در حال حاضر پرطرفدارترین رشته‌ی تحصیلی در مدارس ایران رشته‌ی علوم تجربی است و پیش‌بینی می‌شود این روند به همین صورت باقی بماند. هر ساله اکثر دانش‌آموزان پایه‌ی دهم رشته‌ی علوم تجربی را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کنند. آینده‌ی شغلی تضمین‌شده مهم‌ترین دلیل محبوبیت این رشته بین دانش‌آموزان است. محبوبیت بسیار زیاد این رشته منجر به رقابت شدید دانش‌آموزان این رشته در کنکورهای سراسری سالانه شده است. عموم دانش‌آموزان رشته‌ی علوم تجربی رویای قبولی در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی را در سر می‌پرورانند. این دسته از دانش‌آموزان باید بدانند که قبولی در این رشته‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست و دانش‌آموزان برای قبولی در این رشته‌ها باید از همان پایه‌ی دهم درس‌های مهم خود را جدی بگیرند و با پایه‌ای قوی وارد پایه‌ی دوازدهم شوند. به طور خاص در پایه‌ی یازدهم دانش‌آموزان باید تست زدن را نیز به طور جدی در برنامه‌ی درسی خود جای دهند و کنکور دادن را از طریق شرکت در آزمون‌های آزمایشی تمرین کنند. یکی از اساسی‌ترین انتخاب‌های  دانش‌آموزان و یا دبیران در دوره‌ی متوسطه‌ی دوم انتخاب کتب کمک آموزشی مؤثر است. حتماً می‌دانید که کتب درسی در این دوره به هیچ عنوان برای یادگیری کامل و تسلط پیدا کردن بر مباحث کافی نیستند و دانش‌آموزان باید با استفاده از کتب کک آموزشی تمرین بیشتری داشته باشند تا به  تلط کاملی بر مباحث دروس مختلف برسند. البته این حرف بیشتر برای دروس اختصاصی صدق می‌کند.

در این متن می‌خواهیم بهترین منابع کمک آموزشی دروس اختصاصی پایه‌ی یازدهم از رشته‌ی علوم تجربی اعم از ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی را معرفی نماییم چرا که می‌دانیم تنوع بسیار بالای این منابع ممکن است دانش‌آموزان و حتی دبیران را گیج کند. لازم به ذکر است که با توجه به اثر آموزشی بالای تست زدن در موفقیت دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم، ما نیز تنها کتب تست را بررسی کرده و از میان آن‌ها در این متن، به بهترین‌ها اشاره کرده‌ایم. در صورتی که به دنبال کتبی برای یادگیری کامل دروس در سطح کتب درسی هستید، پیشنهاد ما کتب مجموعه‌ی سیر تا پیاز از انتشارات بین‌المللی گاج است. در کتب این مجموعه علاوه بر آموزش کامل مباحث، تنها تعداد محدودی تست ارائه شده است و در کنار این موارد، تعدادی هم سؤال تشریحی ارائه شده است. دانش‌آموزان ضعیف می‌توانند از کتاب‌های این مجموعه کمک بگیرند. در صورتی که به دنبال آمادگی برای امتحانات تشریحی مدارس هستید، نیز پیشنهاد ما مجموعه کتب پرسمان از انتشارات گاج است؛ چرا که درسنامه‌های کتب پرسمان بسیار برای ایام امتحانات مناسب است و همچنین انواع نمونه سؤالات امتحانی نیز در کتب پرسمان گاج ارائه گشته است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس زیست‌شناسی

این کتاب تک جلدی است و ۷۲۲ صفحه دارد. چاپ این کتاب به صورت کاملاً رنگی است که برای درس زیست ویژگی مهمی محسوب می‌گردد. به طور کلی این کتاب شامل درسنامه‌های مفصل با بیان جزئی‌ترین نکات، بانک تست کامل و پاسخنامه‌های تشریحی و کلیدی سؤالات می‌شود. در بانک تست این کتاب ۲۰۹۱ تست کاملاً استاندارد و منطبق بر نظام جدید ارائه شده است که برای کسب تسلط کامل بر مباحث زیست یازدهم کافی است. از نظر میزان دشواری، تست‌های این کتاب در چهارچوب کنکورهای سراسری قرار می‌گیرند. در ضمن این کتاب به طور ویژه بر روی تست‌های ترکیبی که جدیداً در کنکورهای سراسری زیاد دیده می‌شوند نیز کار کرده است.

این کتاب تک جلدی ۶۱۸ صفحه دارد و منبع کاملی برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند پایه‌ی زیست خود را از طریق تست زدن برای کنکور قوی کنند، است. دقت کنید که این کتاب فاقد درسنامه است و باید از این کتاب در  کنار منابع آموزشی دیگر استفاده نمود. بانک تست این کتاب اما بانک تست کامل و جامعی است که تمامی تست‌های کنکورهای سال‌های اخیر را نیز ارائه کرده است. در ضمن ترتیب چینش تست‌ها در هر بخش از این کتاب از ساده به دشوار است، که منجر به پیشرفت پله به پله‌ی دانش‌آموزان می‌شود. پاسخ‌نامه‌ی تشریحی سؤالات کتاب نیز در کتاب قرار داده شده است. پاسخ‌های ارائه شده در این کتاب بسیار روان و ساده نوشته شده‌اند، به صورتی که پس از مطالعه‌ی آن‌ها هیچ سؤالی در ذهن دانش‌آموزان باقی نمی‌ماند.

این کتاب دارای ۲ جلد است. جلد اول شامل درسنامه‌ی مفصل و بانک تست کامل و جامع می‌شود و پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات در جلد دوم ارائه شده است. یک ویژگی منحصر به فرد این کتاب، ارائه‌ی تصاویر سه‌بعدی است که قادرند بسیار به یادگیری بهتر دانش‌آموزان کمک کنند. بانک تست این کتاب بالای ۲۵۰۰ تست کاملاً استاندارد ارائه کرده است که از نظر میزان دشواری همگی در چهارچوب کنکورهای سراسری قرار می‌گیرند. پاسخ‌های تشریحی ارائه در جلد دوم کتاب نیز بسیار کامل هستند و بیان ساده و قابل فهمی دارند. در کل این کتاب می‌تواند دانش‌آموزان پرتلاش را هر چه بیشتر به صد زدن زیست در کنکور نزدیک کند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس فیزیک

این کتاب تک جلدی است و ۴۳۲ صفحه دارد. این کتاب شامل درسنامه‌های نسبتاً خلاصه، بانک تست بسیار کاربردی، آزمون‌های جامع فصلی، آزمون‌های جامع کلی و پاسخنامه‌ی تشریحی مفصل می‌شود. تست‌های هر مبحث از ساده به دشوار چیده شده‌اند و تست‌های مختص تثبیت یادگیری و همچنین تست‌های مختص جمع‌بندی و مرور سریع مطالب، مشخص شده‌اند. سطح دشواری تست‌ها نیز در پاسخنامه‌ی تشریحی مشخص شده است. برای سؤالات آزمون‌های جامع فصلی و جامع کلی تنها پاسخ کلیدی سؤالات ارائه شده است اما جای نگرانی نیست؛ چرا که دانش‌آموزان می‌توانند پاسخ تشریحی این سؤالات را در سایت نشر الگو بیایند.

این کتاب تک جلدی است و ۴۳۲ صفحه دارد. در این کتاب برای هر سه فصل کتاب درسی فیزیک یازدهم رشته‌ی تجربی درسنامه‌های مفصل، بانک تست کامل و جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده است. در این کتاب بیش از ۸۵۰ تست ارائه شده است که تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس موضوع است. در ضمن تست‌های هر مبحث به دو دسته‌ی تست‌های ویژه‌ی کسب مهارت و تست‌های کنکورهای سال‌ها اخیر دسته‌بندی شده‌اند. این کتاب برای کسب تسلط در سطح کنکورهای سراسری بسیار مناسب است ولی اگر دانش‌آموزی سطح ضعیفی داشته باشد، ممکن است که در استفاده از این کتاب با چالش‌های زیادی مواجه گردد.

دانش‌آموزان ضعیف می‌توانند به جای دو کتاب مذکور در این بخش از کتاب آموزش شگفت‌انگیز فیزیک ۲ یازدهم تجربی استفاده کنند.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس شیمی

این کتاب ۲ جلد دارد. جلد اول این کتاب با ۴۰۴ صفحه، فصل اول کتاب درسی شیمی یازدهم را پوشش داده است و جلد دوم به فصل دوم و سوم کتاب درسی اختصاص داده شده است.  مؤلف این کتب بهمن بازرگان است که در زمینه‌ی آموزش شیمی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. آموزش ارائه شده در این کتاب نیز به قدری جذاب و شیرین است که می‌تواند علاقمندی دانش‌آموزان به درس شیمی را بالا ‌ببرد. تست‌های این کتاب هم از منظر مبحث و هم از منظر میزان دشواری دسته‌بندی شده است و پاسخ‌های بسیار کاملی برای تست‌ها ارائه گشته است. اگر می‌خواهید شیمی کنکور را بالا بزنید و به دنبال یک کتاب همه چی تمام برای این کار هستید، این کتاب قطعاً می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

این کتاب تک جلدی بوده و ۴۸۰ صفحه دارد. این کتاب از جمله کتاب‌هایی است که آموزش آزمون محور دارد؛ به این معنا که بانک تست این کتاب در قالب آزمون‌های مختلف ارائه شده است. این کتاب شامل تعداد زیادی آزمون مبحثی، آزمون فصلی، آزمون مروری (چند فصلی) و آزمون‌های  جامع کلی می‌شود که همگی استاندارد هستند و دانش‌آموزان می‌توانند با در نظر گرفتن زمان مشخص سؤالات هر آزمون را پاسخ دهند. درسنامه‌های این کتاب بسیار خلاصه بوده و بیشتر شامل جداول و کادرهای نکته می‌شود. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز بسیار کامل است و میزان دشواری سؤالات نیز در این پاسخنامه مشخص گشته است. اگر نیازی به درسنامه‌های آموزشی مفصل ندارید و می‌خواهید مدیریت زمان و آزمون دادن را نیز تمرین کنید، این کتاب انتخاب بسیار خوبی است.

بهترین منابع دروس تخصصی پایه‌ی یازدهم رشته‌ی علوم تجربی: درس ریاضی

این کتاب تک جلدی با ۴۴۸ صفحه یک منبع عالی برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند ریاضی کنکور را بالا بزنند، است. در این کتاب بیش از هزار تست تقریباً دشوار ارائه شده است که می‌تواند تسلط دانش‌آموزان را به بالاتین حد ممکن برساند و پایه‌ی ریاضی آن‌ها را تا حد ممکن قوی کند. پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات این کتاب بسیار مفصل است و تمامی سؤالات در این پاسخنامه به طور کامل تحلیل و حل شده‌اند. درسنامه‌های آموزشی این کتاب بسیار خلاصه بوده و در لابه‌لای پاسخ‌های تشریحی سؤالات ارائه شده است.

این کتاب تک جلدی است و ۴۶۴ صفحه دارد. به طور کلی این کتاب شامل درسنامه‌، بانک تست کاربردی، پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی سؤالات می‌شود. در خصوص درسنامه‌ی کتاب لازم به ذکر است که درسنامه‌ها کاملاً خودآموز نیستند و دانش‌اموزان باید یک یادگیری اولیه داشته باشند تا بتوانند از درسنامه‌های این کتاب به خوبی استفاده کنند. تست‌ها بر حسب مبحث تفکیک شده‌اند و ترتیب چینش تست‌های هر مبحث از ساده به دشوار است. تست‌های خیلی سخت هر فصل نیز در بخش جداگانه‌ای قرار داده شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز در مجموعه پاسخنامه‌ی قابل قبولی است که نکات لازم را به دانش‌آموزان یاد داده است.

دسته بندی شده در: