بر کسی پوشیده نیست که کتب درسی برای یادگیری کامل مباحث دروس به خصوص دروس اختصاصی و به خصوص در پایه‌های دوره‌ی متوسطه کافی نیستند. از این رو هر ساله تقریباً تمامی دانش‌آموزان سراسر کشور از کتب کمک آموزشی متنوعی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، استفاده می‌نمایند. در حال حاضر در ایران چندین انتشارات کتب کمک آموزشی مشغول به کار هستند و هر ساله کتب متنوعی برای دانش‌آموزان تمامی پایه‌ها از پیش‌دبستان گرفته تا پایه‌ی دوازدهم به چاپ می‌رسانند. دانش‌آموزان برای خرید کتاب کمک آموزشی مربوط به یک درس خاص باید دید خوبی به کتاب‌های موجود در بازار برای این درس داشته باشند، تا بتوانند مناسب‌ترین کتاب را انتخاب کرده و خریداری نمایند. دستیابی به چنین دیدی از طریق خرید حضوری مستلزم گذاشتن زمان و انرژی بسیار است. به همین دلیل است که همان طور که احتمالاً می‌دانید امروزه محبوب‌ترین روش برای خرید کتب کمک درسی، خرید به صورت آنلاین است. دانش‌آموزان می‌توانند طیف گسترده‌ای از کتاب‌های کمک آموزشی مختلف را در سایت‌های مختلف مشاهده نموده و از میان آن‌ها کتاب مد نظر خود را انتخاب کرده و به صورت آنلاین خریداری نمایند. همان طور که انتظار می‌رود سایت‌های مختلفی برای خرید کتب کمک درسی موجود است. هر کدام از این سایت‌ها خدمات خاصی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند و مزیت‌های مخصوص به خود را دارند. در این متن ۱۰ سایت‌ مختلف خرید کتاب کمک‌درسی بررسی شده است تا دانش‌آموزان بتوانند سایتی که بیشتر مد نظرشان است را راحت‌تر انتخاب کنند و خرید کتاب بهتری داشته باشند.

مزایای خرید آنلاین کتاب کمک‌درسی

با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، مردم همگی به سوی خرید آنلاین پیش رفته‌اند. در حال حاضر شاید بزرگ‌ترین مزیت خرید آنلاین کتاب کمک‌درسی عدم رو در رویی با افراد دیگر و به تبع آن احتمال نزدیک به صفر ابتلا به ویروس کرونا است. این امر البته تنها مزیت خرید آنلاین نیست. تنوع بسیار بالای کتب در سایت‌ها نیز دیگر مزیت خرید آنلاین کتب کمک آموزشی است. دانش‌آموزان با کمک سایت‌های مختلف می‌توانند طیف وسیعی از کتب کمک آموزشی را بررسی کرده و بهترین کتاب را از میان آن‌ها انتخاب کنند. این در حالی است که در صورت خرید حضوری از کتاب‌فروشی‌ها انتخاب‌ها معمولاً برای هر درس و هر پایه به تنها چند کتاب محدود می‌شود. از طرف دیگر در بسیاری از سایت‌های خرید کتب کمک آموزشی توضیحاتی در مورد کلیت و محتوای هر کتاب ارائه می‌شود که می‌تواند بسیار به دانش‌آموزان در انتخاب بهترین کتاب کمک کند. همچنین دسته‌بندی منسجم ارائه شده برای کتاب‌ها در سایت‌های خرید کتب کمک آموزشی نیز بسیار کمک‌کننده است. یک مزیت دیگر خرید آنلاین کتب کمک درسی آن است که کتاب‌های خریداری شده مستقیماً به منزل دانش‌آموزان ارسال می‌گردد و دیگر نیازی نیست دانش‌آموزان یا والدین آن‌ها وقت و یا انرژی خود را برای رفتن به کتاب‌فروشی‌ها بگذارند. آخرین مزیت که اتفاقاً اهمیت بسیار بالایی دارد، تخفیف‌هایی است که سایت‌های فروش کتاب به مشتریانشان ارائه می‌دهند. سالانه دنش‌آموزان باید مبالغ قابل توجهی را برای خریداری کتب کمک آموزشی خود در نظر بگیرند. این گونه تخفیف‌ها با توجه به رقم بالای قیمت کتاب‌ها می‌تواند سود بسیاری برای خریداران این کتب به همراه داشته باشد. همچنین نباید فراموش کرد که  بعضی از سایت‌ها خدماتی همچون تحویل رایگان کتب را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

معرفی و بررسی بهترین سایت‌های خرید کتاب کمک‌درسی

تعدادی از بهترین و پربازدیدترین سایت‌های خرید کتب کمک آموزشی به صورت زیر هستند:

  • بانک کتاب کنکور: در این سایت کتاب‌های کنکوری و دیگر کتب کمک آموزشی از هم تفکیک  شده‌اند. این سایت همچنین امکان جستجو میان کتب مختلف با اعمال فیلترهای متنوعی همچون انتشارات، نویسنده، پایه‌ی تحصیلی، رشته‌ی تحصیلی، عنوان درس، نوع کتاب و سطح دشواری کتاب را به خریداران می‌دهد. تخفیف‌های ارائه شده در این سایت و امکان ارسال رایگان آن از دلایل محبوبیت این سایت است.
  • کتابچی: در ابتدا باید متذکر شد که این سایت مختص کتب کمک آموزشی نیست ولی دسته‌بندی هوشمندانه‌ای برای کتب کمک آموزشی در این سایت در نظر گرفته شده است. در این سایت خریداران می‌توانند بر اساس انتشارات، پایه‌ی تحصیلی، رشته‌ی تحصیلی و عنوان درس کتب کمک آموزشی موجود را جستجو نمایند. این سایت همچنین تخفیف‌های مناسبی برای کتب مختلف در نظر گرفته است. در این سایت برای عموم کتب کمک آموزشی توضیحاتی ارائه شده  است که به کلیت محتوای هر کتاب را به اختصار توضیح می‌دهد. خریداران به  کمک  این توضیحات می‌توانند به سادگی کتاب مد نظر خود را انتخاب کرده و خریداری نمایند.
  • بانک کتاب گیتامهر: این سایت نیز مختص کتب کمک درسی نیست ولی دانش‌آموزان می‌توانند از بخش مربوط به کتب کمک درسی آن به راحتی استفاده نمایند. در این سایت نیز مشابه دو سایت بالا می‌توان از فیلترهایی همچون پایه‌ی تحصیلی، مقطع تحصیلی، انتشارات و رشته‌ی تحصیلی برای جستجوی کتاب‌ها استفاده نمود. این سایت همچنین جستجو بر اساس فیلترهای محدوده‌ی قیمت، قطع کتاب و داشتن یا نداشتن دی وی دی را نیز میسر ساخته است.
  • بانک کتاب نارنجی: این سایت نیز کتب کمک آموزشی متنوعی را با قیمت‌هایی رقابتی عرضه می‌کند. جزئیات هر محصول نیز به اختصار در این سایت نوشته شده است. فیلترهای ارائه شده در این سایت نیز پایه‌ی تحصیلی، انتشارات و نوع کتاب هستند.
  • شهر کتاب آنلاین: این سایت علاوه بر کتب کمک درس محصولات فرهنگی متفاوتی نیز ارائه می‌کند. در این سایت کتب کمک درسی انتشارات بین‌المللی گاج، مهر و ماه و مبتکران موجود است و دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس پایه و رشته‌ی خود کتاب‌های موجود را مشاهده نمایند. این سایت امکان ارسال رایگان برای خریدهای بالاتر از یک مبلغ مشخص (۳۰۰ هزار تومان) در تهران را ارائه می‌کند.
  • بانک کتاب پایتخت: این سایت نیز امکاناتی همچون فیلترهای متنوع جستجوی کتاب، ارسال رایگان کتب در تهران در همان روز خرید و مطالب خواندنی بسیار آموزنده ارائه کرده است تا فرایند خرید کتاب برای دانش‌آموزان تا حد ممکن آسان گردد.
  • فروشگاه اینترنتی گاج مارکت: انتشارات بین‌امللی گاج به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین انتشارات کتب کمک آموزشی این سایت را برای ارائه‌ی کتب گاج در سر تا سر کشور ارائه نمود. امروزه در این سایت نه تنها کتب کمک درسی انتشارات گاج، بلکه کتب انتشارات دیگر، کتب عمومی، کتب خارجی، کتب دانشگاهی و حتی لوازم‌التحریر به فروش می‌رسد. در این سایت نیز امکان جستجوی کتاب از طریق فیلترهایی چون انتشارات، پایه و رشته‌ی تحصیلی، نوع کتاب، سال چاپ، نویسنده، نام سری کتاب و … وجود دارد. این سایت نیز برای خریدهای بیش از ۳۵۰ هزار تومان ارسال رایگان دارد.
  • بانک کتاب مارکا: فیلترهای جستجوی این سایت نیز کاملاً مشابه فیلترهای موجود در سایت فروشگاه اینترنتی گاج مارکت هستند. این سایت همچنین علاوه بر کتب کمک درسی کتب دانشگاهی و کتب یادگیری زبان‌های خارجی را نیز عرضه می‌کند. ارسال کتاب در این سایت نسبتاً سریع و برای مبالغ بالاتر از ۱۸۰ هزار تومان رایگان است.
  • تلکتاب: این سایت توسط مجموعه کتاب فروشی تلکتاب واقع در انقلاب به راه افتاده است که از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌ها هستند. این سایت یکی از کامل‌ترین آرشیوهای کتب کمک درسی، کتب و نرم‌افزارهای دانشگاهی، کتب عمومی و کتاب آموزش زبان‌های خارجی را دارد. این مجموعه امکان خرید تلفنی را نیز به خریداران می‌دهند اما در صورتی که کتاب‌ها از این سایت خریداری شود، خرید دانش‌آموزان مشمول ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان در تهران می‌گردد. ارسال در تهران و شهرستان همچنین به ترتیب برای مبالغ بالای ۱۵۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان رایگان می‌شود.
  • کتاب کانون: در این سایت تمامی کتب انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی برای خرید موجود است. بر خلاف دیگر سایت‌های معرفی شده که کتب انتشارات متنوع را به فرش می‌رسانند، این سایت کتب کمک آموزشی انتشارات دیگر (به جز انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی) را ارائه نمی‌کند. در این سایت ابتدا باید پایه و رشته‌ی مد نظر را انتخاب نموده و سپس می‌توان بر اساس نوع کتاب و عنوان درس کتاب مدنظر را انتخاب نمود. یک ویژگی بسیار خوب این کتاب آن است که دانش‌آموزان می‌توانند یک فصل از کتاب را جهت آشنایی با آن دانلود کرده و در صورت مناسب بودن آن بخش، کل کتاب را خریدری نمایند. در این سایت علاوه بر کتب چاپ شده‌ی در دسترس دانش‌آموزان برای هر درس از هر پایه کتب در حال چاپ نیز نشان داده شده‌اند.
  • بیستک: این سایت نیز از قدیمی‌ترین سایت‌های فروش کتاب است که علاوه بر کتب درسی کتب متنوع دیگری را نیز عرضه می‌کند. در این سایت نیز دانش‌آموزان می‌توانند کتب مد نظر خود را به کمک فیلترهای جستجوی مختلف پیدا کرده و آن‌ها را با بهترین قیمت‌ها خریداری نمایند.

برخی از سایت‌های فوق مانند سایت کتابچی علاوه بر امکان خرید کتب مختلف، یک وبلاگ حرفه‌ای نیز ارائه کرده‌اند که در آن مطالب متنوعی در راستای معرفی منابع مختلف و یا مشاوره دادن به دانش‌آموزان در حوزه‌های درسی گوناگون قرار داده شده است. مطالعه‌ی مطالب ارائه شده د این وبلاگ‌ها عموماً برای دانش‌آموزان بسیار مفید است.

کلام  آخر و جمع‌بندی

امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا و تسهیل فرایند خرید کتاب از سایت‌های معتبر، بسیاری از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند کتب کمک درسی خود را به صورت آنلاین خریداری نمایند. ارسال کتب به منزل، تخفیف‌های مختلف، تنوع بالای کتب موجود در سایت‌ها و توضیحات کاربردی که برای هر محصول در سایت‌های خرید کتب کمک آموزشی ارائه شده است، از مهم‌ترین مزایای خرید کردن از این گونه سایت‌ها به جای خرید کردن حضوری از کتاب‌فروشی‌ها است. در این متن، تعدادی از بهترین و محبوب‌ترین سایت‌های خرید کتب کمک درسی معرفی و بررسی شده است. دانش‌آموزان به کمک این سایت‌ها می‌توانند بهترین منابع کمک آموزشی مختص خود را یافته و آن‌ها را با نازل‌ترین قیمت‌ها و بهترین شرایط خریداری نمایند.

دسته بندی شده در: