درس عربی، دومین درس دفترچه عمومی است و سؤالات این درس از سؤال ۲۶ الی سؤال ۵۰ دفترچه دروس عمومی را به خود اختصاص می‌دهد. داوطلبان باید به ۲۵ سؤال این درس در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند. این درس با ضریب ۲ می‌تواند نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب داشته باشد. با تغییر نظام آموزشی و علی‌الخصوص تغییر بسیار زیاد و ماهیتی درس عربی، به کتاب‌هایی نو و مطابق رویکرد کتاب‌های درسی جدید نیاز داریم. تالیف چنین کتاب‌هایی دیگر مثل سال‌های پیشین نیست که نویسنده صرفا با جمع‌آوری تست‌های کنکور چند سال اخیر و نوشتن درس‌نامه و پاسخنامه، یک مجموعه تستی خوب فراهم کند. حتما مستحضر هستید که نگارش کتاب‌های کمک درسی جدید، کاری به مراتب سخت و زمان‌بر است که برای آن می‌بایست منابع مختلف را مطالعه کرد و تست‌هایی جدید و متفاوت را طرح کرد تا کتابی ارزشمند را در اختیار دانش‌آموزان و مخصوصا داوطلبان کنکور سراسری قرار داد.

کتاب جامع عربی انتشارات مهر و ماه، کتابی جامع و کامل است که درس عربی تمام پایه‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد و دانش آموزان می‌توانند تنها با داشتن این کتاب، تمامی مباحث درس عربی را مطالعه کرده و خود را برای کنکور سراسری آماده نمایند. بخش‌های درس‌نامه و تست و پاسخنامه تشریحی کتاب عربی جامع مهر و ماه به حدی کامل و جامع است که داوطلبان نیازی به استفاده از منابع متعدد نخواهند داشت. وجود تست‌های کتاب شامل تست‌های تألیفی و کنکورهای داخل و خارج سال‌های اخیر و هم‌چنین طیف سؤالات متعددی که در این کتاب قرار گرفته است، داوطلبان کنکوری را به راحتی به درس عربی مسلط می‌کند. از سوی دیگر این کتاب با تغییرات کتاب درسی منطبق است و دانش آموزان به راحتی می‌توانند آن را مطالعه کنند. یکی از نقاط قوت کتاب عربی جامع مهر و ماه این است که دانش آموزان با سطح‌های علمی مختلف است می‌توانند از آن استفاده کنند.

عربی جامع کنکور مهروماه

عربی جامع کنکور مهروماه

نویسنده : عباس حیدری
ناشر : مهروماه
قیمت : ۱۵۷,۲۵۰۱۸۵,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کتاب عربی جامع مهر و ماه

کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه دربرگیرنده مطالب درس عربی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب یک کتاب اصلی و کتابچه جیبی همراه است که به عنوان ضمیمه رایگان، همراه کتاب اصلی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. کتاب اصلی دارای ۵۴۲ صفحه و ۴۱۵۷ تست تألیفی و کنکوری در مباحث مختلف به همراه پاسخنامه تشریحی است. کتابچه همراه کتاب، دست‌کمی از یک کتاب کمک‌آموزشی کامل ندارد و در قالب ۲۵۶ صفحه به توضیحات درس‌نامه پرداخته است. نکته تحسین‌برانگیز در کتاب اصلی و کتابچه همراه آن، فونت رنگی نوشته‌های کتاب و استفاده از طرح‌های گرافیکی بسیار جذاب (برای علائم تذکر، جمع‌بندی، نکته، راه حل تستی، نکته مهم و خاص، سؤال، یادآوری، بیشتر بدانیم) به منظور جلب توجه خواننده هنگام مطالعه و جلوگیری از خستگی است. کتاب عربی جامع مهر و ماه برای کلیه دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان، فنی حرفه‌ای و کاردانش قابل استفاده است.

نویسنده

مولفان کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه، آقایان مهران ترکمان، دکتر مسعود محمدی، دکتر مهدی طاهری و عباس حیدری هستند. زبان به کار رفته توسط ایشان در نگارش کتاب (بخش‌های درس‌نامه و پاسخنامه تشریحی) کاملاً صمیمی و روان است و خواننده را در فهم و یادگیری مطالب یاری می‌کند. از دیگر نکات مثبت به کار گرفته شده توسط مولفان، طراحی و گردآوری پرسش‌های چهارگزینه‌ای مطابق با روند آموزشی است. در بخش مقدمه نیز بخش‌های مختلف کتاب و نحوه استفاده آن به دانش‌آموزان آموزش داده شده است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

به‌طورکلی کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه شامل بخش‌های زیر است که در ادامه مطلب به بررسی کامل هرکدام از بخش‌های کتاب خواهیم پرداخت:

  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای (کتاب اصلی)
  • پاسخنامه تشریحی و کلیدی (کتاب اصلی)
  • درس‌نامه (کتابچه ضمیمه)

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

پرسش‌های چهارگزینه‌ای کتاب عربی جامع مهر و ماه به صورت درس‌به‌درس و طبقه‌بندی‌شده در کتاب قرارگرفته‌اند. هر درس از موضوعات مشخصی تشکیل شده که شامل موضوعات ترجمه، تعریب، واژگان، مفهوم، مکالمه و قواعد هستند. در ابتدای هر موضوع، اول سؤالات تألیفی (جهت تمرین و رسیدن به تسلط) آمده است. سپس تست‌های کنکور‌های سال‌های اخیر آورده شده است که در قسمت‌هایی که نیاز به تغییر و هم‌سطح‌سازی با کتاب درسی جدید بوده، تغییرات به طور کامل اعمال شده است و دانش‌آموزان می‌توانند اطمینان داشته باشند که در تست‌های این کتاب به هیچ عنوان از مطالبی که در کتاب درسی حذف شده و دیگر کاربرد ندارد، هیچ استفاده‌ای نشده است و سؤالات کاملاً منطبق بر اطلاعات کتاب درسی و کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ است. در ادامه به دیدگاه و رویکرد طرح تست در هر موضوع اشاره می‌کنیم:

ترجمه و تعریب

سؤالات این مبحث بسیار متنوع هستند. برخی با تکنیک‌های تستی حل می‌شوند و برخی با دانستن لغت و برخی با استفاده از هر دو مهارت (لغت و تکنیک) حل می‌شوند. از آنجایی که در کنکور سراسری تقریباً ۱۰ سؤال از مبحث ترجمه و تعریب مطرح می‌شود، تست‌های متنوعی شامل سؤالات تک عبارتی، چهار عبارتی، خطایابی و یافتن گزینه صحیح در کتاب عربی جامع مهر و ماه فراهم شده که خط به خط و کلمه به کلمه کتاب درسی را پوشش می‌دهند.

واژگان

در کتاب عربی جامع مهر و ماه علاوه بر آموزش معنای هر واژه، کاربرد آن نیز آموزش داده شده است. علاوه بر این، تعداد قابل توجهی سؤال متضاد، مترادف، تعریف لغت به عربی و پیدا کردن مفرد یا جمع مکسر هم در این قسمت به چشم می‌خورد.

مفهوم

از آنجایی که در کتاب درسی جدید بر فهم آیات، احادیث و متون دینی تأکید شده است، در هر درس از آیات و احادیث و اشعار همان درس تست‌های مفهومی طرح شده است. نکته مثبت و قابل قبول این سؤالات، وجود ابیات فارسی فراوان در این بخش است که باعث فهم تطبیقی جملات می‌شود.

قواعد

با این که نقش قواعد در کتاب درسی جدید کم‌رنگ شده است، اما هنوز مطالب مهمی وجود دارد که می‌توان از آن سؤالات متنوع و زیادی طرح کرد. به همین منظور در این بخش به فراخور نیاز، تست‌های قواعد تألیفی یا کنکوری جمع‌آوری شده است که تمامی این سؤالات تیپ بندی (موضوع بندی) شده‌اند و از سطح ساده به دشوار چیده شده‌اند.

بخش ویژه

مطالب این بخش به اندازه بدنه کتاب مهم است و به سه بخش تقسیم می‌شود:

سؤالات تجزیه و ترکیب

این بخش دربرگیرنده نکات ترکیبی از سه سال دبیرستان است و برای آن ۱۵۷ تست طرح شده است؛ بنابراین بهتر است پس از مطالعه قواعد سال‌های دهم و یازدهم حتماً به حل این تست‌ها به صورت مداوم (مثلاً روزی ۵ تست) حل کنید.

سؤالات قرائت کلمه (اعراب گذاری)

در این بخش ۷۴ تست ترکیبی و استاندارد به منظور تمرین و تثبیت آموخته‌های دانش‌آموزان وجود دارد.

درک مطلب

همواره طبق روال کنکور‌های سراسری اخیر، یک متن و چهار سؤال در سؤالات درس عربی وجود خواهد داشت و می‌دانیم که محتوای سؤالات درک مطلب و لغات آن ترکیبی است و نمی‌توان متن‌ها را در یک درس یا مبحث خاص قرار داد. به همین منظور، در بخش درک مطلب کتاب عربی جامه مهر و ماه، متون و پرسش‌های چهارگزینه‌ای کنکور‌های سراسری سال‌های ۹۴ تا ۹۸ در تمامی رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در قالب ۳۷ متن و ۱۴۵ تست فراهم شده است.

آزمون‌های مبحثی و جامع

در پایان کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه، ۲۲ آزمون به همراه پاسخنامه تشریحی، جهت آمادگی دانش‌آموزان و داوطلبان شرکت در آزمون‌های آزمایشی قرار داده شده است. این آزمون‌ها هم به صورت درس به درس، سال به سال، جامع و ترکیبی از سال‌های مختلف هستند که کاملاً مطابق با بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی مؤسسات مختلف هستند که می‌تواند نقش مهمی در افزایش درصد و آمادگی دانش‌آموزان داشته باشد.

درس‌نامه

به همراه کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه یک کتاب در قطع جیبی و به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

  • درس‌نامه جامع و کامل و مفصل و تستی درس عربی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم سال به سال و درس به درس که علاوه بر آزمون‌های تستی، دانش‌آموزان می‌توانند از آن برای موفقیت در آزمون‌های تشریحی نیز استفاده کنند.
  • آموزش کلیه نکات و تکنیک‌های ترجمه و تعریب به همراه حل تست‌های نمونه و ارائه راهکار و روش‌های سریع کنکوری
  • دسته‌بندی معنی لغات، ترجمه عبارات مهم، جمع‌آوری متضاد‌ها، مترادف‌ها و جمع‌های مکسر کتاب‌های درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت درس‌به‌درس

نحوه استفاده از کتاب و خواندن درس عربی

با توجه به ساختار کتاب عربی جامع انتشارات مهر و ماه، بهترین و کم‌ریسک‌ترین راه برای مطالعه و یادگیری درس عربی، به صورت درس به درس و البته با رویکرد موضوعی است تا دانش‌آموزان هم در امتحانات کلاسی موفق عمل کنند و هم در آزمون‌های آزمایشی به‌راحتی به بودجه‌بندی برسند و از همه مطالب تست بزنند. پس ابتدا بهتر است از کتابچه عربی همراه لغات هر درس را از بخش درس‌نامه بخوانید، سپس از همان‌جا قواعد را مطالعه کنید و بعداً به ترتیب موضوعات هر درس به حل تست بپردازید. بهتر است برای این کار از تست‌های اول هر بخش شروع کنید؛ زیرا ساده‌تر از سایر تست‌ها هستند. البته اگر معلمتان نظر و برنامه دیگری دارند، حتماً طبق نظر ایشان عمل کنید؛ زیرا بهتر از هرکسی شما را می‌شناسند و نیازتان را تشخیص می‌دهند.

نتیجه‌گیری

هدف از تألیف کتاب عربی جامع کنکور مهر و ماه که برای هر سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم تنظیم شده است، کسب موفقیت برای دانش آموزان و ایجاد آمادگی برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و مخصوصاً کنکور سراسری است. به طور کلی حجم مطالب کتاب عربی جامع کنکور مهر و ماه به دلیل تعداد بالای تست‌ها در هر درس تا حدودی زیاد است. کتاب عربی جامع مهر و ماه برای دانش‌آموزانی که به دنبال کتابی با مجموعه‌ای جامع و کامل از تیپ‌های متنوع سؤالات چهارگزینه‌ای هستند، بسیار مناسب است. علاوه‌ براین می‌توان از درس‌نامه‌های این مجموعه برای آمادگی در امتحانات تشریحی نیز استفاده کرد.