مردم ایران عشق عمیقی به شعر و ادبیات دارند، بنابراین طبیعی است که برخی از مشهورترین نویسندگان اهل ایران باشند. هم نویسندگان کلاسیک و هم نویسندگان معاصر، هر یک دیدگاه منحصربه‌فردی را برای معرفی پیشینه آن کشور و فرهنگ آن به ارمغان می‌آورد. در اینجا، ما ۱۰ نویسنده محبوب و برجسته ایرانی را برای شما ارائه می‌دهیم.

ابوالقاسم فردوسی

برای درک و شناخت تاریخ و فرهنگ ایران، هیچ منبعی بهتر از ابوالقاسم فردوسی وجود ندارد. سلطان محمود غزنوی به دنبال فردوسی بود تا تاریخ باشکوه پارسی را بنویسد و شاهنامه (کتاب پادشاهان) متولد شد. این شعر حماسی دقیقاً مانند ادبیات یونان باستان، داستان‌های افسانه‌ای تاریخ و ظهور ایران را از طریق داستان‌های عاشقانه غم‌انگیز، جنگ‌ها، اشرار و قهرمانان روایت می‌کند. حفظ فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به غنا و اعتبار آن افزوده است. خواندن این شاهکار بی‌نظیر، نه‌تنها معنای کاملاً جدیدی به ایران‌شناسی شما می‌دهد، بلکه احترام ماندگار و ابدی هر فرد ایرانی که ملاقات کنید برای شما به ارمغان می‌آورد.

مرجان ساتراپی

مرجان ساتراپی در رشت به دنیا آمد، در تهران بزرگ شد و قبل از اقامت در پاریس در سال ۱۹۹۷ در نوجوانی به وین رفت. زندگی وی در ایران در میان تلاطم‌های سیاسی انقلاب ۱۳۵۷ و مهاجرت به اروپا شکل گرفت. پس از عزیمت به اروپا نویسندگی رشته محبوب او شد و رمان‌های گرافیکی سفید، تخت جمشید را به رشته تحریر درآورد. این رمان‌های خنده‌دار و مهیج بسیار مورد توجه جهانی قرار گرفته‌اند و همچنین در یک فیلم انیمیشن کامل ساخته شده‌اند.

سیمین دانشور

سیمین دانشور متولد ۱۹۲۱، از جهات بسیاری از نخستین نویسندگان زن در ایران محسوب می‌شود: اولین رمان‌نویس، اولین داستان کوتاه نویس و اولین مترجم. شوهر او نویسنده معروف، جلال آل احمد بود که گفته می‌شود بر روی وی تأثیر زیادی گذاشته است. مجموعه داستان‌های او، آتش خاموش، به رسمیت شناخته شد، اما معروف‌ترین کار او بیش از هر چیز دیگری سووشون بود که به داستان یک خانواده در شیراز و مبارزات آن‌ها در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

نینا انصاری

نینا انصاری، مورخ و نویسنده، شاید بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در مورد برابری جنسیتی در ایران شناخته شده باشد. مجموعه مقاله‌های او که با استفاده از تفسیرهای مدرن قرآن برای حمایت از آزادی زنان تجزیه و تحلیل می‌کند، در Daily Beast منتشر شد. او مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، از جمله انتخاب به عنوان یکی از “پنج زن تأثیرگذار ایرانی که باید بشناسید” و “۶ زنی که پل می‌سازند – نه دیوار” توسط انجمن حمایت از حقوق زنان در جهان. کتاب او، جواهرات الله، نقش حقوق زنان را در ایران قبل و بعد از انقلاب بررسی می‌کند و بیش از ۱۰۰ زن تأثیرگذار و برجسته را به نمایش می‌گذارد.

ایرج پزشک زاد

ایرج پزشک زاد در تهران متولد شد و در ایران و فرانسه تحصیل کرده است. مدرک حقوق وی به وی اجازه داد قبل از اینکه راهی دیگر را طی کند به عنوان قاضی و دیپلمات خدمت کند. کار نویسندگی او از دهه ۱۹۵۰ با ترجمه ادبیات فرانسه و نوشتن داستان کوتاه از خودش آغاز شد. رمان سال ۱۹۷۳ او، عموی من ناپلئون، طنزی در مورد سه خانواده‌ای که در دوران جنگ جهانی دوم تحت یک شخصیت مردسالار زندگی می‌کردند، باعث استقبال گسترده وی شد و بعداً در یک مجموعه تلویزیونی اقتباس شد.

مرجان کمالی

مرجان کمالی متولد ترکیه است و زندگی خود را در سراسر جهان در کشورهایی مانند کنیا، آلمان، ترکیه، ایران، سوئیس، استرالیا و ایالات متحده سپری کرده است. اولین رمان او، «چای با هم»، داستان عاشقانه و عاطفی گرم بین یک مادر و یک دختر، به نام‌های دریا و مینا است. علاوه بر ترجمه این رمان مهیج به پنج زبان، در چندین مسابقه ادبی که از رادیو ۴ BBC پخش شده و در دو گلچین منتشر شده است، آثار مرجان به عنوان آثار منتخب برگزیده شده است.

جلال آل احمد

جلال آل احمد شوهر نویسنده مشهور، سیمین دانشور و داستان‌نویس، مترجم و فیلسوف برجسته بود. اگرچه وی در رشته ادبیات فارسی تحصیل می‌کرد، اما تحت تأثیر فلاسفه غربی مانند ژان پل سارتر نیز قرار گرفت. مشهورترین کتاب وی خسی در میقات است که پس از آن کتاب غرب‌زدگی را به رشته تحریر درآورد. انتقادی که در آن استدلال می‌کرد، این بود که فناوری غربی، صنایع سنتی ایران را از بین می‌برد. بسیاری از رمان‌ها و داستان‌های کوتاه وی به انگلیسی ترجمه شده است.

آذر نفیسی

آذر نفیسی در تهران متولد شد و تا نوجوانی در آن‌جا بزرگ شد و در آن زمان به اروپا رفت. پس از دریافت دکترای خود در ادبیات انگلیسی و آمریکایی، وی در سال ۱۹۷۹ به ایران بازگشت و در آنجا به تدریس این آثار ادبی در دانشگاه تهران و بعداً، نزد گروهی از دانشجویان دختر خود در خانه پرداخت. در سال ۱۹۹۷، وی ایران را به آمریکا ترک کرد و مشهورترین اثر خود، خواندن لولیتا در تهران، خاطره‌ای از این تجربه زندگی و کار در ایران و برگزاری این جلسات بحث هفتگی را منتشر کرد.

صادق هدایت

صادق هدایت یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ایرانی قرن بیستم است. آثار جمعی هدایت که به دلیل استفاده از مدرنیسم در داستان فارسی مشهور است، از ادبیات غرب و تاریخ ایران الهام گرفته است. مشهورترین رمان او، بوف کور، از نمادهای مکرر برای کشف تاریکی احساسی که یک محقق ایرانی به دلیل انزوای بین خود و سایر افراد جامعه احساس می‌کند، استفاده می‌کند.

دینا نیری

دینا نیری در اصفهان متولد شد، در ۱۰ سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرد. وی به ترتیب دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از پرینستون و هاروارد است. اولین رمان او، قاشق چای‌خوری زمین و دریا، داستان دلپذیر صبا را روایت می‌کند، دختری جوان جدا شده از مادر و خواهر دوقلوی خود که با استفاده از تخیل و عشق به غرب خود را از ناامیدی نجات می‌دهد. پناهنده نام دومین رمان اوست که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد.

theculturetrip.com

دسته بندی شده در: