درس فلسفه و منطق از دروس چالشی رشته علوم انسانی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر سؤالات کنکور این دروس تغییر کرده و به‌شدت مفهومی شده است و سؤالات با تیپ جدیدی در کنکور مطرح‌شده‌اند. از طرف دیگر، لازمه موفقیت در کنکور سراسری، آماده‌سازی و پایه‌ریزی مستحکم علمی دانش‌آموزان در سال‌های پایه (دهم و یازدهم) را می‌طلبد. درس فلسفه و منطق دارای ۲۵ سؤال در کنکور سراسری رشته انسانی است و ضریب آن در زیرگروه‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. ( ضریب این درس در زیرگروه یک: ۳، زیرگروه دو: ۱، زیرگروه سه: ۱، زیرگروه چهار: ۲، زیرگروه پنج: ۲ است) و مدت‌زمان پاسخگویی به این سؤالات ۲۵ دقیقه است.

در این میان سهم درس فلسفه یازدهم از این بودجه‌بندی، حدود ۶ سؤال است. در کل باید گفت: درس فلسفه نیاز به یک درک فلسفی در کنار منطق عمیق در مسائل دارد و داوطلبان برای جواب دادن به تست‌ها باید علاوه بر مطالعه کامل و دقیق این درس، ارتباط عمیقی با این درس پیدا کرده که بتوانند بین مفاهیم مختلف این درس ارتباط معنایی و مفهومی پیدا کنند. درواقع باید آگاه بود که حفظ کردن مطالب در این درس (فلسفه و منطق در کنکور انسانی) در جوابگویی به سؤالات آزمون، به شما کمکی نخواهد کرد. از راه‌های مؤثر در یادگیری بهتر فلسفه می‌توان به پیش مطالعه قبل از تدریس معلم، خلاصه‌نویسی در کلاس، مرور و تست‌زنی فراوان و از همه مهم‌تر انتخاب کتاب کمک‌درسی مناسب اشاره کرد.

کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز برای آشنا کردن دانش آموزان پایه یازدهم با سؤالات تستی درس فلسفه طراحی شده است. این کتاب دارای سه بخش درس‌نامه، پرسش‌های تستی و پاسخنامه تشریحی و کلیدی است. لحن کتاب ساده و روان است و خواننده را در فهم مطالب یاری می‌کند. مؤلف در مقدمه کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز هدف آن را بر طرف کردن ابهامات کتاب جدید فلسفه برای دانش آموزان مطرح کرده است، بااین‌وجود به نظر می‌رسد درس‌نامه این کتاب بیشتر حالت خلاصه و طبقه‌بندی‌شده کتاب درسی باشد. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف این کتاب می‌پردازیم.

فلسفه یازدهم تست خیلی سبز

فلسفه یازدهم تست خیلی سبز

نویسنده : احمد خداداد
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۵۲,۰۰۰۱۹۰,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کتاب

کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز، دربرگیرنده تمامی مطالب و نکات و مفاهیم مهم و ارزشمند درس فلسفه یازدهم در قالب ۱۰۸ صفحه است. این کتاب شامل ۴۵۰ تست‌ (۴۱۰ تست تألیفی دروس مختلف + دو آزمون ۲۰ سؤالی جامع از کلیه دروس) می‌شود و شامل ۱۱ درس به همراه تست‌های مربوط به آن و همین‌طور بخش پاسخنامه فراهم شده است. در قسمت درس‌نامه، وجود کادرهای «درس در یک نگاه» و «حواسمان باشد» و «ریزه‌کاری‌های فلسفی» و همین‌طور سؤال و پاسخ به فهم درس بسیار کمک می‌کند. ویژگی دیگر بخش «خلاصه چه فهمیدیم» است که در پایان هر درس به‌طور خلاصه و مفید به بررسی مطالب پرداخته است. لحن کتاب، ساده و روان و البته در شروع  و لا‌به‌لای متن صمیمی است و خواننده را با خود همراه می‌کند.

وجود کادر‌های مرتبط متعدد همراه با صفحه‌آرایی بی‌نقص این کتاب، همچنین نکات مفید متعدد، ازجمله ویژگی‌های برتر این کتاب به شمار می‌آید. ویژگی دیگر این کتاب وجود تست‌های با تیپ‌های مختلف است که جزو تیپ‌های سابقه‌دار کنکور سراسری به شمار می‌آیند و همه آن‌ها بر اساس چیدمان منظم از سطح ساده به دشوار چیده شده‌اند. جنس کاغذ مورداستفاده در آن مرغوب بوده و اندازه کلمات مناسب است، به‌گونه‌ای که اصلاً چشم را آزار نمی‌دهد. در چاپ مطالب این کتاب از رنگ‌های مشکی، خاکستری و صورتی استفاده شده است. دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم برای پیش مطالعه این درس و دانش‌آموزان سال دوازدهم رشته علوم انسانی که کنکور سراسری را پیش روی خود می‌بینند، برای مرور اساسی مطالب سال یازدهم می‌توانند از کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز استفاده کنند.

نویسنده

نویسندگان کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز، آقایان احمد خداداد حسینی و امیرحسین رمضانی هستند. استفاده از زبان و لحن عامیانه برای حل مثال‌های موجود در درس‌نامه و بهره‌گیری از تکنیک‌های کاربردی موجب شده تا دانش‌آموزان با سطح‌های علمی مختلف بتوانند از این کتاب نهایت استفاده را ببرند. از نوآوری‌های بی‌نظیر به کاررفته در بخش درس‌نامه این کتاب می‌توان بهکادرهای «درس در یک نگاه» و «حواسمان باشد» و «ریزه‌کاری‌های فلسفی» و «خلاصه چه فهمیدیم»  اشاره کرد. طبقه‌بندی مطالب در کادر‌های گوناگون، خواننده را از سردرگمی خارج می‌کند و فرایند یادگیری و تثبیت مطالب گوناگون را سرعت می‌بخشد. استفاده از کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز به ان دسته از دانش‌آموزانی که از سال یازدهم به فکر موفقیت در کنکور سراسری و کسب رتبه‌های درخشان می‌اندیشند، توصیه می‌شود.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

به‌طورکلی کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • درس‌نامه
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای
  • پاسخنامه تشریحی و کلیدی

درس‌نامه

در درس‌نامه‌ها، هم کتاب درسی کامل پوشش داده شده است و هم نکات مهم و ضروری برای پاسخ دادن به سؤالات امتحانی و تست‌ها بیان شده است؛ به این صورت که درس‌نامه‌های کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز کاملاً همگام و منطبق با متن کتاب درسی بوده و متن کتاب درسی را به‌صورت طبقه‌بندی‌شده و در مواردی خلاصه آورده‌اند. یکی از نکات مثبتی که در درس‌نامه توجه دانش آموزان را جلب می‌کند وجود پاسخ سؤالات کتاب درسی است که نیاز دانش‌آموزان را هم برای آزمون‌های تشریحی دوران تحصیلی و هم آزمون‌های آزمایشی تستی برطرف می‌نماید. در ابتدای هر درس قسمتی تحت عنوان «درس در یک نگاه» ‌وجود دارد که یک دید کلی از درس پیش رو به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد. همچنین نکات کلیدی طرح یا جمع‌بندی‌ها در یک کادر آبی آورده شده‌اند که باعث می‌شود از خشکی متن کتاب اندکی کاسته شود.

از دیگر خلاقیت‌های درس‌نامه کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز وجود قسمتی تحت عنوان «حواسمان باشد» است که نکاتی که امکان خطای بیشتری در آن است، به طور مفصل و با مثال توضیح داده شده است و همچنین در انتهای هر درس خلاصه نموداربندی شده آن درس به‌صورت اجمالی در بخشی به نام «خلاصه چه فهمیدیم» آورده شده است. با اطمینان می‌توان گفت تمام نکات مهم و ضروری هر درس، در بخش درس‌نامه این کتاب پوشش داده شده است. در درس‌نامه‌ها جدول‌ها، نمودارها و شکل‌هایی می‌بینیم که به توضیح مفهومی درس کمک می‌کند. درس‌نامه کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز به‌طورکلی برای دانش آموزان پایه یازدهم مناسب است اما بهتر است دانش‌آموزان ضعیف‌تر مطالب موجود در کتاب را چند بار مرور کنند تا درک بهتری از مفاهیم به‌دست آورند. استفاده از این کتاب در کنار کتاب درسی جهت جمع‌بندی و تثبیت مطالب مطالعه شده، دانش‌آموزان را به تسلط لازم و کافی در درس فلسفه خواهد رساند.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

پس از درس‌نامه هر درس، پرسش‌های چهارگزینه‌ای آن درس آورده شده است. کتاب تست فلسفه یازدهم خیلی سبز شامل ۴۵۰ پرسش چهارگزینه‌ای است که تعداد تست‌های فراهم شده در تمامی درس‌ها تقریباً به یک اندازه فراهم شده که این تعداد تست برای دانش آموزان پایه یازدهم کافی به نظر می‌رسد. کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز کتابی جدید است و تابه‌حال سابقه طراحی در کنکور نداشته است،  و به همین دلیل شاهد سؤالات کنکوری در میان تست‌های آن نیستیم. در کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز، سؤالات تستی کمابیش از سطح دشواری خوبی برخوردارند و هم دانش‌آموزان را به چالش می‌کشند، که این امر سبب می‌شود تمامی دانش آموزان با سطح‌های مختلف علمی بتوانند از سؤالات تستی این کتاب بهره‌مند شوند.

پاسخنامه تشریحی و کلیدی

در این قسمت، علاوه بر ارائه پاسخ صحیح تست‌های کتاب، هر جا که لازم بوده است به بررسی سایر گزینه‌های تست‌ها نیز پرداخته شده است. در بخش پاسخنامه کلیدی که در انتهای کتاب قرار دارد دانش آموزان می‌تواند پاسخ کلیه پرسش‌ها را به‌صورت کاملاً خلاصه و کلیدی، تنها در چند صفحه ملاحظه کند. پاسخنامه تشریحی جواب سؤالات را به‌خوبی توضیح داده‌اند و علاوه بر بررسی گزینه صحیح، گزینه‌های نادرست نیز به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته است. به‌طورکلی پاسخنامه باحوصله نوشته شده است. به‌طورکلی شاهد کتاب مناسب و جمع‌وجوری برای دانش‌آموزان پایه یازدهم هستیم که می‌توانند از پایه یازدهم تمرینات تستی خود را برای آماده شدن جهت شرکت در کنکور سراسری شروع کنند.

جمع‌بندی

با توجه به اهمیت و نقش درس فلسفه، وجود یک کتاب کمک‌درسی مناسب بسیار ارزشمند خواهد بود. کتاب فلسفه یازدهم خیلی سبز با هدف آماده‌سازی دانش آموزان پایه یازدهم برای آشنایی با سؤالات تستی تألیف شده است و بهتر است دانش آموزان از ابتدای سال از سؤالات و درس‌نامه این کتاب در کنار کتاب درسی خود بهره‌مند شوند. برای آشنایی با سبک و سیاق طراحی تست از درس فلسفه یازدهم، این کتاب برای اکثر دانش آموزان کافی است. نکات مثبت و خلاقانه که در درس‌نامه در قالب کادر‌ها، جدول‌ها و نمودارهای گوناگون به کار گرفته شده و طراحی سؤالات تستی متنوع و کافی که با پاسخ‌های مفصل تشریحی همراه شده، از جمله مواردی است که به ارزش این کتاب اضافه می‌کند.