استرس امتحان یکی از معضلات اصلی در دانش آموزان، دانشجویان و تمامی کسانی است که به هر عنوانی به جلسات امتحان می روند. استرس امتحان بسیار مخرب است و نتیجه مطلوب را از شما سلب خواهد نمود. راهکارهای بسیار زیادی به منظور کاهش این استرس وجود دارد که با برخی از آنها آشنا می شویم.

راهکارهای کاهش استرس امتحان

  • خواندن مطالب درسی را به شب امتحان موکول نکنید

یکی از عوامل اصلی در بروز استرس های شدید پیش از امتحان، به اتمام نرسیدن مطالعه مطالب درسی است که تمرکز، آرامش و اعتماد خاطر را از دانش آموزان سلب نموده و منجر به ایجاد استرس و اضطراب شدید می گردد.

  • شب قبل از امتحان خواب کافی داشته باشید

بی خوابی ها و شب بیداری های شب امتحان، بیوریتم بدن را برهم زده و تاثیر بسیار مخربی بر سیستم عصبی می گذارد. خواب کافی در شب امتحان، ارتباطات نورونی را افزایش داده و حافظه شما را تقویت می نماید.

  • پیاده روی، دوش آب سرد و موزیک

حتما روز قبل از امتحان ۴۰ دقیقه پیاده روی تند به همراه یک موزیک بی کلام و آرام داشته باشید؛ این کار سختی عضلات شما به ویژه دیافراگم را از بین برده و گنجایش ریه ها و سهولت نفس های عمیق را افزایش می دهد. دوش آب سرد یا ولرم بسیار مفید است و یک عامل ضد استرس محسوب می گردد.

  • به موقع به جلسه امتحان برسید

توجه داشته باشید حضور خیلی زود و یا خیلی دیر در جلسه امتحان منجر به استرس شما شده و قدرت تمرکز و آرامش را از شما سلب می نماید، پس به موقع در جلسه امتحان حضور داشته باشید.

  • حتما صبح امتحان یک صبحانه بسیار سبک و قندی میل نمایید

کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی سطح قند خون شما را تنظیم نموده و از ترشح بیش از حد کورتیزول و استرس های مزاحم جلوگیری می نماید، پس حتما یک صبحانه مقوی و البته سبک میل نمایید.

  • نفس های عمیق بکشید

تنفس صحیح و عمیق یکی از راه های موثر در کنترل استرس امتحان است و می تواند  انقباضات عضلات شکمی و سینه ای شما را برطرف نماید و آرامش را به بدن شما بازگرداند.

  • کتاب و جزوه را کنار بگذارید

سعی کنید ۳۰ دقیقه پیش از شروع امتحان جزوه، کتاب و نت برداری ها را کنار گذاشته و چند نفس عمیق بکشید.

دسته بندی شده در: