همه‌ ما دوست داریم که وقتی یک متن به زبان انگلیسی را مشاهده کردیم، سریعاً متوجه منظور آن شویم. این متن ممکن است بخشی از تبلیغات یک محصول و یا حتی یک روزنامه یا مقاله به زبان انگلیسی باشد. این‌جاست که می‌گوییم درس زبان انگلیسی یکی از دروس بسیار کاربردی در زندگی به شمار می‌رود؛ زیرا یادگیری آن نه‌تنها به موفقیت در کنکور سراسری کمک می‌کند، بلکه بر آینده شغلی هر فرد به‌عنوان زبان بین‌المللی دنیا نیز تأثیرگذار است؛ بنابراین نباید به‌سادگی از کنار این درس عبور کرد. و اما اگر بخواهیم از اهمیت درس زبان انگلیسی در کنکور سراسری سخن بگوییم؛ زبان انگلیسی همانند دروس عمومی دیگر، ۲۵ تست در کنکور دارد که از تست شماره ۷۶ شروع‌شده و تا تست شماره ۱۰۰ ادامه دارد و آخرین درسی است که داوطلبان در دفترچه عمومی خود به آن پاسخ می‌دهند و متأسفانه به علت عدم مدیریت زمان، معمولاً داوطلبان کنکور زمانی به درس زبان می‌رسند که وقت زیادی برای پاسخ‌گویی به سؤالات آن ندارند. لذا داشتن مهارت کافی و تسلط بر مباحث مختلف، نقش مهمی را در کسب درصد بالا در درس زبان انگلیسی ایفا می‌کند. در طی سال‌های اخیر بودجه‌بندی سؤالات درس زبان انگلیسی در کنکور به‌صورت زیر بوده است:

  • گرامر             ۴ سؤال
  • واژگان           ۸ سؤال
  • کلوزتست        ۵ سؤال
  • درک مطلب    ۸ سؤال

از بودجه‌بندی فوق این مطلب را می‌توان استنباط کرد که بخش‌های درک مطلب و کلوزتست با داشتن ۱۳ سؤال از مجموع ۲۵ سؤال، بیش از نیمی از سؤالات درس زبان انگلیسی کنکور را به خود اختصاص داده‌اند. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به بخش کلوزتست و درک مطلب توجه کمتری می‌کنند و همین امر باعث از دست دادن تراز و درصد این بخش‌ها می‌شود، درصورتی‌که با یادگیری تکنیک‌های کاربردی و تمرین کافی می‌توان از این بخش‌ها هم درصد قابل قبولی را به دست آورد. کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز، منبعی مناسب برای به تسلط رسیدن در بخش‌های درک مطلب و کلوزتست محسوب می‌شود. آموزش کامل تکنیک‌های خواندن متن و نحوه پاسخ‌گویی به سؤالات در قالب درس‌نامه‌های مجزا برای درک مطلب و کلوزتست، وجود تعداد ۱۱۰ درک مطلب و ۶۵ کلوزتست تألیفی و کنکوری با متن‌هایی به‌روز و کاملاً جذاب، گردآوری متن‌های کلوزتست و درک مطلب کنکورهای اخیر، حاشیه‌نویسی‌های مشاوره‌ای برای کلیه متن‌های تألیفی و ترجمه دقیق و روان تمامی متن‌های موجود در کتاب و پاسخنامه کاملاً تشریحی، از ویژگی‌های مثبت کتاب پت و متن reading و cloze کنکور محسوب می‌شود.

پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز

پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز

نویسنده : بابک باقری
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۷۲,۰۰۰۲۱۵,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کتاب پت و متن خیلی سبز

همان‌طور که در مقدمه کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز به آن اشاره‌شده، مؤلفان این کتاب قصد داشته‌اند تا جای خالی یک کتاب که ویژه درک مطلب Reading و کلوز تست Cloze Test است را پر کنند. هدف از تألیف این کتاب، آموزش گام‌به‌گام تکنیک‌های متن‌خوانی و تست زدن در دو بخش دشوار درس زبان در کنکور است و با آوردن مجموعاً تعداد ۱۷۵متن درک مطلب و کلوز تست قصد دارند تا دانش آموزان به‌خوبی از پس این تست‌های چالش‌برانگیز کنکور سراسری در این بخش‌ها بربیایند. کلیه مطالب موجود در کتاب در قالب ۳۰۱ صفحه به چاپ رسیده است. لحن کتاب کاملاً صمیمی و روان بوده باشد و خواننده را با خود همراه می‌سازد. فونت و سایز نوشته‌های کتاب نیز کاملاً خوانا و جنس کاغذ به‌کاررفته کاملاً مناسب است. صفحه‌آرایی کتاب با حاشیه‌های به‌کاررفته در آن و مشخص کردن  نکات مهم هر متن به‌خوبی انجام‌شده است. کادر‌های موجود در کتاب به صورت تفکیک‌شده و با استفاده از رنگ‌های نارنجی، خاکستری و مشکی مشخص‌شده‌اند. طرح گرافیکی روی جلد بسیار جذاب است و از کارتون پت و مت الهام گرفته شده و به‌گونه‌ای است که هرکس حتی اگر دانش‌آموز نباشد، با دیدن این کتاب، حتماً به تورق سطحی آن خواهد پرداخت.

درباره‌ی نویسندگان

نویسندگان کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز آقایان حمید خزایی و بابک باقری هستند. که هردو از دبیران زبان انگلیسی توانمند کشور در درس زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. لحن ایشان در تألیف کتاب بسیار روان بوده و خواننده را دچار مشکل نمی‌کند. دانش‌آموزان می‌توانند از تجربیات و توصیه‌های بسیار کاربردی ایشان در بخش درس‌نامه، حاشیه‌نویسی‌ها و ترجمه‌ها و پاسخ‌های تشریحی می‌توان به‌خوبی استفاده کنند. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و خواننده را به‌خوبی با خود همراه می‌کند. حاصل زحمات این عزیزان، تبدیل به کتابی با استانداردهای بالا جهت آماده شدن برای حضور در امتحانات تستی و تشریحی و مخصوصاً کنکور سراسری شده که از طریق ارائه درس‌نامه پرمحتوا و سؤالات باکیفیت، سرشار از مطالبی است که موجب تسلّط کامل بر روی تمامی محتوای کتاب می‌شود. کلیه دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان می‌توانند از کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز استفاده کنند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب پت و متن خیلی سبز

به‌طورکلی کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز، به ۳ بخش تقسیم می‌شود:

درک مطلب (Reading)
کلوزتست (Cloze Test)
پاسخ‌نامه تشریحی

درس‌نامه

قسمت اول هر بخش با درس‌نامه آغاز می‌شود. درس‌نامه دربرگیرنده تکنیک‌های کاربردی مختلفی برای تقویت مهارت متن‌خوانی است. این درس‌نامه‌ها سبب می‌شود که دانش‌آموزان با اعتمادبه‌نفس بالا نسبت به پاسخ دادن سؤالات متن‌ها اقدام کنند. بعد از آموزش تکنیک‌ها، مثال‌هایی برای راحتی کار دانش‌آموزان ذکر شده است. تمام این سؤال‌های ارائه‌شده از مثال‌های کنکورهای جامع و بسیار مفید می‌باشند. این نکات در عین سادگی، کمک زیادی به داوطلبان کنکور سراسری برای موفقیت در بخش‌های کلوزتست و درک مطلب می‌کند. درس‌نامه، حجم تقریباً مختصری دارد و برای آن در بخش درک مطلب ۱۲ صفحه و برای بخش کلوزتست تنها ۳ صفحه در نظر گرفته شده است. البته مهم‌ترین نکات در این قسمت‌ها با استفاده از مثال‌های کنکوری بیان شده ولی شاید بهتر بود حالا که تمرکز کتاب فقط بر متن و متن‌خوانی است، تکنیک‌های بیشتری در درس‌نامه مورد بررسی قرار بگیرد که خوانندگان با استفاده از این تکنیک‌ها و نمونه‌های حل‌شده بیشتر، ارتباط بهتری را با آموزش متن‌خوانی برقرار کنند.

تمرکز بر متون اخیر سؤالات کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی در تکنیک‌هایی که در درس‌نامه بیان شده است کاملاً مشهود است. درس‌نامه برای کلیه دانش‌آموزانی که قصد دارند مهارت خود در متن‌خوانی و تست‌زنی درک مطلب و کلوز را ارتقا دهند، مفید است و می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند. درس‌نامه‌های دو بخش درک مطلب و کلوز دقیقاً خلاصه‌ای مفید از آن چیزی است که هر داوطلب کنکوری به آن نیاز دارد. نکته دیگر این است که نویسندگان در درس‌نامه، از محدوده کنکور و آزمون‌های تستی خارج نشده‌اند و نکات مطرح‌شده در آن‌ها، کاملاً روند کنکوری دارد. مسئله‌ای که بهتر بود نویسندگان آن را در نظر می‌گرفتند، استفاده بیشتر از مثال‌های کاربردی برای هر تکنیک آموزش داده شده برای دانش‌آموزان ضعیف‌تر بود. زیرا آموزش با استفاده از مثال‌، می‌تواند ابزاری باشد که دانش آموزان در حین مواجهه با متون در جلسه آزمون، درک بهتری از سؤالات برای پاسخگویی داشته ‌باشند. درهرحال درس‌نامه، پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان متوسط و قوی به‌صورت کامل است.

تست (تمرین)

تعداد ۱۱۰ متن درک مطلب و ۶۵ کلوز تست در کتاب پت و متن خیلی سبز وجود دارد که با توجه به نسبت ۲ به ۱ درک مطلب و کلوز تست در کنکور نیز تقریباً نسبت رعایت شده و به مبحث درک مطلب اهمیت بیشتری داده‌شده است. تعداد تست و سؤالات هر بخش، برای تقویت مهارت متن‌خوانی و رسیدن به تسلط نسبی در این حوزه کاملاً مناسب است. زمان پیشنهادی برای پاسخگویی به سؤالات هر متن، قیدشده است و لغات جدید هر متن در کادری جداگانه در کنار همان متن آمده است. سؤالات کنکورهای سراسری اخیر نیز در انتهای سؤالات هر دو بخش درک مطلب و کلوز قرارگرفته‌اند. متن‌های تألیفی که نویسندگان در کتاب پت و متن خیلی سبز آورده‌اند، کاملاً به‌روز بوده و موضوعات جذابی دارند و بعضاً سؤالات دشواری هم دارند، اما وجود این دسته از سؤالات با توجه به این مسئله که دشوارترین بخش‌های سؤالات زبان کنکور همین سؤالات درک مطلب و کلوز تست هستند، قابل توجیه است. دانش آموزان با هر سطح آمادگی زبان، می‌توانند از متن‌های تألیفی و کنکوری به‌کاررفته در کتاب استفاده کنند و آمادگی خود برای پاسخگویی به تست‌های کنکوری را محک بزنند.

جدول کمّی تست‌ها

موضوع تعداد تست
Reading 440
Cloze Test 325
مجموع ۷۶۵

پاسخنامه تشریحی

یکی از نقاط قوت طلایی بخش کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز، پاسخنامه تشریحی آن است، در پاسخنامه، برای هر متن توضیحی کلی از روند متن و توصیه‌هایی کاربردی و تکنیک‌های مفید برای پاسخگویی حاشیه‌نویسی شده است و مشخص شده که هر متن به کدام تیپ از سؤالات مربوط است که به طبقه‌بندی و مرتب ماندن ذهن دانش‌آموزان بسیار کمک می‌کند. هم‌چنین کل متن به همراه گزینه‌های سؤالات ترجمه شده و برای هر سؤال توضیحات کامل درباره چگونگی رسیدن به پاسخ و تحلیل سؤال، به همراه دلیل رد سایر گزینه‌ها نوشته شده است. با استفاده از پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب، دانش‌آموزان همواره حضور دبیر خود در کنارشان احساس می‌کنند.

جمع‌بندی

کتاب کمک‌درسی کتاب پت و متن reading و cloze کنکور خیلی سبز با رویکرد کنکوری خود توانسته مطالب مفیدی را برای افزایش سرعت و مهارت در حل سؤالات درک مطالب و کلوزتست در حجمی کاملاً منطقی، در اختیار دانش‌آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکور سراسری قرار دهد. از ویژگی‌های مثبت کتاب می‌توان به درس‌نامه‌های مفید و مثال‌های کاربردی و کنکوری حل‌شده در حین آموزش، متن‌های درک مطلب و کلوزتست با موضوعات جذاب و پاسخنامه کاملاً تحلیلی و تشریحی برای تک‌تک سؤالات به همراه حاشیه‌نویسی تکنیک‌های حل سریع سؤالات اشاره کرد. برای استفاده هرچه بهتر از کتاب، بهتر است دانش‌آموزان در بخش‌های واژگان و گرامر به یک تسلط نسبی برسند و سپس با استفاده از این منبع به‌عنوان منبعی برای تقویت مهارت‌های متن‌خوانی، برای همیشه مشکل رویارویی با متن‌های درک مطلب و کلوزتست راحل کنند و بیش از ۵۰ درصد زبان انگلیسی کنکور خود را تضمین کنند.