یادگیری زبان انگلیسی در دنیای مدرن امروزی به یک نیاز اساسی تبدیل شده است. کاربرد زبان انگلیسی در تک تک ابعاد تحصیلی، کاری،تفریحی، ارتباطی و … زندگی افراد غیر قابل انکار است و همین کاربرد فراوان است که باعث شده است امروزه مردم کشورمان در هر سنی به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌های خود در این زمینه باشند. یادگیری هر زبانی مستلزم کسب چهار مهارت شنیداری (Listening)، گفتاری (speaking)، نوشتاری (writing) و درک مطلب (reading) است. هر چه توانایی یک فرد در چهار مهارت یاد شده بیشتر باشد، تسلط بیشتری بر زبان انگلیسی داشته و به تبع آن قادر است نمره‌ی بالاتری در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل بگیرد. برای تقویت این چهار مهارت نیز زبان‌آموزان باید دانش زبانی خود در دو حوزه‌ی لغت (vocabulary) و دستور زبان (grammar) ارتقا دهند. دقت کنید که هم دایره‌ی لغت بالا و هم دانش درست و عمیق از دستور زبان پیش‌نیاز تقویت مهارت‌های چهارگانه‌ی شنیداری، گفتاری، نوشتاری و درک مطلب است. به عنوان مثال اگر شما دایره‌ی لغات محدودی داشته باشید، نمی‌توانید به راحتی در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید و یا متن بنویسید. در صورتی که دایره‌ی لغات شما بزرگ باشد، برای تبدیل این لغات به عبارات و جملات قابل فهم نیازمند دانش مطلوبی از دستور زبان هستید. این امر در مورد مهارت‌های شنیداری و درک متن نیز صدق می‌کند.

یادگیری لغات جدید کار ساده‌ای نیست. در واقع این امر تا حد بسیار زیادی به حافظه و توانایی به خاطر سپردن معانی لغات در افراد وابسته است. یادگیری لغت بسیار فرّار است و به  همین دلیل افراد همیشه به دنبال سریع‌ترین و ماندگارترین روش‌های یادگیری لغت و بهترین منابع آموزش لغت هستند. ما نیز در این متن سعی کرده‌ایم علاوه بر توضیح اجمالی روش‌های مؤثر یادگیری لغات، چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین منابع آموزش لغت زبان انگلیسی را با جزئیات لازم معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر کتاب مناسب خود را انتخاب کنید.

روش‌های مؤثر یادگیری لغت زبان انگلیسی

همان طور که می‌دانید به خاطر سپردن طولانی مدت معانی لغات مختلف اصلاً کار ساده‌ای نیست. آن چه که باعث می‌شود معنی یک لغت در ذهن بماند، استفاده‌ی فراوان از آن لغت است. اگر بتوانید یک لغت را در موارد مختلف به کار ببرید، این کلمه به مرور ملکه‌ی ذهنتان شده و دیگر از ذهنتان نخواهد رفت. اما تمامی لغات کاربرد فراوان در موضوعات صحبت‌های روزمره ندارند و در نتیجه به راحتی فراموش می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اصول یادگیری لغت، اصل تکرار است. یادگیری  لغات باید در یک بازه‌ی زمانی مشخص چندین بار تکرار گردد تا بیشتر در ذهن بماند. درست کردن لیست لغات و معانی آن‌ها و در دسترش داشتن این لیست بسیار مؤثرتر از این است که هر بار به دنبال معنی لغت در دیکشنری بگردید. در نتیجه روش مؤثر دیگر یادگیری لغت حمل کردن همچین لیستی و مرور معانی لغات در هر فرصتی که پیدا می‌کنید، است. همان طور که گفتیم استفاده از لغات جدید خود باعث تثبیت این لغت‌ها در ذهنتان می‌شود پس از به کارگیری لغات جدید در صحبت کردن و نوشتن خود غافل نشوید. در ضمن بهتر است که لغات را در جمله و متن یاد بگیرید تا بیشتر در ذهنتان بماند. یادگیری لغت همراه با بازی و سرگرمی نیز می‌تواند خصوصاً برای کودکان و نوجوانان مفید باشد. استفاده از کتب آموزش لغت نیز می‌تواند ساختاری هدفمند و منسجم به یادگیری لغت ببخشد. تأثیر منابع آموزشی خوب در یادگیری مؤثر لغت بسیار زیاد است و به همین دلیل انتخاب منبع مناسب اهمیت بالایی دارد.

معرفی بهترین منابع یادگیری لغت زبان انگلیسی

کتاب‌های بسیار متنوعی برای یادگیری لغت زبان انگلیسی در اختیار زبان‌آموزان سراسر دنیا قرار گرفته است. همه‌ی این کتاب‌ها می‌توانند به زبان‌آموزان در امر یادگیری لغت بسیار کمک کنند؛ اما طبیعتاً بعضی منابع به طور کلی بهتر از برخی منابع دیگر عمل می‌کنند. در این متن، چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین کتب آموزش لغت زبان انگلیسی را معرفی خواهیم کرد. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

معرفی سری کتاب‌های oxford word skills

این مجموعه کتاب توسط انتشارات دانشگاه اکسفورد که یکی از برجسته‌ترین انتشارات کتب آموزشی و کمک آموزشی زبان انگلیسی است، در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. این مجموعه شامل سه کتاب می‌شود و برای شروع یادگیری لغت انتخاب خیلی خوبی است. هر یک از کتاب‌های این مجموعه شامل حدود ۸۰ درس می‌شود و در انتهای هر کتاب زبان‌آموزان حدوداً ۳۰۰ لغت روزمره  و آکادمیک جدید یاد می‌گیرند. ساختار دروس این کتاب‌ها به این صورت است که ابتدا جدولی شامل لغات جدید هر درس و معانی آن‌ها ارائه شده است و سپس تعدادی تمرین برای تثبیت این لغات در ذهن و یادگیری کاربرد آن‌ها ارائه گشته است. نکات تکمیلی لغات هر درس نیز در بخش‌هایی با عنوان spotlight پوشش داده شده است. در ضمن این کتاب شامل تمرینات مروری نیز می‌شود. سطح کتاب‌های این مجموعه با هم فرق دارد (سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته) و هر فرد می‌واند با توجه به سطح زبان خود، کتاب مناسب خود را از این مجموعه انتخاب کرده و به کمک آن دایره‌ی لغت خود را گسترش دهد. یک  ویژگی مثبت دیگر کتاب‌های این مجموعه ارائه‌ی سی دی آموزشی در کنار کتب است. زبان‌آموزان به کمک این سی دی‌ها می‌توانند از تلفظ صحیح لغات و همچنین پاسخ تمارین ارائه شده در کتاب آگاه گردند.

معرفی سری کتاب‌های English vocabulary in use، English idioms in use و English collocation in use

سری کتاب‌های این مجموعه توسط انتشارات برجسته و نامی کمبریج در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. دقت کنید که علاوه بر یادگیری لغات مختلف، یادگیری اصطلاحات و همایی کلمات (کالوکیشن) نیز بسیار در ارتقای مهارت‌های چهارگانه‌ی زبان انگلیسی مؤثر است؛ از این رو انتشارات کمبریج برای یادگیری  اصطلاحات و همایی واژگان نیز مجموعه کتب بسیار خوبی ارائه نموده است که ما در این بخش همه‌ی این مجموعه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • مجموعه کتاب‌های English vocabulary in use

این مجموعه شامل چهار کتاب با سطح‌های مختلف است. کتاب‌های این مجموعه سطح مبتدی تا پیشرفته را پوشش می‌دهند. در کتاب‌های این مجموعه از روش‌های ساده‌ای برای آموزش لغات استفاده شده است و به همین دلیل زبان‌آموزان می‌توانند از این کتاب‌ها به صورت خودآموز نیز استفاده نمایند. در کتاب‌های این مجموعه لغات جدید در صفحات سمت چپ آموزش داده شده است و در صفحه‌ی سمت راست نیز تمارین مربوط به لغات صفحه‌ی سمت چپ قرار داده شده است. پاسخ تمارین نیز در انتهای کتاب‌های این مجموعه ارائه گشته است.

  • مجموعه کتاب‌های English collocation in use

مبحث کالوکیشن به نحوه‌ی درست قرار دادن کلمات مختلف در کنار هم می‌پردازد. این مبحث بسیار در تقویت مهارت گفتاری و نوشتاری مهم است. به همین دلیل هم انتشارات کمبریج یک مجموعه شامل ۲ کتاب را به این مبحث اختصاص داده است. سطح دو  کتاب این مجموعه متوسط و پیشرفته است. هر کدام از کتاب‌های این مجموعه شامل ۶۰ درس می‌شود و در هر درس نیز چندین کالوکیشن در قابل جمله آموزش داده شده است. آموخته‌های زبان‌آموزان نیز از طریق تمارین ارائه شده در این کتاب‌ها تثبیت می‌گردد.

  • مجموعه کتاب‌های English idioms in use

دانستن اصطلاحات رایج و به کارگیری آن‌ها در صحبت کردن و نوشتن متن، یکی از شروط کسب نمره‌ی بالا در بخش‌های speaking و writing آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی است. آن چه که در مورد اصطلاحات باید بدانید، آن است که لزوماً دانستن معنی کلمات به کار رفته در یک اصطلاح برای فهمیدن معنی آن اصطلاح کافی نیست و به همین دلیل هم انتشارات کمبریج یک مجموعه شامل دوکتاب در سطوح متوسط و پیشرفته را به آموزش اصطلاحات اختصاص داده است. هر کتاب این مجموعه شامل ۶۰ درس می‌شود. در هر درس از کتب این مجموعه، چند اصطلاح کاربردی آموزش داده شده و تمارین خوبی نیز جهت تثبیت این اصطلاحات در ذهن زبان‌آموزان ارائه گشته است.

معرفی کتاب‌های essential words for the TOEFL و essential words for the IELTS

این دو کتاب توسط انتشارات بارونز ارائه گشته است و مختص زبان‌آموزانی است که می‌خواهند در فرصتی نسبتاً محدود دایره‌ی لغات خود را جهت شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی همچون آیلتس و تافل گسترش دهند. هر دوی این کتاب‌ها منابع خودآموز هستند. جزئیات بیشتر این دو کتاب به شرح زیر است:

  • کتاب essential words for the TOEFL

در این کتاب حدود ۴۵۰ لغت از لغات پرتکرار آزمون‌های تافل آمورش داده شده است. این لغات در ۳۰ درس آموزش داده شده است. لغات در این کتاب در عبارات و جملات آموزش داده شده است تا بیشتر در ذهن بماند. همچنین تمارین و تست‌های متنوعی نیز جهت تثبیت عمیق‌تر لغات در ذهن ارائه گشته است.

  • کتاب essential words for the IELTS

در این کتاب حدود ۶۰۰ کلمه در موضوعات متنوعی همچون طبیعت، هنر، اوغات فراغت و سرگرمی آموزش داده شده است. در این کتاب نیز تمارین متنوعی برای یادگیری بهتر لغات ارائه شده است.

معرفی مجموعه کتاب‌های‌ vocabulary for IELTS

این سری کتاب توسط انتشارات برجسته‌ی کمبریج به چاپ رسیده است و شامل ۲ کتاب در سطوح متوسط و پیشرفته می‌شود. کتاب‌های این مجموعه لغات مهم و مفید گسترده‌ای را به همراه تمارین متنوع آموزش داده است. لازم به ذکر است که تمرکز اصلی این کتاب آزمون آیلتس است و تمارین ارائه شده در این کتاب نه تنها به تثبیت لغات کمک می‌کند، بلکه برای ارتقای مهارت‌های نوشتاری (writing)، گفتاری (speaking)، شنیداری (listening) و درک متن (reading) نیز بسیار مفید است. هر کدام از کتاب‌های این مجموعه شامل ۲۵ درس است که لغات جدید در ۲۰ درس اول آموزش داده شده و ۵ درس پایانی به آموزش چهار مهارت یاد شده اختصاص داده شده است.

جمع‌بندی

در این متن مفیدترین و محبوب‌ترین منابع آموزش لغت زبان انگلیسی معرفی شده‌ است. کتاب‌های بررسی شده عبارت‌اند از سری کتاب‌های oxford word skills، سری کتاب‌های English vocabulary in use، English idioms and phrasal verbs in use و English collocation in use، کتاب‌های essential words for the TOEFL و essential words for the IELTS و سری کتاب‌های vocabulary for IELTS. همه‌ی کتاب‌های یاد شده بسیار مؤثرند و قادرند دایره‌ی لغات زبان‌آموزان را به صورتی هدفمند بالا ببرند.

دسته بندی شده در: