فرقی ندارد که از علاقه مندان دنیای تکنولوژی باشید یا هوا و فضا و یا اینکه خبرهای دنیای خودرو را دنبال می کنید، در هر صورت احتمال اینکه نام ایلان ماسک را شنیده باشید، زیاد است. در این متن سعی شده چند کتاب پیشنهادی ایلان ماسک که می توانند برای همه مفید باشند معرفی شوند.

ایلان ماسک مهندس و مخترع و یکی از معروف ترین افراد در دنیای تکنولوژی است که دنیا او را به عنوان بنیانگذار شرکت های بزرگی مثل تسلا، اسپیس ایکس و پی پال می شناسد. به گفته خود او، یکی از عواملی که سبب اختراعات و شکل گرفتن جهت فکری او شده است و او را در کسب موفقیت ها یاری کرده است، خواندن کتاب هایی است که سبب ایجاد ساختار فکری در او شده و برای او الهام بخش بوده اند، در ادامه به معرفی ۹ کتابی که ایلان ماسک پیشنهاد می کند تا دیگران نیز مطالعه کنند می پردازیم.

کتاب ارباب حلقه ها نوشته جی.آر.آر تالکین

ایلان ماسک در سال ۱۹۷۱ در پرتوریا، آفریقا جنوبی متولد شد و تا اتمام دوره دبیرستان و قبل از مهاجرت به آمریکا در این مناطق زندگی می کرد، او در مصاحبه با نیویورکر عنوان کرده بود که در زمان کودکی و زندگی در آفریقا اغلب به مطالعه کتاب های فانتزی و علمی تخیلی مشغول بوده که کتاب ارباب حلقه ها برجسته ترین و معروف ترین آنها بوده است و سبب شکل گیری ایده های اولیه در ذهن وی شده است و ساختار ذهنی او را تشکیل داده است، او در ادامه مصاحبه عنوان کرده بود که قهرمان کتاب های مورد علاقه اش اغلب به نجات دنیا و بشریت مشغول بوده اند، شاید همین طرز دیدگاه او سبب شده بود که در سن ۱۰ سالگی برنامه نویسی را شروع کند و در ۱۲ سالگی اولین درآمد خود از این طریق را کسب کند تا به آمریکا مهاجرت کرده و بتواند دنیا را نجات دهد. این کتاب معروف ترین کتاب در لیست نه گانه کتاب پیشنهادی ایلان ماسک است.

کتاب پیشنهادی ماسک برای درک مفهوم زندگی: راهنمای مسافران کهکشان نوشته داگلاس آدامز

زمانی که ماسک وارد سن ۱۲ سالگی شد دچار بحران شخصیتی و وجودی می شود. در طی این مدت سعی می کند با مطالعه کتاب هایی از فیلسوف های معروفی مثل فردریش نیچه و آرتور شوپنهاور به سوالات خود درباره مفهوم زندگی پاسخ دهد و معنای زندگی را دریابد. اما مطالعه این کتاب ها به او کمکی نمی کند تا اینکه با کتاب راهنمای مسافران کهکشان نوشته داگلاس آدامز آشنا می شود، در این کتاب با داستان سوپر کامپیوتری پاسخ زندگی معنادار را پیدا می کند آشنا شده و درمی یابد زمانی که بتوان یک سوال را به صورت کامل و شفاف بیان کرد، پاسخگویی به آن ساده خواهد شد.

بنجامین فرانکلین: یک زندگی آمریکایی، والتر آیزاکسون

ایلان ماسک در مصاحبه با فاندیشن عنوان کرده است که بنجامین فرانکلین همواره قهرمان زندگی او بوده و می گوید با مطالعه زندگی بنجامین فرانکلین به خوبی خواهید دید که چگونه از هیچ به یک کارآفرین تبدیل شد. او معتقد است که شباهت هایی بین او و بنجامین فرانکلین وجود دارد، مانند دوران کودکی و مهاجرت و تحصیل در دانشگاهی معتبر، ایلان ماسک بنجامین فرانکلین را اینگونه توصیف می کند: او فوق العاده بود. همین یک جمله کافیست تا این کتاب در لیست ۹ کتاب پیشنهادی ایلان ماسک قرار بگیرد.

کتاب انیشتین: زندگی و جهان او اثر والتر آیزاکسون

 دیگر کتاب پیشنهادی ایلان ماسک در مصاحبه با فاندیشن، کتاب انیشتین نوشته والتر آیزاکسون است که نویسنده در این کتاب سعی کرده زندگی نابغه فیزیک، آلبرت انیشتین و جهان او را به تصویر بکشد. این داستان به خوبی نشان می دهد چگونه کودکی که به خاطر ضعف هایش توسط دوستان و معلمان مورد تمسخر و تحقیر قرار می گرفت توانست دنیا را تغییر دهد. داستانی که می تواند هر انسانی با هر میزان توانایی را به تلاش در کسب اهداف خود ترغیب کند.

کتاب دیگر برای علاقه مندان به فضا :ساختارها یا چرا چیزها نمی افتند

ساختارها: یا چرا چیزها نمی افتند نوشته جی.ای. گوردون کتاب پیشنهادی ایلان ماسک برای آشنایی با مقدمات طراحی یک ساختار خوب است، ایلان ماسک زمانی همیشه سعی دارد در عملی کردن ایده های خود به کسب دانش در آن حیطه بپردازد و صرفا بدون اطلاع از چیزی از افراد دیگر استفاده نکند، به همین منظور زمانی که ایده قصد داشت اسپیس ایکس را راه اندازی کند شروع به خواندن این کتاب نمود. این کتاب نیز یکی از کتاب پیشنهادی ایلان ماسک است.

کتاب پیشنهادی ایلان ماسک با نام احتراق: تاریخچه پیشرانهای راکتهای سوخت مایع – جان دی. کلارک

یکی از کتب پیشنهادی ماسک که نشان دهنده علاقه او به مسائل موشکی است کتاب احتراق: تاریخچه پیشرانهای راکتهای سوخت مایع نوشته جان دی. کلارک می باشد که در آن نویسنده به بیان راه های استفاده از علوم در مسائل موشکی و پیشرفت این موضوع پرداخته است. این کتاب را می توان یکی از اصلی ترین راهنماهای ایلان ماسک در رابطه با مسائل موشکی موجود در شرکت اسپیس ایکس دانست.

هوش برتر: مسیرها، خطرها، راهبردها نوشته نیک بوستروم

اگر به حوزه هوش مصنوعی علاقه مند باشید و اخبار آن را دنبال کنید حتما نام ایلان ماسک را به عنوان یکی از بزرگترین منتقدین هوش مصنوعی خواهید شنید. ایلان ماسک بارها در مصاحبه ها و فضای مجازی از خطرات هوش مصنوعی و عواقب استفاده نادرست آن صحبت کرده است، به گفته او هوش مصنوعی باید بسیار جدی گرفته شود چرا که خطرات آن حتی از بمب اتم نیز بیشتر است. اما این طرز فکر از کجا نشات می گیرد؟ شاید کتاب پیشنهادی ایلان ماسک در مورد خطرهای هوش مصنوعی با نام هوش برتر: مسیرها، خطرها، راهبردها نوشته نیک بوستروم پاسخ مناسبی برای این سوال باشد. نیک بوستروم در این کتاب با بررسی جنبه های گوناگون هوش مصنوعی و طرح سوالاتی سعی می کند اثرات ویرانگر هوش مصنوعی را زمانی که از کنترل انسان خارج شود، نشان دهد.

صفر تا یک: کتاب پیشنهادی ایلان ماسک برای استارتاپ ها نوشته  پیتر تیل

در کتاب صفر تا یک: نکاتی برای استارت آپ ها یا چگونه آینده را شکل دهیم، نوشته پیتر تیل با توصیه هایی برای تشکیل و اداره استارتاپ ها آشنا می شویم و خواهیم دید که نویسنده چطور در تشکیل و توسعه یک شرکت و کسب و کار به موفقیت رسیده است، ایلان ماسک این کتاب و نویسنده اش را تحسین کرده و خواندن آن را به همه توصیه می کند.

هاوارد هیوز: زندگی و دیوانگی او

در لیست ۹ کتاب پیشنهادی ایلان ماسک چند کتاب در مورد فضا و پرواز وجود دارد و این شاید به خاطر علاقه زیاد ایلان ماسک به مسائل هوافضا و کشف جهان اطراف باشد،  

هاوارد هیوز: زندگی و دیوانگی او یکی دیگر از کتاب های پیشنهادی ایلان ماسک است که در آن نویسندگان زندگی هاوارد هیوز فیلم ساز و هوانورد آمریکایی را به تصویر کشیده اند. کارآفرینی که وقت خود را صرف چندین پروژه هوانوردی کرد و در سال های پایانی عمرش به جنون رسید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: