چاقی یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که جوامع امروز بشری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. چاقی علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌ها نیز می‌شود. کتاب بستنی لاغری نوشته‌ی حمیدرضا افراشته یکی از بهترین کتاب‌های حاضر است که در آن افراد می‌توانند تغذیه‌ی خود را اصلاح کرده و با تقویت روحیه‌ی خود، وزن خود را کم کرده و بر چاقی غلبه کنند.

مراسم رونمایی از کتاب بستنی لاغری

کتاب بستنی لاغری نوشته‌ی آقای حمیدرضا افراشته است که مراسم رونمایی از این کتاب، در روز ۱۶ ام مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. در این مراسم، نویسنده‌ی کتاب نیز حضور داشت و در رابطه با کتاب توضیحاتی را ارائه داد.

پیش از سخن‌رانی در ابتدای مراسم، مراسم رونمایی از کتاب با حضور مطبوعات و اهالی رسانه برگزار شد. سپس آقای حمیدرضا افراشته پس از تبریک روز خبرنگار و خوش‌آمدگویی به مهمانان، اذعان داشت که کتاب بستنی لاغری در سه محور تالیف شده است. او تصریح کرد که من در این‌جا می‌خواهم در رابطه با انگیزه‌های اصلی خودم که باعث نگارش این کتاب شده است، سخن بگویم و این‌که محتوای کتاب چیست و هدف کتاب چیست.

رفتاری قدرت‌مند داشته باشید

حمیدرضا افراشته در ابتدای سخنانش درباره‌ی بستنی لاغری با اشاره به کاهش وزنی‌ای که در سال ۸۵ و ۹۶ داشته است، گفت :

در آن زمان وقتی که وزن سه رقمی خود را کاهش دادم، همه‌ی دوستان و آشنایان ضمن ابزار خوشحالی، بسیار متعجب بودند. برخی از آن‌ها پس از مدت کوتاهی به من مراجعه کردند و در رابطه با این‌که چه‌گونه این میزان وزن خود را کاهش داده‌ام، از من سوالاتی می‌پرسیدند. ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که چاقی و اضافه‌وزن یک امر افراطی و فراگیر است. نزدیک به ۶۰ درصد ایرانیان از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند.

برخی از این افراد معتقدند که اضافه‌وزن آن‌ها ارثی است و برای لاغر شدن، کاری از دست آن‌ها بر نمی‌آید. هم‌چنین بقیه‌ی افراد نیز انگیزه و اراده‌ی لازم برای کاهش وزن را ندارند. اما من بر خود لازم می‌دانم که بگویم انسان می‌تواند بر ذهن و بدن خود قدرت کافی داشته باشد. این ساده‌ترین و پیش پاافتاده‌ترین کاری است که هر شخصی می‌تواند برای خودش انجام دهد.

او در ادامه‌ی صحبت‌هایش اذعان داشت که ناتوانی‌ای که در کاهش وزن دیده می‌شود، همان حس سلب مسئولیت در افراد است. حسی که به جامعه هم کشانده می‌شود. به طور مثال افراد فکر می‌کنند که در جامعه نقشی ندارند و همین تفکر باعث سلب مسئولیت از آن‌ها می‌شود. این تفکر در کاهش وزن هم دیده می‌شود و فرد فکر می‌کند که او نقشی در کاهش وزنش ندارد.

بستنی لاغری

بستنی لاغری

ناشر : مایا

مشکل اساسی در بستنی لاغری

حمیدرضا افراشته در ادامه‌ی صحبت‌هایش در رابطه با مشکل‌یابی در کتاب بستنی لاغری گفت:

مشکل اصلی از نقطه‌ای شروع می‌شود که فرد بی‌انگیزه می‌شود و در این نقطه است که فرد تسلیم می‌شود. نظر من این است که افراد چاق نباید تسلیم شرایط جبری شوند. زیرا چاقی جبر نیست و جزو مواردی است که به راحتی می‌توان آن را تغییر داد. من بیش از همه نگران دوستان و آشنایان خودم بودم که از مشکل چاقی رنج می‌برند. بنابراین این مسئولیت را بر روی شانه‌های خود حس کردم که آن‌ها هم باید به تجربه‌ی من برسند.

این حس، نوعی احساس تکلیف اجتماعی است که باعث شده تا من به این مساله توجه کنم. افراد چاق باید بر اضافه‌وزن خود کاملا تسلط داشته باشند. درواقع برخی از افراد دلیل چاقی خود را نمی‌دانند و عده‌ای هم نمی‌دانند که از کجا باید شروع کنند. این‌که دریافت کالریِ کم‌تر باعث لاغری می‌شود، امری غیرقابل اجتناب است که در این مورد نیز افراد چاق دچار اشتباه می‌شوند. درواقع این افراد تصوری اشتباه در رابطه با گرسنگی دارند. زیرا گرسنگی با حس شما مبنی بر این‌که چیزی را «دوست دارید بخورید»، کاملا متفاوت است.

نظر حمیدرضا افراشته در رابطه با غذاهای ایرانی

حمیدرضا افراشته با اشاره به فرهنگ ایرانیان در غذا خوردن گفت:

ایرانیان دلایل بسیاری برای غذا خوردن دارند و در رسوم ایرانی، خوردن غذاهای پرکالری بسیار مرسوم است. ما برای غذا خوردن توجهیات بسیاری داریم و تقریبا در بسیاری از موارد، غذا می‌خوریم. با توجه به تجربه‌ی من در کاهش وزن، همه‌ی ما باید در رابطه با چاقی نگاهی همه‌جانبه داشته باشیم. کتاب بستنی لاغری شامل موضوعات متفاوتی در رابطه با نیازهای بدن است.

نظر حمیدرضا افراشته در رابطه با افسردگی

حمیدرضا افراشته در ادامه‌ی صحبت هایش گفت:

استرس یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که امروزه بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند. افسردگی در صورت تداوم باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. استرس عامل اصلی افسردگی و اضافه‌وزن است. استرس باعث می‌شود تا افراد، بیش‌تر غذا بخورند و همین مساله باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌های روانی می‌شود. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که افرادی که ضریب هوش بالاتری دارند و افراد عاطفی تر، بیش‌تر دچار استرس و افسردگی می‌شوند. در کتاب بستنی لاغری، یکی از دغدغه‌های من، ارائه‌ی راه حل‌هایی برای کاهش استرس است.

توضیحات حمیدرضا افراشته در رابطه با فصل‌های کتاب بستنی لاغری

حمیدرضا افراشته در رابطه با موضوعاتی که در هر فصل این کتاب آمده است، گفت:

فصل اول کتاب، در رابطه با انگیزه است که یکی از مهم‌ترین مسائل برای شروع کاهش وزن است. در فصل دوم کتاب از فواید کاهش وزن و راه‌هایی برای آن سخن گفته شده است. شما باید بدانید که برخی از رژیم‌ها برای کاهش وزن مناسب نیستند و به عبارت بهتر ناشدنی هستند. درواقع زمانی که فرد، یکی از این رژیم‌ها را امتحان می‌کند و به نتیجه نمی‌رسد و یا پس از پایان دوره دوباره با برگشت وزنش مواجه می‌شود، از رژیم گرفتن و کاهش وزن ناامید می‌شود.

این رژیم‌ها باعث می‌شوند تا افراد نسبت به چیزهایی که می‌خوردند دچار حساسیت شوند. اما این دسته از افراد نباید به این چیزها توجه کنند. در فصل سوم کتاب بستنی لاغری، من نگرش خود در رابطه با کاهش وزن را آورده‌ام و معتقدم که کاهش وزن، یک پروژه است.

در این پروژه، شما باید بتوانید رژیم خود را مدیریت کنید و مهم‌ترین قسمت آن مدیریت گرسنگی است. مدیریت گرسنگی با دو روش قابل انجام است که روش اول مربوط به حجمی است که باعث پر شدن معده می‌شود. روش بعدی مربوط به مدیریت ذهن است. در فصل چهارم نیز از ورزش سخن گفته شده است که باید از ملایم تا فشرده انجام شود. در این فصل در مورد ورزش‌های مناسب برای هر کسی سخن گفته شده است. در فصل پنجم نیز در مورد وسوسه که یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده در کاهش وزن است، سخن گفته شده است.

جذاب‌ترین فصل کتاب بستنی لاغری

حمیدرضا افراشته می‌گوید که فصل ششم، جذاب ترین فصل کتاب است و نظر همه‌ی افرادی که آن را مطالعه کرده‌اند نیز همین است. درواقع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در کاهش وزن وجود دارد، این است که پس از کاهش وزن، افراد برنامه‌ی خود را ادامه نمی‌دهند. همین مساله باعث بازگشت مجدد وزنِ کاهش‌یافته است. این دسته از افراد فکر می‌کنند زمانی که به وزن دل‌خواه خود رسیدند، باید از رژیم دست بردارند، در حالی‌که این تفکر اشتباه است و پس از کاهش وزن، تازه شروع کار شماست.

حذف عادت‌های غلط غذایی

حمیدرضا افراشته در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت:

من به طور کلی در کتاب در رابطه با حذف عادت‌های غلط غذایی سخن گفته‌ام. مثلا وقتی شما تشنه هستید، فقط آب بنوشید و از نوشیدن نوشیدنی‌های دیگر خودداری کنید. در رابطه با غذا خوردن هم، زمان آن را طولانی‌تر کنید. در کل شما در کتاب بستنی لاغری، روشی برای داشتن زندگی سالم و شاد را یاد خواهید گرفت.

وی هم‌چنین گفت که بسیاری از افراد، زمانی که با دیگران حرف می‌زنند، حس بهتری دارند و استرس ندارند. بنابراین شما می‌توانید برای ترک عادت‌های بد غذایی و کم کردن استرس، از اطرافیان خود نیز کمک کنید. درواقع در بستنی لاغری، در رابطه با تعاملات اجتماعی نیز سخن گفته شده است. در انتهای کتاب هم در رابطه با کارهایی که به پس از کاهش وزن باید انجام داد، پرداخته شده است.

دلایل نام‌گذاری کتاب بستنی لاغری

حمیدرضا افراشته در رابطه با این‌که چرا نام کتاب را بستنی لاغری گذاشته است، گفت که افراد چاق و دارای وزن سه رقمی، همه‌چیز را از منظر دهان‌شان می‌بینند. بنابراین اگر این دسته از افراد، دهان‌شان را ببندند و غذا نخورند، لاغر می‌شوند. بستن دهان در واقع همان بستنی لاغری است.

دسته بندی شده در: