اگر اهل کتاب باشید، مطمئنا به دنبال کتاب‌‌های برتر سال‌ هستید. برای هرکسی معرفی این کتاب‌‌ها می‌تواند توسط وب‌سایت‌ ها یا مجلات معتبر حوزه‌ی فرهنگ و هنر باشد. در این میان، جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روی‌دادها و منابع معتبر برای سنجش و ارزش ‌ذاری یک کتاب در دنیا معرفی شده است.

جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا چیست؟

جایزه‌ی National Book Award، به عنوان یکی از جوایز معتبر کتاب در حوزه‌ی فرهنگ و هنر شناخته می‌‌شود. جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا، مجموعه‌‌ای از جوایز سالانه‌ی آمریکایی است. مراسم اهدای این جوایز، هرسال در ماه نوامبر برگزار می‌‌شود. این روی‌داد توسط بنیاد کتاب ملی آمریکا اداره و داوری می‌شود. این روی‌داد به طور کلی شامل دو بخش اهدای جایزه است.

اولین جایزه به نویسندگان انتخاب شده توسط بنیاد کتاب ملی در حوزه‌های مختلف اهدا می‌شود. سپس دو جایزه نیز برای یک عمر تلاش هنری و ادبی به دو نویسنده‌ی دیگر اهدا می‌ گردد.

تاریخچه‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا

جایزه‌ی معتبر کتاب ملی آمریکا، برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ توسط انجمن کتاب‌فروشان آمریکایی برگزار شد. اما به زودی، جنگ جهانی دوم شروع شد و این مسابقات سالانه، پایان یافت. بعد از جنگ جهانی دوم، دوباره در سال ۱۹۵۰ جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا توسط سه سازمان در حوزه‌ی صنعت چاپ، برگزار شد. در آن دوران، برندگان جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا می‌توانستند آثار خود را بدون محدودیت زمانی در بخش‌های معین عرضه کنند. ارزش شروع مجدد جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا زمانی مشخص شد که بنیاد ملی کتاب، تصمیم گرفت انگیزه‌‌ی خود را از دادن جوایز به نویسندگان عوض کند.

این بنیاد، هدف خود را حمایت از جامعه‌ی هنری نویسندگان، بالا بردن ارزش نویسندگی، شناخت مردم با آثار آمریکاییِ برگزیده و در نتیجه بالا بردن سطح فرهنگی ایالات متحده تعیین نمود. قبل از آن، جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا صرفا در زمینه‌های آموزشی فعالیت داشت و انگیزه‌‌‌ی بنیاد کتاب ملی، سوادآموزی بود.

زمانی که روند برگزاری جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا تغییر کرد، روز به روز به تعداد شرکت‌کنندگان اضافه شد تا این‌که رکورد بیش‌ترین شرکت‌کننده و کتاب در ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۰ شکست. در این سال، ۱۱۵۰ عنوان کتاب در چهار بخش ادبیات داستانی، غیر داستانی، شعر، ترجمه و درنهایت ادبیات جوان، ارائه شد. در سال ۲۰۱۰، بیش‌ترین معرفی نامزدی تا به امروز در تاریخ جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا با تعداد ۴۳۵ عنوان به ثبت رسیده است.

سیر تحولات مسابقه

اولین تحول در سال ۱۹۶۴ با تقسیم‌بندی ادبیات غیر داستانی انجام گرفت. به این شکل که آن را به سه بخش تقسیم کردند. سپس جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا در سال ۱۹۶۷ نیز به دو آثار ادبی ترجمه‌شده تعلق گرفت. در سال ۱۹۶۹ دسته‌ی هفتم با نام ادبیات کودک نیز به جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا اضافه شد. اما با گسترش تغییرات، از اعتبار جایزه کاسته شد. این اتفاق با متوقف شدن حمایت ناشران در سال ۱۹۷۴ رخ داد. به همین خاطر در سال بعدی، جوایز را تقسیم‌بندی نکردند. اگرچه در دهه‌ی بعدی این تقسیم‌بندی‌‌ها به شیوه‌ی دیگری رخ داد. به طور مثال در سال ۱۹۸۴ تنها یک برنده در هرسه بخش برگزیده است.

این تغییرات آن‌چنان زیاد بود که در سال ۱۹۸۰ جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا به جایزه‌ی کتاب آمریکا در صنعت فیلم یا همان اسکار تغییر نام داد. جالب است بدانید در همان اول کار، مراسم اسکار با ثبت ۳۰ جایزه که توسط ۲۰۰۰ نفر از صنعت کتاب به برندگان اهدا شد، به یکی از افتضاح‌ترین نمایش‌های تلویزیونی در روی‌دادهای فرهنگی سالانه‌ی آمریکا تبدیل شده است. درنتیجه، دسته‌بندی‌ها در طی گذر سال‌ها توسط بنیاد ملی کتاب، درحال تغییر بود که دوباره آن‌ها را به اختصار بیان می‌کنیم.

سال ۱۹۷۹، هفت دسته‌بندی
سال ۱۹۸۰، بیست و هشت دسته‌بندی
سال ۱۹۸۳، نوزده بسته‌بندی
سال ۱۹۸۴، سه دسته بندی

این تغییرات تا سال ۱۹۸۷ ادامه داشت. تا این‌که جایزه‌ی ملی آمریکا دوباره نام خود را پس گرفت. این تغییر به گفته‌ی نیویورک تایمز، یک تغییر مثبت در روند مسابقات جایزه‌ی ملی آمریکا بود.

اهدای جوایز به شکل امروزی

امروزه جوایز معتبر کتاب ملی آمریکا به چهار به علاوه‌ی یک بخش دسته‌بندی شده است. چهار بخش اصلی شامل عناوین زیر هستند.

جایزه‌ی کتاب ملی در بخش داستانی
جایزه‌ی کتاب ملی در بخش غیر داستانی
جایزه‌ی کتاب ملی در بخش شعر
جایزه‌ی کتاب ملی در بخش ادبیات جوانان

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، بخش نهایی به دو نویسنده برای یک عمر فعالیت هنری تعلق خواهد گرفت. بخشی که شامل دو عنوان زیر است.

جایزه‌ی « Medal for Distinguished Contribution to American Letters »
جایزه‌ی «Literarian Award for Outstanding Service to the American Literary Community»

هیات داوران

اعضای هیئت داوران تنها شامل پنج داور است. اعضایی که همگی در عر‌صه‌ی فرهنگی فعالیت دارند و ممکن است از میان نویسندگان برجسته، کتاب‌داران، کتاب‌فروشان یا منتقدان ادبیات آمریکا انتخاب شوند. این اعضا تا سال ۲۰۱۳ تغییر نکرد، درواقع تغییر و تحولات صورت گرفته در همان سال به سبب جای‌گزین شدن کارشناسان ادبی با دید تازه‌ای برای مسابقات صورت گرفت. وظیفه‌‌ی این هیات این است که کتاب‌‌هایی که ناشران به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی می‌کنند را بررسی یا درخواست کنند.

مراحل تعیین برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا به سبب زیاد بودن آثار طولانی است. این آثار ابتدا در چهار دسته توسط هیات داوران تقسیم می‌شوند. از سال ۲۰۱۳ هیات داوران تصمیم گرفتند تا یک لیست ۱۰ تایی از عنوان‌های برتر هرساله در ماه سپتامبر معرفی کنند. سپس این لیست در ماه اکتبر به پنج کاهش یابد و درنهایت در ماه نوامبر برندگان از میان پنج عنوان در هردسته انتخاب شود.

قبل از سال ۲۰۱۳ لیست‌های ماه سپتامبر وجود نداشت و تنها پنج فینالیست در هربخش در ماه اکتبر معرفی می‌‌شدند. در پایان تمام فینالیست‌‌ها جایزه‌ی نقدی ۱۰۰۰ دلار، یک مدال و لوح تقدیر از هیات داوران دریافت می‌کنند. تنها تفاوت برندگان با فینالیست‌ها این است که برندگان جز موارد عنوان شده، یک مجسمه‌ی برنز نیز از هیات داوران دریافت خواهند کرد.

برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا در زمینه‌ی ادبیات داستانی ۲۰۱۶

کولسون وایتهد (Colson Whitehead) نویسنده‌ای سیاه‌پوست و آمریکایی است که متولد ۱۹۶۹ است. معروف‌ترین رمان او از میان شش اثر، رمان «راه‌آهن زیرزمینی» است. اثری که به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. به همراه این جایزه‌ی معتبر، این کتاب جایزه‌ی «آرتور سی کلارک» را از آن خود کرد. علاوه بر این، موفقیت این رمان در سال ۲۰۱۷ نیز ادامه پیدا کرد و توانست جایزه‌ی «پولیتزر» و «مدال کارنگی» را نیز از آن خود کند. وایتهد نهایتا در همان سال، نامزد جایزه‌ی «من‌بوکر» هم شد.

معرفی رمان راه‌آهن زیرزمینی، اثر کولسون وایتهد

این رمان داستان زندگی دو برده در جنوب شرقی آمریکا با نام‌های «کورا» و «سزار» است. زمان روایت این رمان در قرن ۱۹ میلادی است. ژانر کلی اثر، درام و هیجان‌انگیز است. یک داستان تعقیب و گریزمحور که در آن شخصیت‌های اصلی سریال برای رسیدن به آزادی راه‌های خطرناکی را انتخاب میکنند. شجاعت و دلیری این شخصیت‌ها در لابه‌لای اتفاقات داستان به گونه‌‌ای توسط نویسنده به تصویر کشیده می‌شود که برای خواننده مسحورکننده است.

راه‌آهن زیرزمینی

راه‌آهن زیرزمینی

ناشر : ثالث
قیمت : ۳۴,۶۵۰۳۸,۵۰۰ تومان

برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی آمریکا در زمینه‌ی ادبیات داستانی ۲۰۱۷

جاسمین وارد، رمان‌نویس برجسته‌ی آمریکایی است. او اکنون استادیار دانشگاه تولین در رشته‌ی زبان انگلیسی است. او تاکنون عناوین زیادی را برای رمان‌های خود کسب کرده است. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین برندگان جایزه‌ی ملی آمریکا، برای دومین بار در سال ۲۰۱۷ برای اثر «sing, unburied, sing» توانست جایزه‌ی ملی کتاب را از آن خود کند. پیش از این، در سال ۲۰۱۱ نیز، این نویسنده برنده‌ی این جایزه برای اثر دیگری با نام «Salvage the Bones» شده بود.

معرفی رمان sing, unburied, sing، اثر جسمین وارد

اثر «sing, unburied, sing» یک اثر موفق در زمان خود است. نگاه‌های بسیاری به سمت این اثر رفت و جوایز زیادی را برد. در مجله‌‌ی نیویورک تایمز، این رمان به عنوان بهترین رمان سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در لیست ۱۰ رمان برتر ۲۰۱۷ قرار گرفت.

این اثر ارزنده، جوایز بسیاری همچون « Kirkus Prize »، « Andrew Carnegie Medal »، « Literary Prize » و « National Book Critics Circle Award » را از آن خود کرد و در سال ۲۰۱۸ نیز به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی از سایت « Goodreads » و نامزد دریافت جایزه‌ی « Women’s Prize for Fiction » انتخاب شد.

داستان این رمان درباره‌ی یک پسر ۱۳ ساله‌ی دو رگه است. پسری که از پدری سفیدپوست و مادری سیاه‌پوست متولد شده است. چالش‌های به وجود آمده‌ی درونی برای این پسر، پیرامون درگیری‌های درونی دوران بلوغ او می‌چرخد. اما این تمام داستان نیست. زمانی که او الگویی جز پدر سابقه‌‌دار خود برای زندگی ندارد، متوجه یک روح خبیث با ویژگی‌های بد پدرش در درون خانه‌‌شان می‌ شود. روایت داستان درمورد آموزه‌ها و آزار و اذیت این روح خبیث در مورد این پسر ۱۳ ساله است. تمرکز کلی داستان بر روی مفاهیمی بزرگ مانند خشونت، عشق و خانواده است.

دسته بندی شده در: