دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، با قدمت‌ترین دانشگاه صنعتی ایران محسوب می‌شود که در سال ۱۳۰۷ تاسیس شده است. کلمه‌ی «صنعتی» در نام این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر به این معناست که تنها در حوزه‌ی مهندسی و علوم پایه دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه که در شهر تهران قرار دارد جز دانشگاه‌های سطح یک به شمار می‌رود و قبولی در این دانشگاه کار ساده‌ای نخواهد بود. هر ساله نیز تمام ظرفیت این دانشگاه توسط دانش‌آموزانی که در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند، تکمیل می‌شود. رییس فعلی این دانشگاه «دکتر فرهاد یکه یزدان‌دوست» است که قبل از این، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و سرپرست دانشگاه خواجه نصیر بوده است. پیش از ایشان ریاست این دانشگاه «دکتر علی خاکی صدیق» بود که به معاونت آموزشی وزارت علوم انتصاب شد.

ظرفیت پذیرش و رشته‌های دوره کارشناسی دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای اولین بار در سال ۹۹ اقدام به جذب دانشجویان در دوره «نوبت دوم (شبانه)» در مقطع کارشناسی کرد. بر اساس دفترچه‌ی انتخاب رشته سال ۹۹ که از سوی سازمان سنجش منتشر شد، ظرفیت‌ها و رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی به شرح زیر است:

ردیف رشته ظرفیت پذیرش روزانه ظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه) مجموع
۱ ریاضیات و کاربردها ۶۸ ۱۲ ۸۰
۲ فیزیک ۵۰ ۱۵ ۶۵
۳ مهندسی برق ۱۲۰ ۳۰ ۱۵۰
۴ مهندسی صنایع ۴۵ ۱۰ ۵۵
۵ مهندسی عمران ۷۰ ۲۰ ۹۰
۶ مهندسی کامپیوتر ۵۰ ۱۰ ۶۰
۷ مهندسی مکانیک ۱۰۵ ۲۲ ۱۲۷
۸ مهندسی مواد و متالوژی ۳۰ ۱۰ ۴۰
۹ مهندسی نقشه برداری ۳۰ ۱۰ ۴۰
۱۰ مهندسی هوافضا ۴۰ ۱۰ ۵۰
۱۱ شیمی کاربردی ۸ ۲ ۱۰
مجموع – – – – – ۶۱۶ ۱۵۱ ۷۶۷

همانطور که در این جدول می‌بینید در سال ۹۹، دانشگاه خواجه نصیر ۷۶۷ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته است که ۱۵۱ دانشجوی نوبت دوم و ۶۱۶ نفر هم دانشجوی روزانه جذب کرده است. همه‌ی این ظرفیت‌ها، نیم‌سال اول با جنسیت زن و مرد بوده است. نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که تنها تفاوت دانشجوهای نوبت دوم و روزانه در هزینه‌ای‌ست که از دانشجویان نوبت دوم گرفته می‌شود و تمامی کلاس‌ها و اساتید آن‌ها مشترک خواهد بود. لازم به یادآوری است که این ظرفیت‌ها ممکن است هر سال دچار تغییرات شود. این آمار بر اساس دفترچه انتخاب رشته سال ۹۹ ارائه شده است.

دانشکده‌های دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه خواجه نصیر به صورت یک‌پارچه و متمرکز نیست و هر دانشکده در نقطه‌ای از تهران واقع شده است. به همین خاطر دانشگاه خواجه نصیر در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه به مجمع‌الجزایر خواجه نصیر معروف است. محل دانشکده‌های این دانشگاه به شرح زیر است:

  • ساختمان مرکزی: خیابان میرداماد، نرسیده به خیابان ولیعصر (نزدیک مجتمع کامپیوتر پایتخت)
  • دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری: خیابان ولیعصر، بعد از تقاطع با خیابان میرداماد
  • دانشکده مهندسی مکانیک، صنایع و مواد و متالوژی: میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان پردیس، بعد از هتل پردیس
  • دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر: خیابان شریعتی، ضلع جنوب شرقی پل سید خندان
  • دانشکده علوم (فیزیک و شیمی): خیابان شریعتی، بعد از پل سید خندان، خیابان شهید مجتبایی
  • دانشکده مهندسی هوافضا و ریاضی: پل شهید زین‌الدین (انتهای زین‌الدین شرق)، دوراهی رهبر، بلوار دانشگاه

دانش‌آموختگان مشهور

یکی از جذاب‌ترین موضوعات برای هر دانشجویی، شناختن دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه خود است. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که چند تن از دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه خواجه نصیر را معرفی کنیم.

  • شهید داریوش رضایی‌نژاد: از پژوهشگران سرآمد و مطرح دفاعی و هسته‌ای کشور بود که در یکم مرداد ۱۳۹۰ با شلیک ۵ گلوله توسط عوامل اسرائیلی، مقابل منزل خود ترور شد.
  • حسن تهرانی مقدم: یکی از نظامیان ایرانی که از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۸ سال جنگ تحمیلی محسوب می‌شد. آخرین سمت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران بود که به عنوان یکی از پایه گذاران برنامه موشکی سپاه شناخته می‌شد. سرانجام تهرانی مقدم در آبان ۱۳۹۰، در حادثه‌ی انفجار زاغه مهمات پادگان مدرس کشته شد.
  • محمد ناظمی اردکانی: در دولت احمدی‌نژاد، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را در دست داشت.
  • محمد علی‌آبادی: رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، رئیس سابق کمیته ملی المپیک و رئیس سابق سازمان شیلات است. علی‌آبادی از طرف احمدی نژاد به عنوان وزیر نیرو پیشنهاد شد که از مجلس رای اعتماد نیاورد.
  • عباس علی‌آبادی: رئیس سابق دانشگاه مالک اشتر بود که هم‌اکنون مدیرعامل شرکت مپنا است.
  • مصطفی محمد نجار: در دولت دهم، وزارت کشور را در دست داشت.
  • فرزاد حسنی: مجری برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما
  • امیر آقاکوچک: برنده جایزه والتر و استاد دانشگاه ایرواین کالیفرنیا
  • حمید محمدی: دیجی کالا توسط برادران محمدی تاسیس شد که مالکیت تام بر این شرکت دارند. یکی از این دو برادر به نام حمید محمدی از دانش‌آموختگان صنایع خواجه نصیر است.

رشته‌های مطرح در دانشگاه خواجه نصیر

در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در دانشکده‌های مختلف، برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها سرآمد کشور محسوب می‌شوند. البته گرایش‌ها در مقطع کارشناسی ارشد اهمیت پیدا می‌کنند و در مقطع کارشناسی خیلی مورد بحث نیستند. اما اگر قصد ورود به این دانشگاه را دارید، لازم است بدانید که چه رشته‌هایی در این دانشگاه سطح علمی بالایی دارند. رشته‌ی برق در این دانشگاه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. گرایش کنترل این رشته در خواجه نصیر سرآمد کشور محسوب می‌شود. همین گرایش کنترل در رشته‌ی مهندسی هوافضا نیز سطح بالا و اساتید مجربی دارد. رشته‌ی مهندسی کامپیوتر در این دانشگاه اساتید قدرتمندی دارد که ارتباط خوبی با بخش صنعت دارند و می‌توانند دانشجویان را وارد پروژه‌های سنگین کنند. در دانشکده‌ی مهندسی عمران و نقشه برداری، رشته‌ی نقشه برداری با اساتید فعالی که دارد به یکی از بهترین‌ها در کشور تبدیل شده است. در آخر نیز بین علوم پایه، شیمی در این دانشگاه با آزمایشگاه‌های بسیار مجهزی که دارد به یک قطب قدرتمند در کشور تبدیل شده است. سایر رشته‌ها نیز از سطح علمی خوبی برخوردار هستند و مواردی که ذکر شد در حقیقت انتخاب بین خوب و خوب‌تر بوده است.

مزایا و معایب تحصیل در این دانشگاه

صحبت درباره‌ی هر چیزی می‌تواند دو منبع متفاوت داشته باشد. منبع اول تجربه‌ی شخصی گوینده یا نویسنده است و دومین منبع حاکی از شنیده‌ها باشد. اطلاعاتی که در این بخش مطالعه می‌کنید، حاصل تجربه‌ی شخصی من در ۴ سال تحصیل در این دانشگاه است. یکی از مواردی که دانشجویان از آن به شدت گله‌مند هستند، متمرکز نبودن این دانشگاه است. یعنی اگر قرار باشد برای انجام امور تحصیلی از یک دانشکده به دانشکده دیگر رفت، با احتساب ترافیک تهران بسیار زمان‌بر خواهد بود. البته «دانشکده‌ مهندسی مکانیک، صنایع و مواد و متالوژی»، «دانشکده عمران و نقشه برداری» و «ساختمان مرکزی این دانشگاه» به هم نزدیک هستند. «دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر» و «دانشکده علوم (فیزیک و شیمی)» نیز فاصله‌ی چندانی ندارند. اما «دانشکده‌ی هوافضا و ریاضی» این دانشگاه با فاصله‌ی زیادی از سایر دانشکده‌ها واقع شده است.

عدم متمرکز بودن دانشگاه مشکل دیگری را نیز برای دانشجویان این دانشگاه پیش آورده است. برای مثال کارگاه‌های رشته‌ی مکانیک، در دانشکده هوافضا و ریاضی برگزار می‌شود، بنابراین دانشجویان باید این فاصله را هر هفته طی کنند، که معمولاً ترافیک این مسیر زیاد است. مشکل دیگر عدم استقبال از تشکل‌های دانشجویی مانند انجمن‌ها و کانون‌ها به دلیل این فاصله است. دانشجویان شهرستانی که نیازمند استفاده از خوابگاه‌های این دانشگاه هستند، با توجه به این که خوابگاه اصلی این دانشگاه در دانشکده‌ هوافضا و ریاضی واقع شده است فاصله‌ی زیادی تا دیگر دانشکده‌ها دارد. البته سرویس رایگان رفت و برگشت برای دانشجویان دانشکده‌های دورتر وجود دارد. دانشجویان هوافضا و ریاضی از این بابت راحت هستند چرا که خوابگاه و دانشکده‌شان در یک محیط است. به طور کلی این دانشگاه اساتید خوبی دارد که ارتباط خوبی با بخش صنعت دارند و می‌توانند از دانشجویان در این بخش‌ها استفاده کنند. 

دسته بندی شده در: