجه سختی سؤالات کنکور ۹۹» دیده می‌شود. در حقیقت باید گفت این دو شعار به طور نسبی در کتاب به تحقق رسیده است. در کنکور سراسری رشته‌های ریاضی و تجربی ۳۵ سؤال شیمی مطرح می‌شود که این دو جلد تمام ۳۵ سؤال شیمی کنکور را پوشش می‌دهد.

جلد اول شیمی جامع آی کیو گاج

همان‌طور که در بالا اشاره شد، جلد اول دربرگیرنده‌ی تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی برای شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است. نویسنده‌ی این جلد مهندس پویا الفتی (با همکاری امیر شهریار قربانیان) است. در این جلد، هر فصل به چند بخش تقسیم می‌شود.

آی کیو شیمی جامع کنکور گاج (جلد اول)

آی کیو شیمی جامع کنکور گاج (جلد اول)

نویسنده : پویا الفتی
ناشر : گاج
قیمت : ۳۹۷,۷۰۰۴۸۵,۰۰۰ تومان

ویژگی تست‌ها

در هر بخش، تست‌های زیادی دیده می‌شود. این تست‌ها به دو دسته‌ی تألیفی و سراسری تقسیم می‌شوند. که برای هر بخش ابتدا تست‌های تألیفی آمده‌اند سپس تست‌های سراسری. برای تست‌های کنکور سراسری سال کنکور و رشته‌ی آن ذکر شده است. همان‌طور که می‌دانید، شیمی نظام جدید نسبت به شیمی نظام قدیم تغییرات زیادی داشته است. هر تستی از کنکور که با کتاب‌های درسی شیمی نظام جدید همخوانی نداشته است، با تغییر در این کتاب آمده است. شماره صفحات کتاب درسی، مربوط به هر یک از بخش‌ها در ابتدای آن آمده است. این اتفاق، باعث بهتر پیدا کردن مطالب مرتبط با هر بخش از کتاب درسی است. این ویژگی برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند کاربرد زیادی دارد.

تست‌های این کتاب از سه سطح ساده، متوسط و دشوار است که غالب تست‌های آن دشوار است. تست‌های این کتاب تمامی مطالب کتاب اعم از حفظی و حل کردنی را پوشش می‌دهد. در مسائل نیز انواع تیپ‌هایی که امکان طرح سؤال دارند، ارائه شده است. در پایان هر فصل، بخشی به نام آی کیو پلاس وجود دارد که شامل تست‌های خیلی دشوار است. این تست‌ها مخصوص دانش‌آموزان برتر است. بنابراین دانش‌آموزان با سطح پایین‌تر می‌توانند از آن صرف‌نظر کنند. جدول زیر کمیت‌های مربوط به تعداد بخش‌ها و تست‌های هر فصل و نیز بودجه‌بندی کنکور را نشان می‌دهد.

ردیف عنوان فصول تعداد بخش‌ها تعداد تست‌ها بودجه‌بندی کنکور ریاضی بودجه‌بندی کنکور تجربی
۱ فصل اول دهم: کیهان زادگاه الفبای هستی ۳ ۳۲۶ ۲ ۳
۲ فصل دوم دهم: رد پای گازها در زندگی ۳ ۳۶۸ ۳ ۳
۳ فصل سوم دهم: آب، آهنگ زندگی ۳ ۳۰۶ ۶ ۲
۴ فصل اول یازدهم: قدر هدایای زمینی را بدانیم ۳ ۳۸۴ ۴ ۴
۵ فصل دوم یازدهم: در پی غذای سالم ۳ ۴۲۱ ۵ ۴
۶ فصل سوم یازدهم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر ۲ ۲۲۴ ۴ ۶
۷ فصل اول دوازدهم: مولکول‌ها در خدمت تندرستی ۸ ۳۹۱ ۳ ۳
۸ فصل دوم دوازدهم:آسایش و رفاه در سایه شیمی ۹ ۴۱۳ ۳ ۴
۹ فصل سوم دوازدهم:شیمی جلوه‌ای از هنر، زیبایی و ماندگاری ۴ ۳۳۶ ۲ ۴
۱۰ فصل چهارم دوازدهم:شیمی، راهی به‌سوی آینده‌ای روشن‌تر ۷ ۵۰۵ ۳ ۲
مجموع – – – – ۴۵ ۳۶۷۴ ۳۵ ۳۵
  • نکته اول: بودجه‌بندی ارائه شده حدودی است و امکان تغییر در حد یک سؤال را دارد.
  • نکته دوم: در مجموع، از شیمی دهم ۱۰۰۰ تست، از شیمی یازدهم ۱۰۲۹ تست و از شیمی دوازدهم ۱۶۴۵ تست در این کتاب موجود است.  

پاسخنامه تشریحی

بعد از اتمام تست‌ها، پاسخنامه تشریحی آمده است. این پاسخنامه را می‌توان از هر حیث، کامل دانست. از ویژگی‌های این پاسخنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه‌ی توضیحات کامل برای هر سؤال، به طوری که هر دانش‌آموزی متوجه پاسخ شود.
  • در سؤالاتی که تعداد گزاره‌های درست یا نادرست را می‌خواهد، تمامی گزاره‌ها بررسی شده‌اند. یعنی فقط به بیان درستی یا نادرستی عبارات بسنده نکرده است.
  • در سؤالاتی که بررسی سایر گزینه‌ها، موجب به ارمغان آوردن چند نکته می‌شود؛ این کار صورت پذیرفته است.
  • در پاسخنامه تشریحی کتاب شیمی جامع کنکور آی کیو گاج، عبارات و کلمات کلیدی پررنگ‌تر از سایر کلمات نوشته شده‌اند که باعث توجه بیشتر دانش‌آموز می‌شود.
  • در ارائه‌ی گزینه‌ی صحیح بسیار دقت شده است. حتی برای سؤالات کنکور، کلیدهای سازمان سنجش نیز بررسی شده است. جالب اینجاست که در پاسخ سؤال ۵۷ صفحه‌ی ۴۰۸، مغایرت کلید اعلام شده از سوی سازمان سنجش با مطالب کتاب درسی نیز بیان شده است.
  • برای سؤالات محاسباتی که دارای فرمول خاصی هستند. این فرمول ارائه شده است. دیده شدن زیاد فرمول، سبب ثبت شدن آن در ذهن دانش‌آموز می‌شود.
  • برای تفهیم بهتر پاسخ‌ها، در برخی از سؤالات از جدول‌هایی نظام‌مند استفاده شده است که مطالب به طور منظم در آن ارائه شده است.
  • مسائل موجود در کتاب، با دو روش «کسر تبدیل» و «تناسب» حل شده‌اند.
  • شکل‌های ارائه شده در پاسخنامه واضح و قابل فهم است. این شکل‌ها در بخشی مانند شیمی آلی بسیار مهم هستند.
  • تیتری با عنوان «حواسا اینجا!» دیده می‌شود که شامل موارد مهم و چالش برانگیز برای دانش‌آموزان است.
  • تیتر «نکته» که در پاسخنامه دیده می‌شود برای نکاتی است که دانش‌آموزان، کمتر سراغ آن می‌روند و غالباً برایشان آشنا نیست.
  • در پاسخنامه تشریحی، برای تعداد خیلی کمی از سؤالات مثالی ارائه شده است که دانش‌آموز نمونه‌ی دیگری از آن سؤال را ببیند.

نکته: تیترهای «نکته»، «حواسا اینجا!» و مثال، در کل پاسخنامه کمتر از ۱۰ بار دیده می‌شوند.  

جلد دوم شیمی جامع آی کیو گاج

جلد دوم این مجموعه که شامل درسنامه‌های شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم است و نوشته‌ی مهندس امیرحسین کریمی است. این کتاب در قالب فونت اصلی خود، بیانی رسمی دارد. اما در فونت غیراصلی با بیانی عامیانه مطالب را ارائه می‌دهد.

آی کیو شیمی جامع کنکور گاج (جلد دوم)

آی کیو شیمی جامع کنکور گاج (جلد دوم)

نویسنده : امیر حسین کریمی
ناشر : گاج
قیمت : ۴۵۹,۲۰۰۵۶۰,۰۰۰ تومان

درسنامه

این درسنامه پوشش بسیار کاملی بر مطالب حفظی شیمی دارد. برای ارائه‌ی مطالب حفظی با استفاده از جداول و نمودارهای مناسب، مطالب را دسته‌بندی کرده است. دسته‌بندی مطالب، در این کتاب با تیترهای بزرگ که مطالب را از هم جدا کرده، انجام شده است. ترتیب مطالب درسنامه تا حد زیادی هماهنگ با کتاب درسی است اما در برخی از موارد (مثلاً در شیمی دوازدهم) ترتیب کتاب درسی کمی به هم ریخته است. بعد از توضیح هر بخش معمولاً، نموداری وجود دارد که با عنوان جمع‌بندی در کتاب دیده می‌شود و خلاصه‌ی آن بخش را ارائه داده است. این خلاصه‌ها برای مرور بسیار کاربردی هستند.

تیتر «حواسا اینجا!»یی که در جلد اول توضیح داده شد در این جلد نیز با همان ویژگی دیده می‌شود. تیتر «توجه» شامل موارد مهمی است که دانش‌آموزان اکثراً از آن غافل‌اند. تیتر «نکته» نیز با بیان نکات مهم و سوال‌خیز، در جلد دوم کتاب شیمی جامع کنکور آی کیو گاج، قرار داده شده است. کادرهایی با رنگ آبی با عنوان «وقت تمرینه!» در این کتاب دیده می‌شود که ، شامل مثال‌هایی برای دیدن راه‌حل‌ها و روش‌های رسیدن به پاسخ صحیح در سؤالات است. سؤالات درون این کادرها همراه با پاسخی کامل و قابل فهم آمده است. تمامی شکل‌های کتاب درسی، در این جلد واضح و رنگی آورده شده است و توضیحات آن نیز بسیار کامل است. در مسائل نیز با آموزش روش‌های «تناسب» و «کسر تبدیل»، سعی در ارائه‌ی یک درسنامه‌ی کامل داشته است. به طور کلی، با استفاده از این درسنامه، از کتاب درسی بی‌نیاز می‌شوید. در کامل بودن مطالب حفظی این کتاب شکی نیست. اما مؤلف در توضیحات مسائل آن و بررسی تیپ‌های مختلف، شاید می‌توانست بهتر از این عمل کند.

یک نکته

درست است که این دو جلد، به صورت یک مجموعه به چاپ رسیده است. اما نکته اینجا است که می‌توان این دو جلد را کاملاً مستقل از هم دانست. زیرا تیترها و بخش‌بندی‌های آن‌ها، در هر جلد، روند متفاوتی دارد.