علی شیخ‌الاسلام، در سال ۱۳۳۳، پس از سفر شاه به آمریکا، به عنوان نماینده‌ی دانشجویان ایرانی در یک سخنرانی، پیشنهاد تاسیس دانشگاه ملّی را، به عنوان راهکاری  جهت جلوگیری از خروج جوانان از کشور برای ادامه‌ی تحصیل ارائه کرد. پس از اعلام موافقت شاه، تحقیقات گسترده‌ای پیرامون تاسیس این دانشگاه انجام شد و با بررسی کردن وضعیت دانشگاه‌های غیردولتی آمریکا و اروپا اقدامات اولیه جهت ساخت آن صورت گرفت. در نهایت، این دانشگاه با نام «دانشگاه ملّی ایران» و شعار «زندگی یعنی امید و حرکت» در تاریخ ۲۵ بهمن سال ۱۳۳۹ توسط شاه و فرح پهلوی افتتاح گردید. سپس در سال ۱۳۶۲، طبق مصوبات ستاد انقلاب فرهنگی، نام این دانشگاه از «دانشگاه ملّی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» تغییر یافت. این دانشگاه که از نظر جغرافیایی، در شمال غربی استان تهران واقع شده، مشتمل بر ۳ پردیس، ۲۰ دانشکده، ۱۱ پژوهشکده و ۹ مرکز تحقیقاتی است. رییس فعلی این دانشگاه، «دکتر سعدالله نصیری نصیری قیداری» است. وی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه شیراز است و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک از همین دانشگاه کسب کرده است.

جایگاه علمی دانشگاه در رتبه‌بندی‌های معتبر

بر اساس آخرین نتایج نظام رتبه‌بندی لایدن که در سال ۲۰۱۶ در هلند انجام شد، دانشگاه شهید بهشتی یکی از ۱۴ دانشگاه برتر کشور در میان ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان بود. در سال ۲۰۱۴ رتبه‌ی این دانشگاه ۶۶۸ و در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز، رتبه‌ی ۵۸۴ به آن تعلق گرفت. این میزان پیشرفت و ۸۴ پله رشد مثبت در طول یک سال، بالاترین میزان جهش علمی در دانشگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است. بر اساس نظام رتبه‌بندی QS (رتبه‌بندی دانشگاهی کیو اس، که هر ساله توسط شرکتی به نام Quacquarelli Symonds منتشر می‌شود) دانشگاه شهید بهشتی به طور متوالی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ توانست پس از دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، امیرکبیر و تهران، در جایگاه پنجم ملی قرار بگیرد.

ظرفیت پذیرش و رشته‌های دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی

دانشگاه شهید بهشتی برای اولین بار در مهر ۱۳۳۰، در رشته‌های معماری، شهرسازی و علوم بانک‌داری، پذیرش دانشجو انجام داد.  ظرفیت پذیرش تمامی دانشگاه‌ها، هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه‌های انتخاب رشته اعلام می‌شود.  دانشگاه شهید بهشتی، از معدود دانشگاه‌های کشور است که علاوه بر پذیرش دانشجویان در دوره‌ی روزانه، در دوره‌های پردیس خودگردان نیز اقدام به جذب دانشجو می‌کند. ظرفیت پذیرش تمامی رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی، طبق دفترچه‌ی انتخاب

 رشته‌ی سال ۱۴۰۰ در جدول زیر مشخص شده است:

پردیس‌های دانشگاه شهید بهشتی

۱- پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور واقع در تهرانپارس

۲- پردیس زیراب دانشگاه شهید بهشتی واقع در سوادکوه مازندران

۳- پردیس بین‌المللی اکباتان واقع در ساختمان اصلی دانشگاه

دانشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی

·    دانشکده‌های علوم انسانی

۱- دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی

۲- دانشکده‌ی الهیات و ادیان

۳- دانشکده‌ی حقوق

·    دانشکده‌های علوم اجتماعی و رفتاری

۴- دانشکده‌ی اقتصاد و علوم سیاسی

۵- دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری

۶- دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی

۷- دانشکده‌ی تربیت بدنی و علوم ورزش

·    دانشکده‌های علوم پایه

۸- دانشکده‌ی علوم و فناوری زیستی

۹- دانشکده‌ی علوم زمین

۱۰- دانشکده‌ی علوم ریاضی

۱۱- دانشکده‌ی فیزیک

۱۲- دانشکده‌ی علوم شیمی و نفت

·    دانشکده‌ی فنی مهندسی

۱۳- دانشکده‌ی معماری و شهرسازی

۱۴- دانشکده‌ی فناوری‌های نوین و مهندسی هوا فضا

۱۵- دانشکده‌ی مهندسی مکانیک و انرژی

۱۶- دانشکده‌ی مهندسی برق (الکترونیک- مخابرات)

۱۷- دانشکده‌ی مهندسی برق (کنترل- قدرت)

۱۸- دانشکده‌ی مهندسی و علوم کامپیوتر

۱۹- دانشکده‌ی مهندسی عمران، آب و محیط زیست

۲۰- دانشکده‌ی مهندسی هسته‌ای

پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی

۱- پژوهشکده‌ی لیزر و پلاسما

۲- پژوهشکده‌ی اعجاز قرآن

۳- پژوهشکده‌ی علوم شناختی و مغز

۴- پژوهشکده‌ی علوم محیطی

۵- پژوهشکده‌ی علوم و فناوری‌های پزشکی

۶- پژوهشکده‌ی فضاهای مجازی

۷- پژوهشکده‌ی گیاهان و مواد اولیه دارویی

۸- پژوهشکده‎ی مطالعات بنیادین علم و فناوری

۹- پژوهشکده‌ی شبکه برق

۱۰- پژوهشکده‌ی خانواده

۱۱- پژوهشکده‌ی مطالعات منطقه‌ای

مراکز تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی

۱- مرکز کرسی حقوق بشر،صلح و دموکراسی

۲- مرکز اسناد و تحقیقات

۳- مرکز تحقیقات شناسایی و آنالیز مواد شیمیایی

۴- مرکز رشد واحدهای فناوری

۵- مرکز تحقیقات وقف

۶- مرکز سنجش از دور  و  GIS

7- مرکز تحقیقات اسلامی

۸- مرکز استحصال آب از منابع آب غیر متعارف

۹- مرکز تحقیقات پروتئی

دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه شهید بهشتی

  • محمدجواد آذری جهرمی، سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و در دولت دوازدهم نیز در سمت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کرد. او فارغ‌التحصیل مهندسی برق از پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور است.
  • معصومه ابتکار که در دولت‌های هفتم، هشتم و یازدهم، در سمت معاون رئیس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت داشت نیز، فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی است.
  • علیرضا دبیر، قهرمان سابق جهان و المپیک و کشتی‌گیر آزادکار و علیرضا قربانی از خوانندگان مطرح کشور که در حوزه‌ی موسیقی سنتی فعالیت می‌کند، از دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

امکانات دانشگاه شهید بهشتی

·    دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی تهران

یکی از امکانات بسیار خوب این دانشگاه، برگزاری دوره‌های مجازی در برخی از رشته‌ها است. این دوره‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی که یکی از از معتبرترین دوره‌ها در سطح ایران و خاورمیانه شناخته می‌شوند برای افرادی که علاقمند به تحصیل هستند، اما شاغل هستند و یا وقت کافی برای شرکت در کلاس‌های حضوری دانشگاه را ندارند، بهترین گزینه است. این دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد برگزار می‌گردد و در رشته‌های مهندسی معماری کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر، مدیریت فناوری اطلاعات، حسابداری و علوم کامپیوتر پذیرش دانشجو انجام می‌دهد. حداکثر رتبه‌ی لازم برای پذیرفته‌شدن در این دانشگاه بر اساس آمار و ارقام سال‌های گذشته، رتبه‌ی ۱۵۰ در آزمون کارشناسی ارشد است.

  • کادر علمی پژوهشی

کادر علمی و پژوهشی این دانشگاه، از نظر سابقه علمی و تعدد فعالیت‌های پژوهشی در سطح کشور، رتبه ای ممتاز را به خود اختصاص داده‌اند.

  • امکانات خوابگاهی

جهت سهولت در رفت و آمد و وضعیت زندگی دانشجویان شهرستانی و غیر بومی، خوابگاه‌های دانشجویی به این دانشجویان تعلق می‌گیرد.

دسته بندی شده در: