مقدمه

حتما همه شما نیز جمله «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» را بارها و بارها شنیده‌اید. دلیل شروع مقدمه با این جمله این است که دانش‌آموزان سال دهم قرار است اولین معماران دوره جدید آموزشی باشند و با گذاشتن خشت‌ها به روی یکدیگر به استقبال کنکور سراسری بروند که هیچکس قادر به پیش‌بینی روند آن نیست. به همین منظور، بهتر است دانش‌آموزان از همان ابتدای سال دهم، خشت‌ها را طوری منظم و مرتب بچینند که باد و باران کنکور سراسری نتواند صدمه‌ای به آن وارد کند. بنابراین، بهتر است به هنگام تهیه کتاب کمک درسی، به عنوان یکی از موثرترین عامل‌های موفقیت، منبعی تهیه شود که ریزبه‌ریز مطالب را شکافته باشد که دانش‌آموزان به راحتی بتوانند مطالب را هضم کنند. کتاب عربی زبان قرآن پایه دهم انتشارات خیلی سبز، کتابی بسیار مناسب برای پوشش مطالب درس عربی سال دهم است که نه‌تنها به آموزش مباحث پایه دهم می‌پردازد، بلکه پایه‌ها و ستون‌های محکمی را برای سال‌های بعد طراحی و اجرا می‌کند. هدف از تالیف این کتاب، آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در آزمون‌های تستی و یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی، و هم‌چنین آشنایی کامل با فضای کنکور سراسری و گرایش طراحان سؤالات است.

ویژگی‌های کتاب

کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز، دربرگیرنده درس‌نامه‌های کامل برای تمام دروس کتاب درسی عربی سال دهم، ۱۰۸۲ تست تألیفی و کنکوری و پاسخنامه تشریحی برای کلیه سؤالات چهارگزینه‌ای در قالب ۲۲۴ صفحه است. قالب کلی آن به این صورت است که ابتدا درس‌نامه‌های کامل هر درس مطرح شده و سپس تست‌های مباحث مختلف آورده شده و در انتهای کتاب پاسخنامه تشریحی و کلیدی تست‌ها فراهم شده است.  صفحه‌آرایی کتاب به زیبایی صورت گرفته و استفاده از کادر‌های متناسب موجب طبقه‌بندی مطالب در بخش درس‌نامه شده است. هم‌چنین استفاده از رنگ‌های آبی و خاکستری و مشکی موجب روح‌بخشی به مطلب شده است.

نویسنده

کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز توسط جناب آقای کاظم غلامی به رشته تحریر درآمده است. از نقاط قوت این کتاب می‌توان به لحن روان و قابل ‌فهم نویسنده در بخش‌های درس‌نامه و اختصاص تعداد مناسبی از تست‌های متنوع برای موضوعات مختلف (واژگان، ترجمه و تعریب، مفهوم و مکالمه، درک مطلب و قواعد) و هم‌چنین پاسخنامه تشریحی با نگاهی کاملاً تحلیلی اشاره کرد که این امکان را برای دانش‌آموزان با سطح‌های مختلف ایجاد می‌کند تا به‌راحتی هرچه تمام‌تر مطالب را آموزش ببینند. کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز برای دانش‌آموزان کلیه رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، هنر و منحصراً زبان قابل استفاده است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

به‌طورکلی کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • درس‌نامه و آموزش
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای
  • پاسخنامه تشریحی و کلیدی

چیدمان فصل‌ها به ترتیب درس بندی کتاب درسی است و ۸ درس کتاب درسی پشت سر هم آورده شده‌اند.

درس‌نامه

تمامی دروس کتاب با بخش درس‌نامه آغاز می‌شود. حجم مطالب درس‌نامه‌ها کاملاً معقول است و هیچ نکته‌ای نیست که در آن‌ها از قلم‌ افتاده باشد. حجم مناسب درس‌نامه‌ها موجب شده تا دانش‌آموزان بیشتر تمرکز خود معطوف به حل تست‌های متنوع موجود در کتاب کنند. در برخی موارد درس‌نامه فراتر از کتاب درسی به بیان نکات پرداخته است که در جای خود قابل تحسین است. مطالعه دقیق درس‌نامه و نکات کاربردی و تستی موجود در آن این امکان را به دانش‌آموزان می‌دهد تا به خوبی از پس پرسش‌های چهارگزینه‌ای کتاب بربیایند. در ابتدای هر درس، مباحث مربوط به «قواعد» آن درس، به شکل واضح و ساده بیان‌شده است. پس از آموزش قواعد هر درس، بخش‌های مربوط به فن ترجمه به همراه مثال‌های متعدد و گوناگون آورده شده است می‌رسد. این بخش‌ها به‌صورت جذاب و خواندنی، تمام نکات ریزودرشت ترجمه کتاب عربی زبان قران دهم را مورد تحلیل و آموزش قرار داده است. بخش «واژگان»، مبحث بعدی فرایند آموزشی کتاب است. در این بخش، مترادف‌ها، متضاد‌ها، جمع مکسر‌ها و به‌طور کل مطالب مربوط به واژگان، بررسی می‌شود. نقطه قوت ارزشمند درس‌نامه کتاب، استفاده از مثال‌ها، نکته‌ها و تست‌های کاربردی به هنگام آموزش است تا مطالب کتاب به‌صورت عینی و عملی در همان زمان مطالعه برای خواننده جا بیفتد.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

پس از آموزش مطالب درس و آمادگی علمی دانش‌آموزان، به قسمت پرسش‌های چهارگزینه‌ای می‌رسیم. در این بخش، سؤالات تستی کاملاً طبقه‌بندی‌شده‌اند. کیفیت تست‌های کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز به نحوی است که درس‌نامه را پوشش دهد و نکاتی که در درس‌نامه‌ها ذکر شده است، مورد ارزشیابی قرار گرفته است که این نکته مثبتی است. مخاطب تست‌ها دانش آموزان با سطح آموزشی متوسط رو به بالا هستند، البته دانش آموزان ضعیفی که درس‌نامه را مطالعه کنند و به خوبی یاد بگیرند، نیز می‌توانند از تست‌ها استفاده کنند. تست‌هایی فراتر از سطح کنکور نیز در این کتاب دیده شده است. در ابتدا تست‌های بخش «واژگان» مطرح‌شده‌اند که در آن‌ها سعی بر  آن شده که لغات مهم درس در قالب جملات جدید مورد سؤال قرار گیرند تا دانش‌آموزان آن‌ها را بهتر و دقیق‌تر یاد بگیرند. به‌طورکلی هدف تست‌های واژگان، مرور و کاربرد واژه‌های هر درس است. تست‌های بخش «ترجمه، تعریب و مفهوم» با استفاده از جملات کتاب درسی و البته با تغییر دادن آن‌ها، تعداد بسیار مناسبی از تست‌های به‌اصطلاح جون‌دار آماده‌شده است که با حل و بررسی کردن آن‌ها، می‌توان به تسلط کافی در بخش ترجمه رسید. تست‌های تعریب نیز به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که با قاعده و فنون کتاب درسی قابل حل هستند. تست‌های «مفهوم» به سطح مناسبی از معلومات عربی و حتی ادبیات! نیاز دارند. تست‌های بخش «درک متن» که یکی از مهم‌ترین بخش‌های سؤالات عربی کنکور سراسری محسوب می‌شوند، در هر درس به تعداد کافی آورده شده‌اند تا دانش‌آموزان را در این بخش نیز بی‌نیاز سازد. آخرین بخش سؤالات چهارگزینه‌ای نیز به تست‌های بخش «قواعد» اختصاص‌ یافته است و دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند: ارزیابی میزان تسلط دانش‌آموزان بر مبحث قواعد هر درس و آماده ساختن آن‌ها برای رویارویی با سؤالات متنوع قواعد در کنکور سراسری.

پاسخنامه تشریحی

آخرین بخش کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز مربوط به پاسخنامه تشریحی سؤالات چهارگزینه‌ای موجود در کتاب می‌شود. داخل پاسخنامه، نکات و آموزش‌های کاربردی زیادی وجود دارد و توصیه می‌شود دانش‌آموزان پس از حل سؤالات، به مطالعه پاسخنامه بپردازند تا از ریزودرشت تمام نکات مطلع شوند. در انتهای پاسخنامه تشریحی، پاسخنامه کلیدی تست‌ها نیز قرار داده‌شده که هدف از آن، مرور سریع پاسخ سؤالات است.

جمع‌بندی

دانش آموزان ضعیف‌تر هم علاوه بر سایر دانش‌آموزان می‌توانند با کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز، یادگیری را شروع کنند ولی طبیعتاً نیازمند صرف زمان بیشتری برای یادگیری هستند و باید همه نکات را با حوصله بیشتری بخوانند تا در ذهن خود تثبیت کنند. این کتاب تلاش کرده است در ضمن کشف نکات کنکوری درس‌های کتاب درسی، به سبک کنکور حرکت کند و احتمالاتی که می‌توانند در کنکور مطرح شوند را معرفی کند. در کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز، تمام ویژگی‌های لازم برای موفقیت در آموختن زبان عربی در نظر گرفته‌شده است. با توجه به نیاز‌های متفاوت دانش‌آموزان برای آموزش مباحث عربی، مطالب در بخش‌های مختلفی تدوین‌شده است. از نقاط قوت این کتاب می‌توان به درس‌نامه‌های مفید و کاربردی برای تمام دروس کتاب درسی پایه دهم، تست‌های تألیفی و کنکوری متنوع و کافی برای موضوعات مختلف همانند واژگان، ترجمه و تعریب، مفهوم و مکالمه، درک مطلب و قواعد و بررسی کامل تست‌ها در پاسخنامه تشریحی است. تهیه کتاب عربی زبان قران دهم خیلی سبز به آن دسته از دانش‌آموزان دوراندیش که از سال دهم برای کنکور سراسری و افزایش مهارت تست‌زنی خود برنامه‌ریزی می‌کنند، توصیه می‌شود.