کتاب‌های ژانر کلاسیک همواره در ادبیات بیشترین طرفدار را داشته و دارند. شما همیشه در مورد این کتاب‌های فاخر و پرمحتوا شنیده‌اید، اما هرگز از میان آن‌ها کتابی انتخاب نکرده‌اید که آن را باز کنید و ورق بزنید و شروع به خواندنش کنید. با این‌که در عصر دیجیتال زندگی می‌کنید با این حال احتمالاً تمایل داشته‌اید حداقل در برهه‌ای از زندگی خود، یک رمان کلاسیک بخوانید. اکنون زمان آن فرا رسیده است: خواه مطالعه یک رمان کلاسیک را تمام کرده باشید، یا این‌که در جستجوی یک رمان فاخر باشید، ما برای شما نکاتی را در نظر داریم.

تهیه‌ی یک یا چند لیست

اصلاً چه چیزی باعث خلق یک کتاب کلاسیک می‌شود؟ هیچ تعریف دقیقی در این باره وجود ندارد، بنابراین ممکن است فکر کنید خلق یک اثر در ژانر کلاسیک تقریباً غیر ممکن است. فهرست‌های معتبر برای کمک به شما این‌جا هستند. گاردین ۱۰۰ مجموعه رمان انگلیسی‌زبان دارد که در کنار آن توضیحات موجز و یک‌جمله‌ای در مورد این‌که چرا هر اثر مستحق جایگاهی در مجموعه کتب مقدس است، ارائه می‌دهد. لوموند، مجله تایم و تلگراف فهرست‌های مشابهی از این دست را ارائه می‌دهند. متوجه خواهید شد که برخی از کتاب‌ها بارها و بارها درحال جمع‌آوری هستند: خاطرات تند و زننده «شکارچی در چاودار» به قلم جی. دی سلینجر، طنز گزنده جنگ «سلاخ‌خانه شماره پنج» اثر کورت وونگوت، «لولیتا»ی آشفته به قلم ولادیمیر نابوکوف و حماسه بی‌وقفه «جنگ و صلح» به قلم لئو تولستوی. این‌ها برخی از آثاری است که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید، البته اگر علاقه شما را برانگیزد. اما به خاطر داشته باشید که کلاسیک‌ها دامنه وسیعی را دربر می‌گیرند. گوئن گلایزر، کتابدار کتابخانه عمومی نیویورک، به کوارتز می‌گوید: «کلاسیک» لزوماً به معنای «قدیمی» نیست. «یک کتاب کلاسیک [فقط می‌تواند] یک کتاب مهم باشد که سهم داشته باشد، یا نمایش واقعاً خوبی از ژانر خاصی باشد.» به جای تهیه یک لیست عظیم و بلند و بالا، این کتاب‌ها را از یک‌دیگر تفکیک کنید. لیستی از آثار کلاسیک ویکتوریا تهیه کنید، یا کلاسیک‌های تئاتر و یا کلاسیک‌های داستان علمی. همچنین می‌توانید فهرست‌ها را بر اساس موضوع پیدا یا ایجاد کنید: در این‌جا مجموعه‌ای از کلاسیک‌های تکان‌دهنده و تأثیرگذار وجود دارد که حوصله شما را حین خواندن سر نخواهد برد.
* از کتاب‌های ادبیات کلاسیک در وبسایت کتابچی دیدن کنید.

تعیین علاقه، پیش از مطالعه

کتابدار کتابخانه عمومی بروکلین، بن گاکر خاطرنشان کرد: همه کارهای معاصر «آغشته به کلاسیک است.» بنابراین اگر خواندن مقاله‌های ناهسی کوتس را دوست دارید، ممکن است از آثار نویسندگان مسن‌تری که در مورد موضوعات مشابه می‌نوشتند لذت ببرید. اگر از علاقه‌مندان به کتاب‌های هانگر گیمز سوزان کالینز هستید، این احتمال وجود دارد که با دیستوپی‌های جذاب مانند رمان ۱۹۸۴ جورج اورل وسواس پیدا کنید. مثل داستان‌های سنگین و پرمحتوا جورج الیوت، میدل مارک کلاسیک ویکتوریایی را مطالعه کنید. آیا از مطالعه دختر فراری اثر گیلیان فیلین سیر نمی‌شوید؟ روی نسخه‌ای از سنگ ماه نوشته ویلکی کالینز سرمایه‌گذاری کنید که برای بسیاری به عنوان اصلی‌ترین رمان راز آلود جهان غرب شناخته می‌شود.

گاکر پیشنهاد می‌کند، اگر به کارهای کلاسیک علاقه دارید، معنایش این است که علاقه‌مند به مطالعه هستید؛ بنابراین آیا چیزی وجود دارد که بتوانید از آن استفاده کنید یا از طریق آن می‌توانید به سمت کلاسیک حرکت کنید؟ امروزه بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های معاصر نیز مبتنی بر ادبیات کلاسیک هستند؛ و ما فقط در مورد اقتباس‌های مدرن صحبت نمی‌کنیم. احتمالاً پیچیدگی‌های معاصر بیشتری در داستان‌های قدیمی وجود دارد تا آنچه که شما تصور می‌کنید و این پیوندها می‌توانند به عنوان پلی بین داستان‌های بسیار باستان و بسیار جدید باشند. آیا می‌دانید: Clueless در واقع داستان ایما جین آستین است. Easy A یک بازگویی مدرن ازThe Scarlet Letter Nathaniel Hawthorne است. سریال The Wire از شبکه‌ی HBO الهام خود را از بالزاک و تراژدی یونان می‌گیرد. و برادران کوئن، ای برادر، کجایی؟ به‌روزرسانی ادیسه است.

اهمیت برنامه‌ریزی کارآمد

شما می‌توانید یک هفته یا یک سال تمام یک کتاب بخوانید؛ مهم نیست. استیگ آبل، سردبیر جدید روزنامه تایمز، هنگام مراجعه به محل کار، همه کتاب‌های شکسپیر را خواند. او روزانه یک ساعت زمان رفت و آمد را در نظر گرفت که تقریباً به اندازه یک بازی فوتبال در هفته بود. او در مجموع مطالعه ۳۸ نمایشنامه را در کمتر از یک سال به پایان رساند. برنامه شما هرچه باشد، فقط اطمینان حاصل کنید که به آن پایبند باشید، مبادا در دام جمله کلیشه‌ای من مطمئن هستم که در بعضی از مواقع قطعاً این کار را انجام می‌دهم بیفتید و در نهایت با تلی از غبار فراموشی بر روی کتاب‌های خود مواجه شوید.

دریافت نگرش اجتماعی

بر خلاف باور عموم، لازم نیست خواندن یک عمل انفرادی باشد. تماس با دوستان در مورد کتاب یا ثبت نام در سایتی مانند Goodreads که توصیه‌های شخصی کتاب دوستان را در شبکه‌های اجتماعی شما ارائه می‌دهد، می‌تواند یک روش عالی برای آشنایی با آثار فاخر ادبیات کلاسیک باشد. حتی فقط ارسال یک سؤال ساده در فیس بوک، «سلام، کسی توصیه‌ای برای کتاب‌های کلاسیک خوب دارد؟» می‌تواند الهام‌بخش باشد. شما همچنین می‌توانید اینترنت را متوقف کرده و به یک باشگاه کتاب در زندگی واقعی بپیوندید که از مزایای آن ملاقات با افراد جالب و جدید است.

گامی به سوی بهترین‌ها

همان‌طور که شروع به بازی کردن یک بازی ویدیویی در سخت‌ترین سطح نمی‌کنید، ادبیات کلاسیک خود را با افرادی مانند هومر و شکسپیر که آثارشان پر از زبان مبهم و منابع ناآشنا است، شروع نکنید. روت یازل، استاد متخصص ادبیات ویکتوریا در گروه انگلیسی دانشگاه ییل، ​​شخصاً توصیه می‌کند که از دوره‌های کلاسیک در دوران ویکتوریا شروع کنید زیرا زمینه‌های اجتماعی و تاریخی آن زمان ممکن است بیشتر شبیه به زمینه‌های ما باشد. وی می‌گوید، رمان‌هایی مانند جین ایر و ارتفاعات ووترینگ در مقایسه با بسیاری از داستان‌های دیگر از نظر زبانی یا فرهنگی چندان دور نیستند. آن‌ها همچنین به طور خاص برای مخاطبان عام نه یک طبقه خاص مانند نخبه و روشنفکر نوشته شده‌اند. این بدان معناست که ورود به آن‌ها راحت‌تر است؛ و مطمئن شوید که برخی از زمینه‌های تاریخی و اجتماعی را به این خطوط داستانی اضافه کنید. یازل گفت:

کتاب‌هایی را در نسخه‌های آکسفورد و پنگوئن بخوانید که دارای مقدمه خوب و برخی یادداشت‌ها در مورد چیزهایی هستند که شما نمی‌دانید و ممکن است شما را جذب کنند. وقتی آماده شدید، فاخرترین رمان نویسندگان بزرگ را با طمأنینه و سعه‌ی صدر مطالعه کنید. سعی کنید هر بار یک صفحه را بخوانید، در صورت نیاز با مطالب ویکی پدیا و تعاریف فرهنگ لغت مشورت کنید؛ و ممکن است مفید باشد که با یک کار کوتاه و ساده مانند طوفان که بیشتر از نمایشنامه‌های سنگین شکسپیر بوده است شروع کنید. با طی این روند به سرعت بر متن و محتوای این‌گونه آثار سوار خواهید شد و پس از آن می‌توانید کارهای سنگین‌تر و پیچیده‌تری مطالعه کنید.

کلاسیک نه؟ پس یک ژانر بهتر!

کلام آخر: کتاب‌های کلاسیک وجود دارد که ارزش وقت شما را دارد و کتاب‌هایی هستند که این طور نیستند؛ اما همه این‌ها نوعی سلیقه شخصی است. گاکر می‌گوید: گذاشتن یک کتاب در نیمه راه، یک چهارم راه تمام شده مشکلی نیست. برای درک احساس حضور نویسنده، چیزی که واقعاً از ادبیات دریافت می‌کنید، نیازی به خواندن کل کتاب نیست. اگر نمی‌خواهید ثانیه دیگری را با آن‌ها سپری کنید، این کار را نکنید. به هر حال چه چیزی یک اثر کلاسیک را خوب می‌کند؟ به گفته یازل، بزرگ‌ترین رمان‌ها دارای نوعی غنای پیچیدگی روان‌شناختی هستند. گاکر می‌گوید آثار کلاسیک ادبیات تمایل به بعد حیوانی و دانی انسان دارند. از نظر گلیزر، هر کتابی که از آن هیجان‌زده باشید کتابی عالی برای شماست، زیرا در خواندن نباید قضاوت ارزشی شود. نویسنده مشهور ایتالیایی ایتالو کالوینو ۱۴ دلیل کامل برای خواندن آثار کلاسیک دارد، بهترین دلیل ممکن است این تعریف ساده باشد: ادبیات کلاسیک هیچ‌گاه منظور نهایی از گفته‌های خودش را بیان نمی‌کند. بنابراین، بیرون بروید و به کتابخانه یا کتاب‌فروشی محل خود مراجعه کنید. با توضیحاتی که داده شد حق اشتباه ندارید!

منبع: qz.com

دسته بندی شده در: