دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران را تمام کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع عالی دارند، می شناسند. این دانشگاه از سال ۹۳ تاکنون توانست بالاتر از دانشگاه‌ های صنعتی شریف و تهران در زمینه کیفیت تدریس رشته‌ های فنی و مهندسی قرار گیرد و در لیستی که از سوی «ISC» منتشر شده است، بهترین دانشگاه ایران در علوم فنی و مهندسی شناخته شود. با بررسی دانشگاه امیرکبیر و نقاط ضعف و قدرتش با ما همراه باشید.

سطح آموزشی دانشگاه امیرکبیر

یک باور اشتباه در جامعه آموزشی ما وجود دارد، باوری که باعث شده قبل از رفتن به دانشگاه، سخت تلاش کنیم تا در دانشگاه‌ های دولتی پذیرفته شویم تا بتوانیم در پایان نیز به راحتی مدرک خود را در رشته مورد علاقه خود اخذ کنیم و وارد دنیای کار شویم. در واقع این باور وجود دارد که به علت ارزان بودن دانشگاه‌ های دولتی، اساتید اصرار زیادی بر یادگیری ندارند یا نمرات را با ارفاق برای دانشجویان رد می کنند. در حالی که در موسسات و دانشگاه‌ های نیمه دولتی این باور کاملا باید برعکس باشد. اگر چنین باوری در مورد آموزش در موسسات آموزش عالی دارید، لطفا حداقل در مورد دانشگاه پلی تکنیک تهران یا همان امیرکبیر، چنین باوری نداشته باشید. در هنگام تحصیل در دانشگاه امیرکبیر به لفظ عامیانه، پوست تمامی دانشجویان کنده می‌ شود. اگر واحدی را نتوانید یاد بگیرید یا به هر دلیلی در امتحانات خود موفق نباشید، ناچار هستید تا دوباره آن واحد را بگذرانید. اساتید شاید در این موارد سختگیر باشند اما اگر عاشق رشته‌ خود هستید، بدون شک عاشق اساتید خود و سطح علمی بالای آنان خواهید شد. به طور حتم در این دانشگاه نوابغ زیادی در سطح ایران و دنیا فارغ التحصیل شده‌ اند و بدون وجود چنین معلمان و اساتیدی، این امر شدنی نبود.

رشته‌ های تدریس شده در دانشگاه

آرزوهای خیلی از افراد اهل دانش این است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به تحصیل کنند. اما این دانشگاه همانطور که از نام صنعتی آن پیداست، یک دانشگاه فنی و مهندسی می‌ باشد و هیچ وقت از رشته‌ های تجربی و انسانی (به غیر از رشته معارف و علوم انسانی) دوره‌ های متوسطه جذب دانشجو نداشته است. امروزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای ۱۶ دانشکده، ۶ گروه آموزشی مستقل و ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر می‌ باشد. همچنین امروزه این دانشگاه از پردیس بین الملل و مرکز آموزش الکترونیک نیز بهره‌ مند است و به طور کلی ۱۶ رشته در این دانشگاه تدریس می‌ شود.

تغییرات کند اما دلگرم کننده در محیط دانشگاه

متاسفانه در سیستم آموزشی، بخصوص در دانشگاه‌ ها به طراحی لنداسکیپ فضاهای فراغت دانشجویان اهمیت زیادی داده نمی‌ شود. این واقعیت در مورد دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز صادق است. محیط‌ ها کاملا قدیمی هستند و تغییرات زیادی را در طی این سال‌ ها به خود ندیده‌ اند. البته تغییر کردن برخی از قوانین مانند برداشته شدن تفکیک جنسیتی در کافه و رستوران‌ های دانشکده‌ ها موجب شده تا دانشجویان از اوقات فراغت صمیمی‌ تری برخوردار باشند. تغییرات ظاهری نیز شامل اضافه شدن کافه آکواریوم، رستوران مشاهیر، بوفه و فضاهای غذاخوری جدید می‌ باشد. محیط دانشگاه صنعتی امیرکبیر سرسبزی خوبی بخصوص در پارک‌ های عمران و معدن دارد که محیط مفرحی را برای دورهمی دانشجویان فراهم کرده‌ اند. موسسه آموزش عالی امیرکبیر نیز یکی از معدود دانشگاه‌ هایی است که از سالن بدنسازی بهره می‌ برد و در طی روز دانشجویان زیادی می‌ توانند از این سالن ورزشی استفاده نمایند. البته در هفته تربیت بدنی نیز این امکانات در جای جای محیط دانشگاه صنعتی امیرکبیر قابل مشاهده می‌ باشد و ظاهر متفاوتی از این دانشگاه را به همگان نشان می‌ دهد.

انتخاب واحد در استرس

بگذارید خیالتان را راحت کنم، سیستم‌ های مدیریتی و آموزشی اکثریت دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی نمی توانند سرعت پردازش کافی را در مورد انتخاب واحد، به شما ارائه دهند؛ زیرا در طی یک ثانیه تعداد «Request»های یک سرور آموزشی به قدری زیاد می‌ شود که شاید نتوانید حتی به خاطر یک هزارم ثانیه دیرتر کلیک کردن، درس خود را بردارید. این واقعیت در مورد موسسه آموزشی عالی بزرگی مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر زمانی تشدید می‌ شود که بدانید ورودی‌ های یک سال (نه یک رشته از یک سال مشخص) به طور همزمان در یک بازه زمانی کوتاه می توانند از طریق وب سایت دانشگاه، اقدام به انتخاب واحد نمایند. از همین رو ممکن است به نتیجه مطلوب نرسید و استرس زیادی را در شروع هر ترم تحمل کنید. بهتر است برای انتخاب واحد به صورت حضوری اقدام نمایید، تا مطمئن شوید اگر زودتر از بقیه اقدام کنید، می توانید زودتر از دیگران، جایگاه خود در جدول انتخاب واحد دانشگاه صنعتی امیرکبیر را مشخص کنید.

تاثیر تحصیل در دانشگاه امیرکبیر بر آینده‌ تحصیل در خارج از کشور

بورسیه شدن برای تحصیل در خارج از کشور امری دشوار اما شدنی است. درست است که می گویند فلان دانشگاه، سکوی پرتاب یک دانشجو به یک شغل مناسب یا یک دانشگاه باکیفیت‌ تر در خارج از ایران است اما این واقعیت که باید در هر دانشگاهی، کارهای مشخص شده‌ یکسانی را برای دستیابی به این موفقیت انجام دهید، هیچوقت تغییر نکرده است. البته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شما می‌ توانید بیشتر نسبت به این قضیه، امیدوار باشید زیرا موسسات مختلفی حاضر هستند در موسسه آموزش عالی امیرکبیر به شما بورسیه تحصیلی ارائه دهند؛ نظیر «آیسته» که اخیرا با دانشجویان این دانشگاه برای رسیدن به این مهم همکاری می کند و دوره‌ های کارآموزی خوبی را در رشته‌ های فنی به خصوص عمران ارائه می دهد. کشور استرالیا نیز قادر است دانشجویانی که مدرک خود را با معدل بالایی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ نمودند، بورسیه کند؛ البته فاکتور معدل تقریبا در تمام دانشگاه‌ ها یکسان است. با توجه به مواردی که در مورد سخت بودن واحد‌های درسی امیرکبیر بیان کرده‌ ایم، گرفتن معدل بالا در پایان ۴ سال، نیاز به عزم قوی و نوشتن مقالات علمی «ISI» دارد و در ارتباط بودن با اساتید برجسته در سطح دنیا که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول تدریس  هستند، می تواند یک مسیر هموارتر برای رسیدن به آرزوهای تحصیلی شما فراهم آورد.

دسته بندی شده در: