نام مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز در فیلم‌ها و سری داستان های هری پاتر استفاده شده است. کتاب‌هایی که از شاه‌کارهای جی کی رولینگ هستند. این داستان‌ها توانسته‌اند تصویری خیالی و قابل توجه را از مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. به نحوی که هر مخاطبی با خواندن این داستان‌ها نسبت به سر جادوگری و هم‌چنین فضای مدرسه کنجکاو می‌شود.

فضای مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز

در داستان‌های هری پاتر، قلعه‌ای بزرگ وجود دارد که دور تا دور آن را جنگل و دریاچه‌ای بزرگ فرا گرفته است. این قلعه‌ی بزرگ همان “مدرسه هاگوارتز” است. مدرسه‌ای که نقش اصلی را در پروراندن جادوگران بزرگ از کودکی بازی می‌کند. فضایی اسرارآمیز که توسط چهار جادوگر بزرگ به نام های گودریک گریفیندور، روونا ریونکلا، هلگا هافلپاف و سالازار اسلیترین پایه‌گذاری شده است.

معماری هاگوارتز شکوه‌انگیز است. بنایی که توسط راهروهای طولانی و پله‌های فراوان به برج قلعه وصل می‌شود. فنون جادویی که در ساخت قلعه به کار گرفته شده، از همان پله‌ی اول آغاز می‌شود. قلعه مزین به سالن‌های بزرگی است که دانش‌آموختگان سرِّ جادوگری در این سالن‌ها علوم و فنون جادوگری را می‌آموزند. کسانی که بخواهند در این مدرسه جادوگری را یاد بگیرند، باید از بدو ورود، در آن‌جا زندگی کنند. به همین‌خاطر اتاق‌هایی نیز برای زندگی دانش‌آموختگان درون قلعه در نظر گرفته شده است.

بزرگی قلعه به حدی است که چندین برج بلند هفت طبقه در آن وجود دارند. هنوز کسی موفق نشده به اسرار موجود در قلعه پی ببرد. شاید یکی از دلایل آن پیچ در پیچ بودن و بزرگ بودن قلعه باشد. مشرف بودن مدرسه هاگوارتز بر دریاچه و جنگل مخوف باعث شده تا قلعه از هرگونه ارتباط با فضای بیرونی منع باشد.

دانش‌آموختگان مدرسه

در ابتدای تاسیس هاگوارتز، بنیان‌گذاران این مدرسه به اختلافی جزئی در خصوص دانش‌آموختگان برخوردند. همین موضوع باعث شد تا دانش‌آموختگان مدرسه‌ی هاگوارتز به چهار دسته تقسیم شوند. این چهار دسته با نام‌های جادوگران بنیان‌گذار یعنی: گودریک گریفیندور، روونا ریونکلا، هلگا هافلپاف و سالازار اسلیترین نام‌گذاری شدند.

کسانی که قصد ورود به این مدرسه را دارند، با کمک کلاه سخن‌گویی که بر سرشان می‌گذارند، دسته‌بندی می‌شوند. هر فردی براساس شخصیتی که در گروه جادوگری به آن نزدیک‌تر است، به عضویت در می‌آید. برای مثال گروه گریفیندور به عنوان دسته‌ی شجاعان مشهورند.

معمولا اشخاصی که در هاگوارتز آموزش می‌بینند از همان سنین کودکی به این مدرسه پا گذاشته‌اند. پس از طی یک پروسه‌ی پنج ساله‌ی آموزشی، طی آزمونی که از دانش‌آموختگان گرفته می‌شود، سطح مهارت آن‌ها تخمین می‌خورد. سپس آنان می‌توانند به عنوان جادوگری خبره پا به دنیای معماها و اسرار جادویی بگذارند.

در طول دوره‌ی آموزشی، دانش‌آموختگان هاگوارتز، کلاس‌های مختلفی را از جمله ساختن معجون‌های جادویی، پیش‌گویی‌ها، وردهای جادویی، ریاضیات جادویی، طلسم‌های سیاه و غیره پشت سر می‌گذارند.

آیا جادوها حقیقت دارند؟

بعد از داستان‌های بی‌نظیر جی کی رولینگ با عناوین هری پاتر و معرفی مدرسه‌ی هاگوارتز به عنوان بزرگ‌ترین مدرسه‌ی جادوگری، بسیاری از کسانی که با علم و فنون جادوگری آشنا بودند، اقدام به تاسیس مدارس جادوگری با همین نام کردند. در دنیای واقعی قبول کردن جادو برای خیلی‌ها سخت است. اما زمانی که مدرسه‌ی جادوگری هاگوارتز در قالب فیلم معرفی شد، حتی بسیاری از افراد علاقه‌مند، نسبت به ثبت نام در مدارس جادوگری اقدام کردند.

قلعه‌ی واقعی مدرسه‌ی هاگوارتز در لهستان قرار دارد. اما جادوهای موجود در مدرسه فقط در نوشتار کتاب وجود دارند. اما متن به حدی هیجان‌انگیز و پر رمز و راز نوشته شده است که خواننده با بستن چشم‌هایش به دنیای سحر و جادو سفر می‌کند. مدارسی که با عنوان هاگوارتز در حال فعالیت هستند سعی دارند کلاس‌ها و یا سحرهای مشابهی که در داستان‌ها هاگوارتز گنجانده شده در مدارس خود آموزش دهند و آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. اما حتی باورش هم سخت است که کسی بتواند این فنون را با تمام معماهایی که در کتاب هری پاتر وجود دارد، پیاده‌سازی کند.

محتوای داستان های مدرسه جادوگری هاگوارتز

تمامی اتفاقاتی که در هاگوارتز رخ داده‌اند، در داستان‌های کوتاهی با عنوان هاگوارتز جمع‌آوری شده‌اند. داستان‌هایی که در آن‌ها تمامی نتایج سحرها، جادوها و طلسم‌ها و وردها وجود دارد. کاراکترهای مرموز و مقتدر، خشن و مهربان، جادوگر و سحرآمیز وجود دارند که در پس رفتارها و زندگی هرکدام، داستان‌های مهیجی نهفته است. رفتارهای هرکدام از شخصیت‌های جادویی به شکل واضح در داستان‌های مدرسه جادوگری هاگوارتز آمده است. شخصیت‌هایی مانند لویین، کتل بورن، هری پاتر و هم‌چنین حیوانات و دیگر شخصیت‌های جادویی و شگفت‌انگیزی که در قلعه‌‌ی هاگوارتز و یا جنگل سیاه زندگی می‌کنند.

مجموعه هری پاتر (۱۳جلدی)

مجموعه هری پاتر (۱۳جلدی)

نویسنده : جی. کی. رولینگ
ناشر : کتابسرای تندیس
مترجم : ویدا اسلامیه
قیمت : ۳,۱۵۰,۰۰۰۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

دسته بندی شده در:

برچسب ها: