کتاب موج آزمون ریاضی رشته‌ی ریاضی جامع کنکور از انتشارات نشر الگو، چاپ ۱۳۹۹، قابل استفاده برای داوطلبان کنکور رشته‌ی ریاضی است. این کتاب ۳۷۱ صفحه‌ای، جامع است و مطالب مرتبط بین هر سه پایه را در یک فصل گردآوری کرده است. برای نمونه، مبحث مثلثات که در هر سه پایه وجود دارد، در فصل نهم این کتاب آمده است. کتاب موج آزمون ریاضی رشته‌ی ریاضی جامع کنکور از انتشارات نشر الگو، نوشته‌ی «کاظم اجلالی» و «ارشک حمیدی» متشکل از مباحث ریاضی دهم (به‌جز فصول ۶ و ۷)، حسابان یازدهم و حسابان دوازدهم است. این مباحث در کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی، ۲۰ الی ۲۲ سؤال از ۵۵ سؤال ریاضی را به خود اختصاص می‌دهد.

ویژگی‌ها و مشخصات کتاب

کتاب پیش‌رو، مطالب و مفاهیم ریاضی را در ۱۳ فصل، طبقه‌بندی کرده است. همان‌طور که از اسم کتاب مشخص است، تست‌ها در قالب چندین آزمون، در کتاب ارائه شده است. نکته قابل توجه این کتاب، عدم وجود درسنامه در آن است. بنابراین اگر دنبال درسنامه هستید؛ این کتاب، انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. بخش‌های مختلف این کتاب عبارت‌اند از:

  • آزمون‌‌های مبحثی و جامع
  • شبیه‌ساز آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری
  • پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)
موج آزمون ریاضی جامع رشته ریاضی الگو

موج آزمون ریاضی جامع رشته ریاضی الگو

نویسنده : ارشک حمیدی
ناشر : الگو
قیمت : ۳۴۴,۰۰۰۴۳۰,۰۰۰ تومان

آزمون‌‌های مبحثی و جامع

در ۱۲ فصل ابتدایی این کتاب، مباحث مختلف ریاضی دهم، حسابان یازدهم و حسابان دوازدهم، در آزمون‌ها مطرح شده است. در صفحات آزمون، مانند کنکور سراسری حاشیه‌ی صفحات خالی است. این حاشیه‌ی خالی «محل انجام محاسبات» است. در این آزمون‌ها، مانند کنکور و آزمون‌های آزمایشی، چیدمان سوالات از ساده به دشوار نیست و می‌تواند فضای یک آزمون واقعی را در ذهن دانش‌آموزان تداعی کند.

مورد دیگر، سطح سؤالات است. اکثر سؤالات این کتاب را سؤالات دشوار و خلاقانه تشکیل می‌دهد. که از این بابت شباهتی به آزمون‌ها و کنکور ندارد. برای مثال با روال کلی آزمون‌های قلم‌چی همخوانی ندارد. در آزمون قلم‌چی معمولاً از هر ۱۰ سؤال، سه سؤال ساده، شش سؤال متوسط و تنها یک سؤال دشوار است. اما در آزمون‌های ۱۰ سؤالی این کتاب، حداقل سه سؤال دشوار دیده می‌شود. دلیل ارائه شده، دلیل لازم و کافی بر آن است که دانش‌آموزان خیلی خوب، می‌توانند استفاده‌های لازم را از این کتاب ببرند. البته ناگفته نماند، اگر دانش‌آموزی سطح خوبی داشته باشد و از تست‌های این کتاب استفاده کند، قطعاً از حل سؤالات این کتاب به شدت لذت می‌برد. و به تسلط بسیار بالایی خواهد رسید. در این بین، به دانش‌آموزان ضعیف و حتی متوسط، استفاده از این کتاب، اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. برای هر فصل، چند آزمون مبحثی دیده می‌شود. برای مثال در فصل پنجم با عنوان «قدر مطلق و جزء صحیح» هفت آزمون مبحثی دیده می‌شود. که عبارت‌اند از:

  • قدر مطلق و ویژگی‌های آن
  • معادلات و نامعادلات قدر مطلقی (۱)
  • معادلات و نامعادلات قدر مطلقی (۲)
  • توابع شامل قدر مطلق
  • جزء صحیح و ویژگی‌های آن (۱)
  • جزء صحیح و ویژگی‌های آن (۲)
  • تابع جزء صحیح

همان‌طور که می‌بینید برای برخی از بخش‌ها که مطالب بیشتری را در خود جای داده‌ است، بیش از یک آزمون ۱۰ سؤالی آورده شده است. این آزمون‌ها تا حد زیادی، انواع تیپ سؤالات ممکن را پوشش می‌دهد. بعد از این آزمون‌ها در هر فصل، یک یا چند آزمون جامع ۱۰ سؤالی با عنوان «برگزیده‌ی کنکورهای سراسری» برای جمع‌بندی یک فصل ارائه شده است. (البته فصول اول، سوم و هفتم آزمون جامع ندارند). برای هر کدام از سؤالات بخش آزمون‌های جامع، منبع (سال کنکور و رشته) آن ذکر شده است. شاید بتوان گفت این آزمون‌ها برای همه‌ی دانش‌آموزان قابل استفاده است. زیرا تمامی تست‌ها، سؤالات استاندارد کنکور هستند. اما این حرف درباره‌ی آزمون‌های مبحثی صدق نمی‌کند.

شبیه‌ساز آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری

فصل سیزدهم کتاب موج آزمون ریاضی رشته‌ی ریاضی جامع کنکور از انتشارات نشر الگو، مربوط به آزمون‌های ۲۰ سؤالی برای کسب آمادگی جهت حضور در آزمون‌های آزمایشی (به ویژه قلم‌چی) و کنکور سراسری است. ۱۶ آزمون اول این فصل، با آزمون‌های مرحله‌ای قلم‌چی مرتبط است. یعنی برای هر آزمون از قلم‌چی، یک آزمون ۲۰ سؤالی طراحی شده است. اگر برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های قلم‌چی سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای داوطلبان کنکور را ببینید، دقیقاً ۱۶ آزمون مرحله‌ای وجود دارد. (لینک بارگیری برنامه راهبردی آزمون قلم‌چی برای پایه‌ی دوازدهم ریاضی). دانش‌آموزان می‌توانند طبق شماره‌ی هر آزمون، آزمون مرتبط در کتاب موج آزمون ریاضی رشته‌ی ریاضی جامع کنکور از انتشارات نشر الگو را برای آمادگی هر چه بیشتر خود، قبل از آزمون حل کنند.

ضمن این‌که در پایان هر یک از این آزمون‌ها، شماره‌ی آزمون‌های مبحثی که مرتبط با آن هستند نیز آورده شده است. یعنی دانش‌آموز دقیقاً می‌داند برای کسب آمادگی بیشتر، جهت حضور در آزمون‌های قلم‎‌چی، کدام آزمون‌های مبحثی را نیز باید بررسی و حل کند. جالب‌تر اینکه در مقدمه‌ی کتاب، راجعه آزمون‌های گزینه دو نیز صحبت شده است. شماره‌ی آزمون‌های مبحثی مرتبط با همه‌ی ۱۱ آزمون مرحله‌ای گزینه دو آورده شده است. (لینک بارگیری محدوده‌بندی آزمون‌های گزینه دو برای کنکوری‌ها). فقط در نظر داشته باشید که مانند آزمون‌های متناسب با آزمون قلم‌چی، قسمت مجزایی برای آزمون‌های متناسب گزینه دو نیامده است و تنها به ذکر شماره‌ی آزمون‌های مبحثی مرتبط، اکتفا شده است. در فصل سیزدهم، بعد از اتمام ۱۶ آزمون متناسب با آزمون‌های قلم‌چی، پنج آزمون جامع متناسب با کنکور ارائه شده است. دو آزمون آخر این قسمت، سؤالات ریاضی کنکور داخل و خارج سال ۹۸ است. این پنج آزمون، برای روزهای منتهی به کنکور، می‌توانند منبع مناسبی برای یک محک جدی باشند.

پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

کتاب موج آزمون ریاضی رشته‌ی ریاضی جامع کنکور از انتشارات نشر الگو، دارای پاسخنامه از هر دو نوع تشریحی و کلیدی است.

  • پاسخنامه تشریحی: فصل چهاردهم این کتاب، مربوط به پاسخ تشریحی تمامی تست‌های این کتاب است. همان‌طور که درباره سؤالات گفتیم خلاقانه هستند، پاسخ‌ها نیز خلاقانه هستند. برای برخی از سؤالات نیز دو راه‌حل دیده می‌شود. راه‌حل اول، راه‌حلی عام است که معمولاً همه از آن استفاده می‌کنند. اما راه‌حل دوم، در اکثر مواقع، راه‌حلی خلاقانه و جالب است که ممکن است برای اولین بار آن را در این کتاب ببینید. بنابراین، حتی در صورت رسیدن به پاسخ درست در یک سؤال، باز هم پاسخ تشریحی آن را ببینید. معمولاً در سؤالات ریاضی بررسی سایر گزینه‌ها امکان‌پذیر نیست. در این کتاب اگر گزینه‌های یک سؤال، قابل بررسی کردن بوده‌اند؛ این کار انجام شده است. در سؤالات کنکور، علاوه بر این که سال و رشته‌ی آن در کنار صورت سؤال آمده است. در پاسخنامه نیز آورده شده است. به طور کلی، نشر الگو، پاسخنامه قابل قبولی را برای این کتاب ارائه داده است.
  • پاسخنامه کلیدی: فصل پانزدهم که آخرین فصل این کتاب است، پاسخنامه کلیدی تست‌های آن است.

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی این کتاب و نحوه‌ی استفاده از آن

جدول زیر، اطلاعات کمی تست‌ها و آزمون‌های مبحثی و جامع این کتاب است.

تعداد تست‌ها تعداد آزمون‌های جامع تعداد آزمون‌های مبحثی عنوان ردیف
۲۰ ۰ ۲ بازه و مجموعه ۱
۹۰ ۲ ۷ الگو و دنباله ۲
۷۰ ۰ ۷ توان، ریشه، اتحاد، تجزیه و تقسیم ۳
۱۴۰ ۲ ۱۲ معادله، تعیین علامت و نامعادله ۴
۸۰ ۱ ۷ قدر مطلق و جزء صحیح ۵
۱۲۰ ۲ ۱۰ توابع نمایی و لگاریتمی ۶
۲۰ ۰ ۲ هندسه‌ی تحلیلی ۷
۲۱۰ ۲ ۱۹ تابع ۸
۲۳۰ ۴ ۱۹ مثلثات ۹
۱۷۰ ۳ ۱۴ حد و پیوستگی ۱۰
۲۰۰ ۵ ۱۵ مشتق ۱۱
۱۹۰ ۴ ۱۵ کاربردهای مشتق ۱۲
۴۲۰ ۲۱ ۰ شبیه‌ساز آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری (۲۰ سؤالی) ۱۳
۱۹۶۰ ۴۶ ۱۲۹ – – – – مجموع
  • با توجه به سطح بالای آزمون‌های مبحثی، بهتر است آن‌ها را به صورت آموزشی و بدون در نظر گرفتن زمان حل کنید. تست آموزشی زدن، یعنی اقدام به حل کردن تست اول، سپس مراجعه به پاسخنامه تشریحی و تحلیل آن. بعد از آن، همین کار برای تست‌های بعدی تکرار شود.
  • آزمون‌های متناسب با کنکور که در پایان هر فصل قرار دارد را می‌توانید به صورت زمان‌دار حل کنید. زمان مناسب برای هر ۱۰ سؤال حدود ۱۷ دقیقه است.
  • عده‌ی کثیری از دانش‌آموزان تصور می‌کنند، این کتاب برای روز‌های منتهی به کنکور یا حداکثر بعد از دوران طلایی نوروز، مناسب است. باید بگویم که اگر شما هم این تصور را دارید سخت در اشتباهید. تعداد زیاد تست‌های این کتاب اولین دلیل بر این موضوع است. دلیل دوم، طراحی آزمون‌های مشابه و متناسب با آزمون‌های مرحله‌ای قلم‌چی و گزینه دو است، که در طول سال تحصیلی برگزار می‌شوند. بنابراین، کتاب مذکور برای طول سال تحصیلی به چاپ رسیده است.
  • این کتاب، به دلیل عدم وجود درسنامه در آن، نمی‌تواند منبع اصلی باشد (مگر در حالتی که دانش‌آموز یک جزوه‌ی قوی از دبیر خود داشته باشد). پس این کتاب را به عنوان منبع مکمل، در کنار منبع اصلی خود استفاده کنید.