رشته‌های پزشکی همیشه از پرطرفدارترین رشته‌ ها در ایران می‌ باشند، هرچند این رشته‌ ها ظرفیت کمی برای پذیرش دانشجو دارند. دانشگاه البرز واقع در شهر کرج یکی از مراکز آموزش عالی تازه تاسیس برای اینگونه رشته‌ ها می‌ باشد و در طول مدت فعالیت خود رشد چشمگیری در سطح علمی خود داشته است.

اولین دانشگاه علوم پزشکی کرج

دانشگاه البرز اولین دانشگاه علوم پزشکی این شهر است. این دانشگاه بر اساس تصویب نامه شورای گسترش دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور در سال ۱۳۸۵ تامین زیرساخت‌ های خود را شروع کرد و یک سال بعد با ۶ رشته کاردانی در شهر کرج به عنوان زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران، فعالیت خود را آغاز کرد.

در سال ۱۳۸۹ با ادغام شدن دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی تهران، دانشگاه البرز رسما به صورت یک دانشگاه مستقل تاسیس شد و به تصویب شورای گسترش دانشگاه‌ ها در آبان ماه ۱۳۹۰، به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی البرز تغییر کرد و به عنوان متولی امور بهداشتی، درمانی و آموزشی، پزشکی استان البرز معرفی گردید. امروزه بسیاری از متخصصین، دانشگاه علوم پزشکی البرز را با وجود تازه تاسیس بودن، یکی از بهترین مراجع آموزشی برای تعلیم رشته‌ های پزشکی می‌ دانند.

دانشگاه البرز برای چه کسانی مناسب است؟

اگر قصد دارید در رشته‌ های پزشکی مشغول به تحصیل شوید بهتر است نگاهی به این بخش از مقاله داشته باشید. برای شروع بهتر است بدانید که دانشگاه البرز رتبه‌ های ۱۵۰ تا ۴۵۰ برای منطقه یک، حداکثر رتبه ۵۰۰ برای منطقه دو و برای منطقه سه، حداکثر رتبه ۱۲۰۰ را در رشته‌ های پزشکی خود پذیرش می کند. در صورتی که بتوانید در موسسه علوم پزشکی البرز ثبت نام نمایید و از قضا، یکی از شهروندان کرج نیز باشید، باید شما را خوش شانس بدانیم؛ این دانشگاه به واسطه نزدیک بودن کرج به تهران و در نتیجه در ارتباط بودن با دانشگاه‌ های بزرگ علوم پزشکی، می تواند تعامل و ارتباط علمی خوبی بین دانشجویان فراهم آورد. اگر شما اهل تهران باشید، بسته به موقعیت می توانید با استفاده از مترو و سرویس‌ هایی که در پایانه فردیس مترو خط دو تهران برای دانشجویان تامین شده، بین یک تا سه ساعت در مسیر منزل به دانشگاه باشید.  

تغییرات دانشگاه البرز کرج

بزرگترین تغییر دانشگاه البرز مربوط به ساختمان آن است. اخیرا ساختمان پزشکی به کوهپایه‌ های البرز منتقل شده است. شما هنگامی که در آنجا حضور دارید می توانید از هوای پاک و خنک آنجا لذت ببرید، چشم انداز فوق العاده این دانشگاه در پاییز که با مه ترکیب شده است نیز می تواند برای هر کسی خاطره انگیز باشد. اگر چه ویژگی‌ های جغرافیایی مناسب، می تواند لذت بخش باشد اما هنگامی که آن را با امکانات یک ساختمان بیرون شهر در نظر می گیریم، می تواند آزاردهنده باشد.

با اینکه ساختمان جدید و نوساز است اما امکانات زیادی در آن وجود ندارد، به طور مثال همچنان کلاس‌ ها کوچک است و صندلی‌ ها در تعداد بالایی در این کلاس ها قرار داده شده‌ اند، گویا معمار آن فقط قصد زیاد کردن کلاس‌ ها به هر قیمتی را داشته است. امکانات تغذیه در بوفه نسبتا ضعیف است و فقط می توان برای نوشیدنی‌ های گرم و فست‌ فودهای ساده روی بوفه حساب باز کرد.

این محدودیت‌ ها تنها به امکانات نیست و برنامه فیزیکی ساختمان را نیز شامل می‌ شود، به طور مثال: هیچ پیش بینی برای طراحی سایت وجود ندارد و استفاده از رایانه و بهره‌ مندی از امکانات کافی‌ نت وجود نخواهد داشت. به طور کلی اگر بخواهید حتی یک امر بانکی کوچک که با ATM نیز قابل حل شدن است را انجام دهید یا غذای خوب برای خود بخرید، باید با ماشین به شهر برگردید و کارهای خود را انجام دهید (در صورتی که ماشین ندارید، می توانید از ون‌ های مخصوص دانشگاه نیز استفاده نمایید).

بررسی وضعیت سطح علمی دانشگاه

سطح علمی دانشگاه البرز کرج کاملا به نوع بستری که برای فعالیت تحصیلی خود نیاز دارید، بستگی دارد. به طور مثال اگر بخواهید یک پزشک ماهر شوید باید بدانید که این دانشگاه، تقریبا ۱۲ بیمارستان و ۳ مرکز درمانی را تحت نظر خود دارد، یعنی برای کارهای بالینی نظیر انترنی یا استاجری کاملا مناسب است و تجربیات زیادی را به صورت عملی در اختیار شما خواهد گذاشت. اگر بخواهید در طول دوران تحصیل خود، سرتان را با پژوهش گسترده، پرپوزال‌ نویسی و نوشتن مقاله علمی شلوغ کنید، اساتید زیادی در این زمینه در دانشگاه هستند تا بتوانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

فقط در بخش فضای آموزش عملی، این دانشگاه امکانات متوسطی دارد که البته کادر آموزشی، به مرور قصد ارتقا امکانات آزمایشگاهی خود را نیز دارد. به طور کلی سطح علمی موسسه آموزش عالی البرز با وجود متوسط بودن، کاملا بستگی به عملکرد و علاقه شما در هنگام تحصیل خواهد داشت.

بررسی وضعیت کادر اداری دانشگاه

کادر اداری متاسفانه در موسسات آموزش عالی نیمه دولتی و موسسات دولتی که به تازگی تاسیس شده‌اند کارآمد نیستند و این شاید به خاطر نداشتن ترس از بازخورد منفی جامعه در مقیاس بالا به دلیل عدم شهرت علمی در میان دانشگاه‌ های سطح کشور، برخورد حرفه‌ ای و مسئولانه‌ ای نسبت به دانشجو ندارند. این واقعیت در مورد دانشگاه علوم پزشکی البرز کرج نیز کاملا صادق است.

بهتر است تا می توانید مشکلات خود را در طی تحصیل در این دانشگاه، نظیر راهنمایی در مورد انتخاب واحد، خودتان حل کنید و از کارمندان امور آموزشی دانشگاه کمک نخواهید زیرا به دلیل عملکرد ضعیف ممکن است وقت زیادی از خود را درگیر امور و مسائل اداری کنید. البته اگر شما عاشق رشته‌ خود باشید و قصد دارید تبدیل به یکی از متخصصین پزشکی ماهر در جامعه شوید، تمامی این نقاط ضعف اعم از نداشتن امکانات و غیرحرفه‌ ای بودن کادر اداری دانشکده البرز کرج، نباید مانع تحصیل شما شوند.

دسته بندی شده در: