کتاب هندسه پایه از نشر الگو، شامل هندسه‌ی دهم و یازدهم رشته‌ی «ریاضی و فیزیک» است. این کتاب تک جلدی، دارای ۱۶۴ صفحه و چاپ ۱۳۹۸ است. نویسندگان این کتاب آقایان «حسن محمد بیگی و امیرمحمد هویدی» هستند. این کتاب برای دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی هر سه پایه‌ی متوسطه‌ی دوم قابل استفاده خواهد بود. از آنجایی که فصل‌های هندسه دهم و هندسه یازدهم در این کتاب جدای از هم آمده‌اند، دانش‌آموزان دهم و یازدهم می‌توانند از فصول مربوط به پایه‌ی خود استفاده کنند. دانش‌آموزان دوازدهم و کنکوری نیز که قصد شرکت در کنکور را دارند می‌توانند برای کسب آمادگی در کنکور از این کتاب استفاده کنند. در کنکور رشته‌ی ریاضی به طور حدودی ۵ سؤال از هندسه‌ی دهم و ۶ سؤال از هندسه‌ی یازدهم، یعنی در مجموع ۱۱ سؤال از مباحث کتاب هندسه پایه نشر الگو مطرح می‌شود.

ویژگی‌ها و مشخصات کتاب هندسه پایه نشر الگو

کتاب هندسه پایه نشر الگو با بیانی رسمی، به ارائه‌ی مطالب هندسه پرداخته است. این کتاب با وجود حجم کم، منبع مناسبی برای کسب آمادگی بیشتر برای شرکت در کنکور و آزمون‌های آزمایشی است. طبقه‌بندی این کتاب، دقیقا منطبق بر سرفصل‌های کتاب درسی است. یکی از مهم‌ترین پارامترها در هندسه، اشکال هستند. اشکال این کتاب در همه‌ی بخش‌ها گویا و واضح هستند. از قسمت‌های مهم کتاب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درسنامه
  • تست (آزمون)
  • آزمون جامع
  • پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

در ادامه به توضیح هر یک از این بخش‌ها می‌پردازیم.

درسنامه

در ابتدای هر فصل، درسنامه‌های آن قرار دارد. این درسنامه‌ها خلاصه هستند، اما کامل و به معنای اصلی کلمه خودآموز هستند. از بهترین ویژگی‌های آن، می‌توان به ارائه‌ی همه‌ی مطالب اعم از ساده و پایه‌ای تا مطالب و نکات پیچیده اشاره کرد. همین ویژگی باعث می‌شود همه طیف دانش‌آموزی امکان استفاده از این کتاب را داشته باشد. تیترهای اصلی در درسنامه، باعث جداسازی مطالب می‌شود. این نوع جداسازی، این امکان را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که مطالعه را به چند قسمت کوچک تقسیم کنند. همین اتفاق باعث یادگیری و تسلط بیشتر و همچنین طبقه‌بندی بهتر مفاهیم در ذهن دانش‌آموز می‌شود. در این درسنامه‌ها از زیاده‌‌گویی و بیان مطالب اضافی پرهیز شده و تا حد امکان به بیان مطالب مرتبط با کتاب درسی و کنکور پرداخته شده است. تمامی فرمول‌ها و راهکارهای لازم برای حل تست‌ها، در این کتاب دیده می‌شود. نکته‌ی قابل ذکر این است که، فرمول‌های ارائه شده در این کتاب، اثبات نشده‌اند. بنابراین، رویکرد این کتاب و درسنامه‌اش کاملاً تستی است و برای آمادگی در آزمون‌های تشریحی مناسب نیست. مثال‌های حل شده‌ی زیادی در درسنامه دیده می‌شود. دانش‌آموزان باید حین مطالعه‌ی درسنامه، به این مثال‌ها توجه کنند، چرا که این مثال‌ها برای ایده‌پردازی برای حل تست‌ها بسیار کارساز هستند. راه حل این تست‌ها، ساده، قابل فهم و آموزنده است. به طور کلی درسنامه‌ی کتاب هندسه پایه نشر الگو، ساده، روان و خودآموز است که به هر طیف دانش‌آموزی قابلیت یادگیری را می‌دهد.

تست (آزمون)

تست‌های این کتاب در هر فصل بعد از درسنامه، به صورت آزمون‌های ۱۰ سؤالی ارائه شده است. برای تیترهای اصلی که در درسنامه جهت جداسازی مطالب ذکر شده است، عیناً در تست‌ها رعایت شده‌ و برای هر کدام از این تیتر‌ها، یک آزمون ۱۰ سؤالی آورده شده است. یعنی دانش‌آموز می‌تواند با مطالعه‌ی یک بخش از درسنامه، به بخش تست‌ها مراجعه کند و فقط تست‌های همان بخش را بررسی کند. در ابتدای هر یک از آزمون‌ها، شماره صفحات مربوط به پاسخنامه‌ی تشریحی آن، دیده می‌شود. این کار برای یافتن سریع‌تر پاسخ تشریحی انجام شده است. در قسمت تست‌ها یا آزمون‌ها، در حاشیه‌ی صفحات یک قسمت خالی برای انجام محاسبات در نظر گرفته شده است. این ایده، از دفترچه‌های کنکور سراسری، برداشت شده است. در کنکور نیز برای درس‌های محاسباتی چنین ویژگی دیده می‌شود. تست‌های این کتاب را اگر بخواهیم از نظر سطح دشواری بررسی کنیم؛ باید گفت از سه سطح ساده، متوسط و دشوار در آن دیده می‌شود. به طور کلی، سطح تست‌ها منطبق بر سطح سؤالات کنکور است و از دشواری بیش از اندازه، جلوگیری شده است. در تست‌ها، برای تمرینات کتاب درسی اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. تمرینات کتاب درسی با تغییری اندک تبدیل به تست‌های شده‌اند که برای حل آن نیازمند خلاقیت است و امکان طرح آن در کنکور و آزمون‌های آزمایشی بسیار زیاد است. تعداد تست‌های این کتاب، در مقایسه با تعداد تست‌های سایر کتاب‌های موجود در بازار بسیار کمتر است. اما این تعداد کم، باعث حذف برخی از مطالب در تست‌ها نشده است. این تست‌ها، تا حد زیادی در پوشش همه‌ی مطالب موفق عمل کرده‌اند و ارزش حداقل دو بار حل کردن در زمان‌های مختلف را دارند. در هر فصل، یک یا دو آزمون جامع از مطالب کل فصل در نظر گرفته شده است. (برای چهار فصل هندسه دهم، یک آزمون جامع و برای سه فصل هندسه یازدهم، دو آزمون جامع در نظر گرفته شده است.) توصیه می‌شود آزمون‌های ابتدای هر فصل را به صورت آموزشی کار کنید. یعنی با زدن یک تست به پاسخنامه‌ی آن مراجعه کنید و بعد از بررسی پاسخنامه تشریحی، به حل سؤال بعدی با همین روال بپردازید. اما آزمون‌های جامع را به صورت زمان‌دار از خود آزمون بگیرید. (زمان منطقی برای هر آزمون ۱۰ سؤالی حدود ۱۸ الی ۲۰ دقیقه است.)

آزمون جامع

چهار فصل ابتدایی این کتاب، فصل‌های مختلف هندسه دهم است. فصول پنجم تا هفتم نیز، سه فصل هندسه یازدهم را تشکیل می‌دهد. فصل هشتم متشکل از پنج آزمون ۱۰ سؤالی برای جمع‌بندی هندسه پایه است. چهار آزمون اول، سؤالات برگزیده‌ی کنکور سراسری است. آزمون پنجم هم سؤالات کنکور ۹۸ است که مرتبط با مباحث این کتاب است. بهتر است روشی که برای آزمون‌های جامع هر فصل گفته شد، برای این آزمون‌ها نیز اجرا شود. از این آزمون‌ها برای جمع‌بندی کامل هندسه پایه، در روزهای قبل از کنکور استفاده کنید. بهتر است قبل از مطالعه‌ی کامل کتاب سراغ این تست‌ها نیایید. بر همین اساس این تست‌ها برای دانش‌آموزان دهم و یازدهم مناسب نیستند چرا که ترکیبی از دهم و یازدهم هستند.

به جدول زیر توجه کنید.

بودجه‌بندی کنکور تعداد تست تعداد آزمون جامع تعداد آزمون موضوعی پایه و عنوان ردیف
۰ ۳۰ ۱ ۲ فصل اول دهم: ترسیم‌های هندسی و استدلال ۱
۲ ۳۰ ۱ ۲ فصل دوم دهم: قضیه‌ی تالس، تشابه و کاربردهای آن ۲
۱ ۳۰ ۱ ۲ فصل سوم دهم: چند ضلعی‌ها ۳
۲ ۳۰ ۱ ۲ فصل چهارم دهم: تجسم فضایی ۴
۳ ۵۰ ۲ ۳ فصل اول یازدهم: دایره ۵
۲ ۵۰ ۲ ۳ فصل دوم یازدهم: تبدیل‌های هندسی و کاربردها ۶
۱ ۶۰ ۲ ۴ فصل سوم یازدهم: روابط طولی در مثلث ۷
– – – ۵۰ ۵ ۰ آزمون‌های جامع ۸
۱۱ ۳۳۰ ۱۵ ۱۸ – – – – مجموع

پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

فصول نهم و دهم کتاب هندسه پایه نشر الگو، به پاسخنامه اختصاص یافته است. فصل نهم که پاسخنامه تشریحی این کتاب است دارای ویژگی‌های خاصی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. در پاسخنامه تشریحی برای غالب سؤالات توضیحات فارسی ارائه شده است. این توضیحات برای درک راه حل‌ها بسیار کمک کننده است. فرمول‌های استفاده شده در حل سؤالات، ابتدا آورده شده‌اند، سپس جایگذاری انجام شده است. این اتفاق، باعث زیاد دیده شدن فرمول‌ها می‌شود که در حافظه‌ی دانش‌آموز ثبت می‌شود. پاسخنامه این کتاب به حدی غنی است که پیشنهاد می‌شود حتی در صورت رسیدن به پاسخ صحیح، باز هم آن را بررسی کنید. برای فصل هشتم که آزمون‌های جامع نام دارد، مرجع (سال) کنکور در قسمت پاسخنامه تشریحی ارائه شده است. فصل دهم نیز که مربوط به پاسخنامه کلیدی سؤالات است، آخرین صفحات این کتاب را تشکیل داده است. این پاسخنامه کلیدی به گونه‌ای طراحی شده است، که بتوانید سریعاً کلید صحیح سؤالات را بیابید.