کتاب‌های درسی دوره دوم توسطه، در سال‌های اخیر با تحولات بنیادی و شگرفی همراه بوده‌اند. این تغییر و تحولات، به گونه‌ای بوده که از اهمیت فراوان قواعد و نکات عجیب و غریب آن، مانند مبحث اعلال و مضاعف کاسته شده است. مولفان کتاب‌های درسی، بیشتر به سمت اصول صحیح ترجمه، درک مطلب و لغات پرکاربرد روی آورده‌اند و با توجه به این رویکرد، در امتحانات نهایی و کنکور سراسری نیز، سوالات مبحث ترجمه، مفاهیم و درک مطلب، سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. لذا با بررسی کنکورهای عمومی سال‌های اخیر، شاهد این هستیم که سبک سوالات و شیوه‌ی طراحی تست‌های درس عربی، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده است. دکتر ایاد فیلی، که از دبیران باسواد و باتجربه‌ی درس عربی است، در ارتباط با روش مطالعه‌ی صحیح درس عربی، یک روش چهار مرحله‌ای پیشنهاد کرده‌اند و دانش‌آموزان می‌توانند جهت حصول نتیجه‌ی بهتر و مطلوب‌تر، از این روش که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، استفاده کنند.

روش چهار مرحله‌ای برای یادگیری بهتر درس عربی و تسلط بر تمام مباحث آن

مرحله اول

در این مرحله، یادگیری و آموختن اصول و قواعد کلی انجام می‌شود و با استفاده از درس‌نامه‌ی مرتبط با هر درس، چارچوب آن درس تعیین شده و مرحله‌ی اول به طور کامل به پایان می‌رسد.

مرحله دوم

این مرحله، نقشی اساس، مهم و حیاتی دارد؛ چرا که در این مرحله، دانش‌آموز با حل تمرین‌ها و تست‌های مرتبط با آن درس، آموخته‌‌هایش را تثبیت می‌کند. با انجام این مرحله، دانش‌آموز درک بهتری از درس و نکات آن خواهد داشت و خیالش آسوده خواهد بود که به اندازه‌ی کافی، تست‌های استاندارد و مناسب را در ارتباط با آن درس، حل کرده است. در حقیقت در این مرحله، دانش‌آموز با نحوه‌ی طراحی و نگارش تست‌ها آشنا می‌شود و می‌تواند با توجه به شیوه‌ی طراحی سوالات و بررسی نکات مهم و تست‌خیز، روش مطالعه و تمرکز بر مطالب مهم را فرا می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که دانش‌آموزان در این مرحله، نباید به خواندن قواعد و فرمول‌ها بدون حل تست اکتفا کنند، چرا که مطالعه‌ی بدون حل تمرین، کارساز و مفید نیست.

مرحله سوم

پس از تکمیل مراحل ۱ و ۲ و حل تمارین و تست‌های موضوعی و درس به درس، نوبت بازآموزی و دوره کردن دروس فرا می‌رسد. به عبارتی دانش‌آموز باید پس از مطالعه‌ی چند درس، به حل آزمون‌های ترکیبی رجوع کند که در آن، از چندین مبحث به صورت ترکیبی، تست طراحی شده است. پیشنهاد می‌شود که در این مرحله، از خلاصه‌ها و نمودارهای هر درس جهت مرور و بازیابی مباحث استفاده کنید. حل آزمون‌های ترکیبی، به دانش‌آموزان کمک می‌کند که مطالب آموخته شده را به شکل منظم‌تر و منسجم‌تری در ذهن خود طبقه‌بندی کنند و با این کار، فهم کامل‌تری از دروس صورت می‌گیرد و مطالب در ذهن ماندگارتر می‌شوند. «فهمیدن کامل محتوای درس» در این مرحله اتفاق می‌افتد.

مرحله چهارم

این مرحله را می‌توان با عنوان «سرعت عمل و ابتکار» نام‌گذاری کرد. رسیدن به هدف نهایی دانش‌آموزان که همان موفقیت در کنکور سراسری است،  با ممارست، تمرین و تکرار فراوان صورت می‌گیرد؛ همان‌طور که حکیمان بزرگ از قدیم گفته‌اند: «الدرسُ حَرفٌ و التکرار ألفٌ: درس یک‌بار، تکرار هزاربار.» یعنی نمی‌توان بدون تکرار و حل تست‌های فراوان، سرعت عمل و قدرت ابتکار و نتیجه‌گیری را به دست آورد.

این روش چهار مرحله‌ای در کتاب عربی جامع نشر الگو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. جهت آشنایی بیشتر با این کتاب، با ما همراه باشید.

شماری از ویژگی‌های کلی کتاب عربی جامع از انتشارات نشر الگو

  • این کتاب، توسط آقای دکتر ایاد فیلی تالیف شده و با همکاری انتشارات نشر الگو به چاپ رسیده است.
  • تمامی مباحث کتاب‌های عربی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم مطابق با ترتیب فصول در کتاب‌های درسی، در این کتاب به طور کامل بررسی شده است.
  • این کتاب، مشتمل بر ۵۱۲ صفحه است که شامل درسنامه‌های آموزشی، پرسش‌های چهار گزینه‌ای، آزمون‌های تستی و پاسخ‌نامه‌ی کاملاً تشریحی است. است و برای تمامی دروس هر سه پایه، تست‌های مناسب، استاندارد و متنوعی جهت یادگیری بهتر و بیشتر دانش‌آموزان طراحی شده است. تعداد کل تست‌های این کتاب، ۲۵۰۰ تست است که در جدول زیر تعداد تست‌های مربوط به هر درس را به تفکیک مشخص کرده‌ایم.

بررسی کامل کتاب عربی جامع از انتشارات نشر الگو

کتاب عربی جامع نشر الگو از ۳ بخش عربی دهم، عربی یازدهم و عربی دوازدهم و از ۶ فصل «عربی ۱»، «عربی ۲»، «عربی ۳»، «آزمون‌های جامع»، «پیوست‌ها» و «پاسخنامه‌‌ی تشریحی تمرین‌ها و پرسش‌های چهار گزینه‌ای» تشکیل شده است. چیدمان مطالب نیز بدین صورت است که بعد از مقدمات ساده (یادآوری مباحث عربی سال‌های گذشته)، درس اول عربی دهم شروع می‌شود و به درس آخر کتاب عربی دوازدهم ختم می‌شود. این کتاب، همان‌طور که از نامش پیداست،  جامع، کامل و در چارچوب رویکرد جدید کتاب‌های درسی است و تمامی مطالب مورد نیاز یک دانش‌آموز یا داوطلب کنکور را پوشش می‌دهد و خواننده را از مراجعه به منابع دیگر بی‌نیاز می‌کند. هر یک از دروس این کتاب، از چند بخش مختلف تشکیل شده است. در ابتدای هر درس، درسنامه‌ی مفصلی به همراه تمرین‌های تشریحی و تست‌های آموزشی حل شده ارائه می‌شود. سپس تست‌های تالیفی متنوع، فراوان و ابتکاری، که در سه بخش لغات، ترجمه و قواعد طبقه‌بندی شده‌اند، قرار گرفته است. پاسخ تمامی این تمارین تشریحی و تست‌ها، در انتهای کتاب ارائه شده است. در پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، علاوه بر تحلیل دقیق تست‌ها، تک تک گزینه‌ها نیز به طور کامل بررسی شده‌اند. جهت جمع‌بندی و مرور مباحث، در انتهای فصول ۱ و ۲ و ۳، چند آزمون جامع به سبک کنکور سراسری طراحی شده و سوالات عربی کنکورهای داخل و خارج از کشور سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، در گروه‌های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان نیز در فصل ۴ قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های جذاب این کتاب، این است که علاوه بر پوشش کامل عربی هر سه پایه، در قسمت پیوست‌ها، فصل جداگانه‌ای نیز به تشریح مباحثی همچون «اصول و فنون ترجمه، لغات و اصطلاحات مهم، متضاد و مترادف‌های کتاب‌های درسی، جمع‌های مکسر و همچنین شگردهای تسلط بر درک مطلب» اختصاص داده شده است.

خرید کتاب عربی جامع از انتشارات نشر الگو به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

تمامی دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم که به دنبال منبعی هستند که بتوانند درس عربی را به طور کامل بیاموزند و با حل تمارین و تست‌های متنوع و فراوان تالیفی و تستی، تسلط خود را در این درس به حداکثر برسانند، می‌توانند از محتوای ارزشمند ارائه شده در این کتاب، نهایت استفاده را ببرند.

جمع‌بندی

مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب را می‌توان در ۸ عنوان خلاصه کرد:

  1. درسنامه‌های کامل، جامع و منظم به همراه مثال‌های و تمرین‌های متنوع
  2. جمع‌بندی هر درس در انتهای آن.
  3. پرسش‌های چهار گزینه‌ای مفهومی با دسته‌بندی موضوعی در هر درس
  4. آزمون‌های پایه‌ای و جامع به سبک سوالات کنکور سراسری
  5. پوشش کامل آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته
  6. لغت‌نامه‌ی طلایی به همراه کلمات مترادف و متضاد
  7. اصول و فنون تسلط بر درک مطلب و تحلیل صرفی
  8. پاسخنامه‌ی کاملاً تشریحی.