فصل ۱: اثر مرکب در عمل

این فصل با داستان معروف لاک پشت و خرگوش آغاز می­‌شود تا نشان دهد لازم نیست برای رسیدن به اهداف خود بهترین و باهوش‌ترین یا سریع‌ترین باشید و دیگران را در یک رقابت شکست دهید. شما پیروز می­‌شوید زیرا بلدید چطور از وقتتان به نحو احسن انتخاب کنید و به طور مداوم از عادات و روش‌های خوبی استفاده کنید که شما را به موفقیت برساند. به طور خلاصه، کتاب اثر مرکب راهنما و نشانگری جامع است که شاه کلید موفقیت را به شما می­‌دهد. دارن هاردی سپس حرف خود را با مثال پدرش، الگوی خود، که در دوران کودکی او، هر روز ساعت ۶ صبح ورزش می­‌کرد، ادامه می­‌دهد. او دارن را با این فلسفه بزرگ کرد: هیچ دلیل یا بهانه­‌ای وقتی که صحبت از رسیدن به هدفی منظم در میان است، وجود ندارد. این امر به داشتن درآمد دارن هاردی در سن ۲۴ سالگی بالغ بر مبلغی نزدیک ۱ میلیون دلار در سال کمک کرد.

این فصل را می‌توان در معادله زیر خلاصه کرد:

اقدامات یا تغییرات کوچک اما هوشمندانه + سازگاری + زمان = ایجاد تفاوت بنیادین و ریشه‌ای در زندگی.

در این فصل، ما همچنین با ۳ دوست روبرو هستیم، لری، اسکات و برد که انتخاب‌های مختلفی را در یک مقطع زمانی انجام می­‌دهند. لری هیچ تصمیم خاصی نمی‌­گیرد و زندگی خود را مثل همیشه پیش می­‌برد. اسکات تصمیم می­‌گیرد نه تنها ۳۰ دقیقه در روز را صرف یادگیری چیزی کند بلکه روزانه ۱۲۵ کالری کمتر بخورد. برد انتخاب‌های نادرستی می­‌کند و برعکس، روزانه ۱۲۵ کالری اضافی می‌­خورد. پس از ۱۰ ماه، هیچ تفاوت محسوسی بین ۴ فرد وجود ندارد. با این حال، به تدریج این تفاوت قابل مشاهده است و پس از ۳۱ ماه، برد دچار چاقی می­شود (۱۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌کند) در حالی که اسکات وزن کم کرده است (۱۵ کیلوگرم از دست داده است). علاوه بر این، اسکات در این بین درجه ترفیع دریافت کرده و رابطه معنادارتری با همسرش دارد، درست برعکس برد!

این جنبه دیگری از اثر مرکب را نشان می­‌دهد که «اثر موج‌دار» است. انتخاب‌هایی که در یک زمینه انجام می­دهیم (به عنوان مثال، بد غذا خوردن) بر سایر زمینه‌های زندگی ما اثر می‌گذارد (کندی ناشی از غذای ناخواسته = انرژی کمتر = تلاش کمتر و غیره) دشواری اثرات مرکب برای بسیاری از افراد این است که لازم است قبل از امید به دیدن نتایج، به طرز مداوم و کارآمد تلاش کنند. این موضوع مستلزم فراموش کردن ذهنیت «مایکروویوی» است که می‌خواهیم همه چیز را فوراً به دست آوریم. اثر مرکب یک واقعیت تغییرناپذیر است و همیشه در عمل است. این ما هستیم که می­‌توانیم آن را کنترل کنیم یا آن را نادیده بگیریم و عواقب منفی آن را متحمل شویم.

فصل ۲: انتخاب‌هایمان

همه ما یک شکل به این دنیا می‌آییم: برهنه، ترسیده و نادان. زندگی بعدی که داریم، جمع شدن انتخاب‌هایی است که انجام می­‌دهیم؛ بنابراین، چگونه می­‌توانیم آگاه شویم و انتخاب‌هایی انجام دهیم که زندگی‌مان را بهبود بخشد؟ اول از همه، شما باید درک کنید که این چیزهای کوچک در زندگی هستند که بیشترین آسیب را به ما وارد می­‌کنند، چیزهایی که ما بدون فکر کردن در مورد آن‌ها انجام می‌دهیم (به عنوان مثال، بدون فکر کردن آن پاکت چیپس را جلوی تلویزیون بخورید بدون اینکه گرسنه باشید، فقط قبل از اینکه بفهمیم تا آن لحظه، ما از نظر تغذیه سالم می­توانستیم یک روز عالی داشته باشیم). شما باید یاد بگیرید که قدرشناس باشید و از سرزنش دیگران خودداری کنید. اگر صد در صد مسئولیت هر آنچه در زندگی برای شما اتفاق می­افتد را بپذیرید، این قدرت را دارید و فقط خود شما هستید که می­توانید برای تغییر شرایط دنیای پیرامونتان، خود را تغییر دهید. دارن هاردی اعتقادی به خوش‌شانس بودن ندارد. از نظر وی، تفاوت بین ثروتمند شدن، خوشبختی و سلامتی در مقابل فقر، افسردگی و بیماری ناشی از انتخاب‌هایی است که در طول زندگی انجام می­دهی. این فرمول کامل شانس برای او است.

شانس = آمادگی (رشد شخصی) + نگرش (اعتقادات / طرز فکر) + فرصت (اتفاقات خوبی که پیش روی شما قرار می‌­گیرد) + اقدام (استفاده از فرصت)

سپس باید جنبه‌ای از زندگی خود را که می‌­خواهید تغییر دهید انتخاب کنید و توجه داشته باشید که هر عملی مربوط به این جنبه از زندگی شماست که می­‌خواهید آن را بهبود ببخشید (به عنوان مثال، برای کاهش وزن، یک دفترچه یادداشت غذایی تهیه کنید و هر آنچه را که می­‌خورید، یادداشت کنید). با استفاده از این سیستم، شما در مورد کارهای خوب کوچک و کارهای نه چندان خوبی که انجام می­دهید، بیشتر آگاه می­شوید. در واقع، شما می­‌توانید خود را تصحیح کنید (حتی خیلی کم) و اگر این کار را با ثبات انجام دهید، در نهایت متوجه نتایج خارق‌العاده‌ای خواهید شد (به عنوان مثال، تفاوت گلف بین بازیکن شماره ۱ و بازیکن شماره ۱۰ از نظر امتیاز گیری ۲.۷٪ است اما از نظر درآمد ۵ برابر بیشتر است: ۱۰ میلیون دلار در مقابل ۲ میلیون دلار) برای بهره‌مندی از مزایای اثر مرکب، لازم است بلافاصله اجرای این اقدامات کوچک را شروع کنید، زیرا اولین قدم همیشه دشوارترین است. فقط هدف این است که هر روز یک دهم ۱٪ عملکرد خود را بهبود ببخشید که نتیجه ترکیبی ۲۶٪ در طول یک سال است!

اثر مرکب

اثر مرکب

ناشر : آموخته
قیمت : ۱۴۲,۲۰۰۱۵۸,۰۰۰ تومان

فصل سوم: عادت‌ها

همه ما آمیزه و مجموعه‌ای از عادت‌هایمان هستیم. اکثر مردم زندگی خود را کنترل نمی­‌کنند، بلکه اجازه می­‌دهند، عادت‌هایشان آن‌ها را کنترل کند. در زندگی روزمره، درست است که برخی از عادات و روال‌های ناخودآگاه جنبه‌های مثبتی دارند، مانند صبحانه خوردن، رفتن به محل کار، مسواک زدن و غیره. این همان چیزی است که دارن هاردی آن‌ها را عادت‌های خوب می­‌نامد، آن‌هایی که ما را به سمت زندگی درست سوق می­‌دهند. علاوه بر این، تفاوت اساسی بین کسانی که در زندگی بیشتر موفق هستند با دیگران که زیاد در کارهای روزمره موفق نیستند، ریشه در عادت‌های خوب دارد. با تمرین و تکرار، همه رفتارها، خوب یا بد، با گذشت زمان رام و قابل کنترل می‌شوند؛ بنابراین این ما هستیم که باید آگاهانه تصمیم بگیریم عاداتی را که به ما آسیب می­‌رسانند، تغییر دهیم و عادت‌هایی که ما را به جلو سوق می­‌دهد، به کار بگیریم. این کار با یادگیری نحوه بیرون آمدن از دام تجربه لذت فوری و حس رضایت فوری آغاز می­شود. اگر به محض خوردن ساندویچ بیگ مک، دچار ایست قلبی می­‌شدیم، قطعاً هرگز ساندویچ دوم را نمی­‌خوردیم. به همین دلیل است که فرار از این دام حس رضایت فوری بسیار پیچیده است. لذت فوری که از کاری می­‌گیرید، بیشتر ناشی از افکار آگاهانه موجود در ذهن شما در مورد پیامدهای طولانی‌مدت این عادت‌های بد است.

برای خلاص شدن از شر این عادت‌های بد، «اراده» کافی نیست.

آنچه در اینجا عمل می­‌کند، استفاده از مفهوم چرایی قدرت است. انتخاب‌های خود را به آرزوها و آمال خود پیوند بزنید. اگر می‌خواهید عادت‌های جدیدی را بپذیرید، باید انگیزه‌ای خارق‌العاده پیدا کنید که اشتیاق شما را شعله‌ور می­‌کند و به مرور به استقامت شما دامن می­‌زند. یافتن این نوع «چرا»، دستیابی به «چرایی قدرت» شما نیاز به شناسایی ارزش‌های اصلی شخصیت شما دارد. انگیزه افراد شامل چیزی است که می­‌خواهند یا چیزی که دیگر نمی­‌خواهند. عشق و نفرت انگیزه‌های قدرتمندی هستند. شما باید آنچه را که باعث لغزشتان می­‌شود شناسایی کنید و آن را به یک یا چند احساس دیگر پیوند بزنید (مثال خوب در مورد نفرت: نفرت از بی‌عدالتی، نفرت از بیماری و غیره).

در مرحله بعدی، شما باید اهداف خود را به روشنی مشخص کنید تا اثر مرکب به نفع شما باشد و به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند. تعریف اهداف شما کارساز است زیرا باعث ایجاد تمرکز جدیدی در ذهن شما می­‌شود، درک شما از محیط پیرامونتان را تغییر می­‌دهد و به شما امکان می­‌دهد تمام فرصت‌های مربوط به هدف خود را شناسایی کنید. پس از تعیین این اهداف، مسئله این نیست که برای رسیدن به آن‌ها چه کاری باید انجام دهید، بلکه این است که باید به چه کسی تبدیل شوید و چگونه باید خود را متحول کنید؛ بنابراین باید تمام نگرش‌هایی را که مانع رسیدن شما به اهداف می­شوند و همچنین لیستی از نگرش‌هایی که به شما امکان می­‌دهد به آن‌ها برسید، شناسایی و لیست کنید. در زندگی‌تان باید به همچنین فرمولی دست پیدا کنید:

انتخاب (تصمیمات شما) + نگرش (اقدامات شما) + عادت (اقدامات مکرر شما) + ترکیب (با گذشت زمان) = هدف

برای از بین بردن عادت‌های بد خود، باید: عوامل محرک هر یک از این عادت‌ها را مشخص کنید. محیط خود را تمیز کنید (اگر اعتیاد به مشروبات الکلی دارید، برای مثال باید بطری‌های الکل را به طور منظم از خانه خود خارج کنید). این عادت‌ها را با عادت‌های مضر کمتری جایگزین کنید (به جای بستنی در آخر غذا برای سیر شدنتان، می‌توانید یک تکه شکلات تلخ بخورید). تغییرات افزایشی ایجاد کنید و آن‌ها را به آرامی انجام دهید. یا این تغییرات را به شدت انجام دهید. بهر حال، همه ما سیستم متفاوتی داریم و برخی افراد این روش را ترجیح می­دهند. بیاموزید که «عادات منفی» خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که همیشه کنترل خودتان را در دست دارید. به عنوان مثال اگر شما روزانه قهوه می‌نوشید، دارن هاردی پیشنهاد می­کند که ۳۰ روز متوالی بدون قهوه، زندگی‌تان را سپری کنید و بفهمید که آیا بدون این عادات منفی می‌توانید زنده بمانید یا خیر.

برای نهادینه کردن عادات خوب جدید خود، باید محیط خود را برای موفقیت فراهم کنید: اگر به یک باشگاه ورزشی واقع در ۵۰ کیلومتری خانه و محل کار خود بپیوندید، هرگز نمی‌روید. به جمع و تفریق فکر نکنید: به جای اینکه به خود بگویید، اگر رژیم دارید، «نمی‌توانم همبرگر بخورم»، باید با خود تکرار کنید «من می‌توانم سبزیجات بخارپز خوب را با انجیر تازه بخورم». مسئولیت خود را به صورت علنی نشان دهید: به دوستان، همکاران، خانواده خود اطلاع دهید که می­‌خواهید چه عادت‌های جدیدی را بپذیرید تا نگاه آن‌ها شما را ترغیب کند که نظم بیشتری داشته باشید. شخصی را پیدا کنید که با همان هدف مشترک و همسو باشد. در مورد عادت‌های جدید خود با دوستان / همکاران / و غیره یک چالش تنظیم کنید. جشن بگیرید: لذت‌های کمی به خود بدهید تا از ثمره تلاش خود برای دستیابی به این عادت‌های جدید لذت ببرید.

تغییر برای همه دشوار است و به همین دلیل اکثر مردم این کار را انجام نمی‌دهند. در عین حال، هیجان‌انگیز است زیرا می‌دانید که تعداد کمی از افراد قصد انجام این کار را دارند، یعنی تعداد کمی از افراد عادی و شما می‌خواهید بخشی از این افراد خارق‌العاده باشید؛ بنابراین، حتی اگر مشکل باشد، این کار را انجام دهید و جادوی اثر مرکب به شما پاداش می‌دهد. سرانجام، صبور باشید زیرا مدت‌ها طول کشید تا عادت‌های بد در شما از بین بروند و ارتباطات عصبی مربوط به آن قوی باشد. ایجاد عادت‌های جدید به زمان نیاز دارد اما صبور باشید و مدارا کنید. حتی اگر متزلزل شدید، خود را جمع و جور کنید، پایدار باشید و بابت این کار پاداش خواهید گرفت.

فصل چهارم: حرکت

دارن هاردی توضیح می‌دهد که دوست، همه‌ی افراد موفقی است که با آن‌ها آشنا هستیم مانند بیل گیتس، مایکل فلپس، استیو جابز و غیره. در واقع، اتخاذ تغییر خیلی آسان نیست، زیرا ما همیشه با برداشتن اولین قدم کوچک شروع می­‌کنیم، سپس یک‌بار این عمل بزرگ را انجام می­‌دهیم. پیشرفت زمان‌بر است اما هنگامی که این اقدامات کوچک به ما اجازه شکل‌گیری عادت جدیدی را می‌دهند، بیگ مو برای کمک به ما وجود دارد: موفقیت و نتایج درخشان ما نمایان می­‌شوند. این موضوع همچنین توضیح می­‌دهد که چرا افراد موفق حتی بیشتر و بیشتر موفق می­شوند، ثروتمندان ثروتمندتر می­شوند. اگر ما در مسیری قرار بگیریم که با عادات منفی هموار است، بالعکس این حرکت می‌تواند به ما آسیب برساند. دستورالعمل بیگ مو برای تبدیل شدن به دوست شما نیز چیست؟ انتخاب بر اساس اهداف و ارزش‌های اصلی خود. اتخاذ رفتارهای مثبت برای تحقق بخشیدن به این انتخاب‌ها. تکرار این اقدامات در مدت زمان طولانی به منظور ایجاد عادت‌های جدید. تنظیم زندگی روزمره مبتنی بر نظم و انضباط در زندگی روزمره خود. ثابت قدم ماندن برای مدت طولانی.

بسیاری از برنامه‌های خوب ما شکست می­‌خورند زیرا ما هیچ سیستم اجرایی نداریم. شما باید نگرش‌ها و اقدامات جدید خود را در برنامه‌های روزانه، ماهانه و سالانه خود بگنجانید تا بتواند تغییرات مثبتی ایجاد کند. روال عملی است که هر روز، با نظم و انضباط تکرار می‌کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم تا وقتی که در ناخودآگاه ما مانند مسواک زدن یا بستن کمربند ایمنی جا بیفتد. به همین ترتیب، برای دستیابی به اهداف جدید و پذیرش عادت‌های جدید، ایجاد روال‌های جدید مرتبط با اهداف خود ضروری است. دارن هاردی به ما توصیه می­‌کند که معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب و خوابیدن، برنامه‌های معمول داشته باشیم زیرا بین این دو، شرایط غیرمعمولی ایجاد می­‌شود. با این حال، وقتی روال خود را مشخص کردیم، باید بدون استثنا آن‌ها را اجرا کنیم. اگر در برهه‌ای از زمان تصور می‌­کنید که یکی از کارهای روزمره شما به اندازه قبل انرژی نمی‌دهد، نباید در تغییر آن تردید کنید و آن را تطبیق دهید.

همچنین، با برنامه‌ریزی برخی اقدامات روزمره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، ریتم خود را ایجاد کنید. هنگام انجام کارهای معمول، از نوعی تقویم برای بررسی عملکردهای معمول خود استفاده کنید. با این حال، مراقب باشید که زیاد از خودتان مطالبه نکنید (ایجاد روال معمول که شما باید ۲ ساعت در روز ۵ بار در هفته تمرین کنید وقتی که از یک وضعیت اولیه شروع می‌کنید که هیچ فعالیت بدنی ندارید!)، در غیر این صورت شما سرانجام ریتم خود را می­شکنید و برنامه خود را کاملاً رها خواهید کرد؛ اما ثبات به عنوان مهم‌ترین مسئله باقی می‌ماند زیرا شروع و سپس توقف و سپس شروع مجدد به انرژی فوق‌العاده‌ای نیاز دارد و شما را از اهداف خود دور و دورتر می­کند. پس از شروع، برای هیچ چیز در دنیا متوقف نشوید، مانند لاک‌پشتی باشید که با گذشت زمان و حرکت رو به جلو، زودتر از خرگوش به مقصد می‌­رسد.

فصل ۵: تأثیرات

فصل‌های قبلی به شما کمک کرده‌اند تا اهمیت هر یک از انتخاب‌های خود را دریابید، زیرا حتی بی‌اهمیت‌ترین موارد نیز، اگر یک بار به کار گرفته شوند، می­توانند تأثیر اساسی در زندگی شما داشته باشند. علاوه بر این، شما درک کرده‌اید که ۱۰۰٪ مسئول زندگی خود، انتخاب‌های خود و اقدامات ناشی از آن‌ها هستید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که این انتخاب‌ها، نگرش‌ها و عادت‌ها تحت تأثیر نیروهای بسیار قدرتمند خارجی است. بسیاری از ما از قدرت ظریف این نیروها بی‌اطلاع هستیم. اگر می­‌خواهید مسیر رو به پیشرفت خود را نسبت به اهداف خود حفظ کنید، باید این نیروها را درک کنید و یاد بگیرید که آن‌ها به شما کمک کنند، نه اینکه شما را از مسیر موفقیت دور کنند. همه ما تحت تأثیر ۳ نوع نیرو قرار داریم:

  • ورودی (آنچه ذهن شما را تغذیه می‌کند)
  • انجمن‌ها (افرادی که وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانید)
  • محیط

اگر می­‌خواهید مغز شما بهترین عملکرد را داشته باشد، باید کاملاً مراقب آنچه در آنجا قرار دارد، باشید. این مسئله دشوارتر است زیرا بیشتر اطلاعاتی که مغز ما جذب می‌کند ناخودآگاه است. هدف مغز این نیست که ما را خوشحال کند، تنها دستور کار آن بقای ما است. در حقیقت، دائماً به دنبال کوچک‌ترین نشانه کمبود و یا شوک عصبی است و وقتی مثلاً از تلویزیون یا رادیو به اخبار ناخوشایند گوش می­‌دهیم، مغز ما در آن اقیانوس منفی آکنده از ترس حرکت می­‌کند، از نگرانی تمام روز و شب را خودش در این افکار منفی غوطه‌ور می­کند؛ بنابراین، ما باید در مورد اطلاعاتی که می­خواهیم جذب کنیم فکر و عمل کنیم. برای انجام این کار، باید تماس خود را با رسانه‌ها به شدت محدود کنید و در معرض اطلاعات مثبت و الهام بخشی که باعث رشد شما می­شوند، قرار بگیرید.

از خودتان بپرسید که بیشتر وقت خود را با چه کسی می­گذرانید، زیرا آن‌ها تعیین می­‌کنند شخصیت شما چه شکلی است و به طور منظم در معرض کدام نگرش و نظر قرار می‌گیرید. تحقیقات دکتر دیوید مک کللند (روانشناس اجتماعی) از کالج هاروارد نشان داده است که «گروه مرجع» شما تا ۹۵٪ موفقیت و شکست شما در زندگی را تعیین می­‌کند. شما در واقع میانگین ۵ نفری هستید که بیشتر با آن‌ها در معاشرت هستید. آن‌ها چه کسانی هستند؟ آیا آن‌ها تأثیر مثبت یا منفی بر شما دارند؟ با توجه به پاسخ‌های خود به این سؤالات، باید این افراد را در کادرهای زیر قرار دهید.

  • جدا کردن: افرادی را که از تکامل و زندگی مثبت امتناع می­‌کنند، افرادی را که شما را پایین می‌­آورند شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که از آن‌ها جدا شوید و دیگر هرگز آن‌ها را نبینید.
  • انجمن محدود: این‌ها افرادی هستند که می‌توانید ۳ ساعت مستقیم با آن‌ها بگذرانید، اما نه ۳ روز. دیگران را می‌توانید ۳ دقیقه با آن‌ها سپری کنید، اما ۳ ساعت نه. اطمینان حاصل کنید که ۳ ساعت با دوستان ۳ دقیقه‌ای خود در معرض خطر تأثیر منفی نیستید.
  • ارتباط گسترده: همچنین می­بایست افرادی را شناسایی کنید که قبلاً عادت‌های مثبتی را که می‌خواهید به دست بیاورید شخصی‌سازی کرده و تا آنجا که ممکن است با آن‌ها وقت بگذارید.

راه دیگر برای تقویت تأثیرات مثبت در زندگی شما یافتن شریک زندگی با انگیزه خود برای ایجاد تغییرات مشابه در زندگی او است. همچنین سعی کنید مربی‌ای را پیدا کنید که با استفاده از این توصیه‌ها شما را راهنمایی کند و به شما کمک کند سریع‌تر به اهداف خود برسید، یا حتی در اطراف خود نوعی هیئت مشاوره با عزیزانتان ایجاد کنید که در زندگی خود به آنچه شما آرزو می­‌کنید رسیده‌اند. تا آنجا که به تأثیر محیط شما مربوط می‌شود، اطمینان حاصل کنید که شما می‌توانید اختلال اطراف خود، اعم از خارجی و درونی (اختلال روانی) را پیدا کنید. محیطی ایجاد کنید که از اهداف شما پشتیبانی کند و به یاد داشته باشید که آنچه را که فکر می‌کنید لیاقت آن را دارید در زندگی خواهید یافت.

فصل ششم: شتاب

این فصل لحظات حقیقی را که همه ما با آن روبرو هستیم برجسته می­‌کند و اینکه چگونه اثر مرکب می­‌تواند به عبور از موانع کمک کند تا ما را به موفقیت بیشتری برساند. هنگامی که با این شرایط روبرو می­‌شوید که مشکلات شما حتی غیر قابل تحمل به نظر می­‌رسد، به خود بگویید که سایر افراد در این دوره مشابه با همان چالش‌ها روبرو هستند و اگر پایداری نشان دهید، آن‌ها را پشت سر می­گذارید. در این لحظات است که بیشتر پیشرفت می‌کنید! در حقیقت، وقتی شرایط بهینه است و کارها آسان است، هیچ حواس‌پرتی و وسوسه‌ای وجود ندارد، شما به طور طبیعی در بهترین حالت عمل می‌کنید و اهداف خود را به راحتی دنبال می‌کنید، اما دیگران نیز چنین می­کنند. دقیقاً وقتی شرایط پیچیده می­شود، باید خوشحال شوید زیرا در نهایت فرصتی برای اثبات ارزش خود دارید، از خود قدیمی‌تان دور شوید تا کمی به خود آینده‌تان نزدیک شوید.

استفاده از نظم و انضباط عادات جدیدی که تصمیم گرفته‌اید اتخاذ کنید، بدون شک نتیجه‌ای مثمر ثمر در دستیابی به اهداف شما خواهد داشت؛ اما اگر می‌خواهید نتایج خود را تسریع کنید، بیش از حداکثر تعیین شده برای خود پیش بروید. حریف خود باشید، بیش از آنچه لازم است انجام دهید و دیگران را با تعجب غافلگیر کنید. اگر دقیقاً همان کاری را انجام دهید که دیگران انجام می‌دهند، نتیجه‌ای خواهید گرفت که همه می‌گیرند. شگفت‌آور و جسور باشید! یکی از راه‌های انجام این کار این است که از قبل بدانید که چه چیزی انتظار می‌رود یا مورد نیاز است و حتی با چیزهای به ظاهر ناچیز فراتر بروید (به عنوان مثال، شما در جایی دعوت شده‌اید و کد لباس نسبتاً غیررسمی است، سعی کنید بهترین لباستان را بپوشید)

نقد کتاب «اثر مرکب»

کتاب «اثر مرکب» کوتاه و آسان خوانده می­‌شود. این کتاب شامل درس‌ها و ایده‌های بسیار مفیدی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید تا موفق شوید، است. پدر دارن هاردی، شخصیت منظم و سخت‌کوشی که از همان کودکی اثر خود را بر دارن گذاشت و این موضوع به‌خوبی در این کتاب منعکس شده است. برای من، آخرین درسی که از اثر مرکب می­‌توان آموخت این است که وقتی همه چیز گفته و انجام شد، عملکردهای کوچکی است که با ممارست تکرار می­‌شوند و کیفیت زندگی ما را تعیین می­‌کنند. و چگونه برای موفقیت صحبت از کاهش وزن می‌شود؟! در حقیقت، اغلب، فقط تغییر یک وعده غذایی یا انجام حتی ۵ دقیقه مدیتیشن و یا تمرین روزانه، به طور منظم کافی است تا نتیجه‌ای فراتر از بزرگ‌ترین آرزوهای خود کسب کنید! به طور خلاصه، اثر مرکب به همان اندازه که برنامه‌ای برای موفقیت ارائه می­دهد در هر زمینه دیگر مانند کاهش وزن نیز راهکار ارائه می­دهد (اگر این هدف شما باشد). به من این امکان را داد که برای دستیابی به نتایج بسیار ساده بسیار موفقیت‌آمیز کلیدهای موفقیت را شناسایی و استفاده کنم: کم کردن ۲۰ کیلوگرم در ۴ ماه.

بنابراین اصل اصلی اثر مرکب این است که موفقیت یک ‌شبه اتفاق نمی‌افتد. تقریباً هر کسی می‌تواند به موفقیت بالایی دست یابد اگر اهدافش مشخص باشد و اگر در رسیدن به آن اهداف منظم باشد. این پیشرفت‌های بزرگ نیست که از ویژگی‌های بارز افراد موفق است بلکه تلاش مستمر و بی‌وقفه برای دستیابی به اهداف آن‌ها است. این توانایی آن‌ها برای ادامه دادن است که مانند دیگران تسلیم نمی­‌شوند و همین موضوع موفقیت نهایی را برای آن‌ها به ارمغان می­‌آورد. اگر کتاب‌های خودیاری زیادی خوانده باشید، در این کتاب چیز جدیدی نمی‌یافتید، اگر تمرکز بر اثر مرکب ایجاد کننده تلاش‌های کوچک شما نبود.

  • نقاط قوت اثر مرکب: اثر مرکب یک کتاب کوتاه و قابل فهم است. دارن هاردی اصول را خودش به کار برد و موفقیتش نشان می‌دهد که این اصول کار می‌خورد. اصل اثر مرکب به راحتی قابل درک است. نمونه‌های ذکر شده، گویا، مرتبط و تأثیرگذار هستند. برگه‌های چاپ شده در انتهای کتاب یا بارگیری آنلاین به‌صورت رایگان http://thecompoundeffect.com/resources.php موجود است.
  • نقاط ضعف اثر مرکب: اشاره‌های زیادی به زندگی شخصی دارن هاردی وجود دارد که به خصوص برای خوانندگان ما چندان مورد توجه نیست.  اصالت کمی دارد.

منبع: books-that-can-change-your-life.net

دسته بندی شده در: