درس دین و زندگی با ضریب ۳ و داشتن ۲۵ سؤال در کنکور سراسری، یکی از مهم‌ترین و تراز آورترین دروس در کنکور سراسری به شمار می‌رود. تصور غلطی که شاید خیلی از دانش‌آموزان داشته باشند، این است که این درس بسیار آسان و پیش پا افتاده است و به‌راحتی می‌توان به درصد بالایی در این درس رسید؛ اما با توجه به آمار و ارقام نتایج کنکور‌های اخیر، درس دین و زندگی کنکور هم یکی از دروسی بوده که شرکت‌کنندگان کنکور را حسابی به چالش کشیده است. از سوی دیگر، تداوم طراحی سؤالات ترکیبی، مفهومی و چندبخشی در این درس، این پیام را برای شرکت‌کنندگان کنکور داشته است که تسلط بسیار دقیق و عمیق بر مفاهیم و متون این درس، کلید اصلی پاسخ‌گویی به این‌گونه از سؤالات دین و زندگی کنکور است.

مجموعه دو جلدی کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز منبعی کامل و دقیق برای پوشش کلیه مطالب و نکات کاربردی درس دین و زندگی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به شمار می‌رود. در این کتاب تلاش زیادی در خصوص آموزش عمیق و مفاهیم هر درس از طریق فراهم کردن درس‌نامه‌های مفصل و جامع صورت گرفته است. در این کتاب تعداد کافی و مناسبی از تست‌های تألیفی و مفهومی و همچنین سؤالات کنکور سراسری سال‌های اخیر، برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که آن‌ها برای رسیدن به سطح بسیار بالایی از تسلط بر پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای درس دین و زندگی آماده کند.

نویسنده

مؤلف کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز، سرکار خانم زهرا سمیعی عارف است. ایشان یکی از اساتید برتر در درس دین و زندگی به شمار می‌روند و نیز در طی سال‌های اخیر طراح بسیاری از سؤالات آزمون‌های آزمایشی و مؤلف کتاب‌های انتشارات گاج، خیلی سبز و… بوده‌اند. هدف خانم سمیعی عارف از تألیف این کتاب، به تسلط رساندن دانش‌آموزان در درک مطالب و مفاهیم درس دین و زندگی به‌منظور موفقیت در کنکور سراسری است. در کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز، تمامی نکات هر درس جامع‌تر از کتاب درسی به‌صورت طبقه‌بندی و به زبانی ساده در قالب نمودارهای درختی و تیترهای خلاقانه و مفهومی و هم‌چنین کلمات و اصطلاحات مهم و کلیدی هر درس مشخص‌شده است. مؤلف کتاب در ابتدا و بخش مقدمه مؤلف، کلیه بخش‌های کتاب را معرفی کرده و نحوه استفاده صحیح از کتاب را شرح داده است. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و دانش‌آموزان ضعیف تا قوی می‌توانند به بهترین شکل از آن بهره ببرند.

دین و زندگی جامع کنکور جلد اول خیلی سبز

دین و زندگی جامع کنکور جلد اول خیلی سبز

نویسنده : زهرا سمیعی عارف
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۳۵,۲۰۰۱۶۹,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کتاب

کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز در دو جلد اول و دوم به چاپ رسیده است. جلد اول شامل ۴۷۶ صفحه و دربرگیرنده درس‌نامه‌های دین و زندگی تمامی دروس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و مجموعاً دارای ۲۲۴۸ تست (۲۱۳۹ تست کنکوری و تألیفی + ۱۰۹ تست از کنکور‌های داخل و خارج از کشور رشته‌های مختلف سال ۹۸) و جلد دوم آن شامل ۱۳۳ صفحه و دربرگیرنده پاسخنامه تشریحی و تحلیلی و سرشار از نکات تستی سؤالات چهارگزینه‌ای موجود در جلد اول است. هدف این مجموعه دو جلدی، آموزش عمیق مفاهیم به دانش‌آموزان و آشنا کردن ایشان با سؤالات تستی متنوع و کافی برای کسب موفقیت در کنکور سراسری است. حجم کتاب علیرغم نگاه ریزبینانه به مطالب، کاملاً منطقی است. هم‌چنین فونت و سایز کلمات مناسب است و صفحه‌آرایی کتاب به‌خوبی صورت گرفته و رنگ‌های مورد استفاده در آن مشکی و خاکستری و سبز است. تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از نمودار‌ها و کادر‌های گوناگون و درعین‌حال انسجام آن‌ها، باعث تمرکز بیشتر خواننده بر مطالب اصلی‌ می‌شود. این مجموعه دو جلدی برای کلیه دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، هنر و منحصراً زبان، فنی حرفه‌ای و کاردانش قابل استفاده است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب دین و زندگی جامع دو جلدی خیلی سبز از سری کتاب‎های تست، با هدف آشنایی دانش آموزان با نکات تستی و تیپ‌های مرسوم و متنوع تست‌ها تألیف شده است. به‌طورکلی دین و زندگی جامع خیلی سبز شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • درس‌نامه و آموزش مفاهیم (جلد اول)
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخنامه کلیدی (جلد اول)
  • پاسخنامه تشریحی و تحلیلی (جلد دوم)

چیدمان فصل‌ها مطابق بر دروس کتاب‌های درسی است و ابتدا درس‌نامه‌ی دین و زندگی پایه دهم و بعد از آن تست‌های مربوط به آن و سپس مطالب و تست‌های مربوط به دین و زندگی پایه‌های دهم و یازدهم قرار دارد. جلد اول این کتاب دارای درس‌نامه و تست‌های دین و زندگی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و جلد دوم شامل پاسخنامه تشریحی و تحلیلی تست‌های موجود در جلد اول است.

درس‌نامه

درس‌نامه کتاب دین و زندگی جامع تست خیلی سبز کاملاً کتاب محور و چیدمان فصل‌های آن مطابق با چیدمان فصلی کتاب درسی است. درس‌نامه کتاب برای همه دانش‌آموزان با سطح علمی مختلف (ضعیف، متوسط و قوی)  بسیار مفید است و ضمن بررسی متن کتاب درسی، نکته‌های مهم به آن اضافه‌شده که دانش‌آموزان را از مطالعه کتاب درسی بی‌نیاز می‌سازد. حجم درس‌نامه‌‌ها تقریباً زیاد است و ظاهراً مؤلف تا کسب اطمینان از درک کامل نکات و مفاهیم، دست از سر دانش‌آموزان برنداشته است! نقطه قوت درس‌نامه، مفصل بودن آن و تدریس عمیق و جا انداختن مطالب برای دانش‌آموزان در قالبی کاملاً کنکوری است. حال به بررسی جزئی‌تر درس‌نامه می‌پردازیم:

الف) ورودیه

  • هدف کلی: هدفی که هر درس با بیان مطالب آن دنبال می‌کند.
  • مفاهیم اصلی: شامل کلیدواژه‌ها و مفاهیم مهم هر درس است.
  • سؤالات اصلی درس: سؤال‌هایی که در مقدمه درس آمده و ادامه درس، پاسخی به آن است.
  • مقدمه: بخش ابتدایی هر درس است.

ب) متن کتاب

  • عنوان اصلی: در کتاب درسی، هر درس از چند بخش مهم تشکیل‌شده که تیتر‌های آن را تشکیل می‌دهد.
  • عنوان فرعی: از آن‌جا که بخش اعظم متن درس را، جملات توضیحی تشکیل می‌دهد، هر قسمت را به چندین بخش جزئی‌تر تقسیم‌شده تا فهم مطالب آسان‌تر شود.
  • مطالب بسیار مهم: مطالبی که در کنکور سراسری بسیار تکرار شده یا از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، در کادر‌های خاکستری قرارگرفته‌اند.
  • مطالب مهم: مطالبی که مهم‌اند، پر‌رنگ‌تر از سایر جملات نشان داده‌شده‌اند.
  • رابطه علت و معلولی: برای نشان دادن رابطه علت و معلولی، کلمات و عباراتی که حاوی چنین پیامی هستند، با علامت = مشخص‌شده‌اند.
  • احادیث: احادیث معصومین در کادر جداگانه برای توجه بیشتر بیان‌شده‌اند.
  • اشعار: ابیاتی که برای تأکید متن، در کتاب درسی آمده‌اند، به همراه پیام‌های دریافتی از آن‌ها آمده است.

پ) شرح مطالب

  • توضیح: مطالبی که برای دسته‌بندی یا تشریح متن لازم بوده، آمده است.
  • کلیدواژه: کلمات کلیدی هر قسمت تعریف‌شده است.
  • پیام حدیث: پیام‌هایی که از احادیث درس استنباط می‌شود، آمده است.
  • رابطه علت و معلولی: نحوه استنباط این رابطه و علت و معلول در هر قسمت توضیح داده‌شده است.
  • تقدم و تأخر: هرجا که رابطه تقدم و تأخر مورد توجه بوده، به‌طور کامل به آن پرداخته‌شده است.
  • ارتباط مفهومی: هرجا که آیه یا بیت یا حدیثی با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند یا بیانگر مفهوم مشترکی بوده‌اند، آورده شده‌اند.
  • نکته ترکیبی: گاهی اوقات برخی مطالب یک درس با مطالب درس‌های دیگر در کتاب دهم یا یازدهم مرتبط است. این ارتباط همراه با ذکر آدرس آن درس، توضیح داده‌شده است.

ت) آیات

  • شماره سوره و آیه: ابتدا آدرس هر آیه آمده است.
  • متن عربی و ترجمه: سپس آیه همراه با ترجمه فارسی آن آمده است.
  • تفکیک عبارات آیه و پیام مختصر آن: برای فهم بهتر و به خاطر سپردن راحت‌تر آن، هر آیه‌ای تفکیک‌شده و پیام کوتاهی از هر عبارت آمده است.
  • مفهوم اصلی آیه: مفهوم اولیه و اصلی هر آیه آمده است.
  • شرح پیام هریک از عبارات: پیام دریافتی از هریک از عبارت‌ها، به‌طور مفصل توضیح داده‌شده است.

ث) پاسخ به سؤالات

تمامی بخش‌های تفکر در آیات، تدبر در آیات، اندیشه و تحقیق، فعالیت کلاسی، خودارزیابی و… که در کتاب درسی آمده و پاسخ آن از دانش‌آموزان خواسته‌شده است، مطابق با رویکرد کنکور سراسری به آن‌ها پرداخته‌شده است.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

تست‌های هر درس از دین و زندگی جامع خیلی سبز، از دو بخش کنکور و تألیفی تشکیل‌شده است. در سؤالات تستی کنکوری، با توجه به تغییرات کتاب درسی، سؤالاتی که بدون تغییر مانده‌اند یا با اعمال تغییر، اصل سؤال مورد خدشه قرار نگرفته، آمده است. در سؤالات تألیفی نیز سعی شده تا از همه قسمت‌های کتاب درسی، سؤالاتی مشابه با سؤالات کنکور، طرح گردد. تعداد تست‌ها کاملاً مناسب و منطقی است و این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا آموزه‌های خود را در قالب تیپ‌های مختلف سؤالات چهارگزینه‌ای بسنجند. حل کلیه این تست‌ها به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.

پاسخنامه تشریحی

از نقاط قوت منحصربه‌فرد کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز، می‌توان به پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی آن اشاره کرد که در جلد دوم این مجموعه آورده شده است. زبان مورد استفاده در بخش پاسخنامه، ساده و قبل فهم بوده و نویسنده باحوصله کامل به شرح تک‌تک تست‌ها و البته گزینه‌های آن‌ها پرداخته است. یکی از مزیت‌هایی که در پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب دیده می‌شود، آدرس بخشی از کتاب است که تست از آن قسمت طرح‌شده است و این بسیار نکته‌ی خوبی برای دانش‌آموزانی است که قصد دارند تست و مطالب آورده شده را در کتاب درسی هم رصد کنند. روش حل تست‌ها کاملاً منطبق بر درس‌نامه‌های کتاب است و خواننده را به‌طور کامل در امر یادگیری یاری می‌کند. پس از پاسخنامه تشریحی، پاسخنامه کلیدی تست‌ها نیز برای مرور سریع پاسخ‌ها آورده شده است.

جمع‌بندی

کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز، حاوی نکات و مطالب بسیار ارزنده‌ای است و ازاین‌رو منبعی کامل و جامع برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. ویرایش املایی کتاب به‌طور دقیق انجام‌شده و اشکالی به چشم نمی‌خورد. از خصوصیات ویژه این کتاب می‌توان درس‌نامه کامل و جامع و تست‌های متنوع کنکوری و تألیفی ترکیبی بسیار نزدیک به سؤالات کنکور سراسری است که در جلد پاسخنامه به طور کامل تشریح شده‌اند. استفاده از این کتاب برای دانش آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکوری پیشنهاد می‌شود. زبان و لحن کتاب کاملاً روان و قابل فهم است و دانش‌آموزان مختلف فارغ از هر سطح علمی مختلف می‌توانند به بهترین شکل از آن استفاده کرد. کتاب دین و زندگی جامع خیلی سبز، پاسخگویی همه نیازهای یک داوطلب کنکور سراسری و برای افرادی که به دنبال درصد بالا در درس دین و زندگی هستند، توصیه می‌شود. دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور رشته انسانی نیز می‌توانند از مجموعه دو جلدی دین و زندگی جامع رشته انسانی نوشته سرکار خانم زهرا سمیعی عارف و جناب آقای حامد دورانی استفاده کنند.