معرفی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که زیر نظر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کار می‌کند. این دانشگاه مختص تربیت نیروهای وزارت آموزش و پرورش است و متقاضیان می‌توانند از طریق شرکت در کنکور سراسری برای پذیرش این دانشگاه اقدام کنند. دانشگاه فرهنگیان که قبلاً با عنوان دانشگاه‌های تربیت معلم شناخته شده بودند، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ از طریق تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده است. رشته‌های این دانشگاه شامل رشته‌های دبیری الهیات و معارف اسلامی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، راهنمایی و مشاوره، دبیری زبان انگلیسی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری شیمی، دبیری زبان و ادبیات عرب، دبیری ریاضی، دبیری فیزیک، دبیری تاریخ، دبیری تربیت بدنی، دبیری جغرافیا، دبیری زیست شناسی، ارتباط تصویری و… است. دانشگاه فرهنگیان هر ساله از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو برای تربیت معلمان مورد نیاز آموزش و پرورش می‌کند. این دانشگاه با داشتن چندین پردیس و مرکز وابسته، علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده و در راستای تأمین معلمان و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز کشور فعالیت می‌کند. داوطلبان زیادی به دلایل مختلف همچون استخدام قطعی در این وزارت خانه، علاقه‌مند به تحصیل در این دانشگاه هستند؛ در نتیجه باید از مراحل و نحوه پذیرش دانشگاه فرهنگیان به خوبی مطلع باشند تا بتوانند در نتیجه نهایی، اسم خود را در لیست پذیرفته‌شدگان این دانشگاه ببینند. اطلاع از این موضوع که دانشگاه فرهنگیان چگونه دانشگاهی است، شرایط پذیرش در آن چیست، مراحل قبولی از انتخاب رشته تا اعلام نتایج نهایی چگونه انجام می‌شود و رتبه لازم برای قبولی در آن از جمله مهم‌ترین نکاتی است که در ادامه مطلب به شما عزیزان ارائه شده است.

دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر سه نوع دانشجو در مقاطع مختلف می‌پذیرد:

  • دانشجوی کارشناسی پیوسته (دانشجو معلم): این افراد با مدرک تحصیلی دوره متوسطه و از طریق آزمون سراسری و پس از مصاحبه و گزینش انتخاب می‌شوند. نحوه آموزش این دانشجو معلمان به صورت تمام وقت و شبانه‌روزی است. برنامه کلاسی این دانشجو معلمان روزهای شنبه تا چهارشنبه است. آنان از ابتدای تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و تعهد خدمت می‌دهند و پس از پایان تحصیلات به عنوان معلم در مدارس مشغول به کار خواهند شد.
  • دانشجوی کارشناسی ناپیوسته (معلم دانشجو): این افراد در واقع معلمان دارای مدرک کاردانی هستند که در دوره کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می‌دهند. برنامه کلاسی این معلم دانشجویان معمولاً روزهای پنجشنبه و جمعه است یعنی روزهایی که مدارس تعطیل است و آنان می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.
  • دانشجوی کارشناسی ارشد از میان معلمان که در حال حاضر به شکل محدود است و در آینده تعداد بیشتری دانشجو را در رشته‌های متعدد و مورد نیاز آموزش و پرورش خواهد پذیرفت.

رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان

در حال حاضر رشته‌های کارشناسی پیوسته ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان می‌توانند در ان‌ها به تحصیل بپردازند، عبارت‌اند از:

  • علوم پایه: آموزش علوم تجربی- آموزش زیست شناسی- آموزش شیمی- آموزش فیزیک
  • ریاضیات: آموزش ریاضی (شامل هندسه، حسابان، آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی)
  • علوم اجتماعی: آموزش جغرافیا- آموزش تاریخ- آموزش اقتصاد- آموزش علوم اجتماعی
  • ادبیات: آموزش زبان فارسی- آموزش زبان انگلیسی- آموزش زبان عربی
  • ورزش: آموزش تربیت بدنی (عمومی و دوره متوسطه)
  • علوم انسانی: آموزش الهیات و معارف اسلامی
  • روانشناسی: راهنمایی و مشاوره
  • علوم پرورشی: آموزش ابتدایی و آموزش کودکان استثنایی

شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۰

هر چند داوطلبان با ثبت نام کنکور سراسری گام اول را برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان برمی‌دارند اما آنچه این روند را تکمیل کرده و خواسته متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را محقق می‌سازد داشتن شرایط ثبت نام این دانشگاه و کسب رتبه قبولی در اعلام نتایج نهایی کنکور است. شرایط عمومی ثبت نام در دانشگاه تربیت معلم و دبیری دانشگاه فرهنگیان عبارت‌اند از:

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو متناسب با شأن معلمی
  • عدم سوء سابقه محکومیت جزایی یا کیفری
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر، دخانیات و الکل
  • برخورداری از سلامت کامل روانی، جسمانی

سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰، شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان و یا همان تربیت معلم سابق را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین شرایط اختصاصی لازم برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارا بودن حداقل نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر 
  • علیرغم اطلاع‌رسانی‌های انجام شده توسط سازمان سنجش در خصوص افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۰ حداکثر سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۲ سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (۱/۷/۱۳۷۷) به بعد در نظر گرفته شده است.
  • داشتن حداقل معدل کل لازم در دوره متوسطه‌ی دوم (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ) که در دفترچه انتخاب رشته اعلام می‌گردد. (لازم به ذکر است که سال گذشته این حداقل معدل ۱۴ در نظر گرفته شده بود.)
  • نداشتن تعهد خدمت و یا رابطه استخدامی یا به نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، در آغاز تحصیل
  • بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط
  • برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی

شرایط اختصاصی پذیرش داوطلبان شاغل و پیمانی آموزش و پرورش نیز در موارد زیر آورده شده است:

  • داشتن حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش در زمان ثبت نام در آزمون برای ورود به دانشگاه فرهنگیان
  • عدم اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره‌های کاردانی و بالاتر (اعم از پیوسته و یا ناپیوسته) در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی در زمان (ثبت نام، شروع به تحصیل و حین تحصیل)
  • دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر (روزانه یا نوبت دوم (شبانه)، دولتی یا غیردولتی، معادل یا غیر معادل) مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نیستند.
  • محل تحصیل پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی ویژه شاغلین رسمی و پیمانی ، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران است
  • کلیه رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه‌های آزمایشی، مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش است. سایر داوطلبان اعم از معلمان حق‌التدریس و آموزش یاران نهضت سوادآموزی قراردادی، آزاد و … مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی ویژه فرهنگیان نبوده و در صورت انتخاب و قبولی در هر یک از رشته‌های تحصیلی مزبور، قبولی آنان «کان لم یکن» تلقی خواهد شد.
  • دریافت فرم معلم مبنی بر موافقت کتبی با ادامه تحصیل شاغلین رسمی و پیمانی از اداره آموزش و پرورش محل خدمت الزامی است.

مراحل قبولی دانشگاه فرهنگیان

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور سراسری از کلیه علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌ها فرهنگیان و تربیت معلم سابق ثبت نام به عمل آورده و مقدمات لازم برای برپایی رقابتی سالم را فراهم می‌کند. کلیه مراحل ثبت نام، انتخاب رشته و اعلام نتایج این دانشگاه به صورت اینترنتی و در سایت sanjesh.org انجام شده و کلیه اخبار و اطلاعیه‌های مهم نیز از طریق همین سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود.

ثبت نام دانشگاه فرهنگیان
اولین قدم برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان، تکمیل فرم ثبت نام و درج اطلاعات فردی و تحصیلی است که به صورت اینترنتی و در سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. داوطلبان ضمن مراجعه به این سایت می‌توانند دفترچه راهنمای ثبت نام را مورد مطالعه قرار داده و در صورت داشتن شرایط لازم برای این دانشگاه نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان
پس از برگزاری کنکور سراسری، کارنامه‌ای حاوی رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن داوطلبان برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان منتشر می‌شود. متقاضیانی که بر اساس این کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند نسبت به اولویت‌بندی رشته محل‌های مورد علاقه خود اقدام نمایند. چینش انتخاب‌های داوطلب در این مرحله به صورت اینترنتی و با مراجعه به سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. از این رو متقاضیان واجد شرایط پس از بررسی لیست رشته‌های دانشگاه فرهنگیان، ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته می‌توانند فرم اینترنتی انتخاب رشته را در سایت سازمان سنجش تکمیل کنند.

انتشار لیست اسامی معرفی‌شدگان به مصاحبه دانشگاه‌های فرهنگیان
با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان از جمله دانشگاه‌های متمرکز با شرایط خاص بوده و پذیرش در آن منوط به شرکت در آزمون کتبی و مصاحبه است سازمان سنجش پس از مرحله انتخاب رشته، از متقاضیان واجد شرایط به صورت چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می‌کند و لیست اسامی دعوت‌شدگان به مصاحبه فرهنگیان را در سایت خود منتشر می‌کند. دعوت شدگان لازم است طبق برنامه زمانی سازمان سنجش به هسته‌های گزینش تعیین‌شده مراجعه کنند و مرحله مصاحبه را پست سر بگذارند.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان
مهم‌ترین مرحله پذیرش دانشگاه فرهنگیان مصاحبه این دانشگاه است که توسط هسته‌های گزینش تعیین‌شده در هر استان انجام می‌شود. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان بیشتر شامل سؤالات علمی، عقیدتی و سیاسی، بررسی و معاینه سلامت جسم، روان و انگیزه داوطلب از تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان است. 

نتایج نهایی دانشگاه فرهنگیان
با اتمام فرآیند مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، وضعیت قبولی یا عدم قبولی داوطلبان هم‌زمان با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. 

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم سابق شده‌اند به منظور اولویت‌بندی رشته محل‌های مورد علاقه خود می‌بایست کارنامه اولیه کنکور را مورد بررسی قرار داده و بر اساس رتبه و تراز اکتسابی خود فرم اینترنتی انتخاب رشته را تکمیل نمایند. این داوطلبان در صورت دسترسی به آخرین رتبه دانشگاه فرهنگیان و مقایسه رتبه خود با داوطلبان سال گذشته، می‌توانند چینش انتخاب‌های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند . بر این اساس در این بخش لینک دسترسی به کارنامه و رتبه قبولی این دانشگاه ارائه شده است تا متقاضیان بتوانند با بررسی رتبه و کارنامه قبولی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، شانس قبولی و دعوت به مصاحبه خود را برای پذیرش این دانشگاه تخمین بزنند.

نکاتی در مورد مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

  • پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برخلاف اکثر دانشگاه‌ها از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه تشکیل شده که در هر قسمت نمره مجزایی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است. داوطلبان بعد از گذر از مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری و انتخاب رشته، تنها در صورت کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، می‌توانند وارد مرحله دوم این که همان مصاحبه است بشوند. مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در واقع سنجش توانایی‌های علمی، سلامت جسمانی و بررسی شان معلمی در فرد متقاضی بوده که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های پذیرش دانشگاه‌های تربیت معلم به حساب می‌آید.
  • هر داوطلب باید قبل از شرکت در جلسه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان خود را آماده نماید که یکی از مهم‌ترین قسمت آمادگی، فراهم کردن مدارک لازم برای مصاحبه فرهنگیان است. مدارکی توسط دانشگاه‌ها مشخص می‌شود که دانشجویان دعوت شده به مصاحبه، باید در روز مصاحبه آن‌ها را همراه خود ببرند. در نظر داشته باشید.
  • دعوت به مصاحبه دلیل برای قبول شدن در این دانشگاه‌ها نیست بلکه داوطلبانی که دارای شرایط اولیه مصاحبه هستند به صورت چند برابر ظرفیت برای مصاحبه دعوت شده و بر اساس معیارهای مد نظر مصاحبه‌کنندگان مورد سنجش و گزینش قرار می‌گیرند.

معمولاً چه تعدادی از متقاضیان دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند؟

با توجه به توضیحات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، دانشگاه‌های فرهنگیان تا دو برابر ظرفیت اعلام شده در هر رشته محل این دانشگاه‌ها، از داوطلبانی که واجد شرایط اولیه مطابق توضیحات گفته‌شده (مثل تراز و سن و معدل و…) هستند دعوت به مصاحبه می‌شوند و بعد از انجام مراحل مصاحبه و گزینش ( پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه فرهنگیان، بررسی سلامت جسمانی و روانی و…) اسامی پذیرفته‌شده‌ها در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری ۹۹ مشخص می‌شود که از میان آن‌ها به اندازه برابر ظرفیت اعلام شده در هر رشته محل پذیرش نهایی صورت می‌گیرد. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

در دفترچه انتخاب رشته منطقه بومی شما ۱۰ نفر برای درس دبیری دین و زندگی اعلام ظرفیت شده است. ممکن است در سهمیه بومی منطقه شما  تعداد ۱۰۰ نفر به تراز حد نصاب (۶۵۰۰ یا بالاتر) رسیده باشند و سایر شرایط لازم را نیز دارا باشند (سن، معدل، بومی بودن و…) از میان این ۱۰۰ نفر هم ۸۰ نفر دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند، (شاید هم همه‌ی ۱۰۰ نفر) در مرحله اول به تعداد دو برابر ظرفیت یعنی تا ۲۰ نفر اول که اولویت، رتبه و انتخاب رشته بهتری داشتند دعوت به مصاحبه می‌شوند. سپس بر اساس نظر مصاحبه‌گیرندگان ۱۰ نفر که دارای شرایط پذیرش هستند انتخاب می‌شوند. یعنی در این مصاحبه ممکن است فردی با اولویت پذیرش ۲۰ و تراز کنکور  ۷۰۰۰ پذیرش نشود ولی فردی که اولویت ۸۰ و تراز ۶۸۰۰ دارد قبول شود، بنابراین داشتن شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت نام دانشگاه فرهنگیان لازم هست ولی کافی نیست! شاید شما هم شنیده باشید که فردی با رتبه‌ی ۱ نتوانست قبولی دانشگاه فرهنگیان را بیاورد ولی داوطلبی با رتبه ۱۰ در مصاحبه پذیرفته شد یا فردی با رتبه ۵۰ دعوت به مصاحبه شد ولی فردی با رتبه ۵۱ دعوت نشد. علت چیست؟

همان‌طور که گفته شد دعوت به مصاحبه دلیل برای قبول شدن در این دانشگاه‌ها نیست؛ بلکه داوطلبانی که دارای شرایط اولیه مصاحبه هستند بر اساس معیارهای مد نظر مصاحبه‌گرها مورد سنجش و گزینش قرار می‌گیرند که در این میان ممکن است داوطلب با رتبه ۱ طوری در جلسه گزینش حاضر شود که افراد مصاحبه‌کننده نتوانند اعتماد کافی را پیدا کنند، همان کاری که رتبه ۱۰ توانسته انجام دهد. یا ممکن است در شهر شما برای درس دین و زندگی ۵ نفر ظرفیت داشته باشد اما داوطلبان آن بومی که واجد شرایط هستند، آن قدر کم باشند که تعداد آن‌ها به ۱۰ نفر نرسد، در نتیجه کسی که رتبه نه چندان خوب اما تراز ۶۵۰۰ دارد و آن را انتخاب کرده، برای مصاحبه دعوت شود. همچنین احتمال دارد رقابت و خواهان برای قبولی دانشگاه فرهنگیان آن قدر زیاد باشد که داوطلب با رتبه ۵۰ دعوت به مصاحبه شود اما رتبه‌ی ۵۱ خیر!

دانشگاه فرهنگیان چه زمانی اقدام به برگزاری تکمیل ظرفیت می‌کند؟ ممکن است از میان افرادی که دعوت به مصاحبه شدند، به دلیل نداشتن شرایط کافی و لازم که مد نظر افراد مصاحبه گیرنده است انتخاب نشوند یعنی به جای ۱۰ اعلام شده برای ظرفیت درس دین و زندگی تنها ۸ نفر شرایط پذیرفته شدن را داشته باشند. با این شرایط دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت اعلام می‌کند؛ یعنی مجدداً به تعداد ۴-۶ نفر از نفرات بعدی که در انتخاب رشته در اولویت هستند، دعوت می‌کند و تا زمانی که ۱۰ نفر کامل نشود، ادامه خواهد داشت.

مزایا و شرایط تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان برای پذیرفته‌شدگان امکانات و تعهداتی را در نظر گرفته است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

امکانات رفاهی دانشگاه فرهنگیان

  • دانشجویان از بدو ورود استخدام آموزش و پرورش می‌شوند.
  • دانشجویان در طول دوره‌ی تحصیل، از کمک‌هزینه تحصیلی برخوردار هستند.
  • دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان واجد شرایط، خوابگاه تهیه می‌نماید.
  • تحصیل در دانشگاه فرهنگیان تمام وقت، به صورت شبانه‌روزی خواهد بود.
  • مدت تحصیل دانشجو معلمان جزء سـوابق خـدمت آنـان محسـوب می‌شود.
  • دانشجو معلمان از ترم ۴ شروع به تدریس در مدارس به صورت کارورزی می‌کنند.
  • مزیت مهم دیگر این است که دانشجویان پسر قبول‌شده در دانشگاه فرهنگیان خدمت سربازی ندارند و فقط باید دوره آموزشی را بگذرانند.
  • دانشجویان از بیمه بازنشستگی و سلامت نیز برخوردار هستند.

تعهدات پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان

  • پذیرفته‌شدگان در آغاز تحصیل خود به آموزش و پرورش، تعهد خدمت محضـری می‌دهند کـه پـس از فارغ‌التحصیلی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود، در محل تعیین شده توسط آموزش و پرورش خدمت نمایند.
  • اخذ تعهد رسمی مبنی بر عدم جابه‌جایی برون‌استانی، حداقل بـه مـدت ده سال، خواهد بود.

نقل و انتقالات، تغییر رشته یا انصراف پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان

  • نقل و انتقال در دانشگاه‌های فرهنگیان ممنوع است. 
  • تغییر رشته و گرایش، تغییر اولویت انتخابی، تغییر دوره تحصیلی در بدو ورود و یا در طـول تحصـیل ممنوع است. 
  • چنانچه دانشجویی تحت هر شرایطی در دوره کاردانی متوقف شود به علت عدم نیاز به خدمات آنان در آمـوزش و پـرورش، جـذب و اسـتخدام آنـان امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • داوطلبان برای ادامه تحصـیل در رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، می‌بایست حداقل سه سال سابقه خدمت آموزشی و یا اداری در آموزش وپرورش داشته باشند.

دسته بندی شده در: