کتاب ریاضی دوازدهم تجربی، متشکل از ۷ فصل با عناوین تابع، مثلثات، حد، مشتق، هندسه و احتمال است. انتشارات خیلی سبز، کتابی از سری کتاب‌های تست (پرسش‌های چهارگزینه‌ای) خود، برای ریاضیات تجربی به چاپ رسانده است. نویسندگان آن آقایان سروش موئینی، رسول محسنی منش و کوروش اسلامی هستند که کتاب‌های دیگری را نیز برای انتشارات خیلی سبز در حوزه‌ی ریاضیات تجربی تألیف کرده‌اند. این کتاب دارای ۴۷۲ صفحه است که برای دانش‌‌آموزان سال دوازدهم و کنکوری رشته‌ی تجربی قابل استفاده است.

ویژگی‌های کتاب ریاضی دوازدهم رشته‌ی تجربی خیلی سبز

ابتدای مطلب نگاهی کوتاه به فصول ریاضی دوازدهم تجربی و ارتباط آن با ریاضیات دهم و یازدهم خواهیم داشت.

  • فصل اول (تابع): این مبحث ادامه‌ی فصل پنجم ریاضیات دهم و فصل سوم ریاضیات یازدهم است. برای تفهیم مبحث تابع کتاب دوازدهم، حتماً دانش‌آموز باید بر مباحث تابع سال دهم و یازدهم مسلط باشد.
  • فصل دوم (مثلثات): مثلثات نیز مانند تابع، در ریاضیات دهم (فصل دوم) و ریاضیات یازدهم (فصل چهارم) مطرح شده است. پیش‌نیاز مثلثات دوازدهم، مثلثات دهم و یازدهم است. بنابراین تا قبل از تسلط کامل بر مثلثات پایه، سراغ مثلثات دوازدهم نروید.
  • فصل سوم (حد بی‌نهایت و حد در بی‌نهایت): در کتاب یازدهم، فصل ششم مربوط به حد و پیوستگی است. اما برعکس مثلثات و تابع، دانش‌آموز با آشنایی اندک نسبت به حد یازدهم، می‌تواند سؤالات حدی ریاضیات دوازدهم را پاسخگو باشد.
  • فصل چهارم (مشتق): این فصل در کتاب دوازدهم برای اولین بار آورده شده است و در دهم و یازدهم، مطلبی راجع به آن در کتاب درسی نیامده است. اما نکته اینجاست که پیش‌نیاز این فصل حد، تابع، مثلثات، عبارت‌های جبری و… است. بنابراین تسلط بر این فصل، کاملاً به تسلط بر مباحث نامبرده بستگی دارد.
  • فصل پنجم (کاربرد مشتق): به نوعی این فصل را می‌توان ادامه‌ی فصل چهارم ریاضی دوازدهم دانست. پیش‌نیازهای این فصل علاوه بر مباحث ذکر شده، مبحث تعیین علامت و نامعادله نیز هستند.
  • فصل ششم (هندسه): این بخش، پیش‌نیاز خاصی ندارد و کاملاً متفاوت از هندسه‌ی یازدهم است. در این فصل، با مباحثی مانند تفکر تجسمی و مقاطع مخروطی آشنا می‌شوید.
  • فصل هفتم (احتمال): تسلط بر این فصل ملزم به تسلط بر تمامی مباحث احتمال در کتب دهم و یازدهم است. قانون احتمال کل را در این فصل می‌خوانید.

فصل‌بندی کتاب ریاضی دوازدهم رشته‌ی تجربی تست خیلی سبز، دقیقاً بر اساس کتاب درسی است. این کتاب شامل موارد زیر است:

  • درسنامه
  • تست
  • پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

در هر فصل، قسمتی از درسنامه ارائه شده و بعد از آن تست‌های مربوط آورده شده است. یعنی این‌گونه نیست که درسنامه‌ی کل فصل در ابتدای فصل آمده باشد. این اتفاق، باعث کمتر شدن واحدهای مطالعاتی است که در تسلط بر مطالب، تأثیر مثبتی دارد. حال به بررسی هر یک از بخش‌های این کتاب می‌پردازیم.

ریاضیات تجربی دوازدهم تست خیلی سبز

ریاضیات تجربی دوازدهم تست خیلی سبز

نویسنده : رسول محسنی منش
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۳۶,۰۰۰۴۲۰,۰۰۰ تومان

درسنامه

درسنامه‌های این کتاب را می‌توان خودآموز مناسبی معرفی کرد. در هر قسمت با ارائه‌ی توضیحات کافی و نکاتی که بسیار حائز اهمیت هستند سعی در آموزش مطلب، به ساده‌ترین زبان را داشته است. مثال‌های حل شده‌ی زیادی در درسنامه دیده می‌شود. با استفاده از مثال‌ها، دانش‌آموزان برای حل سؤالات، ایده می‌گیرند و روش حل را می‌آموزند. در این بین نمودارها و شکل‌های استفاده شده نیز از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار است.

نکات ارائه شده در این درسنامه، در حل تست‌ها بسیار کمک کننده است. مؤلفین سعی داشته‌اند نکات و مطالبی را در درسنامه ارائه دهند که در چهارچوب کنکور و کتاب درسی باشد. یعنی از بیان نکات خارج کتاب درسی پرهیز شده است. این موضوع را می‌توان یکی از نقاط قوت این کتاب به حساب آورد. بخشی به نام «خاطره» در درسنامه وجود دارد که معمولاً مطالب موردنیاز از هر فصل را، که به فصول یا پایه‌های قبل مرتبط است، ارائه داده است. این بخش برای دانش‌آموزان بسیار کاربردی است زیرا از این مطالب در بخش تست‌ها، سؤالات ترکیبی آورده شده است. که در دو سال اخیر، طراحان کنکور به سؤالات ترکیبی، گرایش زیادی پیدا کرده‌اند.

تست

انواع تست‌های کتاب ریاضی دوازدهم رشته‌ی تجربی تست انتشارات خیلی سبز، به صورت زیر است:

  • کتاب درسی: این کتاب، برای کتاب درسی اهمیت ویژه قائل شده است. تمامی تمرینات کتاب درسی، تبدیل به تست شده و در کتاب ریاضی دوازدهم تجربی خیلی سبز، وارد شده است. بنابراین با حل تست‌های آن، از کتاب درسی به طور کامل بی‌نیاز می‌شوید.
  • سؤالات کنکور: تمامی سؤالات کنکور سال‌های اخیر با ذکر نام رشته و سال در این کتاب یافت می‌شود.
  • سؤالات آزمون قلم‌چی (کانون فرهنگی آموزش): یکی از آزمون‌های سطح کشور که جامعه آماری بالایی دارد، آزمون قلم‌چی است. سؤالاتی از این آزمون نیز در کتاب دیده می‌شود.
  • سؤالات تألیفی: برای پوشش تمامی مطالب، در بخش‌هایی که نیاز دیده شده، تعداد زیادی تست تألیفی آورده شده است. تا دانش‌آموزان با انواع تست‌ها آشنا شوند.

به طور کلی این کتاب، یک مجموعه‌ی کامل از تست‌های ریاضیات دوازدهم تجربی است. برای رسیدن به این هدف که، کتاب برای همه‌ی دانش‌آموزان در هر سطحی، قابل استفاده باشد، هم سؤال ساده در آن یافت می‌شود و هم سؤال دشوار. به عبارت دیگر سؤالات این کتاب از سطوح ساده، متوسط و دشوار است. در ضمن سعی شده که سؤالات به ترتیب از ساده به دشوار چیده شوند. در آخر هر بخش سؤالاتی با علامت رعد و برق دیده می‌شود. این سؤالات سطح بسیار دشواری دارند و یک محک جدی برای دانش‌آموزان برتر است. اگر در حل این سؤالات به مشکل خوردید، جای نگرانی نیست. از این رو پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان ضعیف‌تر از حل این سؤالات صرف‌نظر کنند. کمیت تست‌ها به تفکیک فصل:

تعداد تستتعداد دروسعنوان فصلردیف
۳۳۳۵تابع۱
۱۹۵۳مثلثات۲
۱۸۶۵حد بی‌نهایت و حد در بی‌نهایت۳
۳۰۶۶مشتق۴
۱۵۷۴کاربرد مشتق۵
۱۴۳۳هندسه۶
۳۵۱احتمال۷
۱۳۵۵۲۷– – – – –مجموع

در ضمن، سؤالات ریاضی کنکور تجربی داخل و خارج از کشور سال ۹۸ به عنوان ضمیمه در انتهای تست‌ها آمده است.

پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

پاسخنامه تشریحی کتاب مدنظر، برای هر سؤال توضیحات خوبی را ارائه داده است که دانش‌آموز متوجه راه‌حل سؤال شود. برای اکثر سؤالات توضیحات فارسی نیز بیان شده است. از ویژگی‌های دیگر می‌توان به وجود نکات مهم در پاسخنامه اشاره کرد. این نکات، برای رسیدن به پاسخ درست لازم و ضروری هستند. در تعدادی از سؤالات، بیش از یک پاسخ ارائه شده است. راه‌حل اول معمولاً تشریحی و راه دوم تستی و کوتاه. با توجه به مطالب گفته شده پیشنهاد می‌شود حتی اگر پاسخ درست را به آوردید باز هم پاسخنامه مراجعه کنید. آخرین بخش کتاب هم پاسخنامه کلیدی تست‌ها آمده است که برای تحلیل سریع پاسخ‌ها، به کار می‌رود.

چند پیشنهاد

  • برای مطالعه‌ی بهتر، توصیه می‌شود با مطالعه‌ی هر درسنامه، تست‌های آن را حل کنید. بعد از نوشتن خلاصه‌ای از نکاتی که در جزوه‌ی دبیر، درسنامه و پاسخنامه تشریحی این کتاب دیده‌اید؛ به سراغ درسنامه‌ی بعدی بروید. نوشتن خلاصه در حالتی که گفته شد، بهترین زمان برای آن است. زیرا در آن لحظه بیشترین تسلط را روی مباحث دارید.
  • ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

    ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

    نویسنده : رسول محسنی منش
    ناشر : خیلی سبز
    قیمت : ۳۹۹,۲۰۰۴۹۹,۰۰۰ تومان
  • اگر به دنبال یک کتاب جامع برای ریاضیات تجربی هستید که ریاضیات دهم، یازدهم و دوازدهم را در برگرفته باشد. می‌توانید از کتاب «ریاضیات جامع کنکور تجربی از انتشارات خیلی سبز» یا « ریاضیات جامع کنکور تجربی از انتشارات مهر و ماه» استفاده کنید. (در مجله‌ی کتابچی به هردوی این کتاب‌ها پرداخته‌ایم) از بین این دو کتاب، از نظر من، ریاضی جامع مهر و ماه، نسبت به ریاضی جامع خیلی سبز، کتاب بهتر با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد است.