دوران کرونا، اگر چه که شرایط سخت و دشواری را برای تمامی مردم به وجود آورد، اما سبب رونق برخی کسب و کارها نیز شد. فروشگاه‌های اینترنتی توانستند در این شرایط، تهدید را به فرصت کنند و با ارائه‌ی خدمات به صورت غیرحضوری به مشتریان خود، جای پا خود را محکم کنند. یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که پا به پای این فروشگاه‌های آنلاین جلو آمد، شرکت ملی پست ایران بود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کالایی را به صورت اینترنتی سفارش داده باشید، اما از وضعیت آن بی‌خبر باشید. در حال حاضر، با پیشرفت تکنولوژی، این امکان در اختیار مشتریان قرار داده شده که پس از ارسال هر کالا، با استفاده از کد مرسوله و مراجعه به وبسایت اینترنتی رهگیری مرسوله پستی، از تاریخ و ساعت دقیق پذیرش و دریافت مرسوله از سوی اداره پست، هزینه‌ی ارسال بسته، وزن بسته، اسامی فرستنده و گیرنده و مشاهده‌ی آخرین وضعیت مکانی بسته‌ی پستی  تا زمانی که بسته به مقصد برسد، آگاه و مطلع شوند. برای پیگیری این مرسوله‌های پستی، خوشبختانه روش‌‍‌های متعددی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

پیگیری مرسوله پستی با استفاده از شماره موبایل و پیامک

یکی از آسان‌ترین و پرکاربردترین روش‌های موجود برای پیگیری سفارش‌های اینترنتی که قرار است توسط اداره پست به دست شما برسد، پیگیری از طریق پیامک است. این روش در زمان‌هایی که فرد دسترسی به اینترنت ندارد، یکی از بهترین روش‌های موجود است. برای این کار، نیاز است که کد رهگیری خود را که یک عدد ۲۰ رقمی است، به شماره‌ی ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید تا از وضعیت سفارش خود آگاه شوید. اگر پس از ارسال کد به شماره‌ی مذکور، پیامکی از جانب اداره پست دریافت نکردید، کافی است حرف انگلیسی R را در کنار کد رهگیری تایپ نمایید و پیامک را مجددا ارسال کنید. در تصویر زیر، نمونه‌ای از این رهگیری را مشاهده می‌کنید. (عکس شماره ۱)

عکس شماره ۱

پیگیری مرسوله پستی با استفاده از کد رهگیری

اگر بسته‌ی شما با پست معمولی ارسال شده باشد، حدود ۵ الی ۷ روز اداری زمان می‌برد تا به دست شما برسد. اما اگر از پست پیشتاز استفاده کرده باشید، زمان کمتری طول می‌کشد و معمولا در فاصله‌ای کمتر از ۳ روز کاری به دستتان خواهد رسید. در هر صورت شما برای پیگیری بسته‌ی پستی خود با استفاده از سامانه رهگیری مرسولات پستی، نیاز است که با وارد کردن عبارت  Tracking.post.irدر جستجوگر خود، وارد سامانه شوید (شکل شماره ۲). همچنین با تایپ کردن عبارت «سامانه رهگیری مرسولات پستی»  و کلیک کردن بر اولین صفحه‌ای که برای شما نشان داده می‌شود نیز (شکل شماره ۳)، می‌توان وارد این درگاه صفحه‌ی اینترنتی شد.

عکس شماره ۲
عکس شماره ۳

پس از ورود به سایت، نیاز است که شماره مرسوله خود را که معمولا یک عدد ۲۴ رقمی است، در داخل کادر سفید رنگ وارد نموده و سپس بر روی علامت ذره بین زرد رنگ که در سمت چپ کادر  قرار گرفته، کلیک کنید تا عملیات جستجو آغاز شود. پس از چند ثانیه، با صفحه‌ای مواجه خواهید شد که در آن، اطلاعاتی اعم از نوع سرویس (معمولی یا پیشتاز)، آدرس مبدا و مقصد، تاریخ و ساعت قبول مرسوله، وزن بسته، هزینه‌ی پستی و آخرین وضعیت مرسوله را در اختیار شما قرار می‌دهد. (شکل شماره ۴)

عکس شماره ۴

پیگیری مرسوله‌های پستی سازمانی با استفاده از کد ملی

منظور از مرسوله‌های پستی سازمانی، بسته‌هایی است که مختص گواهینامه، نظام وظیفه، شناسنامه خودرو، کارت خودرو، سیم کارت، کارت سوخت، نظام وظیفه، ابلاغیه دیوان عدالت اداری و …. است. برای پیگیری این بسته‌ها، در اختیار داشتن نام و نام خانوادگی و کد ملی، کافی است. روش پیگیری بدین صورت است که ابتدا باید وارد سامانه‌ی NajaTracking.post.ir شوید. همچنین می‌توانید با تایپ کردن عبارت «سامانه رهگیری مرسولات سازمانی» نیز وارد این سایت شوید. پس از ورود به این سایت، نیاز است که مرسوله‌ی سازمانی مدنظر خود را ار بین گزینه‌ها انتخاب کنید. (شکل شماره ۵)

عکس شماره ۵

به طور مثال برای پیگیری وضعیت گواهینامه خود، ابتدا نیاز است که گزینه‌ی مربوط به گواهینامه را از نوار تعبیه شده در وسط صفحه انتخاب کنید. سپس کد ملی و اعداد کنترلی درج شده در کادر را در باکس‌های مشخص شده وارد کنید و در نهایت روی عبارت «جستجو» که در انتهای صفحه قرار گرفته، کلیک کنید. با این کار، وضعیت ارسال گواهینامه برایتان نشان داده خواهد شد و می‌توانید از زمان تحویل آن باخیر شوید. لازم به ذکر است که برای پیگیری اسنادی همچون کارت سوخت، شناسنامه خودرو، کارت خودرو، اسناد موتور سیکلت، ابلاغیه دیوان عدالت اداری و رهگیری سیم‌کارت، به اطلاعاتی غیر از کد ملی نیاز است. (به طور مثال برای پیگیری وضعیت شناسنامه خودرو، نیازی به داشتن کد ملی صاحب خودرو وجود ندارد و در اختیار داشتن شماره پلاک خودرو برای پیگیری مرسوله، کفایت می‌کند.)

پیگیری مرسوله‌های پستی سازمانی با استفاده از کد USSD

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید با شماره گیری کد دستوری *۱۱۰# از وضعیت مرسوله‌ی سازمانی خود آگاه شوید. روش کار بدین صورت است که ابتدا می‌بایست کد *۱۱۰# (ستاره ۱۱۰ مربع) را در شماره گیر گوشی خود، شماره گیری کرده و سپس گزینه‌ی «خدمات در دست اقدام» را انتخاب نمایید. (شکل شماره ۶) در صفحه‌ی جدیدی که برایتان باز می‌شود، گزینه‌ی «پلیس +۱۰» را انتخاب نمایید و در نهایت نسبت به انتخاب گزینه‌ی مدارم کورد نیاز خود اقدام کنید. شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات درخواستی، به راحتی از وضعیت مرسوله‌های پستی خود باخبر شوید.

عکس شماره ۶

دسته بندی شده در: