یکی از چالشی‌ترین مباحثی که در کنکور مورد سؤال قرار می‌گیرد، بخش کلوزتست و درک مطلب درس زبان انگلیسی است که اهمیت آن نه‌تنها در کنکور‌های ورودی دانشگاه‌ها، بلکه در کلیه آزمون‌های زبان بر کسی پوشیده نیست. در کنکور‌های برگزارشده‌ی اخیر، بیش از ۵۰ درصد سؤالات درس زبان انگلیسی (۱۳ سؤال از مجموع ۲۵ سؤال) به بخش متن‌خوانی اختصاص‌یافته است. نکته دیگر اینجاست که دیگر روش‌های قدیمی که صرفاً روی تدریس گرامر و حفظ کردن لغات تکیه داشت، ابداً مؤثر نیست؛ و از طرف دیگر در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، متن‌هایی را می‌بینید که جدید هستند و دانش‌آموزان برخوردی با آن‌ها نداشته‌اند. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به بخش کلوزتست و درک مطلب توجه کمتری می‌کنند و همین امر باعث از دست‌ دادن امتیاز و درصد این بخش‌ها می‌شود درصورتی‌که با یادگیری تکنیک‌های کاربردی و تمرین کافی می‌توان از این بخش‌ها هم درصد قابل قبولی را به دست آورد. در این مقاله به مقایسه دو کتاب کمک‌درسی برای تقویت مهارت متن‌خوانی با عنوان‌های و نترسیم از متن انتشارات مشاوران آموزش و درک متن انتشارات مبتکران که هردو از منابع جامع و کامل برای به تسلط رسیدن در بخش‌های درک مطلب و کلوزتست درس زبان انگلیسی کنکور محسوب می‌شوند، می‌پردازیم.

ویژگی کتاب‌ها

کتاب و نترسیم از متن انتشارات مشاوران آموزش، منبعی مطمئن برای به تسلط رسیدن در بخش‌های درک مطلب و کلوزتست محسوب می‌شود. آموزش کامل تکنیک‌های خواندن متن و نحوه پاسخ‌گویی به سؤالات، وجود تعداد ۲۰۰ درک مطلب و کلوزتست تألیفی با موضوعاتی کاملاً جذاب، گردآوری متن‌های کلوزتست و درک مطلب کنکورهای اخیر، حاشیه‌نویسی و ترجمه دقیق و روان تمامی متن‌های موجود در کتاب و همچنین مشخص کردن ۵۰۰ کلمه ضروری و خارج از کتاب درسی، ویژگی‌هایی است که کتاب و نترسیم از متن را کاملاً منحصربه‌فرد می‌کند. یکی از دلایل مهم شهرت فراوان کتاب و نترسیم از متن چاپ جدید که توسط انتشارات مشاوران آموزش منتشر شده است، این است که سطح متن‌های کنکور سراسری بسیار بالاتر از سطح کتاب‌های درسی است؛ استفاده از کلمه‌های خارج از کتاب و محدودیت زمانی داوطلبان کنکور سراسری مشکل را دوچندان کرده است. کتاب و نترسیم از متن با در برگرفتن تکنیک‌های میان‌بر متن‌خوانی در کنار تعداد بسیار مناسبی از متن‌های درک مطلب و کلوز تست در قالب ۴۲۰ صفحه به‌خوبی توانسته است تا نیاز دانش‌آموزان را در بخش درک مطلب و کلوزتست برطرف کند.

نگارش کتاب و نترسیم از متن به خوبی صورت گرفته است و ایراد املایی و علمی در آن یافت نمی‌شود. همچنین جنس کاغذ مورد استفاده در کتاب، مرغوب بوده و سایز کلمات استاندارد است. در مقابل، اما منبع مطمئن دیگری به نام درک متن زبان انگلیسی مبتکران وجود دارد. کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده از انتشارات مبتکران، با تمرکز ویژه بر مباحث کلوزتست و درک مطلب، دانش‌آموزان را با مهارت‌های متن‌خوانی آشنا می‌کند و با فراهم کردن متن‌های کافی و تست‌های متنوع، آن‌ها را به تسلط لازم در این مباحث می‌رساند. تمرکز بر کنکور و سؤالات کنکوری، باعث شده تا کتاب هیچ‌گاه از مسیر اصلی خود خارج نشود و دانش‌آموزان را در راه رسیدن به موفقیت یاری کند. کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران با در برگرفتن ۸۰ متن درک مطلب و ۵۰ متن کلوزتست به‌صورت تألیفی و ۴۰ متن درک مطلب و ۲۰ متن کلوزتست برگرفته از کنکورهای سراسری اخیر به همراه ترجمه و پاسخنامه تشریحی منبعی بسیار غنی به شمار می‌رود. آموزش کامل تکنیک‌های متن‌خوانی و تست‌زنی و جملات مشاوره‌ای در میان کتاب از نکات برجسته کتاب محسوب می‌شود. ارائه دفترچه لغات پرکاربرد و خارج از کتاب درسی مورد سؤال در کنکور سراسری به‌عنوان ضمیمه، کتاب درک متن به زبان ساده مبتکران را کاملاً منحصربه‌فرد می‌کند.

نویسنده

مؤلف کتاب و نترسیم از متن مشاوران آموزش، جناب آقای دکتر رضا کیاسالار است. ایشان یکی از اساتید برتر در درس زبان انگلیسی به شمار می‌روند و نیز در طی سال‌های اخیر طراح بسیاری از سؤالات آزمون‌های قلم‌چی و گزینه دو و… بوده‌اند. هدف دکتر کیاسالار از تألیف این کتاب، به تسلط رساندن دانش‌آموزان در زمینه متن‌خوانی و پاسخ به سؤالات تستی درک مطلب و کلوزتست کنکور است. در کتاب و نترسیم از متن از تجربیات و توصیه‌های بسیار کاربردی ایشان در بخش درس‌نامه، حاشیه‌نویسی‌ها و ترجمه‌ها و پاسخ‌های تشریحی می‌توان به‌خوبی استفاده کرد. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و خواننده را به‌خوبی با خود همراه می‌کند. در طرف دیگر، مؤلفان کتاب درک متن به زبان ساده مبتکران، دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی مقدم هستند که شهرت و آوازه دکتر شهاب اناری به‌عنوان پزشک و مؤلف نام‌آشنای کتاب‌های کنکور و همچنین مدرس و کارشناس برنامه‌های آموزشی صداوسیما برکسی پوشیده نیست. لحن شیوا و روان دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی در کتاب درک متن به زبان ساده، این امکان را فراهم می‌کند تا در این روز‌های کرونایی که ارتباط میان مدرسه و دبیران و دانش‌آموزان محدودشده است، دیگر داوطلبان کنکور سراسری استرسی از بابت مبحث درک مطلب و کلوزتست نداشته باشند؛ زیرا درس‌نامه و پاسخنامه کاملاً تشریحی و تحلیلی این کتاب دانش آموزان را در فراگیری کلیه مطالب و مهارت‌ها بی‌نیاز می‌سازد. همچنین آوردن نکات مشاوره‌ای در خلال درس‌نامه و پاسخنامه این کتاب را به یک کتاب مشاوره‌ای-آموزشی تبدیل کرده است که در نوع خود بسیار شایسته و بی‌نظیر است.

و نترسیم از متن مشاوران آموزش

و نترسیم از متن مشاوران آموزش

نویسنده : رضا کیاسالار
ناشر : مشاوران آموزش
قیمت : ۱۴۳,۶۵۰۱۶۹,۰۰۰ تومان

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب و نترسیم از متن انتشارات مشاوران آموزش

در کنار آموزش تکنیک‌ها، تیپ‌های مختلف سؤالات درک مطلب به‌صورت کاملاً تفکیک‌شده، مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا دانش‌آموزان با نحوه پاسخ‌گویی انواع سؤالات آشنا شوند. در بخش درس‌نامه، در حاشیه صفحات نکات مشاوره‌ای بسیار مفیدی برای دانش‌آموزان با سطح‌های مختلف آمده است که مطالعه آن‌ها به شدت توصیه می‌شود. حجم درس‌نامه بسیار مناسب است و هرآنچه را که خواننده برای استفاده از کتاب نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. لحن درس‌نامه بسیار قابل فهم بوده و خواننده با مطالعه حاشیه‌نویسی‌ها، حضور نویسنده را همانند کلاس درس احساس می‌کند.

متن‌های تألیفی

در بخش دوم کتاب و نترسیم از متن انتشارات مشاوران آموزش، ۱۲۰ متن درک مطلب تألیفی با موضوعاتی کاملاً جذاب وجود دارد که تمامشان دارای حاشیه‌نویسی هستند. وجود حاشیه‌نویسی موجب شده تا کتاب و نترسیم از متن به معنای واقعی خودآموز باشد؛ به‌طوری‌که هر نکته مهمی را که در متن وجود داشته باشد بتواند به‌خاطر بسپارد. در هر متن، کلمه‌های خارج از کتاب درسی مشخص و معنی شده است و در صورت اتمام کتاب، بالغ‌بر ۵۰۰ کلمه ضروری و پرکاربرد خارج از کتاب درسی را خواهید آموخت. نکته مثبت دیگر، طراحی پاسخ‌نامه تستی در کنار هر متن در حاشیه کتاب است. دانش‌آموزان می‌توانند از طریق آن به سؤالات پاسخ دهند و دیگر لازم نباشد داخل خود سؤالات علامتی بگذارند و امکان مرور تست‌ها را در دوران طلایی جمع‌بندی داشته باشند. تمامی متن‌های کتاب، ترجمه‌ای دارد که بلافاصله بعد از خود متن، در پشت صفحه آمده است. ترجمه‌ها تا حد ممکن به شکل ساده و کلمه به کلمه صورت گرفته تا بچه‌های ضعیف‌تر بتوانند با مقایسه متن انگلیسی و فارسی، مهارت‌های ترجمه‌شان را بالا ببرند.

کلوزهای تألیفی

بخش سوم کتاب به متن‌های کلوزتست اختصاص دارد که به صورت تدریجی و بودجه‌بندی شده تألیف شده است. قبل از شروع این بخش می‌توانید به جدول بودجه‌بندی متن‌های کلوزتست تألیفی که در صفحه ۲۶۸ آمده است، مراجعه کرده و به خوبی از بودجه‌بندی آن برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی سال تحصیلی خود بهره‌مند شوید. در این قسمت ۸۰ متن کلوزتست وجود دارد که تمامی آن‌ها، حاشیه‌نویسی دارند و تکنیک‌های پاسخ‌گویی و مهارت‌های ترجمه را به دانش‌آموزان یادآوری می‌کند.

کلوزها و متن‌های سراسری

در بخش آخر کتاب و نترسیم از متن، به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان کنکور سراسری با سلیقه طراحان کنکور، ۴۲ متن درک مطلب و کلوزتست کنکورهای سراسری اخیر جمع‌آوری شده است. نکته تحسین برانگیز این قسمت وجود زمان پیشنهادی برای پاسخ‌گویی کلوزها (۳ دقیقه) و متن‌های درک مطلب (۵ دقیقه) است که هدف آن نشان‌دادن اهمیت مدیریت زمان در کنکور سراسری است.

کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران

نکته جالب و تحسین‌برانگیزی که در کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران رعایت شده، این است که در بخش مقدمه، به برخی از پرتکرارترین سؤالات دانش‌آموزان در مواجهه با درس زبان انگلیسی پاسخ داده شده است. علاوه‌بر‌این، نحوه صحیح استفاده از کتاب به‌خوبی شرح داده‌شده است و دانش‌آموزان به‌هیچ‌وجه دچار سردرگمی نخواهند شد. فهرست کتاب کاملاً مطابق با مطالب گنجانده‌شده در کتاب طبقه‌بندی‌شده است و این امکان را به دانش‌آموز می‌دهد تا با توجه به درس‌های کتاب درسی خود، از کتاب بهره ببرد. یکی از نقاط قوت کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده، آموزش تکنیک‌ها و مهارت‌های متن‌خوانی، به‌صورت کاملاً کاربردی بوده و هر قسمتی که نکته یا تکنیکی آموزش داده‌شده، به دنبال آن مثال‌های متنوعی با استفاده از همان تکنیک حل‌شده است تا دانش‌آموزان با نکات کتاب به‌خوبی ارتباط برقرار کنند. وجود جدول‌ها و کادر‌های پیشوندها و پسوند‌ها و…که به‌صورت کاملاً منظم طبقه‌بندی‌شده‌اند، بخش آموزش کتاب را کاملاً پربار کرده است. از دیگر عواملی که بر موفقیت در بخش‌های درک مطلب و کلوزتست تأثیرگذار است، داشتن دایره لغات مناسب است. به همین منظور یک واژه‌نامه جیبی متشکل از ۳۰۰۰ لغت پرکاربرد خارج از کتاب درسی به همراه کتاب، در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا طبق بودجه‌بندی مشخص‌شده در کتابچه، به تقویت دانش لغوی خود بپردازند و دیگر هیچ نگرانی از بابت وجود لغت‌های ناآشنا در متن‌های کنکور سراسری نداشته ‌باشند.

درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران

درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران

نویسنده : روزبه شهلایی
ناشر : مبتکران
قیمت : ۱۰۱,۵۰۰۱۴۵,۰۰۰ تومان

تست‌ها و پاسخنامه تشریحی

تسلط بر متن‌های درک مطلب و کلوزتست هنگامی میسر می‌شود که کلیه مهارت‌های آموخته‌شده توسط تمرین زیاد به کار گرفته شوند؛ بنابراین، مجموعاً ۸۳۰ تست تألیفی و کنکوری درک مطلب و کلوزتست در کتاب وجود دارد. نکته مثبت تست‌های کتاب، سطح‌بندی آن‌هاست. به این صورت که در هر بخش کلیه متن‌ها از سطح ساده به سطح سخت چیده شده‌اند که این امر در بسیاری از کتاب‌های مشابه رعایت نمی‌شود. اختصاص دادن زمان پیشنهادی برای حل هر متن که در بالای آن مشخص‌شده، دانش‌آموزان را با نحوه مدیریت زمان خود در کنکور سراسری آشنا می‌کند. پاسخ‌های تشریحی کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده مبتکران، همانند یک درس‌نامه جامع عمل کرده، به‌طوری‌که پاسخ تمامی تست‌ها همراه با ترجمه متن‌ها و گزینه‌ها با زبانی کاملاً ساده و روان بیان‌شده‌اند. نقطه قوت پاسخنامه، ارائه جدول‌های تفکیک‌شده از واژگان جدیدی است که در هر متن به‌کاررفته شده است. حتی در بسیاری از موارد تکنیک‌های به‌کاررفته در حل سؤالات، در بخش پاسخنامه آمده است تا دانش‌آموزان حضور یک دبیر ماهر را در کنار خود احساس کنند.

ضمیمه‌ها

در انتهای کتاب دو بخش تحت عنوان‌های ضمیمه ۱ و ۲ آمده است که در ضمیمه اول کلیه حروف ربط همپایه‌ساز و وابسته‌ساز زبان انگلیسی مورد بررسی قرارگرفته‌اند و در ضمیمه دوم لیست کلیه کلمات مهم و پرتکرار کنکورهای سراسری اخیر بر اساس حروف الفبا طبقه‌بندی‌شده‌اند. آگاهی بر کلیه این مفاهیم بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان را در بخش‌های درک مطلب و کلوزتست حل خواهد کرد.

جمع‌بندی

 اختصاص ۱۳ سؤال از مجموع ۲۵ سؤال درس زبان انگلیسی کنکور به بخش‌های کلوزتست و درک مطلب، اهمیت این مباحث کاملاً پررنگ می‌کند. لازمه رسیدن به تسلط در بخش درک مطلب و کلوزتست، حل تمرین‌های کافی و متنوع در کنار یادگیری تکنیک‌های میان‌بر حل تست‌های این مبحث است. کتاب و نترسیم از متن انتشارات مشاوران آموزش، در حجمی کاملاً معقول و مناسب با فراهم کردن مجموعاً تعداد ۲۴۲ متن کلوزتست و درک مطلب، به صورت کاملاً حاشیه‌نویسی شده و در کنار آموزش تکنیک‌های متن‌خوانی و تحلیل تیپ‌های مختلف سؤالات متن، منبعی بسیار جامع و مناسب برای دانش‌آموزانی است که قصد دارند بیش از ۵۰ درصد زبان انگلیسی کنکور خود را تضمین کنند. کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده از انتشارات مبتکران نیز کلیه ابزارها اعم از تکنیک‌های متن‌خوانی و حل سؤال، نکات مشاوره‌ای، متن‌های گوناگون و تست‌های سطح‌بندی شده به همراه پاسخ‌های کاملاً تشریحی و… را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. کیفیت کاغذ مورد استفاده در کتاب کاملاً مناسب بوده و صفحه‌آرایی آن به‌خوبی صورت گرفته است. مطالعه دقیق تکنیک‌ها و حل تمرین‌های کتاب درک متن انگلیسی به زبان ساده، دانش‌آموزان را به درصد‌های بالا در درس زبان انگلیسی می‌رساند.

 

دسته بندی شده در: