پیش از اینکه رمان تاریخی را کنار بگذارید، در نظر داشته باشید که از مطالعه در مورد گذشته، چه چیزی را می‌توانید به دست آورید.

اوه. روی جلد آن کتاب، عکس زنی با یک لباس زیبا چاپ شده است. من واقعاً این نوع کتاب‌ها را نمی‌خوانم.

اگر هنگام برخورد با یک کتاب و عنوان ناشناس آن در کتاب‌فروشی به این موضوع فکر کرده‌اید، ممکن است رمانی که به خاطر جلدش از آن صرف‌نظر کرده و ازش گذر کرده‌اید، یک کتاب داستانی تاریخی باشد. قبل از اینکه آن را نادیده بگیرید، چند لحظه صبر کنید. اول از همه، نویسندگان به ندرت بر آنچه روی جلد کتاب آن‌ها چاپ می‌شود، کنترل و نظارت دارند. دوم اینکه، تصویر روی جلد کتاب اغلب به محتوای آن غیر مرتبط است. جلد کتابی با تصویر یک زن از پشت‌سر که در یک منظره‌ی نامشخص ایستاده، در حقیقت ممکن است بیانگر نمایی برای داستان شگفت‌انگیز یک روزنامه‌نگارِ زنِ شجاع باشد که با همینگوی ازدواج کرده و گزارشی در خصوص جنگ داخلی دهه‌ی ۱۹۳۰ اسپانیا تهیه کرده باشد.

داستان تاریخی شامل گوناگونی و تنوع بسیاری است؛ از گریز از تجمل‌گرایی گرفته تا آثاری که گذشته را به‌گونه‌ای بررسی می‌کند که زمان حال ما را دربر می‌گیرد. وقتی در عصر حاضر با پریشانی و آشفتگی مواجه می‌شویم، باید به دنبال درس‌ها و آموزه‌هایی باشیم که از آن‌ها عبرت گرفته شده؛ و یا گرفته نشده است. ادبیات داستانی تاریخی، خلأ موجود بین گذشته و زمان حال را پر می‌کند و به ما آینه‌ی عبرتی را می‌دهد که در آن بتوانیم خود را ببینیم و درک کنیم که ما متفاوت از افرادی نیستیم که پیش از ما زندگی کرده‌اند. در اینجا هشت دلیل وجود دارد تا رمانی را که عکس یک زن با یک لباس زیبا روی آن چاپ شده است، امتحان کنیم.

در مورد کسی که فکر می‌کردید همه چیز را درباره‌ی او می‌دانید، چیزهای جدیدی یاد بگیرید

ادبیات داستانی تاریخی همواره در حال تغییر و تحول است که این امر نشان‌دهنده‌ی ارزیابی مجدد ما از تاریخ است. در رمان‌هایی که چهل سال پیش چاپ شده‌اند، فردی مانند «آن بولین»، شخصیت محبوب و همیشگی طرفداران داستان تودور، فردی پرخاشگر و آتش به‌پاکن بود که یک ازدواج سلطنتی و دیرینه را بر هم زد. در دنیای امروز که هشتگ MeToo# ایجاد شده است، همان‌گونه که با مسائل سمی سیاست و زن‌گریزی که نقش مهمی را در زندگی آن بولین ایفا می‌کردند، دست و پنجه نرم می‌کنیم، این زن را از جنبه و دیدگاه متفاوتی می‌بینیم. او به مثابه یک زن باهوش اما فاقد قدرت است که پادشاه غارتگری به دنبال او می‌افتد؛ پادشاهی که تمام قدرت و توان خود را بر روی نیروهایش گذاشته تا او را اسیر کنند.

فردی را بشناسید که هیچ‌چیزی در مورد آن نمی‌دانستید

رمان‌نویسان داستان‌های تاریخی در حال گسترش افق‌های خود هستند. رمان‌های تاریخی امروزی دارای موضوعات و مسائل گسترده‌ای هستند، از سقوط یک سلسله‌ی امپراطوری گرفته که از دیدگاه ملکه‌ای بیان می‌شود که آن را نجات داده است تا تصمیم زنان ناشناسی که جاسوسی نازی‌ها را کردند، قهرمانان ناشناخته‌ای که در انقلاب فرانسه دست داشته‌اند و موارد دیگر در این رمان‌ها به چشم می‌خورد. رمانی را امتحان کنید که در مورد موضوع آن هیچ‌چیزی نمی‌دانید. ممکن است از چیزی که یاد می‌گیرید و متوجه می‌شوید، شگفت زده شوید.

جمع دوستانه‌ی کتاب‌خوانی خود را با یک عصر تاریخی تحت تأثیر قرار دهید

رمان‌های تاریخی با نشان دادن جزئیات آن دوران، مزیت‌های زیادی را به ارمغان می‌آورند. به جای صرف نوشیدنی‌ها و خوردن پنیر موجود در جلسه‌ی انجمن کتاب‌خوانی خود، آن را به سبک انتخابی خود مزین کنید. آیا در مورد شَنل می‌خوانید؟ گردنبند مرواریدی بپوشید و از پیش‌غذایی با طعم فرانسوی از افراد پذیرایی کنید. اجازه دهید تخیلات شما اوج بگیرند و انجمن کتاب‌خوانی را به یک مراسم و رویداد تبدیل کنید. اوه، فراموش نکنید که حتماً نویسنده‌ی کتاب را نیز دعوت کنید. بسیاری از ما با خوشحالی با گروه‌ها و انجمن‌های کتاب‌خوانی به صورت اسکایپ و فیس‌تایم در تماس خواهیم بود.

وقتی درمورد «حال» می‌آموزید، وارد گذشته شوید

رمان‌های تاریخی می‌توانند به ما نشان دهند که حتی چیزهای جزئی نیز با اهمیت بوده و چیزی که ما در مورد آن‌ها فکر می‌کنیم، اغلب انعکاسی در تاریخ دارند. خواندن رمانی که در مورد زمان گذشته است، نه تنها لذت‌بخش است، بلکه آگاه‌کننده نیز است. به محض اینکه متوجه می‌شوید که دختر همیلتون، در ملاقات با کسی که دوستش داشته، سختی زیادی را تحمل کرده است، احساس بهتری نسبت به دوری و نفرت بی‌کران خود از سایت‌های دوست‌یابی خواهید داشت. حتی مرفه‌ترین و نازپرورده‌ترین افراد نیز برای یافتن همدم مناسب خود، متحمل چالش‌هایی شده‌اند؛ و تصور کنید که در قرار ملاقات خود، در اولین گفتگو بر سر میز شام، این موضوع و حقیقت را مطرح کنید. فرد مورد علاقه‌ی شما چطور می‌تواند تحت تأثیر قرار نگیرد؟

دانش زنانی را که همیشه از زمان خود جلوتر بودند، تصدیق کنید

از آنجایی که بیشتر داستان‌ها توسط خوانندگان زن خوانده می‌شوند، تعجبی ندارد که تقریباً در تمامی رمان‌های تاریخی، زنان نقش‌های برجسته‌ای را ایفا می‌کنند. این زنان کار اشتباهی را انجام نداده و وقت خود را تلف نمی‌کنند. آن‌ها گروه‌های مقاومت را سازمان‌دهی کرده و سبک انقلابی را طراحی می‌کنند، بر امپراطوری‌ها حکمرانی می‌کنند، قانون‌شکنی کرده و قلب‌هایی را می‌شکنند. با وجود موانعی که زنان با آن مواجه هستند، بسیاری از افراد مسیرهای پیشرفتی را در کنار این زنان پیدا کرده و آنان را در این مسیر پیشرفت در هم شکسته و نابود کرده‌اند. این مسئله در این حقیقت روشن می‌شود که زنان واقعی در تاریخ، دوشیزه آستین نیستند که منتظر لرد و اربابی باشند، بلکه آن‌ها خودشان دست به کار شده و کارها را انجام می‌دهند.

با دختران بدجنس آشنا شوید!

چه کسی تا به حال به ذهنش خطور نکرده که کار اشتباه و خطرناکی را انجام دهد؟ خب، دنبال پاسخ نباشید. ادبیات داستانی تاریخی لذت گناه و قرارگیری به جای ملکه‌ای را به شما می‌بخشد که قتل‌عامی را به پا می‌کند، یا امپراطور غیرقابل اعتمادی که با دشمن همکاری می‌کند، یا شخصیت بانفوذ و تاجر بی‌رحمی که تمایل دارد اصول خود را به خاطر سود بیشتر زیر پا بگذارد. در رمان‌های تاریخی، زنان نه تنها کارها را به سرانجام می‌رسانند، بلکه گاهی اوقات برای انجام دادن آن، خوی بدجنس و شوم خود را نیز به نمایش می‌گذارند. اگرچه بدجنس بودن هیچ‌گاه خوب نیست، اما همیشه مطالعه‌ی کتابی در مورد آن سرگرم‌کننده است.

برنامه‌ی مطالعاتی خود را هیجان‌انگیزتر کنید.

داستان‌های درام و شورانگیز خانوادگی را دوست دارید؟ آیا عادت دارید که داستان‌های هیجان‌انگیز بخوانید؟ داستان‌های تاریخی نیز دارای چنین خصوصیت‌هایی هستند. رمان‌هایی که در مورد جنگ جهانی دوم هستند، مملو از حس تعلیق می‌باشند. رمان‌هایی با موضوع زنان سلطنتی، اشتیاق شما را برای لذت مفرط و رابطه‌ی جنسی خطرناک برطرف می‌کند. همه‌ی ما شیرینی‌های حلقه‌ای را دوست داریم، اما اگر تا آخر عمر خود هر روز صبح یک شیرینی حلقه‌ای بخوریم، در نهایت خسته می‌شویم؛ بنابراین کسل نباشید. مجبور نیستید که از خواندن و مطالعه‌ی ژانرهای مورد علاقه‌ی خود دست بکشید، فقط ریسک کنید و یک رمان تاریخی را در برنامه‌ی مطالعاتی خود جای دهید تا برنامه‌ی خود را هیجان‌انگیزتر کنید.

دسته بندی شده در: