ورود به دانشگاه‌های برتر کشور و تحصیل در بهترین رشته‌های دانشگاهی، مسئله‌ای است که همواره مورد توجه دانش‌آموزان دبیرستانی، مخصوصاً سال دوازدهمی‌ها قرارگرفته است. داوطلبان کنکور سراسری با تلاش، برنامه‌ریزی و استفاده از تجربیات افراد موفق در زمینه کنکور سراسری، می‌توانند این مرحله از زندگی خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته و راهی بهترین دانشگاه‌های کشور شده و با کمیل تحصیلات خود، آینده‌ای درخشان را برای خود رقم بزنند. در میان مؤسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور، دانشگاه تهران از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره‌مند است. در واقع اگر متغیرهایی چون سابقه و قدمت، تدریس استادان بنام و بلند مرتبه، تحصیل دانشجویان ممتاز، کثرت دانشجویان، استادان و کارکنان، ارزش مدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن، پیوند و تعامل با دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات و شرکت‌های صنعتی، اداری، اجرایی و داشتن کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها غنی و مجهز، تعدد رشته‌ها و دانشکده‌ها و مؤسسات پیوسته و وابسته، واقع شدن در پایتخت و در مرکز شهر و… را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم، بی‌گمان دانشگاه تهران را باید معتبرترین و مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور دانست. بی‌جهت نیست که از این دانشگاه با تعبیر «دانشگاه مادر» و «نماد آموزش عالی» یاد شده است. این دانشگاه از ۲۵ دانشکده، ۹ پردیس و ۱۶ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی تشکیل شده است. یکی از نکاتی که در معرفی دانشگاه تهران باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه است. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های کشور است که به فعالیت‌های علمی اهمیت زیادی می‌دهد. این دانشگاه در حدود ۱۲۱۹۳۱ پایان نامه، ۱۵۰۴۶۹ فعالیت علمی و ۱۶۴۲ طرح کاربردی دارد. دانشگاه تهران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور رتبه شماره ۱ را دارد و از سایر دانشگاه‌ها پیشی گرفته است.

تاریخچه تأسیس دانشگاه تهران

در بهمن‌ماه سال ۱۳۱۲ شمسی، جلسه هیئت دولت وقت تشکیل و در آن در زمینه آبادی تهران و زیبایی و شکوه ابنیه، عمارات و کاخ‌های زیبای آن سخن به میان آمد. مرحوم فروغی که در آن روز ریاست وزراء را بر عهده داشت از یک‌سو و دیگر وزیران از سوی دیگر زبان به تحسین و تمجید شهر گشودند و برخی از آنان برای جلب رضایت شاه در این مقال، عنان از کف دادند اما در این میان مرحوم علی اصغر حکمت، کفیل وزارت معارف، بی‌آن‌که پیشرفت‌های پایتخت را نادیده بگیرد با لحنی محتاطانه چنین گفت: «البته که در آبادی و عظمت پایتخت شکی نیست ولی تنها نقص آشکار آن این است که «انیورسته» ندارد و حیف است که در این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند». این سخنان ارزشمند تأثیر خود را برجای نهاد و بی‌درنگ مورد استقبال همگان قرار گرفت. از این رو آنان با تخصیص بودجه اولیه‌ای به میزان ۲۵۰,۰۰۰ تومان به وزارت معارف اجازه دادند تا زمین مناسبی برای تأسیس دانشگاه بیابد و ساختمان آن را در اسرع وقت پدید آورد. علی اصغر حکمت بی‌درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان‌یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره‌دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد.

آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغ‌ها و زمین‌های فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدند. در همین حال برخلاف امروز که یافتن زمین مناسب در شهر تهران برای ایجاد دانشگاهی عظیم تقریباً ناممکن است، در آن روزها زمین‌های فراوانی وجود داشت که صاحبان آن‌ها نه تنها درفروش آن‌ها امساکی نداشتند بلکه برای واگذاری به چنین مؤسساتی که مسلماً سود کلانی هم به دنبال داشت، سر و دست می‌شکستند. از همین رو بود که گروهی از مالکین اراضی بهجت آباد با سوءاستفاده‌هایی نظر وزیر مالیه وقت را جلب کرده بودند که زمین‌های آن‌ها را برای تأسیس دانشگاه خریداری نماید. در حالی که به نظر موسیو گدار عرصه آن زمین‌ها تنگ و موقعیت آن‌ها سیل گیر بود و برای تأسیس دانشگاه به هیچ وجه مناسب نبود. با این همه مرحوم داور رجحان در جلسه هیئت دولت به‌سختی بر خرید اراضی بهجت آباد پای فشرد و نظر بیشتر اعضاء را جلب کرده و سرانجام دولتیان، بهجت آباد را برگزیدند. در همین حال که علی اصغر حکمت دل‌شکسته و ناامید ناظر ماجرا بود، رضاشاه وارد شد و پس از اطلاع از موضوع با قلدری خاص خود اوضاع را برهم زد و گفت: «باغ جلالیه را برگزینید. بهجت ‌آباد ابداً شایسته نیست عرصه آن کم و اراضی آن سیل گیر است.»

دولتیان در برابر این سخنان قاطع، زبان در کام کشیدند و هیچ اعتراضی نکردند. باغ جلالیه در شمال تهران آن روز بین قریه امیرآباد و خندق شمالی تهران قرار داشت. این باغ زیبا که پوشیده از درختان کهن‌سال مثمر و غیر مثمر بود، در حدود ۱۳۰۰. ق در واپسین سال‌های حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به فرمان شاهزاده‌ای به نام جلال الدوله بنا یافته و در آن روز در مالکیت تاجری ترک به نام حاج رحیم آقای اتحادیه تبریزی بود. به هر حال باغ جلالیه از قرار متری ۵ ریال و جمعاً به مبلغ ۱۰۰,۰۰۰ (صد هزار) تومان از این تاجر خریداری شد و موسیو گدار به‌سرعت مأمور تعیین حدود، نرده گذاری، طراحی و اجرای عملیات ساختمانی در آن شد. در همین حال پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۱۳ ه. ش لوح یادبود تأسیس دانشگاه با حضور مقامات دولتی در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده پزشکی است در دل خاک به امانت گذاشته شد. طراحی پردیس دانشگاه را نیز همان معمار فرانسوی بر عهده گرفت. وی نخست طرح خیابان‌های اطراف و داخل دانشگاه را ارائه کرد و پس از تأیید در پانزدهم بهمن ۱۳۱۳، عملیات اجرایی با کاشت نهال‌های درختان سایه گستر و باشکوه چنار در کنار خیابان‌ها آغاز شد.

تأسیس دانشگاه تهران که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مغرب زمین مقارن افتاده بود این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن مغرب زمین و علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت‌های آموزشی دانشگاه تهران، تاکنون، همواره افراد شایسته و شخصیت‌های برجسته و چهره‌های صاحب‌نامی در عرصه‌های سیاست، اجتماع، علم و هنر نظیر استاد جلال‌الدین همایی، عبدالعظیم قریب، بدیع‌الزمان فروزانفر، پروفسور محمود حسابی، استاد علی اکبر دهخدا، دکتر محمد معین، مهندس مهدی بازرگان، شهید دکتر مصطفی چمران، دکتر یدالله سحابی، شهید دکتر محمد مفتح، استاد شهید مرتضی مطهری، دکتر عبدالحسین زرین کوب، سیمین دانشور، خسرو شکیبایی، اصغر فرهادی، دکتر کریم ساعی، دکتر احمد حامی و… در آن به تدریس یا تحصیل پرداخته‌اند. پردیس دانشگاه تهران که از جنوب به خیابان انقلاب، از شمال به خیابان پور سینا و از شرق و غرب به ترتیب به خیابان‌های قدس و ۱۶ آذر محدوداست در سال ۱۳۱۳ ه. ش در مساحتی به وسعت ۲۱ هکتار تأسیس شد.

در این مجموعه ساختمان دانشکده‌های هنرهای زیبا، ادبیات و علوم انسانی، علوم، فنی، حقوق و علوم سیاسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و ساختمان کتابخانه مرکزی -که از مهم‌ترین کتابخانه‌های کشور به شمار می‌آید- و مسجد دانشگاه واقع شده است. سازمان مرکزی دانشگاه، اداره امور دانشجویی، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان، دانشکده محیط زیست، جغرافیا و… نیز در خیابان‌های اطراف دانشگاه قرار دارند. دانشکده‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، کوی دانشگاه، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامی به ترتیب در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده‌اند. همچنان که شماری دیگر از دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه تهران در بیرون از تهران در شهرهای قم، کرج، پاکدشت، ساری، چوکا و نشتارود واقع شده‌اند. در سال ۱۳۷۰ ه. ش دانشکده‌های: پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از دانشگاه تهران جداً شدند و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.

ریاست دانشگاه تهران

جناب آقای محمود نیلی احمدآبادی، مهرماه ۱۳۳۵ در اصفهان متولد شد. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در زادگاه خود گذراند و در سال ۱۳۵۳، وارد دانشگاه شد. پس از وقایع انقلاب اسلامی و به‌تبع آن انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۶۰ در رشته «مهندسی متالورژی و مواد» و در مقطع کارشناسی از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شد. در بحبوحه انقلاب اسلامی و همزمان با ایام تحصیل، همانند همه‌ی دانشجویان انقلابی، در فعالیت‌های مختلف مربوط به انقلاب شرکت داشت و در سال ۱۳۶۲ نیز عازم جبهه‌های دفاع مقدس در جنوب کشور شد. دکتر نیلی احمدآبادی، همزمان در سال ۱۳۶۳ در گرایش «مهندسی شناسایی و انتخاب مواد» که جزو نیازهای حساس کشور در رشته «متالورژی و ذوب فلزات» بود به عنوان دانشجوی برتر وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در سال ۱۳۶۷ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردید. به دلیل تحصیل موفق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه «توهوکو» ژاپن پذیرفته شد و با رتبه عالی در سال ۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل گردید و به عنوان عضو هیئت‌علمی وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد؛ عضویتی که تا امروز ادامه دارد.

معرفی افتخارات و فعالیت‌های علمی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌های کشور است که دانشجویان بین‌المللی زیادی دارد. این دانشگاه در حدود ۱۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی دارد که برای تحصیل به دانشگاه تهران مراجعه می‌کنند. دانشگاه تهران با ۱۱۰ واحد آموزشی و ۲۱۰۰ عضو هیئت علمی خدمات آموزشی خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانشجویانی ایرانی که در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند در حدود ۵۰۰۰۰ دانشجو هستند. از طرفی دیگر تعداد دانشجویانی که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند برابر با ۲۶۰۰۰۰ دانشجو است. این آمارها نشان می‌دهند که دانشگاه تهران چه تأثیری در آموزش عالی کشور دارد و چرا به آن بزرگ‌ترین دانشگاه در ایران گفته می‌شود. افتخارات کشوری و بین‌المللی این دانشگاه بسیار زیاد است و دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران نقش مهمی در این افتخارات دارند. افتخارات و جوایز دانشگاه تهران در حدود ۲۷۱ افتخار است و همچنان به کسب افتخارات دیگر در هر شرایطی ادامه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود داوطلبان آرزوی تحصیل در دانشگاه تهران را داشته باشند، فعالیت‌های علمی این دانشگاه است. ما در ادامه معرفی دانشگاه تهران به این موضوع اشاره می‌کنیم که مقالات داخلی و بین‌المللی این دانشگاه به قدری زیاد است که هر دانشجویی با یک طرح و مقاله مناسب می‌تواند موفق شود. فعالیت‌های علمی دانشگاه تهران به صورت زیر است:

  • تعداد مقالات داخلی: ۵۵۴۰۱ مقاله
  • تعداد مقالات ISI در دانشگاه: ۶۹۱۴۸ مقاله
  • تعداد مجلات: ۱۱۵ ژورنال
  • طرح‌های پژوهشی: ۱۵ طرح

دانشکده‌های دانشگاه تهران (پردیس‌های دانشگاه تهران)

دانشگاه تهران از ۲۵ دانشکده و ۹ پردیس تشکیل شده است. البته به این نکته توجه داشته باشید که معنی پردیس به معنای پردیس‌های خودگردان نیست. پردیس در این دانشگاه به مجموع چند دانشکده اشاره دارد. دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تهران به صورت زیر هستند:

۱) پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران

معرفی دانشگاه تهران فقط به رشته‌ها و فعالیت‌های علمی محدود نمی‌شود. داوطلبان می‌توانند با توجه به رشته مورد علاقه خود در پردیس‌های دانشگاه تهران تحصیل کنند. یکی از پردیس‌های دانشگاه تهران، پردیس دانشکده فنی است. داوطلبان می‌توانند در این پردیس از میان ۲۱۵ رشته یک رشته مناسب برای خود انتخاب کنند. پردیس دانشکده فنی بیش از ۷۵۰ عضو هیئت علمی دارد و ۵۰۰۰ دانشجو در این پردیس تحصیل می‌کنند. پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در حدود ۴۵۰۰۰ فارغ‌التحصیل دارد. پردیس دانشکده فنی از دانشکده‌های زیر تشکیل شده است:

  • دانشکده برق و کامپیوتر
  • دانشکده مکانیک
  • دانشکده عمران
  • دانشکده متالورژی و مواد
  • دانشکده فنی کاسپین
  • دانشکده علوم مهندسی
  • دانشکده صنایع و سیستم‌ها
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده معدن
  • دانشکده نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی
  • دانشکده فنی فومن
  • دانشکده محیط زیست

۲) پردیس ابوریحان دانشگاه تهران

پردیس ابوریحان نیز مجموعه‌ای از دانشکده‌های مختلف است که در دانشگاه تهران قرار دارد. پردیس ابوریحان دانشگاه تهران از دانشکده‌های زیر تشکیل شده است:

  • گروه فنی کشاورزی
  • گروه فناوری غذایی
  • گروه باغبانی
  • گروه علوم دام و طیور
  • گروه مهندسی آبیاری و زهکشی
  • گروه علوم زراعی و اصلاح نباتات
  • گروه حشره‌شناسی و بیماری‌های گیاهی

۳) پردیس‌های منطقه‌ای

دانشگاه تهران یک دانشگاه بین‌المللی نیز محسوب می‌شود که دانشجویان بین‌المللی زیادی دارد. این دانشجوها معمولاً در پردیس‌های منطقه‌ای دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند. پردیس‌های منطقه‌ای دانشگاه تهران عبارت‌اند از:

  • پردیس البرز
  • پردیس بین‌المللی ارس
  • پردیس بین‌المللی کیش

۴) دانشکده دامپزشکی

یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه تهران، دانشکده دامپزشکی است. دانشکده دامپزشکی از گروه‌های مختلفی تشکیل شده است و دانشجویان زیادی در این دانشکده در حال تحصیل هستند. گروه‌های دانشکده دامپزشکی به صورت زیر است:

  • گروه بهداشت و تغذیه دام و طیور
  • گروه علوم پایه
  • گروه بیماری‌های داخلی
  • گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی
  • گروه میکروبیولوژی و ایمونولوژی
  • گروه جراحی و رادیولوژی

۵) پردیس علوم

یکی دیگر از پردیس‌های دانشگاه، پردیس علوم است و از دانشکده‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • دانشکده ریاضی
  • آمار و علوم کامپیوتر
  • دانشکده زمین‌شناسی
  • دانشکده زیست‌شناسی
  • دانشکده شیمی
  • دانشکده فیزیک
  • دانشکده بیوتکنولوژی

۶) پردیس‌های هنر زیبا

پردیس‌های هنر زیبا در دانشگاه تهران برای تمامی رشته‌های مربوط به هنر است. دانشکده هنرهای زیبا در رشته‌های مختلف هنر مانند معماری، موسیقی، گرافیک، تئاتر و… دانشجو می‌پذیرد. دانشکده‌های پردیس‌های هنر زیبا عبارت‌اند از:

  • دانشکده شهرسازی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
  • دانشکده هنرهای تجسمی
  • دانشکده طراحی صنعتی

۷) علوم انسانی

پردیس علوم انسانی از دانشکده‌های زیر تشکیل شده است:

  • دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • دانشکده مطالعات جهان
  • دانشکده معارف و اندیشه اسلامی

۸) دانشکده علوم و فنون
۹) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران وابسته به دانشگاه تهران است و در کرج قرار دارد. دانشکده‌های این پردیس عبارت‌اند از:

دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی

  • اقتصاد کشاورزی
  • ترویج و آموزش کشاورزی
  • مدیریت و توسعه کشاورزی

دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی

  • مهندسی آبیاری و آبادانی
  • علوم و مهندسی صنایع غذایی
  • مهندسی ماشین‌های کشاورزی
  • علوم و مهندسی خاک

دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی

  • زراعت و اصلاح نباتات
  • علوم دامی
  • گیاه‌پزشکی
  • مهندسی علوم باغبانی و فضای سبز

دانشکده منابع طبیعی

  • مهندسی علوم و صنایع چوب و کاغذ
  • مهندسی شیلات
  • مهندسی محیط زیست
  • مهندسی جنگل‌داری و اقتصاد جنگل
  • مهندسی احیا مناطق خشک و کوهستانی

۱۰) پردیس فارابی

یکی دیگر از پردیس‌های دانشگاه تهران که در معرفی دانشگاه به آن اشاره می‌کنیم، پردیس فارابی است. پردیس فارابی در شهر قم قرار دارد و از دانشکده‌های زیر تشکیل شده است:

  • دانشکده الهیات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده مدیریت و حسابداری

۱۱) علوم اجتماعی و رفتاری

گروه علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه از دانشکده‌های زیر تشکیل شده است:

  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
  • دانشکده جغرافیا
  • دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده کارآفرینی
  • دانشکده مدیریت

۱۲) مؤسسات پژوهشی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در هر حوزه و زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و علاوه بر دانشکده‌های متعدد از مؤسسات پژوهشی زیادی نیز برخوردار است. مؤسسات پژوهشی دانشگاه تهران عبارت‌اند از:

  • مؤسسه ژئوفیزیک
  • مرکز تحقیقات بیوشیمی – بیوفیزیک
  • پژوهشکده تاریخ علم
  • موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران
  • مرکز مطالعات زنان
  • مرکز پژوهش‌های کاربردی مدیریت دانشگاه تهران
  • موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی

مقطع تحصیلی در دانشگاه تهران

داوطلبان و دانش‌آموزان می‌‌توانند برای قبولی در رشته‌های کارشناسی در دانشگاه تهران انتخاب رشته کنند. علاوه بر رشته‌های کارشناسی دانشگاه تهران در تمامی مقاطع رشته‌های تحصیلی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران به صورت زیر است:

  • کاردانی ناپیوسته
  • کاردانی پیوسته
  • کارشناسی پیوسته
  • کارشناسی ناپیوسته
  • کارشناسی ارشد
  • دکترای تخصصی
  • دکترای تخصصی PhD
  • دکترای تخصصی پیوسته
  • دکترای حرفه‌ای

رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در پنج گروه ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان رشته‌های مختلفی دارد. داوطلبان و دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس گروه تحصیلی خود یک رشته مناسب در این دانشگاه‌ انتخاب کنند. رشته‌های دانشگاه تهران بسیار زیاد است و ما در این مطلب نمی‌‌توانیم تمامی این رشته‌ها را معرفی کنیم اما به صورت خلاصه رشته‌های این دانشگاه عبارت‌اند از:

رشته‌های کارشناسی پیوسته

  • علوم سیاسی
  • حقوق
  • مدیریت دولتی
  • حسابداری
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت مالی
  • حقوق
  • فلسفه
  • مهندسی کامپیوتر
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی معماری
  • مهندسی برق
  • نقاشی
  • مهندس شهرسازی
  • علوم اجتماعی
  • فلسفه
  • مترجمی زبان عربی
  • زیست‌شناسی
  • مهندسی کشاورزی
  • علوم و مهندسی آب
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی نفت
  • نمایش عروسکی
  • ارتباط تصویری
  • مجسمه سازی
  • طراحی صنعتی
  • نمایش – بازیگری
  • نمایش – کارگردانی
  • ادبیات نمایشی
  • و …

سایر رشته‌های دانشگاه تهران

  • مهندسی مکانیک بیوسیستم
  • مهندسی کشاورزی – اقتصاد کشاورزی
  • مهندسی کشاورزی – گیاه‌پزشکی
  • مهندسی کشاورزی علوم دامی – طیور
  • مهندسی کشاورزی – علوم باغبانی
  • مهندسی فضای سبز
  • مهندسی کشاورزی – زراعت و اصلاح نباتات
  • مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی
  • مهندسی عمران – نقشه‌برداری
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی پلیمر – صنایع پلیمر
  • مهندسی نفت
  • اقتصاد نظری
  • علوم اقتصادی – اقتصاد نظری
  • علوم ورزشی – علوم انسانی ورزش
  • تربیت‌ بدنی‌ و علوم ورزشی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • زبان و ادبیات فرانسه
  • زبان روسی
  • زبان ایتالیایی
  • زبان و ادبیات عربی
  • فلسفه و حکمت اسلامی
  • و …

سایر رشته‌های دانشگاه تهران

  • زیست‌‌شناسی‌ – علوم‌ گیاهی‌
  • زیست‌‌شناسی‌ – علوم‌ جانوری‌
  • زیست‌‌شناسی‌ – علوم میکروبیولوژی‌
  • زیست‌شناسی‌ -علوم ‌سلولی ‌مولکولی‌
  • زیست‌شناسی سلولی مولکولی – گرایش میکروبیولوژی
  • زیست‌شناسی سلولی مولکولی
  • زیست‌شناسی سلولی مولکولی – گرایش علوم سلولی و مولکولی
  • زیست‌شناسی سلولی و مولکولی – زیست فناوری
  • زیست فناوری
  • مهندسی کشاورزی – آب – منابع آب

سایر رشته‌های دانشگاه تهران

  • ژئومورفولوژی
  • آب و هواشناسی
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری
  • جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی
  • سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • جغرافیای سیاسی
  • علوم تربیتی – تکنولوژی آموزشی
  • علوم تربیتی – مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی
  • روانشناسی بالینی
  • فیزیک مهندسی
  • ریاضی ‌محض‌
  • شیمی محض
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
  • فیزیک‌ – اتمی ‌مولکولی‌

رشته‌های کارشناسی ارشد

  • مدیریت مالی
  • مدیریت MBA
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت جهانگردی
  • مدیریت رسانه
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی معماری
  • مهندسی فناوری اطلاعات
  • و …

امکانات دانشگاه تهران

دانشگاه تهران با توجه به رتبه‌بندی، بهترین دانشگاه کشور است؛ بنابراین هر رشته در این دانشگاه به عنوان بهترین رشته نیز شناخته می‌شود. داوطلبان گروه تجربی، ریاضی، انسانی و… با توجه به رشته‎ای که علاقه دارند با تلاش و مطالعه می‌توانند در این دانشگاه مطالعه کنند. اکثر رشته‌های مهندسی و مدیریت در انتخاب اول داوطلبان کنکور در این دانشگاه قرار دارند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در معرفی دانشگاه تهران باید به آن اشاره کرد، امکانات کامل این دانشگاه است. این دانشگاه امکانات ورزشی و علمی زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و به خاطر همین موضوع یکی از دانشگاه‌های پر امکانات کشور نیز محسوب می‌شود. امکانات دانشگاه تهران به صورت زیر است:

  • امکانات ورزشی
  • امکانات برای فضاهای ورزشی
  • امکانات خوابگاهی
  • امکانات فرهنگی
  • امکانات پژوهشی و علمی
  • دارای بزرگ‌ترین کتابخانه در کشور

دسته بندی شده در:

برچسب ها: