به جرات می‌توان گفت سخت‌ترین سوالات ریاضی تجربی در ادوار مختلف کنکور، سوالات ریاضی کنکور ۱۴۰۰ بود. از کنار این موضوع نباید به سادگی گذشت. کنکور ۱۴۰۰ نشان داد، این روال می‌تواند ادامه‌دار باشد. با توجه به این که کنکور در سال ۱۴۰۲ تغییرات اساسی خواهد داشت و قرار است هر سال، دو بار کنکور برگزار شود؛ که در این کنکور تنها از دروس اختصاصی سوال مطرح می‌شود؛ ۴۰ درصد تاثیر خواهد داشت. ۶۰ درصد باقیمانده برای امتحانات نهایی است. جالب‌تر این که رتبه‌ی این کنکورها تا دو سال اعتبار دارد. همه‌ی این‌ها، نشانه‌های روشنی بر دشوار شدن سوالات کنکور در سال‌های آتی است.

حتی سوالات امتحانات نهایی نیز دشوارتر و جدی‌تر خواهد شد. با این تفاسیر، داوطلبان کنکور باید مطالعه‌ی دروس خود، به‌ویژه دروس اختصاصی را جدی‌تر بگیرند. یکی از ابزارهای این مطالعه‌ی جدی، داشتن کتاب کمک آموزشی مناسب است. ما در این مقاله قصد داریم به تحلیل یکی از کتاب‌های پرفروش این روزها یعنی ریاضی تجربی جامع میکرو طبقه‌بندی گاج بپردازیم. این کتاب در یک هفته سه چاپ متوالی را تجربه کرد و به سرعت در همه‌ی سایت‌های خرید کتاب ناموجود شد. بنابراین شما با یک کتاب پرمخاطب روبه‌رو هستید. در ادامه به معرفی و تحلیل این کتاب خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های کتاب ریاضیات تجربی جامع میکرو طبقه‌بندی گاج

کتاب ریاضیات جامع کنکور تحربی میکرو طبقه‌بندی انتشارات گاج با ۷۶۷ صفحه نوشته‌ی مهندس علی منصف شکری و مهندس سجاد عظمتی است که دبیر پرمخاطب ریاضی این روزها، یعنی آریان حیدری به عنوان سرپرست تیم تالیف و کارشناس ارشد علمی آن، ایفای نقش کرده است. این کتاب تمامی مباحث موجود در ریاضیات دهم، یازدهم و دوازدهم را در ۱۵ فصل طبقه‌بندی کرده است. طبقه‌بندی این کتاب به صورت جامع است. برای مثال تمامی مباحث مثلثات در کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در یک فصل از این کتاب گردآوری شده است. این کتاب تنها دارای تست و پاسخنامه تشریحی تست‌ها است. بنابراین اگر دنبال درسنامه هستید این کتاب برای شما انتخاب مناسبی نخواهد بود. اما اگر به دنبال‌های استاندارد در سطوح مختلف و حتی تست‌های هم‌سطح با سراسری ۱۴۰۰ هستید، این کتاب به شدت به شما پیشنهاد می‌شود.

ریاضی تجربی جامع کنکور میکرو قرن جدید گاج

ریاضی تجربی جامع کنکور میکرو قرن جدید گاج

نویسنده : آریان حیدری
ناشر : گاج
قیمت : ۴۷۶,۰۰۰۵۶۰,۰۰۰ تومان

ویژگی تست‌ها

هر یک از ۱۵ فصل این کتاب به چندین درس تقسیم شده است. هر یک از دروس نیز طبقه‌بندی خاص خود را دارند و هر کدام به چند بخش تقسیم شده که تست‎‌های هر بخش جداگانه ارائه شده است. این تقسیم ‌بندی فصول و دروس با منطق بسیار خوبی صورت گرفته که هر دانش‌آموز با مطالعه‌ی یک بخش کوچک از ریاضی، می‌تواند تست‌های همان قسمت را از این کتاب بیاید و به تمرین بپردازد. یکی از ملاک‌های مهم برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، ریز طبقه‌بندی کتاب‌ها است که بتوانند مطالب مرتبط با بودجه‌بندی آزمون‌های خود را به سادگی در کتاب پیدا کنند. این کتاب برای این دسته از دانش‌آموزان بسیار مناسب است. بحث دیگر انواع مختلف سوالاتی است در این کتاب آورده شده که این ۵ نوع در زیر آمده است.

  • تست‌های چهارگزینه‌ای: این تست‌ها که تمامی دانش‌آموزان با آن آشنایی دارند، حالت عادی سوالات است که باید از بین چهار گزینه، گزینه‌ی درست را انتخاب کنید. خود همین تست‌ها در کتاب مذکور به سه دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند.

الف) تست‌های چهارگزینه‌ای سبز: این دسته از تست‌ها که شماره سوال آن به رنگ سبز است، «واجب» نام گرفته‌اند. یعنی حل این تست‌ها برای همه‌ی دانش‌آموزان واجب و ضروری است. دانش‌آموزان در گام اول استفاده از این کتاب باید این تست‌ها را در اولویت قرار دهند تا مطالب در ذهن آن‌ها تثبیت شود. بیشترین تعداد تست‌های این کتاب همین تست‌های سبز است و تعداد آن‌ها دقیقاً ۲۷۸۰ تا است.
ب) تست‌های چهار گزینه‌ای زرد: این تست‌ها با شماره سوال زرد رنگ مشخص شده‌اند. برخی از دانش‌آموزان به دنبال کتاب دوم برای حل تست هستند. این نوید را باید به این دسته از دانش‌آموزان داد که تست‌های زرد رنگ که مولفین کتاب، آن‌ها را تست «تسلط» نامیده‌اند، مانند کتاب دوم عمل می‌کند. به این معنا که بعد از حل تست‌های سبز به جای استفاده از کتاب دیگری، می‌توانید با حل این تست‌ها به تسلط کافی برسید. تعداد این تست‌ها حدوداً۹۰۰ تا است.
ج) تست‌های چهارگزینه‌ای بنفش: این تست‌ها که نشانگر آن‌ها، بنفش بودن رنگ شماره سوال است، توسط مولفین IQ نام گرفته‌اند. تست‌های بنفش سطح بالاتری از کتاب درسی و حد معمول دارند و بیشتر دانش‌آموزان سخت‌کوش و مدارس برتر را مخاطب قرار داده است. اما عقیده‌ی من بعد از کنکور سراسری ۱۴۰۰ این است که تمامی دانش‌آموزان باید به حل این سوالات بپردازند، زیرا همانطور که بالاتر نیز گفته شد، سطح سوالات کنکور به سمت دشوار رفته است. بنابراین دانش‌آموزان باید خود را برای این سوالات آماده کنند. اغلب این تست‌ها در پایان هر فصل به صورت جداگانه ارائه شده‌اند. تعداد کل این تست‌ها در کتاب ۶۷۵ تا است.

  • تست‌های سه گزینه‌ای مقایسه‌ای: این تست‌ها برای مقایسه‌ی سه مورد مختلف ارائه شده است که قدرت مقایسه و تحلیل شما را تقویت می‌کند.
  • تست‌های دو گزینه‌ای از مفاهیم پایه: این تست‌ها در برخی از درس‌های این کتاب دیده می‌شود که در کادرهای رنگی آورده شده است. تست‌های دوگزینه‌ای با مروری بر مفاهیم پایه ذهن شما را برای جدال با تست‌های بعد آماده می‌کند. پیشنهاد می‌کنم که از کنار این تست‌ها به سادگی نگذرید.
  • تست‌های چهارگزینه‌ای شمارشی: این نوع تست‌ها تا به حال بیشتر در دروس شیمی و زیست شناسی باب بود. به تازگی این تست‌ها در ریاضی نیز دیده می‌شوند. در آزمون سنجش تابستان ۱۴۰۰ نیز آورده شده بود. در این تست‌ها شما باید تعداد گزاره‌های درست یا نادرست را به دست آورید.
  • تست‌های چهار گزینه‌ای موردی: این تست‌ها با در نظر گرفتن برخی از مفروضات، حکم‌های مختلفی را در چند تست از شما می‌خواهد. این نوع تست‌ها را در ریاضی می‌توان جدید دانست.

تست‌های زیادی از این کتاب تالیفی هستند. تست‌های تالیفی بسیار نابی در این کتاب ارائه شده است. استاد منصف شکری یکی از بهترین‌ها در زمینه‌ی تالیف تست است که فعالیت‌های بسیاری را به‌ویژه در دروس هندسه و گسسته داشته و این بار در این کتاب نبوغ خود را در حوزه‌ی ریاضیات تجربی ارائه داده است. تست‌های دیگر این کتاب از سوالات کنکور سال‌های اخیر است. نکته بسیار مهمی که درباره‌ی تست‌های این کتاب وجود دارد این است که انواع سوالاتی که احتمال مطرح شدن در کنکور و آزمون‌های آزمایشی را دارند، در آن آورده شده است. شاید با خود بگویید این فقط یک ادعا است، اما با حل تست‌های آن، خودتان نیز به همین نتیجه خواهید رسید. در جدول زیر می‌توانید اطلاعاتی از قبیل فصل‌بندی، تعداد دروس و تست‌ها در هر فصل را ببینید.

ردیفعنوان فصلتعداد درستعداد تست
۱مجموعه، الگو و دنباله۴۲۴۹
۲توان‌های گویا و عبارت‌های جبری۴۱۴۶
۳نامعادلات و معادلات۲۱۴۲
۴معادله‌ی درجه‌ی دوم و تابع درجه دو۲۱۶۰
۵تابع۶۵۵۹
۶تابع نمایی و لگاریتم۲۲۱۴
۷مثلثات۴۴۲۲
۸حد و پیوستگی۳۳۷۱
۹مشتق۴۳۸۸
۱۰کاربرد مشتق۲۱۷۶
۱۱شمارش بدون شمردن۳۲۳۴
۱۲احتمال۳۴۲۰
۱۳آمار توصیفی۳۱۹۴
۱۴هندسه پایه۳۲۶۹
۱۵هندسه تحلیلی۴۴۱۸
مجموع– – – – –۴۷۴۳۶۲

ویژگی پاسخنامه تشریحی

پاسخنامه تشریحی و تمام رنگی کتاب که بر اساس خط‌های رنگی بیمارستانی طراحی شده است و رنگ‌های انتخاب شده می‌تواند راهنمای شما در رسیدن به مقصد باشد. مثلاً به عنوان نمونه تمام جواب‌های آخر با رنگ سبز مشخص شده است یا در ابتدای بعضی از پاسخ‌ها فرمول یا جمله‌ای به رنگ صورتی دیده می‌شود که بیانگر نکته‌ی مربوط به آن سوال است. در تست‌هایی که نیاز به بررسی گزینه‌ها دارد، این کار صورت گرفته است. مولفین کتاب این پاسخنامه را کاربر پسند دانسته‌اند. یکی از ویژگی‌های مثبت این کتاب را باید پاسخنامه خوب و دقیق آن دانست. پاسخ‌ها به گونه‌ای نوشته شده‌اند که دانش‌آموزان بتوانند مفاهیم و روش‌های آن را به سادگی بیاموزند. یکی از بهترین روش‌های تست‌زنی آموزشی، تحلیل هر تست بعد از حل آن است. یعنی هر یک تست که حل شد (و یا نشد!) بدون مراجعه به سوال بعدی، تحلیل شود. در تحلیل سعی کنید پاسخنامه تشریحی هر یک از این سوالات را حتی در صورت پاسخگویی صحیح بررسی کنید.

ویژگی‌های ظاهری کتاب

انتشارات گاج در چاپ کتاب‌های خود بسیار با سلیقه عمل کرده است. چاپ تمام رنگی این کتاب‌ها و طراحی و صفحه‌آرایی خاص آن، تقریباً در هیچ کتاب کمک آموزشی دیگری دیده نمی‌شود. کتاب ریاضی جامع کنکور تجربی میکرو طبقه‌بندی گاج از این ویژگی بی‌نصیب نیست. تمامی صفحات این کتاب از چاپ تمام رنگی برخوردار است. با استفاده از رنگ‌ها و صفحه‌آرایی مناسب، ظاهر بسیار جذابی برای آن به ارمغان آروده است. این ویژگی در کتاب کاملاً مشهود است به طوری که در اولین نگاه متوجه این زیبایی خواهید شد.