درس عربی یکی از دروسی است که دانش‌آموزان زیادی در مطالعه و حل تست‌های آن مشکل‌دارند و به‌طورکلی هنگامی‌که صحبت از درس عربی به میان می‌آید، با ۳ گروه از دانش‌آموزان مواجه می‌شویم. گروه اول که از آن متنفر هستند و اصلاً نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و کلاً این درس را کنار گذاشته‌اند، گروه دیگر که سطح علمی متوسطی در درس عربی دارند ولی در برخی موارد به مشکل برمی‌خورند و دارای درصدهای متفاوت و متوسطی هستند ولی عربی را درسی سخت تلقی می‌کنند و گروه آخر که با این درس مشکلی نداشته و به درصدهای بالا در درس عربی دست پیدا می‌کنند. اما اگر هر سه این گروه از تأثیر درس عربی در کنکور آگاه باشند، با اشتیاق و انگیزه بیشتری به مطالعه و تمرین آن خواهند پرداخت. نکته جالب اینجاست که درس عربی پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی به خود اختصاص داده به‌گونه‌ای که در کنکور سال‌های گذشته تقریباً ۱۵ درصد داوطلبان به درصد منفی در درس عربی رسیده‌اند!

از آن‌طرف هم تنها ۵ درصد داوطلبان به درصد بالای ۷۰ رسیده‌اند. در کنکور سراسری، درس عربی، دومین درس دفترچه عمومی است و سؤالات این درس از سؤال ۲۶ الی سؤال ۵۰ دفترچه دروس عمومی را به خود اختصاص می‌دهد. داوطلبان باید به ۲۵ سؤال این درس در مدت‌زمان ۲۰ دقیقه پاسخ دهند. این درس با ضریب ۲ می‌تواند نقش مهمی در تراز نهایی داوطلب داشته باشد.  نکته جذاب دیگر در مورد درس عربی آن است که این درس هرچند نسبت به درس‌های ادبیات فارسی و دین و زندگی ضریب کمتری دارد، اما به علت ضعف عمومی داوطلبان، هر نمره آن به مقدار بیشتری نمره تراز داوطلبان را افزایش می‌دهد. از این مطلب این‌گونه می‌تواند نتیجه گرفت که کسب درصد بالای ۷۰ در عربی کنکور، رتبه داوطلبان کنکور را به‌طور شگفت‌انگیزی متحول خواهد کرد و تراز بسیار بالایی را به آن‌ها می‌دهد.

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، به‌منظور آمادگی هرچه بیشتر دانش‌آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکوری برای شرکت در آزمون کنکور سراسری تألیف شده و دربرگیرنده تمامی مطالب درس عربی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است و منبعی کامل و دقیق برای پوشش کلیه مطالب و نکات کاربردی درس عربی به شمار می‌رود. در این کتاب تلاش زیادی در خصوص آموزش عمیق و مفاهیم هر درس از طریق فراهم کردن درس‌نامه‌های مفصل و جامع صورت گرفته است. در این کتاب تعداد کافی و مناسبی از تست‌های تألیفی و مفهومی و همچنین سؤالات کنکور سراسری سال‌های اخیر، برای دانش‌آموزان در نظر گرفته‌شده که آن‌ها برای رسیدن به سطح بسیار بالایی از تسلط بر پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای درس عربی آماده کند.

نویسنده

نویسنده کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، دکتر محمد جال هستند. ایشان یکی از برترین اساتید درس عربی با بیش از ۲۵ سال تدریس درخشان در دانشگاه و مدارس برتر کشور محسوب می‌شوند. از سوابق ایشان می‌توان به تألیف کتاب‌های میکرو طلایی گاج (عربی کامل)، خط ویژه عربی عمومی و اختصاصی علوم انسانی، فن ترجمه و کتاب‌های مختلف ده استان از نشر امتحان، کتاب عربی ۳ نظام قدیم از انتشارات رزمندگان، کتاب مجموعه سؤالات طلایی از انتشارات استادی و قلم‌چی و… اشاره کرد. هدف دکتر محمد جال از تألیف این کتاب، به تسلط رساندن دانش‌آموزان در درک مطالب و مفاهیم درس عربی به‌منظور موفقیت در کنکور سراسری  است. در کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، تمامی نکات هر درس بسیار جامع و دقیق‌تر از کتاب درسی به‌صورت طبقه‌بندی و به زبانی ساده در قالب کادر‌ها و تیترهای منطقی و متناسب با متن، و هم‌چنین کلمات و اصطلاحات مهم و کلیدی هر موضوع مشخص‌شده است. مؤلف کتاب در ابتدا و بخش مقدمه مؤلف، کلیه بخش‌های کتاب را معرفی کرده و نحوه استفاده صحیح از کتاب را شرح داده است و در قالب یک جدول، بودجه‌بندی مباحث درس عربی را در کنکور سراسری رشته‌های مختلف آورده است. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و دانش‌آموزان متوسط و قوی می‌توانند به بهترین شکل از آن بهره ببرند و در درس عربی حسابی حرفه‌ای شوند!

ویژگی‌های کتاب

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی گاج شامل مطالب سه کتاب عربی دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب ۶۲۴ صفحه و ۲۱۰۸ تست است. چیدمان فصل‌های هر سه کتاب که در قسمت فهرست آورده شده، به ترتیب دروس کتاب درسی نیست و بر اساس مرتبط بودن مطالب نوشته‌شده‌اند. هدف این کتاب، آموزش عمیق مفاهیم به دانش‌آموزان و آشنا کردن ایشان با سؤالات تستی متنوع و کافی برای کسب موفقیت در کنکور سراسری است. حجم کتاب تا حدودی زیاد بوده که دلیل آن نگاه ریزبینانه به مطالب و گرداوری سؤالات کافی و متنوع بوده است و از این بابت کاملاً منطقی به نظر می‌رسد. هم‌چنین فونت و سایز کلمات مناسب است و صفحه‌آرایی کتاب به‌خوبی صورت گرفته و رنگ‌های مورد استفاده در آن مشکی و خاکستری و قرمز است. تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از نمودار‌ها و کادر‌های گوناگون و درعین‌حال انسجام آن‌ها، باعث تمرکز بیشتر خواننده بر مطالب اصلی‌ می‌شود. این کتاب برای کلیه دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی،علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان، فنی حرفه‌ای و کاردانش قابل استفاده است.

عربی کامل میکرو طلایی گاج

عربی کامل میکرو طلایی گاج

نویسنده : محمد جال
ناشر : گاج
قیمت : ۲۲۱,۴۰۰۲۷۰,۰۰۰ تومان

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، مبتنی بر نظام آموزشی و بودجه‌بندی نوین مباحث کتاب درسی مدون شده است که این امر موجبات آشنایی دانش‌آموزان را با نحوه طراحی سؤالات کنکور سراسری (تیپ‌شناسی سؤالات کنکور) میسر می‌کند. این کتاب شامل ۷ فصل و ۲۷ مبحث است که هر فصل آن به قسمت‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

  • فصل اول: فن ترجمه (شامل مباحث فعل، اسم، حرف و اسلوب جمله)
  • فصل دوم: قواعد (شامل یادآوری مباحث کلیدی متوسطه اول، عربی سال دهم، عربی سال یازدهم و عربی سال دوازدهم)
  • فصل سوم: اعراب و تحلیل صرفی (تجزیه و ترکیب)
  • فصل چهارم: ضبط حرکات (حرکت‌گذاری)
  • فصل پنجم: واژگان، مترادف و متضاد
  • فصل ششم: مفهوم
  • فصل هفتم: درک مطلب

در هر مبحث، درس‌نامه‌هایی کامل و مفهومی به همراه تمام نکات تست‌های کنکور سراسری اخیر (کتاب درسی مربوطه) را به تفضیل آورده‌ شده است و پس از هر درس‌نامه نیز، بانک تست کاملی از سؤالات کنکور سراسری به همراه پاسخنامه جامع و تست‌های تألیفی استاندارد منطبق بر کتاب درسی را ارائه کرده است. انتهای هر مبحث از فصل قواعد، تست‌هایی از موضوعات دیگر، مانند فن ترجمه، ضبط حرکات حروف، مترادف و متضاد و تجزیه و ترکیب به سبک کنکور سراسری وجود دارد، هدف از این امر، تقویت مهارت تست‌زنی دانش‌آموزان در این مباحث، به جهت اهمیت بسیار آن‌ها در نحوه بودجه‌بندی مباحث کنکوری است. در کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج حتی‌الامکان سعی شده تا تیپ بندی تست‌ها، نکات درسی را به اشکال گوناگون در قالب تست‌هایی متنوع به چالش بکشد و در ذهن دانش‌آموزان تثبیت کند.

کتابی مشترک برای همه رشته‌ها

در این کتاب، تمامی مباحث کتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی به همراه مباحث عربی اختصاصی انسانی به ‌طور کامل پوشش داده شده است تا این کتاب بتواند پاسخگوی نیاز همه داوطلبان رشته‌های مختلف کنکور سراسری (رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی،علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان) باشد. به طور مثال در مبحث‌های ۹، ۲۲ و ۲۶ که در فهرست کتاب ذکرشده‌اند و نیز در کنار بعضی از تست‌های سایر مباحث، علامت ««» را مشاهده می‌کنید. این تست‌ها مخصوص عربی اختصاصی داوطلبان گروه انسانی است و ارتباطی به مباحث عربی داوطلبان گروه ریاضی فیزیک و علوم تجربی ندارد.

پاسخنامه تشریحی

از نقاط قوت منحصربه‌فرد کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج، می‌توان به پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی آن اشاره کرد. زبان مورد استفاده در بخش پاسخنامه، ساده و قبل فهم بوده و نویسنده باحوصله کامل به شرح تک‌تک تست‌ها و البته گزینه‌های آن‌ها پرداخته است. در پاسخنامه تشریحی کتاب، نویسنده سعی داشته تا هیچ قسمتی را بدون ترجمه فارسی و تحلیل کامل باقی نگذارد؛ به این صورت که ترجمه صورت سؤالات در کنار ترجمه هر چهار گزینه سؤالات (با هدف درک بهتر دانش‌آموزان از نکات قواعدی مؤثر در معنی عبارات) به همراه بررسی گزینه‌های نادرست و ذکر نکات کلیدی آمده‌اند که می‌توانند به‌خوبی پاسخگوی کلیه نیاز‌های دانش‌آموزان برای درک بهتر مفاهیم باشند.

جمع‌بندی

کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج ، حاوی نکات و مطالب بسیار ارزنده‌ای است و ازاین‌رو منبعی کامل و جامع برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. ویرایش املایی کتاب به‌طور دقیق انجام‌شده و اشکالی به چشم نمی‌خورد. از خصوصیات ویژه این کتاب می‌توان درس‌نامه کامل و جامع و تست‌های متنوع کنکوری و تألیفی ترکیبی بسیار نزدیک به سؤالات کنکور سراسری است. مؤلف در کتاب میکرو طلایی «عربی کامل کنکور» به ارائه‌ی مباحث عربی پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم می‌پردازد. داوطلبان در گام نخست می‌بایست با مطالعه‌ی بخش درس‌نامه، به قواعد و نکات کنکوری مسلط شوند. در هر مبحث تلاش شده از سطر به سطر کتاب درسی حتی پاورقی‌ها و مثال‌ها، سؤالات تألیفی چهارگزینه‌ای مطرح شود. در لابه‌لای این سؤالات، نمونه‌ تست‌هایی از کنکور داخل و خارج از کشور بیان شده تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد.

دانش‌آموزان می‌توانند پس‌ازاینکه خود را سنجیدند و نقاط ضعف و قوت خود را شناختند، با تکیه‌بر یک پاسخ‌نامه‌ی تشریحی علاوه بر مشخص کردن گزینه درست، علت غلط بودن سایر گزینه‌ها نیز به‌صورت کاملاً تشریحی مطالعه کنند. با توجه به اهمیت مبحث درک مطلب در کنکور سال‌های اخیر و نیز مباحث ترجمه و درک مطلب در کتاب‌های درسی جدید، این بخش نیز به کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی پیوست شده است. همان‌طور که می‌دانید داوطلبان رشته‌ی انسانی هم علاوه بر عربی عمومی باید بر عربی اختصاصی نیز مسلط باشند، این عزیزان می‌توانند با مطالعه‌ی کتاب پیش رو به مقصود خود برسند؛ شایان‌ذکر بوده که مؤلف کتاب مباحث مربوط به رشته‌ی انسانی را با علامت ««» مشخص کرده‌اند. بیان این نکته خالی از لطف نیست که چیدمان مباحث در کتاب پیش رو به‌صورت موضوعی است که بهترین شیوه مطالعه درس عربی محسوب می‌شود. می‌توان ادعا کرد، پس از مطالعه‌ی کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی انتشارات گاج و سنجیدن نقاط ضعفتان قادر هستید به هر نوع سؤال مرتبط با درس عربی کنکور پاسخ دهید.