امروزه تسلط داشتن بر زبان انگلیسی به امری حیاتی بدل شده است. با توجه به آن که در هر محیط تحصیلی و کاری ارتباط افراد مختلف در سطح بین‌المللی با زبان انگلیسی صورت می‌گیرد، دانستن این زبان حرف اول را می‌زند. در حال حاضر حتی در شرکت‌های داخلی نیز روزانه تعداد زیادی لغت و اصطلاح انگلیسی به کار می‌رود که هر فرد در آن محیط باید این لغات را بلد باشد. همچنین با توجه به اهمیت روزافزون بازارهای جهانی و ارزهای دیجیتال یادگیری زبان انگلیسی در حوزه‌ی کسب و کار بیش از پیش مهم شده است. در واقع دانستن زبان تخصصی حوزه‌ی کسب  و کار یک قابلیت برجسته است که می‌تواند به طور مستقیم بر موفقیت یک فرد در حوزه‌های تجاری تأثیر فراوانی بگذارد.

در میان مهارت‌های چهارگانه‌ی اصلی، سه مهارت مکالمه (speaking)، نوشتار (writing) و درست شنیدن و متوجه شدن (listening) اهمیت بیشتری دارند. همان طور که می‌دانید لازمه‌ی پیشرفت در این مهارت‌ها تمرین و تکرار در کنار مطالعه‌ی منابع مناسب است. کتاب‌های متعددی برای آموزش زبان انگلیسی مختص حوزه‌ی تجارت و کسب و کار وجود دارد. در این یادداشت به معرفی و بررسی دو نمونه از این کتاب‌ها یعنی کتاب business vocabulary in use از انتشارات کمبریج و کتاب market leader از انتشارات پیرسون که به کوشش انتشارات جنگل در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته پرداخته می‌شود. هردوی این کتاب‌ها منابع بسیار مناسبی برای گسترش دایره‌ی لغات تخصصی و یادگیری مهارت‌های لازم برای این حوزه هستند.

Vocabulary in Use Business 2nd Intermediate

Vocabulary in Use Business 2nd Intermediate

ناشر : جنگل
قیمت : ۲۸,۰۰۰۴۰,۰۰۰ تومان

بررسی دقیق کتاب‌های business vocabulary in use از انتشارات کمبریج

کتاب‌های business vocabulary in use از جمله کتب کاربردی انتشارات کمبریج است که در حوزه‌ی تجارت و کسب و کار در سه سطح مبتدی تا متوسط (elementary to pre-intermediate)، متوسط (intermediate) و پیشرفته (advanced) ارائه شده است. این کتاب‌ها با هدف آموزش واژگان مورد نیاز در محیط کار و حوزه‌های تجاری برای کسانی که می‌خواهند در یک محیط انگلیسی زبان کار کنند بسیار مفید هستند. این کتاب همچنین برای یادگیری زبان با هدف ارتباط برقرار کردن در محیط‌های کسب و کار نیز بسیار خوب است. یک ویژگی خوب کتاب business vocabulary in use آن است که می‌توان از آن به راحتی به صورت خودآموز بدون نیاز به کلاس درس و معلم زبان استفاده نمود. مباحث هر کتاب از این مجموعه به تعداد زیادی درس کوتاه دو صفحه‌ای تقسیم می‌شود. بیشتر درس‌ها به آموزش لغات پرداخته است ولی تعدادی درس در انتهای هر کتاب مختص آموزش مهارت‌های لازم در حوزه‌ی کسب و کار است. به عنوان مثال در کتاب سطح متوسط از این مجموعه ۲۰ درس آخر به آموزش مهارت‌هایی همچون ارائه دادن، جلسه، گفت‌وگوی تلفنی و مذاکره اختصاص یافته است.

ساختار درس‌ها به این صورت است که  در صفحه‌ی اول واژگان و اصطلاحات جدید و نکات مهم توضیح داده شده و در صفحه‌ی دوم تعدادی تمرین برای تثبیت آموزش ارائه شده در هر درس و بالا بردن مهارت‌های زبان‌آموزان قرار داده شده است. پاسخ این تمرین‌ها در انتهای کتاب نوشته شده است. البته تعدادی از این تمرین‌ها مختص مهارت‌های نوشتن و مکالمه هستند، که در این صورت پاسخ واحدی برای آن‌ها وجود ندارد. همچنین در انتهای کتاب یک ضمیمه شامل تمامی لغات جدید آموزش داده شده در کتاب به همراه نحوه‌ی تلفظ و شماره‌ی درسی که این لغت در آن ذکر شده است، قرار دارد.

بخش آخر هر درس یک تمرین نوشتاری یا مکالمه‌ای تحت عنوان «over to you» است. زبان‌آموزان می‌توانند هر آن چه در یم درس خوانده‌اند را به کمک این تمرین به صورت عملی استفاده کنند. در ضمیمه‌ی کتاب نمونه جواب‌های مناسب برای این تمرین‌ها قرار داده شده است. از آن جا که تعداد درس‌ها و موضوعات پوشش داده شده در هر کتاب این مجموعه زیاد است، بهتر است که زبان‌آموزانموضوع مد نظر خود را از فهرست این کتاب‌ها یافته و به مطالعه‌ی درس مربوطه بپردازند. معلمان زبان نیز می‌توانند دروس مرتبط‌تر به شرایط زبان‌آموزان خود را انتخاب کرده و در کلاس به بررسی آن‌ها بپردازند. یک ویژگی خوب دیگر کتاب‌های این مجموعه آن است که لغات و عبارات مهم متون کتاب به صورت بولد نوشته شده است تا توجه زبان‌آموزان به این لغات و عبارات بیشتر جلب شود.

بررسی دقیق کتاب‌های market leader از انتشارات پیرسون

مجموعه‌ی market leader شامل ۶ کتاب از سطح مبتدی (pre-intermediate – A1) تا پیشرفته (advanced – C2) است که توسط انتشارات پیرسون که یکی از برجسته‌ترین انتشارات کتب آموزش زبان انگلیسی در حوزه‌های مختلف و برای رده‌های سنی مختلف است، می‌شود. این مجموعه کتاب یکی از بهترین و کامل‌ترین منابع آموزشی موجود جهت یادگیری زبان انگلیسی به اهداف مرتبط با کسب و کار و تجارت است. به همین دلیل این  مجموعه کتاب می‌تواند به دانشجویان رشته‌هایی همچون مدیریت و بازاریابی و یا کسانی که در حوزه‌های مرتبط به کسب و کار و تجارت فعالیت می‌کنند، بسیار کمک کند.

در این مجموعه برای هر سطح دو کتاب ارائه شده است: یکی کتاب اصلی با عنوان Business English Course Book و دیگری کتاب تمرین با عنوان Business English Practice File. همچنین برای هر کتب هر سطح دو لوح فشرده، یکی برای کتاب آموزش و دیگری برای کتب کار، در نظر گرفته شده است چرا که یادگیری زبان انگلیسی بدون شنیدن مکالمات و موضوعات مختلف به زبان انگلیسی عملاً فایده‌ای ندارد. لازم به ذکر است که این مجموعه کتاب مشابه دیگر کتب انتشارات پیرسون بر پایه‌ی زبان انگلیسی رایج در انگلستان و با لهجه‌ی بریتیش (British) تألیف شده است.

مطالب هر کتاب از این مجموعه در چندین درس ارائه می‌شوند. در ابتدای هر کتاب آموزش یک فهرست مفصل قرار داده شده است که  برای هر درس از کتب این مجموعه موضوعات اساسی مطرح شده در بحث و گفت و گو (discussion)، متن‌ها (texts)، زبان کار (language work)، مهارت‌ها (skills) و مطالعه موردی (case study) ارائه شده در هر درس را می‌کند. به طور کلی هر درس از این مجموعه از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • مقدمه (starting up): در این بخش موضوعات گوناگون و البته مرتبط به موضوع اصلی درس مطرح شده است که زبان‌آموزان می‌توانند در موزد این موضوعات صحبت کرده و نظرات خود را بیان کنند.
  • واژگان (vocabulary): در این بخش تعداد مناسبی لغت، اصطلاح و عبارت کاربردی آموزش داده شده است. در این بخش تعدادی تمرین نیز از این لغات ارائه شده است تا زبان‌آموزان علاوه بر معنی و نحوه‌ی تلفظ کلمات، روش استفاده از آن‌ها در جمله و متن را نیز یاد بگیرند.
  • خواندن (reading): در این بخش یک یا چند متن کاملاً مرتبط به موضوع درس ارائه شده است تا زبان‌آموزان با خواندن این متن‌ها و پاسخ دادن به تمرینات مربوط به آن‌ها مهارت خواندن خود را تقویت کنند لازم به ذکر است که تمامی متن‌های کتب این مجموعه از financial times و یا دیگر مجلات، روزنامه‌ها و کتب موجود  در حوزه‌ی تجارت و کسب و کار انتخاب شده‌اند.
  • شنیدن (listening): در این بخش نیز زبان‌آموزان به مکالماتی که باز همگی مزتبط به موضوع اصلی درس هستند، گوش داده و به سؤالات مربوطه پاسخ می‌دهند. این بخش به شدت به بالا بردن مهارت listening کمک کرده و لذا اهمیت فراوانی دارد.
  • مرور زبانی (language review): در این بخش نکات گرامری درس توضیح داده شده و زبان‌آموزان با حل تمرینات این بخش می‌تواند آموخته‌های خود را با ساختاری صحیح در نوشتار یا صحبت کردن به کار ببرند.
  • مهارت‌ها (skills): در این بخش نیز یک مهارت مهم در حوزه‌ی کسب و کار به طور خاص بررسی شده و آموزش داده می‌شود. این مهارت‌ها شامل مذاکره، گفت و گوی تلفنی، ارائه دادن، معرفی کسب و کار خود، شرکت در بحث، آداب معاشرت در محیط‌های کاری، ارائه کردن یک محصول و … می‌شوند.
  • مطالعه موردی (case study): در این بخش موضوعات بحث شده در درس در چهارچوب یک مثال واقعی بررسی می‌گردد. این بخش یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی کتب این مجموعه است.

همچنین در کتب این مجموعه پس از اتمام هر سه درس یک بخش با عنوان کار کردن در فرهنگ‌های مختلف (working across cultures) وجود دارد که در این بخش به بررسی ارتباطات بین‌المللی و مشکلاتی که ممکن است زمان کار کردن با افراد و یا شرکت‌های کشورهای دیگر ممکن است پیش بیاید، پرداخته شده است. همچنین پس از اتمام هر سه درس یک بخش مروری بر درس‌ها (revision units) ارائه شده است که در آن مطالب سه درس قبلی به کمک تمرینات متنوع مرور می‌شود. نکته‌ی قابل توجه تمرینات مروری آن است که هم بر حسب شماره‌ی درس و هم بر حسب موضوع (واژگان، گرامر یا مهارت) دسته‌بندی شده‌اند که زبان‌آموزان بر حسب نیاز خود تمرینات مناسب را به راحتی پیدا کرده و حل نمایند. در انتهای هر کتاب آموزش نیز بخش‌های زیر قرار گرفته‌اند:

  • نمونه‌های نوشتاری (writing file): در این بخش نمونه‌های فراوانی از متون مرتبط به حوزه‌ی تجارت و کسب و کار شامل ایمیل‌های کاری، پروپوزال‌، نامه و گزارش‌های کاری، طرح سرمایه‌گذاری و … ارائه و بررسی شده است.
  • Activity file: در این بخش نمونه‌هایی برای بعضی از تمارین کتاب آموزش ارائه شده است.
  • مرجع دستور زبان (grammar reference): در این بخش تمامی قواعد و دستور زبان ارائه شده در کل کتاب نوشته شده است. قواعد مذکور در این بخش بر حسب شماره‌ی درس مربوطه دسته‌بندی شده‌اند.
  • متن فایل‌های صوتی (audio scripts): در این بخش متن تمامی فایل‌های صوتی موجود در کتاب ارائه شده است.
  • واژه‌نامه (glossary): در انتهای کتاب تمامی واژگان جدید آموزش داده شده در کتاب مشابه دیکشنری‌ها به همراه نحوه‌ی تلفظ و توضیح معنی و به ترتیب حروف الفبا نوشته شده است.

کتاب کارهای این مجموعه نیز برای بخش‌های مختلف هر درس تعدادی تمرین ارائه کرده‌اند. پاسخ تمرین‌های کتاب کار نیز در انتهای همان تاب نوشته شده است.

کلام آخر

با توجه به لزوم روزافزون دانستن زبان انگلیسی در حوزه‌ی تجارت و کسب و کار کتب آموزشی متعددی در این زمینه نیزدر درسترس قرار گرفته است. از بهترین‌ کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در حوزه‌ی کسب و کار می‌توان دو مجموعه کتب market leader از انتشارات پیرسون و کتب business vocabulary in use از انتشارات کمبریج را نام برد. هر دوی این مجموعه شامل با رائه‌ی کتب متعدد در سطوح مختلف قادرند به دانشجویان حوزه‌های تجاری و مدیریتی و یا کسانیکه در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند، در راستای ارتقای سطح زبان عمومی و تخصصی بسیار کمک کنند. لازم به ذکر است که بر خلاف کتب market leader که همه‌ی مهارت‌های لازم را به زبان‌آموزان یاد می‌دهد، کتب business vocabulary in use بیشتر به آموزش واژگان مهم  پرکاربرد در حوزه‌ی کسب و کار می‌پردازد.

دسته بندی شده در: