دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران را تمام کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع عالی دارند، می شناسند که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده است. نام قبلی این دانشگاه پلی‌تکنیک بوده است. این دانشگاه از سال ۹۳ تاکنون توانست بالاتر از دانشگاه‌ های صنعتی شریف و تهران در زمینه کیفیت تدریس رشته‌ های فنی و مهندسی قرار گیرد و در لیستی که از سوی «ISC» منتشر شده است، بهترین دانشگاه ایران در علوم فنی و مهندسی شناخته شود. ریاست این دانشگاه هم‌اکنون «دکتر سید احمد معتمدی» است. سید احمد معتمدی دانش‌آموخته‌ی دانشگاه «پیر و ماریکوری پاریس فرانسه» در سال ۱۳۵۹ است. وی دکترای سیستم‌های انفورماتیک خود را از همین دانشگاه کسب کرده است. او در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و از سال ۹۳ ریاست این دانشگاه را به عهده گرفته است.

ظرفیت پذیرش و رشته‌های دوره کارشناسی دانشگاه امیرکبیر

در دوره‌ی کارشناسی، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها هر ساله برای انتخاب رشته از طرف دانشگاه‌ها به سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام می‌شود. این ظرفیت‌ها در دفترچه‌ی انتخاب رشته ثبت می‌شود. دانشگاه امیرکبیر جز معدود دانشگاه‌های صنعتی و فنی مهندسی محسوب می‌شود که علاوه بر رشته‌های روزانه، در دوره‌های پردیس خودگردان نیز دانشجو جذب می‌کند. جدول زیر ظرفیت پذیرش رشته‌های مختلف این دانشگاه در سال ۹۹ است که توسط سازمان سنجش در دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته، منتشر شده است.

ردیف رشته ظرفیت پذیرش روزانه ظرفیت پذیرش پردیس خودگردان مجموع
۱ ریاضیات و کاربردها ۵۰ – – – ۵۰
۲ علوم کامپیوتر ۳۰ ۲۵ ۵۵
۳ فیزیک ۴۰ – – – ۴۰
۴ مهندسی انرژی ۳۰ ۲۰ ۵۰
۵ مهندسی برق ۹۰ ۳۰ ۱۲۰
۶ مهندسی پزشکی ۷۵ ۲۵ ۱۰۰
۷ مهندسی پلیمر ۵۰ ۲۰ ۷۰
۸ مهندسی دریا ۳۵ ۱۵ ۵۰
۹ مهندسی ساخت و تولید ۳۰ ۱۰ ۴۰
۱۰ مهندسی شیمی ۵۰ ۲۵ ۷۵
۱۱ مهندسی صنایع ۵۰ ۲۰ ۷۰
۱۲ مهندسی عمران ۶۰ ۲۵ ۸۵
۱۳ مهندسی کامپیوتر ۶۰ ۱۵ ۷۵
۱۴ مهندسی معدن ۴۰ – – – ۴۰
۱۵ مهندسی مکانیک ۶۵ ۲۰ ۸۵
۱۶ مهندسی مواد و متالوژی ۴۵ ۱۰ ۵۵
۱۷ مهندسی نساجی ۹۰ – – – ۹۰
۱۸ مهندسی نفت ۳۵ ۱۰ ۴۵
۱۹ مهندسی هوافضا ۴۵ ۱۵ ۶۰
مجموع – – – – – ۹۷۰ ۲۸۵ ۱۲۵۵

به طور کلی دانشگاه امیرکبیر ۱۲۵۵ دانشجوی ورودی مقطع کارشناسی می‌پذیرد که ۹۷۰ دانشجوی روزانه و ۲۸۵ دانشجوی پردیس خودگردان این تعداد را تشکیل می‌دهند. تفاوت دوره‌های روزانه و پردیس خودگردان در هزینه‌هایی است که از دانشجویان پردیس خودگردان می‌گیرند. شهریه‌ی هر ترم بستگی به تعداد و نوع واحدهای انتخابی از طرف دانشجو دارد اما به طور میانگین هر ترم ۸ الی ۹ میلیون تومان برای دانشجو هزینه خواهد داشت. ضمناً محل تحصیل این دانشجویان، پردیس خودگران دانشگاه امیرکبیر است که از دانشجویان روزانه جدا هستند.

دانشکده‌های دانشگاه امیرکبیر

این دانشگاه در «تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه ولیعصر» واقع شده است که به صورت یکپارچه بوده و تمامی دانشکده‌های این دانشگاه در یک محیط است که یکی از مزایای این دانشگاه محسوب می‌شود. به طور کلی دانشگاه امیرکبیر دارای ۱۹ دانشکده، ۶ گروه آموزشی مستقل و ۳ واحد آموزشی در شهرهای بندرعباس، گرمسار و ماهشهر می‌ باشد. همچنین امروزه این دانشگاه از پردیس خودگردان و آموزش الکترونیک نیز بهره‌‌مند است. همانطور که از نام صنعتی آن پیداست، یک دانشگاه فنی و مهندسی می‌ باشد و پذیرشی از رشته‌ های تجربی و انسانی ندارد. این دانشگاه حدود ۱۴۰۰۰ دانشجو دارد.

سطح آموزش دانشگاه امیرکبیر

آرزوی بسیاری از دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی تحصیل در دانشگاه امیرکبیر است. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دانشگاه امیرکبیر از جنبه‌ی سخت‌گیری اساتید، در کشور معروف است. اساتید این دانشگاه، در دادن نمره به دانشجویان سختگیر هستند، که شرایط را برای دانشجویانی که در طول ترم درس نمی‌خوانند سخت می‌کند. اما اگر عاشق رشته‌ خود باشید، بدون شک عاشق اساتید خود و سطح علمی بالای آنان خواهید شد. به طور حتم در این دانشگاه نوابغ زیادی در سطح ایران و دنیا فارغ التحصیل شده‌‌اند که بدون وجود چنین اساتیدی، این امر محقق نمی‌شد.

فضای محیطی این دانشگاه

متاسفانه در سیستم آموزشی، بخصوص در دانشگاه‌ ها به طراحی فضاهای فراغت دانشجویان اهمیت زیادی داده نمی‌ شود. این واقعیت در مورد دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز صادق است. محیط‌ ها کاملاً قدیمی هستند و تغییرات زیادی را در طی این سال‌‌ها به خود ندیده‌‌اند. البته تغییر کردن برخی از قوانین مانند برداشته شدن تفکیک جنسیتی در کافه و رستوران‌ های دانشکده‌ها موجب شده تا دانشجویان از اوقات فراغت خود بیشتر لذت ببرند. تغییرات ظاهری نیز شامل اضافه شدن کافه آکواریوم، رستوران مشاهیر، بوفه و فضاهای غذاخوری است. محیط دانشگاه صنعتی امیرکبیر سرسبزی خوبی بخصوص در پارک‌ های عمران و معدن دارد که محیط مفرحی را برای دورهمی دانشجویان فراهم کرده‌ است. دانشگاه امیرکبیر یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که از سالن بدنسازی بهره می‌برد و در طی روز دانشجویان می‌توانند از سالن ورزشی استفاده نمایند.

دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه امیرکبیر

شناخت دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه‌ها، برای دانشجویان آن دانشگاه جذاب خوهد بود. از این رو تصمیم گرفتیم نام چند نفر از دانش‌آموختگان مشهور این دانشگاه را در این مقاله بیان کنیم. که عبارت‌اند از:

  • ابوالحسن آستانه اصل: استاد مهندسی عمران در دانشگاه کالیفرنیا
  • معصومه ابتکار: معاون رییس جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست
  • حمید چیت‌چیان: وزیر سابق نیرو
  • وحید حدادی اصل: ریاست سابق پژوهشگاه جامع صنعت نفت
  • جواد نجم‌الدین: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
  • سید عزت‌الله ضرغامی: رئیس سابق صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران
  • مهدی غضنفری: وزیر سابق بازرگانی و وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت
  • داوود میرباقری: کارگردان تلویزیون
  • حمییدرضا کاتوزیان: نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
  • محمد سعیدی کیا: وزیر سابق راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و مسکن در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد، رئیس سابق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
  • بهاء الدین ادب: نماینده اصلاح طلب در دوره های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی
  • علی عباسپور: رئیس سابق کیمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
  • مجید شهریاری: دانشمند هسته‌ای که در سال ۱۳۸۹ ترور شد و به شهادت رسید. استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی

تاثیر تحصیل در دانشگاه امیرکبیر بر آینده‌ تحصیل در خارج از کشور

بورسیه شدن برای تحصیل در خارج از کشور امری دشوار اما شدنی است. درست است که می‌گویند فلان دانشگاه، سکوی پرتاب یک دانشجو به یک شغل مناسب یا یک دانشگاه باکیفیت‌تر در خارج از ایران است اما این واقعیت که باید در هر دانشگاهی، کارهای مشخص شده‌ یکسانی را برای دستیابی به این موفقیت انجام دهید، هم‌چنان تغییر نکرده است. البته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر شما می‌توانید بیشتر نسبت به این قضیه، امیدوار باشید زیرا موسسات مختلفی حاضرند به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بورسیه تحصیلی ارائه دهند؛ برای نمونه موسسه «آیسته» که اخیرا با دانشجویان این دانشگاه برای رسیدن به این مهم همکاری می‌کند و دوره‌های کارآموزی خوبی را در رشته‌ های فنی به خصوص عمران ارائه می دهد. کشور استرالیا مایل است دانشجویانی که مدرک خود را با معدل بالایی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ نموده اند، بورسیه کند؛ البته فاکتور معدل تقریبا در تمام دانشگاه‌ ها یکسان است. با توجه به مواردی که در مورد سخت بودن واحد‌های درسی امیرکبیر بیان کردیم، گرفتن معدل بالا در پایان ۴ سال، نیاز به عزم قوی دارد. نوشتن مقالات علمی «ISI» و در ارتباط بودن با اساتید برجسته در سطح دنیا که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول تدریس  هستند، می‌تواند یک مسیر هموارتر برای رسیدن به آرزوهای تحصیلی شما را فراهم کند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: